Kirjoitettu Maaliskuu 3, 2008 Nyt päästiin jäljille, eli ollaan täysin oikeantyyppisessä laitteessa. Ilma-alus-termiähän ei voi käyttää, koska vekotin on toisesta päästä kiinni maassa. Seuraavat vihjeet on siis taklattu Juhan toimesta: - Se voisi olla kokonsa puolesta maailmanennätys, - viranomaiset eivät taitaisi sitä mihinkään ilma-alusrekisteriin huolia, vaikka operointi sillä olisikin taatusti luvanvaraista nykypäivänä, - väitetään, että tällä kaksi miestä pääsi satojen metrien korkeuteen, eli mennään huomattavasti pintaa korkeammalla, ainakin toisessa päässä, - lentolaite, jos sitä loppupeleissä voi siksi kutsua, on kyllä melkoisen ainutlaatuinen lajityyppi, ehkä lomailu aurinkorannoilla tuo vastaavanlaisen mieleen, Vielä pitäisi löytää oikea yksilö noiden loppuvihjeiden perusteella, olkoonpa että se perustuisikin Baden-Powellin, Codyn tai Hargravenin laitteeseen: - yhdellä tämän tyypin ensilennolla tapahtui kuolemaan johtanut tapaturma, joka johtui sähköiskusta, - alkuperäiseen tarkoitukseensa tätä tyyppiä ei koskaan käytetty vaikka se olisi siihen ehkä soveltunutkin, - eikä omaan napaan tuijoteltu vaan tarkoituksena oli tähystyskäyttö, - eikä kyse ole mistään nykyisistä maantieteellisistä suurvalloista. Huom. kursivointi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 3, 2008 Vaikka ei kaikkia vihjeitä löytynyt, ja Britannia oli kyseisenä ajankohtana globaali suurvalta, vastataan tuon Codyn Bat eli lepakko. -Tuomas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 3, 2008 Ei kelpaa, mikäli et pysty perustelemaan, ettei Batin kanssa touhuaminen ollut omaan napaan tuijottamista vaan jotakin aivan muuta Kysytty vekotin ei pitäisi perustua lähteiden mukaan edellämainittujen herrojen tekeleeseen, mutta mistäs sitä tietää. Ja maantieteellisesti ollaan jo suhteellisen lähellä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 3, 2008 Focke-Achgelis Fa-330, jota vedettiin mm. sukellusveneen perässä, http://robroy.dyndns.info/targetkites/Fa-330/intro.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 3, 2008 Ei.. Oikeastaan Juha ja jopa Tuomas saisi leijallaan kysymysvuoron, koska kyseessä on leija, mutta kun kysytään sitä tiettyä. Ja löytyi lähde, jonka mukaan kysytty laite on ihan omansa, edellämainittujen jatkokehitelmä. Kun ei napaan tuijottelu kelvannut vihjeeksi alkuperäisestä käyttötarkoituksesta, pitänee tähystää kohta polaarikoordinaateissa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2008 HAA! Amundsenin leija Norskien ilmailumuseo tietää kertoa kuvatekstissään: "Roald Amundsen testing the so-called man-lifting kite in 1909. Perhaps the kite could be used for reconnaissance in the Polar Regions? In order to find out, Amundsen started trials in Horten. The results indicated that the kite was capable of lifting a person several hundreds of metres into the air. Then one day, lightning struck the steel wire of the kite. One of Amundsen’s men was killed, and the trials were ended." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2008 Juuri näin, vastausvuoro meneekin mielestäni oikealle henkilölle. Eli tarkkaan ottaen kyse on norjalaisten Roald Amundsenin, Ole Engelstadin ja Einar Sem-Jacobsenin yhteistyön tuloksena syntyneestä tähystysleijasta, joka rakennettiin Amundsenin naparetkeä varten, mutta jota ei koskaan sitten käytetty, ehkäpä juuri tuon salamaniskun aiheuttaman kuoleman takia. Aika huimaa touhua, kun miettii, miten maahanlaskunopeutta on tuossa säännöstelty, jos jalat ovat olleet laskutelineinä... ja tarkoituksena ei ollut sitten johtaa vihjeillä harhateille, vaan kohti oikeaa tyyppiä. Lisätietoa kuvan kera: http://www.europeanairlines.no/Arcticles_RA_250106.htm Ja miksi valitsin tällaisen laitteen kysymysketjuun? Ensinnäkin laji oli itselleni täysin uusi ja aihe on piakkoin todella historiallinen, koska 100 v tulee täyteen noista ajoista. Toiseksi on hyvä palauttaa mieliin, mitä naapurimaissakin on aikoinaan puuhattu, jopa varsin hyvällä menestyksellä. Kaikkea sitä oppiikin... Juha, ole hyvä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2008 Kiitokset Täytyy sanoa, että mielenkiintoisia, monipuolisia ja hauskoja pähkinöitä tapaa tässä ketjussa! Tuleekohan tästä seuraavasta sekuntitehtävä vai joutuuko jopa antamaan winkkejä? Siis...mikäs lentsikka se tää? [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2008 Etuosa on Gripenin nokka mutta lopusta taitaa vastata Saab 2107. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2008 Sho'nuff! Konsepti 2107 oli Gripenin kehitysvaiheen versioista ehkä epätavanomaisin. Selkään sijoitettu ilmanotto olisi säästänyt painoa ja sallinut ohjustelineitä "poskille", mutta kehittämisriskejä pidettiin lopulta liian suurina. Ole hyvä, Tero! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2008 Gripen-sukulaisuus on aika ilmeinen. Tarkka alatyyppi sen sijaan oli hankalampi, koska Saab-historiikki ei ollut paikallaan. Onneksi taustatoimituksen käsikirjasto on paremmassa järjestyksessä. Yhdysvalloissa merijalkaväellä on lentokoneita ja tukialuksia. Suomessakin maavoimilla on nykyisin helikoptereita. Ainakin yhdessä valtiossa maavoimilla on ollut jopa omia lentotukialuksia. Ihan kiinteäsiipistoimintaa ja täyspitkää lentokantta haetaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2008 Gripen-sukulaisuus on aika ilmeinen. Tarkka alatyyppi sen sijaan oli hankalampi, koska Saab-historiikki ei ollut paikallaan. Onneksi taustatoimituksen käsikirjasto on paremmassa järjestyksessä. Yhdysvalloissa merijalkaväellä on lentokoneita ja tukialuksia. Suomessakin maavoimilla on nykyisin helikoptereita. Ainakin yhdessä valtiossa maavoimilla on ollut jopa omia lentotukialuksia. Ihan kiinteäsiipistoimintaa ja täyspitkää lentokantta haetaan. Täytyy olla Sveitsi, koska siellä ei ole merivoimia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2008 No tuota Japanin Imperialistisella armeijalla on ollut käytössään tankkerista konvertoitu tukialus Yamashiro Maru Toinen vastaava projekti Chigusa Maru ei ehtinyt sodan aikana valmiiksi ja muutettin takaisin tankkeriksi sodan jälkeen EDIT: Ja lentävänä kalustona toimi siis Nakajima Ki-44 Shoki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2008 Orvo nappasi lennosta. Vuoro hänelle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2008 Jasså Aina se tulee yhtä yllättäen tämä..... Tässä taannoin kyseltiin levyn kansista joten koetetaas tällä: Minkä yhtyeen levy tarttui mukaani divarista männä päivänä? Vaikka en levysoitinta enää omistakaan niin oli ihan pakko LP ostaa seinälle laitettavaksi vaikuttavan kansitaiteen takia Lisäpisteitä levyn nimestä ja kannessa olevan koneen tunnistamisesta ( ihan oikea kone, skannailen levyn takakannen jahka ehdin skannerin ääreen.... jos ei ratkea sitä ennen jo ) [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2008 Saanko B-25:stä lisäpisteitä, vaikken yhtyettä keksikään? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2008 Saanko B-25:stä lisäpisteitä, vaikken yhtyettä keksikään? Jos et kerro kellekkään voit hakea Ärkkäriltä sen omakustanteisen ( pienen ) palkinnon tuolla. Koneyksilön tunnistamisella olisi saanut jo mainetta ja kunniaa vaikka kuinka. Bändin nimestä sen verran että erään lentokonemoottoreista kiinnostuneen Forumin jäsenen voisi yhdistää tähän? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2008 Ja kun aikaerosta johtuen tässä menee hetken aikaa ennen kuin taas heräilee vihjailemaan niin tässä siitä luvatusta takakannesta osaskannaus [ attachment removed ] Eli ihan oikean koneen perusteella piirretty kansi siis. Koneen "nose art" on yhtä kuin levyn nimi joten vähän piiloteltu..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2008 Hiljainen on kylätie No kaikki on tietysti Tikkakoskella.... höh.... No entäs jos esitellään artistit itse ilmailuhenkisessä potretissa? Se moottorivihjehän oli tuossa jo aiemmin ja kannen kuvassahan harrastetaan selkeästi yölentoa. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2008 Asiasta en mitään tiedä, veikkaus että the Who olis orkesteri, olisko Lily niminen kappale heidän soitantoaan? Että edes joku kun en siellä Tikkakoskella ole. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2008 Asiasta en mitään tiedä, veikkaus että the Who olis orkesteri, olisko Lily niminen kappale heidän soitantoaan? Että edes joku kun en siellä Tikkakoskella ole. 8) Hyvä että edes joku Vaikka The Kuka bändi ansiokkaasti esiintyykin RAF kokardin kanssa ei Pete Townsendin ja Roger Daltreyn pumpusta ole kyse. Joku Helkkarin Jenkki bändi kyseessä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2008 Edelleen hiljaista Älkääs nyt lannistuko. Kerrataan vähän vihjeitä: Lentokonemoottori liittyy bandin nimeen Yöllä lennetään Ne Helkkarin Jenkit Toivoisin kovin että joku edes yrittäisi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2008 Mites Boney M ja Nightfliht to Venus, et voi sanoa ettenkö yrittäisi. No kaikki vihjeet ei ehkä ihan.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2008 Edelleen hiljaista Älkääs nyt lannistuko. Kerrataan vähän vihjeitä: Ne Helkkarin Jenkit Toivoisin kovin että joku edes yrittäisi Ne Helkkarin Jenkit = Those Damned Yankees??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2008 Jaa? Tottahan tiesin että Boney M vaihtoi kokoonpanoaan muutamaan otteeseen mutta minusta kyllä yksikään noista ei näytä Bobby Farrelilta saatika sitten Liz Mitchelliltä ( vaikka nimi voisi vihjatakin ) Kristian on jäljillä.... Damned Yankees bändin eräs jäsen liittyy tähän oleellisesti. Niin ja ei. Se ei ole Ted Nugent.... Kannessa esiintyvällä kuvitteellisella B-25 yöpommittajalla on todellisuudessa B-1B "Bone" kaima Nyt tosin eläkkeellä ja museoituna sekä erilaisella Nose Art kuvalla mutta nimi täsmää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla