Kirjoitettu Huhtikuu 16, 2008 Olisiko kyseessä nelimoottorinen De Havilland D.H. 86 "Silver Star" OH-IPA ja sitten 2-moottoriset De Havilland D.H.89 Dragon Rapidet? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 16, 2008 No, sehän se oli. The British Relief Fund'in lahjoittama nelimoottorinen DH86 tuli Suomeen 20.2.1940. Koneen ura Suomessa jäi kuitenkin varsin lyhyeksi sen törmättyä startissa Malmilla Brewsteriin jo 26.5.1940 ja vaurioiduttua pahasti. Kaksimoottoriset Dragon Rapidet ovatkin kaikille tuttuja. Jukkaan voi aina luottaa, jos vastauksia tarvitsee, ja hän kysyköön seuraavaksi! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2008 Nelimoottoriset olivat Suomen taivaalla harvinaista tavaraa vielä tuolloin, joten se vähän helpotti. Mutta laitetaan vaihteeksi kuvakysymys Kannisen Markun tyyliin: Mikä konetyyppi? (Nokasta retusoitu tekstiä pois vaikeuttamiseksi) [ attachment removed ] Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2008 Lockheed Constitution Sieltä napsahti heti oikein. Nelimoottorinen tämäkin ja kaksikerroksinen kone josta piti tulla menestys. Toisin kävi. Ei muuta kuin seuraava kysymys kehiin, Ilkka. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2008 Räjähdysaineet ja lentokoneet liittyvät yhteen monellakin tavalla. Nyt haetaan erästä tiettyä tilannetta, jossa koneen operoinnissa tarvittiin räjähdysainetta. Kyse ei ole JATO-raketeista tai vastaavista, ei kolmansien osapuolien omaisuuden särkemiseen tarkoitetuista räjähteistä, eikä vieraan valtion haltuun joutuneen koneen tuhoamiseen tarkoitetuista räjähteistä. Vaan mistä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2008 Heittoistuin? Joo, tämä unohtui listasta. Siis ei. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2008 Muistelen jossakin vanhassa elokuvassa tähtimoottoria käynnistetyn jollakin räjähdyspatruunalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2008 Kyseessä on vakiotoimenpide. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2008 Ainakin Flight of Phoenixin ekassa versiossa moottori käynnistettiin erillisellä ruutipatruunalla. Mutta vanhana DK-koulutuksen saaneena amekkina sanon, ettää Raakkeni pöläytettiin käyntiin nestemäisellä ruudilla. Isotetrapropyylijotain -myrkyllä. Yhdellä latauksella sai sen kahdesti käyntiin. Edit: zzzzwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii spösssssshhhhhhhhhhhehrhrhrhrhrhrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrerererererrererarrarararararararaararrraararriiiiiiiiiiiiiiiuuuuuuu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2008 Sepä taitaa olla tuo Coffman startteri jota Jouni tuossa tarkoitti http://en.wikipedia.org/wiki/Coffman_engine_starter Paitti tähtimoottoreita, tuollaisella on myös räjäytelty käyntiin jonkun version Merlinejä ja Napier Sabreja, nimittäin ( taas kerran ) Pierre Clostermannin kirjasta "Le Grand Cirque" tuo on jäänyt mieleen. Mutta jos tuosta laitteesta on kyse niin ilman muuta Jounille kysymysvuoro ihan pelkästään tuosta autenttisen tarkasta ääni- imitaatiosta EDIT: Niin ja siis Jorma tietysti kuvaili samaa laitetta myös. Ilman ääniefektejä tosin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2008 No olihan aikoinaan semmoinen sukellusveneiden metsästyssysteemi kuin "Julie" - lentokoneesta pudotettiin satsi passiivisia sonarpoijuja ja perään räjähdysainepaukkuja, joiden ainoa tehtävä oli tuottaa se akustinen pulssi jonka heijastuksia poijut sitten kuuntelivat ja lähettivät havaintonsa lentokoneeseen. Siis räjähteitä käytettiin normaalissa toiminnassa, eikä ollut paukun tarkoituksena mikään edellä kielletyistä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2008 Jounin vastaus taitaa täyttää kysymyksen kriteerit vaikka se ei ole se vastaus jota haettiin. Kyseessä ei ole ruuti vaan eräs öljynporauksessa käytetty kemikaali. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2008 Mikäs on tämä lajinsa ensimmäinen sarjatuotantoon päässyt ilma-alus, joka oli järjestyksessä tehtaan toinen malli. Sitä edelsi kokeilukappale, joka oli rakennettu pitkälti jo toimivan lentolaitteen osista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 21, 2008 F-117? ??? Ei... Sarjatuotantoversiossa oli 6 kertaa tehokkaampi, mutta samantyyppinen moottori kuin kokeiluversiossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2008 Molemmat moottorit olivat tähtimoottoreita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2008 No johan nyt... Kokeiluversiossa hyödynnettiin toisen tehtailijan edellisen tehtaan menetystuotetta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2008 Täytyy jostain kokeilla purkaa tätä, vaikka osissa. Moottori saataisi olla joku P&Wn Waspeista ???? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2008 Täytyy jostain kokeilla purkaa tätä, vaikka osissa. Moottori saataisi olla joku P&Wn Waspeista ???? No ei oikeastaan. Tuohon isompaan moottoriin päästään kyllä Waspin "sisarmoottorin" kautta epäsuorasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2008 Tuota kokeiluversiossa käytettyä menestystuotetta on ollut myös suomalaisessa siviilirekisterissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 26, 2008 Jouni, todella hyvä kysymys. Tässä oma ratkaisuehdotukseni: Piasecki HRP-1 helikopteri. Ensimmäinen sarjatuotanto kaksiroottorinen kopteri (maailman suurin aikanaan). Moottoreina HRP-1.ssä oli 2 x 600hp Pratt & Whitney R-1340-AN-1. Konetta edelsi Piaseckin ensimmäinen kokeilukopteri PV-2 jonka rakentamiseen oli käytetty mm. Curtiss-Wright CW-1 Junior runkoa/osia joita olivat hankkineet ja runsaasti standardi autojen osia ym romuttamoista. Ja sen jälkeen tuli ensimmäinen tehtaan sarjatuotantokone HRP-1. Perttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 26, 2008 Jouni, todella hyvä kysymys. Tässä oma ratkaisuehdotukseni: Piasecki HRP-1 helikopteri. Ensimmäinen sarjatuotanto kaksiroottorinen kopteri (maailman suurin aikanaan). Moottoreina HRP-1.ssä oli 2 x 600hp Pratt & Whitney R-1340-AN-1. Konetta edelsi Piaseckin ensimmäinen kokeilukopteri PV-2 jonka rakentamiseen oli käytetty mm. Curtiss-Wright CW-1 Junior runkoa/osia joita olivat hankkineet ja runsaasti standardi autojen osia ym romuttamoista. Ja sen jälkeen tuli ensimmäinen tehtaan sarjatuotantokone HRP-1. Perttu No voihan nenä, nyt kyllä menee erittäin lähelle. Mutta täytyis löytää se lintulaji, joka on lentänyt suomalaisissa höyhenissä. Siviilisti että ei. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 27, 2008 Jos lintuja halutaan, niin ainakin Hanna Reitschin Deutschland Halle'ssa lentämä Focke-Aghelis-helikopteri oli rakennettu Suomessa tunnetusta linnusta, tiklistä eli Stieglitzin rungosta. Tiklin on muuten nähty lentävän aivan viimeksi kuluneen viikonkin aikana Räyskälässä. Ja eikös se Fieseler (Storch=haikara) tehnyt niitä sukellusvenetähystykseen käytettyjä gyrokoptereita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla