Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

No juuri tuo, helikopteriksi väittävät.Herra Bleeker (ruotsiksi kalpea,noin suunnilleen)tai toinen kirjoitusasu Bleecker tämän suunnitteli ja Curtiss kilttinä miehenä tuon rakensi.

Menestys ei ollut loistava, joitain pieniä loikkia sillä lienee tehty neljä potkuria varsinaisen ropellin kyydissä, 1930 luvulla tuo tosin oli jo lähellä helikopteria.Mielenkiintoisia nuo Curtiss tehtaan tuotteet.

Tero oleppa hyvä ja jatka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysytään toista vähän samanlaista harvinaisuutta kuin tuo Curtiss-Bleeker. Eli lensi ihan hiukan ja vain malliksi. Potkureitakin oli neljä.

 

Erityisominaisuutena kerrottakoon se, että soveltui toimintaan niin nokkapyörä- kuin kannusversiona samaan aikaan.

 

EDIT: tarkensin hiukan erityisominaisuutta... voisi olla vinkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kluytmans ei liity tähän - haussa on yksitaso.

 

Laite on kaksipaikkainen ja se on lentänyt, mutta vaijereilla varmuuden vuoksi maahan varmistettuna. Siis vähän niin kuin linnunpoikanen apupyörillä.

 

Kyseessä oli ohjelma, jolla haettiin tietyntyyppistä ilma-alusta ja ehdotuksia tilattiin useilta valmistajilta.

 

Yksi moottori, neljä potkuria ja pari roottoriakin varmuuden vuoksi. Ja avo-ohjaamo, jotta kokonaisuudesta voisi nauttia paremmin. Silti takana vihelsi turbiini.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän laitteen valmistajalta on Ritaranta-Mäkisestä suoritetun nopean laskun mukaan ollut Suomen rekisterissä 24 ilma-alusta. Kahta tyyppiä, toista 22 ja toista 2. Jälkimmäisessä oli mukana jo toinenkin nimi. Laajemmassa otoksessa on mäntämoottori, noissa kahdessa viheltää jo turbiini.

 

Ja vielä laajemmalla katsannolla saadaan lisää OH-koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän se tietenkään tämä ole mutta nyt ehdotan Mc Donnell Mod.120 laitetta, osuu ainakin joku noista jutuista tuohon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ollut Mc, mutta ilmansuunta oli oikea. Edelliseen vinkkiin suomalaiskoneista liittyen Arne antaakin itse seuraavan tähänkin yhteyteen sopivan lisätiedon:

 

Ja amerikassahan tämä tehtiin, kaukaisia sukulaisia on suomessakin lennellyt.

 

Haetulle laitteelle voimaa tuotti yli 1000 ahv suihkuturbiini, jonka valmistaja on kovasti tuttu Suomessa. Ja sen pyörittämät neljä isoa huiskaa olivat tutun Hartzellin valmistetta. Kahdesta roottorista ei ole tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän laitteen valmistajalta on Ritaranta-Mäkisestä suoritetun nopean laskun mukaan ollut Suomen rekisterissä 24 ilma-alusta. Kahta tyyppiä, toista 22 ja toista 2.

 

Jos tarkkaan katsot, niin niitä oli itseasiassa vain 20, koska 2 koneista käytti kahta eri rekisteriä.

 

Edit: toinen tosin sai uuden rekisterin vasta sen jälkeen kun siihen oli vaihdettu täysin asiaankuulumaton moottorityyppi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni osoitti että tämän voi ratkaista.

 

Mutta koska hänellä on viime aikoina ollut hiukan heikko "track record" uusien kysymyksien asettamisessa, ilmeisesti nyt Jouni antaa vain lisävinkin ja toivoo että joku hokaa konetyypin?

 

Tuosta tuplarekisteristä tuli palautetta taustatoimitukseltakin, Jouni on oikeassa. 20 + 2 on oikea luku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Edit: toinen tosin sai uuden rekisterin vasta sen jälkeen kun siihen oli vaihdettu täysin asiaankuulumaton moottorityyppi.

 

Joo, Tero on oikeassa. Tyydyn toistaiseksi viisastelemaan taustalla.

 

Niin... kun sentään aiemmin tyydyttiin muutamiin yksilöihin vaihtamaan toista jo olemassa olemassa olevaa tyyppiä. Sinänsä erikoinen juttu, mutta asiantuntemattomampikin pystyi huomaamaan moottorityypin vaihdon. Ja jahka olemassa olevat projektit valmistuvat, on taas mahdollista huomata miten huomattavat erot ovat näitten 3 alatyypin välillä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cheyennestä löytyy jo ihan oikea voimalaitteen valmistaja. Mutta kopterissa on vain kaksi roottoria, ne neljä Hartzell-potkuria jäävät uupumaan.

 

Päivän vinkkinä mainittakoon, että ohjelman tiimoilta syntyi ainakin kaksi samaa periaatetta hyödyntävää ilma-alusta.

 

Ja Jouniltahan tuli myös yksi vinkki.

 

Perttu vastasi kirjoittaessani: ei ole Hiller. Joka sinällään varmasti kuuluu samaan yleiskategoriaan ilmailun kehityksen akanvirroissa. Aikakehyskin on oikea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

X-19 ja V-22 ovat oikealla alueella, mutta yksityiskohdat eivät täsmää.

 

Illan vinkki: kolmesta samantyyppisestä konesta eniten taisi lentää se, jonka valmistajan paras mannekiini haarukoi Helsingin lentoaseman sijaintia. Ja se siis ei ole haettu tyyppi, mutta tyyppitunnuksen alkuosa on sama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentävä/leijuva proto ns, man-made UFO:lle eli lentävä pannukakku proto jossa neljä nostetta antavaa lift roottoria. Joku tällaisen teki mutta valmistajaa en muista kirveelläkään.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perttu ajaa takaa varmaan jotain tämän tapaista:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Avrocar

 

Ei ole ainakaan tuo vaikka lähellä monella tapaa ollaan. Eli VTOL-kuvioista tosiaan on kyse.

 

Juha löysi myös jo varsin läheltä liippaavan. Ryan mm. rakensi yhden haetun koneen suorista kilpailijoista (se ei siis ole Vertifan, joka käytti toista periaatetta).

 

Samaan VTOL-periaatteeseen perustuvia konekoneita rakennettiin ainakin kolme. Yksi on tämä haettu, toisen teki Ryan ja kolmannen STOL-kiteistä Suomessakin tuttu nimi.

 

Aiheesta löytyy netistä mainio kooste.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään