Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Jos lintuja halutaan, niin ainakin Hanna Reitschin Deutschland Halle'ssa lentämä Focke-Aghelis-helikopteri oli rakennettu Suomessa tunnetusta linnusta, tiklistä eli Stieglitzin rungosta. Tiklin on muuten nähty lentävän aivan viimeksi kuluneen viikonkin aikana Räyskälässä.  :) Ja eikös se Fieseler (Storch=haikara) tehnyt niitä sukellusvenetähystykseen käytettyjä gyrokoptereita.

 

Osmon pohjalta oma heitto:

Fw (Fa) 61 oli koekappale (160 hp) ja Fa 223 oli 6 kertaa tehokkaampi (6x160hp = 960 hp eli noin 1000 hp) ?

http://www.fiddlersgreen.net/AC/aircraft/FockeAchgelis-Fa61/info/info.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osmon pohjalta oma heitto:

Fw (Fa) 61 oli koekappale (160 hp) ja Fa 223 oli 6 kertaa tehokkaampi (6x160hp = 960 hp eli noin 1000 hp) ?

http://www.fiddlersgreen.net/AC/aircraft/FockeAchgelis-Fa61/info/info.php

 

Focke-Achgelis Fa 223:sta tässä haettiin, eli maailman ensimmäistä sarjatuotantoon päässyttä helikopteria.

http://en.wikipedia.org/wiki/Focke_Achgelis_Fa_223

Laite oli erittäin hyvä ja huomattavasti amerikkalaisia vastineitaan suorituskykyisempi. Jos kellä on mahdollisuus käydä kuuntelemassa Jukka Tervamäen esitelmä helikopterin kehityksestä, niin menkää ihmeessä - aivan loistava luento.

 

Perttu hoksasi ensiksi minkä lajin laitteesta on kysymys ja Osmo jätti pohdiskelun vähän puolitiehen, mutta niiiiin lähelle. Tikli oli aivan oikein, mutta siihen liittunyt Fa 61 ei ollut se laite jota haettiin. Mutta se on Armin kun kysyy, kun kerran tietää.

 

Edit: Tuota Teron linkkiä tarkasteltuna on kisassa ollut kisaamassa myös Flettnerin koaksiaalikopterit, koska jo kokeilumallia FL 265 on tehty 6 kappaletta ja varsinaista tyyppiä Fl 282 jopa 24 kappaletta. Riippuu näköjään vähän siitä mitä sarjatuotannolla tarkoitetaan. Fa 223 lensi ensilentonsa elokuussa 1940 ja sarjatuotanto voitiin aloittaa 1942 alussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymyksessä oli haussa "lajinsa ensimmäinen sarjatuotantoon päässyt ilma-alus". Tuo Flettner taitaa tosiaan pokata ykkössijan:  "...the Fl 265 was ordered into quantity production in 1940, the first production order for any helicopter".

 

Linkkiä ei ole antaa, koska lähteenä on kirja(nen) Helicopters 1900-1960, Bill Gunston ja John Batchelor, Phoebus 1977. Siinä on paljon tietoa ja kuvia hämmästyttävistä varhaisista VTOL-laitteista.

 

Kirjassa kerrotaan, että Fl 265 osallistui ilmataistelukokeiluihin Luftwaffen maalina. Kun kk-kameroiden filmit kehitettiin, osoittautui että ketterä kopteri ei ollut joutunut kertaakaan tähtäimiin.

 

Mutta Arminille toki vuoro koska löysi Jounin maalina olleen tyypin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

okei. Uusi kysymys:

 

Etsitään tapahtuma/operaatio jolla on aineisto agenttielokuvaan.

Tapahtuman koodinimi liittyy ilmailuun.

Tapahtumassa itse käytettiin lentokone, joka lensi myös pohjoismaissa.

 

1. Mikä oli operaation koodinimi?

2. Mikä oli lentokoneen tyyppi?

 

lisä vihjeitä myöhemmin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko ehdotuksia? Onko liian helppo :thmbup:? Liian vaikea?  :thmbdn: Tarvitaanko lisävihjeitä ;)?

Vaihtoehtona että siirretään kysymys "tyhmiä kysymyksiä ilmailusta"-osastoon :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko ehdotuksia? Onko liian helppo :thmbup:? Liian vaikea?  :thmbdn: Tarvitaanko lisävihjeitä ;)?

Vaihtoehtona että siirretään kysymys "tyhmiä kysymyksiä ilmailusta"-osastoon :)

 

No, ei tää ainakaan siitä helpoimmasta päästä tunnu olevan, eikä viela kannata dumpata tyhmiä kysymyksiä -osastoonkaan...

Auta hieman...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsitään tapahtuma/operaatio jolla on aineisto agenttielokuvaan.

Tapahtuman koodinimi liittyy ilmailuun.

Tapahtumassa itse käytettiin lentokone, joka lensi myös pohjoismaissa.

 

1. Mikä oli operaation koodinimi?

2. Mikä oli lentokoneen tyyppi?

 

Vihjeet:  moottoripyörä, joka ei tullut samasta maasta kuin lentokone

ok....

Lisävihje: venäläinen moottoripyörä, mies ja nainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys on hyvä, vastaajan tiedot vajaat.Kyse lienee kuitenkin Ural merkkisestä sivuvaunupyörästä(Orvo myhäilee)ja ainakin Norjassa ehkä Suomessakin lentäneestä saksalaisesta koneesta, maa voisi olla Unkari tms. höh en minä tiedä. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaapa

 

Myhäilis kun ymmärtäis miten Uralin sais liitettyä tuohon..... kunei siitä oikeen agenttipyöräksi ole vaikka miehiä ja naisia menis kyytiin enemmänkin?

 

Mutta jos se onkin IC Planeta ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikea vastaus - vuoro Terolle (mistä keksit?)

 

Operaatio Zeppelin yritti murhata Stalinia. Wikipediasta (engl. ja saks.) löytyy lisätietoa.

Saksalaisessa Wiki versiossa puhutaan sitä että Aradon miehistön kohtalosta ei ole mitään tietoa, englanninkielisessä sen sijan että osa miehistöstä ehti takaisin, osa vangitettiin ja palautettiin sodan jälkeen.

 

Yksi Ar 232 lensi Norjassa (Wetterstaffel 5) , tuhoutui 26. August 1943

 

Mielenkiintoinen ja suorituskykyinen kone, josta rakennettiin vai pari kappaletta. Lisätietoa koneesta: Ar 232, engl. Ar 232, saks.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketjun kysymykset liittyvät monesti vähän tunnettuihin mutta jostain syystä mielenkiintoisiin ilma-aluksiin. Nytkin etsitään sellaista.

 

Mistä lentolaitteesta on kyse? Se olisi toteutuessaan kuulunut historian tuhovoimaisimpien aselavettien joukkoon. Silti sillä oli sana nimi kuin hilpeällä Disney-hahmolla. Lentoasteelle ei koskaan päästy, mutta laajoja ja äärimmäisen kalliita maakokeita ehdittiin onnistuneesti tehdä. Peruutus ei lopulta johtunutkaan haetusta ilma-aluksesta tai sen toimimattomuudesta, vaan muualla tapahtuneesta kehityksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haettuun liittyy voimanlähteen puolelta erittäin keskeisesti yritys, joka sittemmin on tullut parhaiten tunnetuksi panimoteollisuudesta. Sillä alalla se vaikuttaa edelleen erittäin merkittävänä tekijänä.

 

Yksi huimimmista ehdotuksista hyödyntää tätä lentolaitetta olisi tehnyt siitä historian taatusti tehokkaimman "siimalennokin".

Näin olisi hyödynnetty kyseisen ilma-aluksen lähes rajatonta toiminta-aikaa.

Tuhovoimallinen aselavetti tarkoittaa tässä yhteydessä myös sitä, että mukana olevan suuren asekuorman ohella itse kuljetusvälinekin olisi ollut tuhoa tuottava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sepä se. Project Pluto ei tosin saanut nimeään hilpeältä koiralta vaan roomalaisen mytologian alamaailman hallitsijalta.

 

Tavoitteena oli 1958 rakentaa miehittämätön pommittaja / risteilyohjus, joka käyttäisi voimanlähteenään ydinreaktiota. Moottori oli hyvin suoraviivainen, patopaineeseen perustuva. Yksinkertaisuutensa takia Plutoa sanottiinkin lentäväksi sorkkaraudaksi. Virallinen nimi oli Supersonic Low-Altitude Missile eli SLAM.

 

Pluton reaktori kuumentaa ilmamassan ja synnyttää työntövoiman. Alkuvauhti olisi saatu raketeilla. Kyydissä olisi ollut jopa tusina vetypommia. Laite oli tarkoitettu lentämään aivan pinnoissa Mach 3 nopeudella.

 

Jo laukaisuun olisi liittynyt monia ongelmia. Yksi idea oli tosiaan se, että Pluto olisi laitettu vaijerin päähän autiomaahan lentämään siimalennokin lailla ympyrää. Toinen ehdotus olisi jättänyt sen odotuskuvioon Tyynelle valtamerelle. Käytännössä rajaton toiminta-aika olisi mahdollistanut molemmat.

 

Ongelmana oli se, että moottori olisi jättänyt jälkeensä vanan radioaktiivista saastetta eli itse konekin aiheutti tuhoa. Ideoitiin, että pommien pudotuksen jälkeen Pluto olisikin ohjattu risteilemään edestakaisin Neuvostoliiton alueella. Myös koneen pelkän paineaallon uskottiin olevan tuhoisa ylilennetyille paikoille.

 

Moottorista tosiaan rakennettiin kaksi toimivaa versiota ja niitä testattiin autiomaassa. Kustannukset olivat valtavat. Coors-posliinitehdas toimitti reaktorin sisuskalut. Sama firma teki astioita myös panimoteollisuudelle ja havaitsi myöhemmin, että kannattaa laajentua samalle alalle.

 

Pluto peruutettiin kun mannertenväliset ohjukset kehittyivät. Pelättiin myös, että Pluto karkaisi talutushihnastaan ja eksyisi risteilemään Yhdysvaltojen ylle.

 

Kaiken kaikkiaan kylmän sodan käsittämättömimpiä hankkeita. Täällä perusteellinen artikkeli ja kuvia Plutosta sekä koemoottoreista:

 

http://www.merkle.com/pluto/pluto.html

 

Täällä puolestaan Voughtin materiaalia Pluton kehittämisestä ja tekniikasta:

 

http://www.voughtaircraft.com/heritage/products/html/slam.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään