Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2008 No ainakin Red Arrowsin olen nähnyt tekevän "Diamond Ninen". Hyvä vastaus, se on oikein, paitsi että Red Arrowsia ei kysytty! Viimeiseksi vihjeeksi annan siilikkäät, vaikka Samulin vastaus sisältääkin jo oikean vastauksen... Joko nyt? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2008 Eih.. Vastaus on siis "Diamond 9", mutta mikä tiimi se sellainen on, jos kalusto kuuluu siilikkäisiin? Ei tämän näin vaikea kysymys pitänyt olla, luulin että nyt menee helpolla... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2008 DH Moth Club Diamond Nine Team? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2008 Terolta lopulta oikea vastaus. Eli kyseessä oli yhdeksällä Tiger Mothilla lentävä "taitolentotiimi", joka toimi vuodesta 1986 hieman tämän vuosituhannen puolelle (lopetti 2000 tai 2001) ja liikehti jopa erittäin rajoitetuilla taitolentoliikkeillä erilaisissa englantilaisissa lentonäytöksissä. Eniten materiaalia kyseisestä tiimistä olen nähnyt Discoveryllä esitetyssä "Plane Crazy" -ohjelmassa, netissäkin on materiaalia todella nihkeästi. Vihjeistä sen verran, että Jorma Pulkkisesta piti tulla mieleen TV-show Ruutuysi, mikä on englanniksi Diamond 9, ja siilikkäiden lajiin kuuluu myös Tiger Moth. Ruutuysiä tuli toljotettua aikanaan, olihan se melkoisen uutta interaktiivista ohjelmaa Suomen kansalle! Tero jatkaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2008 "Ensimmäisellä koelennolla oli mukava tietää, että pelastusveneissä oli runkopiirustukset, joihin oli merkitty "leikkaa tästä" -kohdat. Palomiehistöt olivat valmiina, vaikkemme heitä tarvitsisikaan. Meillä oli ensisijainen laskeutumisoikeus kaikille lentokentille 50 mailin säteellä. Ja viimeisenä varotoimena, meillä kaikilla oli laskuvarjot". Ken on tällaisia muistellut ja mistä koneesta? Kyseessä on varsin tunnettu herra ja erittäin tuttu kone. Ensilennon kippari tunnettiin lempinimellä xxx ja perämies xxx. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 22, 2008 Kun ei kukaan edes yritä, on pakko ajatella ääneen. Pelastusveneistä päätellen kyse ei varmaankaan ole alle 500 kg:n urheilukoneista, vaan hieman isommista laitoksista. Ajatellaan ääneen aluksi vaikka herra Hughesia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2008 Ei ollut HH. Ja urheilukoneesta ei ollut kyse, vaikka vastaavaan käyttöön se todistettavasti soveltuukin. Tarkennetaan miehistön lempinimiä: xxx ja xxx. Herrojen varovaisuudelle oli perusteensa: aiempi rullauskoe oli päätynyt siivenkärjen varaan telineen petettyä. Yksi etu oli kuitenkin miehistön puolella: "Yksi asia, mitä emme tarvitse (ja tämä voi olla yllättävää sinulle), on moottorien palonsammutusjärjestelmä. --- Jos tulipalo syttyy, kestää vain sekunnin katkaista polttoaineensyöttö, öljy, hydrauliikka ja sähkö. Tuli sammuu itsestään." Helpotetaanpa kunnolla. Tyyppi on edelleen laajassa käytössä, vaikka kuvattua ensilentoa voidaan pitää jo lähinnä historiallisena tapauksena. SAS:n epäonnesta voisi saada tähän lisävinkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2008 Herrat "Tex" Johnston ja "Dix" Loesch tosiaan veivät KC-135/707:n prototyypin 367-80 (tunnettaan nimellä Dash-80) taivaalle ensimmäistä kertaa. Itse asiassa kyseessä oli nimenomaan ilmatankkerin proto, tyypin matkustajakäyttö oli tuossa vaiheessa vielä epävarmaa. Nyt 54 vuotta myöhemmin KC-135 palvelee edelleen ja korvattaneen lähivuosina Airbus KC-45-koneilla. Kysymyksen sitaatit olivat Texin elokuun 1954 Popular Mechanics -lehteen kirjoittamasta artikkelista. Herra jäi ilmailuhistoriaan myös vääntämällä Dash-80:llä tynnyrin. Iken vuoro. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2008 Eihän tässä Ilkka mitään kiirettä kannata pitää, mutta tiedäthän...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2008 Ei paineita Ilkka, mutta alkaa kohta tulla vieroitusoireita Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2008 Sorry tämä viivytys, olen Rukalla duunissa ja on ollut aikamoista haipakkaa. Kysymys on keksittynä mutta joudun vielä tarkistamaan pari yksityiskohtaa. Toivottavasti jaksatte odottaa huomiseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2008 Suomalaiset ilma-alukset ovat kirjattuna ilma-alusrekisteriin. Aluksille annettavissa tunnuksissa noudatetaan tiettyjä sääntöjä, esimerkiksi helikoptereiden tunnukset alkavat yleensä h-kirjaimella, eksperimentaalit x:llä ja niin pois päin. Omia nimiä voi eri pyynnöstä laittaa koneen kylkeen, esimerkikisi OH-IKE olisi ihan kiva. On siis sääntöjä, mutta niihin tehdään tarvittaessa poikkeuksia. Paitsi yhteen. Paitsi että siihenkin on tehty poikkeus. Mistä on kysymys? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2008 Tunnus L** poikkeukset A, B ja E. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2008 Tunnus L** poikkeukset A, B ja E. Tämä ei ole se mitä haetaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2008 OH-MVA - MVO paitsi OH-PRA-B Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2008 OH-MVA - MVO paitsi OH-PRA-B Markku Tämäkään ei ole se mitä haetaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2008 Tunnus L** poikkeukset A, B ja E. OH-MVA - MVO paitsi OH-PRA-B Markku OT: Mistäs näissä on kysymys? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2008 OH-L** ovat periaatteessa Finnairin koneille ja MVA-MVO taitavat olla varattuja Rajavartiostolle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2008 OH-HR* varattuna rajan koptereille. Ei tämäkään? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2008 OH-L** ovat periaatteessa Finnairin koneille ja MVA-MVO taitavat olla varattuja Rajavartiostolle. Tunnus L** poikkeukset A, B ja E. Ja eikös OH-LE* ole Finskin pikku-Empuilla? OH-LAA ja LAB taisivat kyllä olla KarAir:n A300/A330(Siis jompikumpi, en muista kumpi). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2008 OH-LEA-LED Höyrykaravelli ja > OH-LEE Emppuja Ja vaikka Stikut: OH-SZA-SZS paitti yksi OH-XEK Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2008 Yhdelle henkiinherätetylle ja uudelleenrakennetulle lentokoneelle on jouduttu antamaan toinen rekisteritunnus siksi kun sen alkuperäinen oli jo toisen koneen käytössä. Kyseessä olivat Piper PA-20 Pacer OH-CPP -> OH-CPR ja Cessna 150 OH-CPP. Toisaalta tiedän, että kerran on väliaikainen rekisteröinti tehty tunnukselle, joka oli jo käytössä. Kyseessä olivat DHC-1 Chipmunk OH-HCF ja AS.350B2 Ecureuil OH-HCF -> OH-HCG Viralliseen rekisteriin on merkitty myös yksi siiviililentokone ilman kansallisuustunnusta ja silloin kyseessä Merivartiolaitoksen LK-1, myöhemmin OH-MVA. Samalle omistajalle on kerran myönnetty jo kertaalleen käytetty tunnus OH-BOY. Ensimmäinen oli Beech B60 Duke, jälkimmäinen Lake LA-250 Renegade. Omistaja sai Renagadelle saman rekisterin vain sillä, että pyhästi lupasi olla tuomatta Dukea koskaan maahan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2008 Jounille meni. Tunnustan samalla tietämättömyyteni sen suhteen, että näitä tapauksia on enemmän kuin yksi, niitä itse asiassa onkin aika paljon, en vain ehtinyt tarkistaa asiaa. Siis jonkin koneen kätyössä ollut tunnus on annettu uudelleen toiselle ilma-alukselle. Sympatiapisteitä mutta ei kysymysvuoroa voi saada jos osaa vastata siihen, mikä alkuperäisessä kysymyksessa oli mielessä - voin antaa vihjeen sanomalla että kyse on ja ei ole moottorikoneesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla