Kirjoitettu Huhtikuu 27, 2008 Flettner Fl 265 oli ensimmäinen sarjatuotantoon päässyt helikopteri vuonna 1940? http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waffen/Fl265-R.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 27, 2008 Jos lintuja halutaan, niin ainakin Hanna Reitschin Deutschland Halle'ssa lentämä Focke-Aghelis-helikopteri oli rakennettu Suomessa tunnetusta linnusta, tiklistä eli Stieglitzin rungosta. Tiklin on muuten nähty lentävän aivan viimeksi kuluneen viikonkin aikana Räyskälässä. Ja eikös se Fieseler (Storch=haikara) tehnyt niitä sukellusvenetähystykseen käytettyjä gyrokoptereita. Osmon pohjalta oma heitto: Fw (Fa) 61 oli koekappale (160 hp) ja Fa 223 oli 6 kertaa tehokkaampi (6x160hp = 960 hp eli noin 1000 hp) ? http://www.fiddlersgreen.net/AC/aircraft/FockeAchgelis-Fa61/info/info.php Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 28, 2008 Osmon pohjalta oma heitto: Fw (Fa) 61 oli koekappale (160 hp) ja Fa 223 oli 6 kertaa tehokkaampi (6x160hp = 960 hp eli noin 1000 hp) ? http://www.fiddlersgreen.net/AC/aircraft/FockeAchgelis-Fa61/info/info.php Focke-Achgelis Fa 223:sta tässä haettiin, eli maailman ensimmäistä sarjatuotantoon päässyttä helikopteria. http://en.wikipedia.org/wiki/Focke_Achgelis_Fa_223 Laite oli erittäin hyvä ja huomattavasti amerikkalaisia vastineitaan suorituskykyisempi. Jos kellä on mahdollisuus käydä kuuntelemassa Jukka Tervamäen esitelmä helikopterin kehityksestä, niin menkää ihmeessä - aivan loistava luento. Perttu hoksasi ensiksi minkä lajin laitteesta on kysymys ja Osmo jätti pohdiskelun vähän puolitiehen, mutta niiiiin lähelle. Tikli oli aivan oikein, mutta siihen liittunyt Fa 61 ei ollut se laite jota haettiin. Mutta se on Armin kun kysyy, kun kerran tietää. Edit: Tuota Teron linkkiä tarkasteltuna on kisassa ollut kisaamassa myös Flettnerin koaksiaalikopterit, koska jo kokeilumallia FL 265 on tehty 6 kappaletta ja varsinaista tyyppiä Fl 282 jopa 24 kappaletta. Riippuu näköjään vähän siitä mitä sarjatuotannolla tarkoitetaan. Fa 223 lensi ensilentonsa elokuussa 1940 ja sarjatuotanto voitiin aloittaa 1942 alussa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 28, 2008 Kysymyksessä oli haussa "lajinsa ensimmäinen sarjatuotantoon päässyt ilma-alus". Tuo Flettner taitaa tosiaan pokata ykkössijan: "...the Fl 265 was ordered into quantity production in 1940, the first production order for any helicopter". Linkkiä ei ole antaa, koska lähteenä on kirja(nen) Helicopters 1900-1960, Bill Gunston ja John Batchelor, Phoebus 1977. Siinä on paljon tietoa ja kuvia hämmästyttävistä varhaisista VTOL-laitteista. Kirjassa kerrotaan, että Fl 265 osallistui ilmataistelukokeiluihin Luftwaffen maalina. Kun kk-kameroiden filmit kehitettiin, osoittautui että ketterä kopteri ei ollut joutunut kertaakaan tähtäimiin. Mutta Arminille toki vuoro koska löysi Jounin maalina olleen tyypin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 30, 2008 okei. Uusi kysymys: Etsitään tapahtuma/operaatio jolla on aineisto agenttielokuvaan. Tapahtuman koodinimi liittyy ilmailuun. Tapahtumassa itse käytettiin lentokone, joka lensi myös pohjoismaissa. 1. Mikä oli operaation koodinimi? 2. Mikä oli lentokoneen tyyppi? lisä vihjeitä myöhemmin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2008 kuka yrittää....vai ovatko kaikki vielä ilmassa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2008 Putosiko tuo yksi Vissla Kvarn nimisen paikan kulmille, ja ilman kuljettajaa. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2008 Putosiko tuo yksi Vissla Kvarn nimisen paikan kulmille, ja ilman kuljettajaa. 8) Vastaus on valitettavasti väärä (väärä maa, väärä kone) http://www.sff.n.se/images_minnesten/Vissla_Kvarn.htm mielenkiintoinen tapaus kuitenkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2008 Yritän uudelleen, selvisin vain tuosta vapaaehtoistyöstä ja ehdin taas ajattelemaan harrastuksia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2008 Lisävihje: "moottoripyörä" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2008 Moottoripyörä ei tullut samasta maasta kuin lentokone.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2008 onko ehdotuksia? Onko liian helppo ? Liian vaikea? Tarvitaanko lisävihjeitä ? Vaihtoehtona että siirretään kysymys "tyhmiä kysymyksiä ilmailusta"-osastoon Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2008 onko ehdotuksia? Onko liian helppo ? Liian vaikea? Tarvitaanko lisävihjeitä ? Vaihtoehtona että siirretään kysymys "tyhmiä kysymyksiä ilmailusta"-osastoon No, ei tää ainakaan siitä helpoimmasta päästä tunnu olevan, eikä viela kannata dumpata tyhmiä kysymyksiä -osastoonkaan... Auta hieman... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2008 Etsitään tapahtuma/operaatio jolla on aineisto agenttielokuvaan. Tapahtuman koodinimi liittyy ilmailuun. Tapahtumassa itse käytettiin lentokone, joka lensi myös pohjoismaissa. 1. Mikä oli operaation koodinimi? 2. Mikä oli lentokoneen tyyppi? Vihjeet: moottoripyörä, joka ei tullut samasta maasta kuin lentokone ok.... Lisävihje: venäläinen moottoripyörä, mies ja nainen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2008 Kysymys on hyvä, vastaajan tiedot vajaat.Kyse lienee kuitenkin Ural merkkisestä sivuvaunupyörästä(Orvo myhäilee)ja ainakin Norjassa ehkä Suomessakin lentäneestä saksalaisesta koneesta, maa voisi olla Unkari tms. höh en minä tiedä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2008 Jaapa Myhäilis kun ymmärtäis miten Uralin sais liitettyä tuohon..... kunei siitä oikeen agenttipyöräksi ole vaikka miehiä ja naisia menis kyytiin enemmänkin? Mutta jos se onkin IC Planeta ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2008 Siis agenttipyöräksi tuo on luotu, älä vähättele. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2008 ok.... Lisävihje: venäläinen moottoripyörä, mies ja nainen Lisävihje: Stalin noh...noh...noh.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2008 Operaatio Zeppelin ja Arado Ar 232B. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2008 Oikea vastaus - vuoro Terolle (mistä keksit?) Operaatio Zeppelin yritti murhata Stalinia. Wikipediasta (engl. ja saks.) löytyy lisätietoa. Saksalaisessa Wiki versiossa puhutaan sitä että Aradon miehistön kohtalosta ei ole mitään tietoa, englanninkielisessä sen sijan että osa miehistöstä ehti takaisin, osa vangitettiin ja palautettiin sodan jälkeen. Yksi Ar 232 lensi Norjassa (Wetterstaffel 5) , tuhoutui 26. August 1943 Mielenkiintoinen ja suorituskykyinen kone, josta rakennettiin vai pari kappaletta. Lisätietoa koneesta: Ar 232, engl. Ar 232, saks. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 12, 2008 Ketjun kysymykset liittyvät monesti vähän tunnettuihin mutta jostain syystä mielenkiintoisiin ilma-aluksiin. Nytkin etsitään sellaista. Mistä lentolaitteesta on kyse? Se olisi toteutuessaan kuulunut historian tuhovoimaisimpien aselavettien joukkoon. Silti sillä oli sana nimi kuin hilpeällä Disney-hahmolla. Lentoasteelle ei koskaan päästy, mutta laajoja ja äärimmäisen kalliita maakokeita ehdittiin onnistuneesti tehdä. Peruutus ei lopulta johtunutkaan haetusta ilma-aluksesta tai sen toimimattomuudesta, vaan muualla tapahtuneesta kehityksestä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 12, 2008 Tämä mahtuisi ehkä tuohon disney-teemaan ulkonäöllisesti : http://en.wikipedia.org/wiki/Image:051118-F-1234P-081.jpg .... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 13, 2008 Haettuun liittyy voimanlähteen puolelta erittäin keskeisesti yritys, joka sittemmin on tullut parhaiten tunnetuksi panimoteollisuudesta. Sillä alalla se vaikuttaa edelleen erittäin merkittävänä tekijänä. Yksi huimimmista ehdotuksista hyödyntää tätä lentolaitetta olisi tehnyt siitä historian taatusti tehokkaimman "siimalennokin". Näin olisi hyödynnetty kyseisen ilma-aluksen lähes rajatonta toiminta-aikaa. Tuhovoimallinen aselavetti tarkoittaa tässä yhteydessä myös sitä, että mukana olevan suuren asekuorman ohella itse kuljetusvälinekin olisi ollut tuhoa tuottava. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 13, 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Pluto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 13, 2008 Sepä se. Project Pluto ei tosin saanut nimeään hilpeältä koiralta vaan roomalaisen mytologian alamaailman hallitsijalta. Tavoitteena oli 1958 rakentaa miehittämätön pommittaja / risteilyohjus, joka käyttäisi voimanlähteenään ydinreaktiota. Moottori oli hyvin suoraviivainen, patopaineeseen perustuva. Yksinkertaisuutensa takia Plutoa sanottiinkin lentäväksi sorkkaraudaksi. Virallinen nimi oli Supersonic Low-Altitude Missile eli SLAM. Pluton reaktori kuumentaa ilmamassan ja synnyttää työntövoiman. Alkuvauhti olisi saatu raketeilla. Kyydissä olisi ollut jopa tusina vetypommia. Laite oli tarkoitettu lentämään aivan pinnoissa Mach 3 nopeudella. Jo laukaisuun olisi liittynyt monia ongelmia. Yksi idea oli tosiaan se, että Pluto olisi laitettu vaijerin päähän autiomaahan lentämään siimalennokin lailla ympyrää. Toinen ehdotus olisi jättänyt sen odotuskuvioon Tyynelle valtamerelle. Käytännössä rajaton toiminta-aika olisi mahdollistanut molemmat. Ongelmana oli se, että moottori olisi jättänyt jälkeensä vanan radioaktiivista saastetta eli itse konekin aiheutti tuhoa. Ideoitiin, että pommien pudotuksen jälkeen Pluto olisikin ohjattu risteilemään edestakaisin Neuvostoliiton alueella. Myös koneen pelkän paineaallon uskottiin olevan tuhoisa ylilennetyille paikoille. Moottorista tosiaan rakennettiin kaksi toimivaa versiota ja niitä testattiin autiomaassa. Kustannukset olivat valtavat. Coors-posliinitehdas toimitti reaktorin sisuskalut. Sama firma teki astioita myös panimoteollisuudelle ja havaitsi myöhemmin, että kannattaa laajentua samalle alalle. Pluto peruutettiin kun mannertenväliset ohjukset kehittyivät. Pelättiin myös, että Pluto karkaisi talutushihnastaan ja eksyisi risteilemään Yhdysvaltojen ylle. Kaiken kaikkiaan kylmän sodan käsittämättömimpiä hankkeita. Täällä perusteellinen artikkeli ja kuvia Plutosta sekä koemoottoreista: http://www.merkle.com/pluto/pluto.html Täällä puolestaan Voughtin materiaalia Pluton kehittämisestä ja tekniikasta: http://www.voughtaircraft.com/heritage/products/html/slam.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla