Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Tulee pakollinen tauko vihjeisiin, siirryn nettivapaalle vyöhykkeelle viikonlopuksi. Vastaus liittyy myöhemmin, lähteen mukaan, erääseen ensimmäiseen "sillä tavalla" tehtyyn sotatoimenpiteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys on kyllä hieman epäselvä, liittyykö kysymyksen X aikaisemman vastauksen Dornier Do X:ään vai mitä ihmettä oikein kysytään?  ???

 

Vastaan kuitenkin tuohon naisen nimeen liittyvään vinkkiin Heinkel He-115 (HE-115, "Jenny").

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naisen nimi ja koneyksilö oikein.

Henkilönimen ja loppujen koneiden arvaus ei voine olla vaikeaa, sekä tietysti mikä oli X :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos on kyse oman koneen tuhoamisesta, niin Morane sitten kehiin... Loput voi lukea Kavo Laurilan kirjasta Jatkosodan kaukopartiolennot , josta tein referaatin Wikipediaan, kun kirjoitin He-115-artikkelia  ;)

 

Toki kyseessä voi olla norjalaisinvaasiokin Huuvereineen, kun kysyjä on asettanut reilusti vapaa-asteita kysymyksessään  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys on kyllä hieman epäselvä,

;D Niin on kysyjäkin. Ei liity oman koneen ampumiseen. "X" oli virallisesti käytetty, lyhytaikainen termi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja meillä on voittaja :thmbup:

 

Kapteeni Osmo Malinen sai käskyn perustaa Vaasassa Ilmavoimien esikunnan alainen Lentue X 20.6.1941. Koneina olivat Ju K-43 OH-MVF= JU-128, Ju W34 OH-MVG=JU-122 ja He 115A-2=HE-115 "JENNY". 30.6.1941 tuli käsky perustaa näistäja muista koneista (Riponeita ym?) Lentolaivue 15. Heinäkuun alkupuolella lennot Vaasasta lopetettiin ja laivue siirtyi Repolaan ja Paltamoon. Erään lähteen mukaan ensimmäinen kaukopartiolento olisi tehty HE-115:lla 1.8.1941 Malisen lentämänä.

 

EDIT. toisessa lähteessä mainitaan että lentue perustettiin liikekannallepanossa suoraan merivartiolaitoksen koneista Vaasassa ja Malinen määrättiin sen päälliköksi 20.6.  Lentotiedustelu Pohjanlahdella lopetettiin 1.7.

 

Ilkka on hyvä ja jatkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitän,

 

Mikä konetyyppi, jolla on eräs suuruusennätys?

 

Laivamaailmassa vastaava ääripään ennätys löytyy Tokyo Tanker Companyn öljytankkereista, joissa strateginen mitta on 11660 mm. Tankkeri vie voiton vain reilulla neljällä metrillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tohdin nyt vastata täysin väärin ;D että ei vain tarvitse keksiä seuraavaa..

 

Boeing 377 stratocruiserista  tai KC-97:sta muutettu super guppy. Tavaratilan halkaisija 7620 mm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentin ja Juhan ehdotukset ovat vielä liian isoja vehkeitä kysymyksen kohteena olevaan tyyppiin. Annettu tankkereiden strategisen osan mitta ratkaisee. Koko kysymys hakee analogiaa laivamaailmasta.

 

Rahtitilan halkaisijaa ei siis kysytä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentiltä hyvä vastaus, mutta vielä pääset hakemaan vastausta ainakin kolmannen kerran.

 

Sekä useimmissa lentokoneissa että lähes kaikissa laivoissa tosiaankin on molemmissa sellaiset.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo saisi vastauksellaan kysymysvuoron, mutta kyse on ihan konventionaalisesta lentokoneesta ja Ospreytä en ollut muutenkaan kysymässä.

 

Rajataan siis vielä kysymystä siten, että laivoissa potkurit olivat ennenkin rautaa, mutta lentokoneissa puuta.

 

Edit: pientä tarkennusta.

 

Lisävihje: Kysytyllä konetyypillä oli suurimman potkurin lisäksi myös toisenkinlainen analogia. Koneessa oli monta moottoria, mutta vain yksi potkuri.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo saisi vastauksellaan kysymysvuoron, mutta kyse on ihan konventionaalisesta lentokoneesta ja Ospreytä en ollut muutenkaan kysymässä.

 

Rajataan siis vielä kysymystä siten, että laivoissa potkurit olivat ennenkin rautaa, mutta lentokoneissa puuta.

 

Edit: pientä tarkennusta.

 

Lisävihje: Kysytyllä konetyypillä oli suurimman potkurin lisäksi myös toisenkinlainen analogia. Koneessa oli monta moottoria, mutta vain yksi potkuri.

 

 

Nyyh... aina mua sorretaan....  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaan vielä Arnen "Pacific Clipper"-kysymykseen näin myöhään oltuani viikonlopun poissa ringistä.

Siinä elokuvassahan on todella dramaattinen ja unohtumaton kohtaus, jossa koneen kapteeni Humphrey Bogart toteaa lähestyvän ukkosmyrskyn, jolloin hän nopean harkinnan jälkeen määrätietoisesti ja päättävästi tarttuu tuulilasin ylälaidassa oleviin kaasuvipuihin, työntää ne ripeästi täysin auki ja tempaisee koneen suoraan sisään ukkospilveen! - Kyllä ne lentäjät ovat todella pelottomia sankareita!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos helikopteri käy, niin mi-26. Roottorin halkaisija on tuossa kait jossain 35m hujakoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallinen lentokone kyseessä, jossa suurin puupotkuri mitä tiedetään.

 

Monta konetta, joiden teho yhdistettiin yhteen potkuriin.

 

Ihan viime vuosina tällaisia ei ole sitten rakennettu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdatko tarkoittaa Linke-Hoffman R 11 laitetta jossa 4x260 Mersun konetta kyydissä, oli ainakin 22 jalkaa ja 7,5 tuumaa päälle. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arne osuu oikeaan! Kysymysvuoro Arnelle...

 

Seppo tuntee varmasti olonsa huijatuksi kysymyksen asettelussa tapahtuneen huonon kysmyksen rajauksen vuoksi ja ansaitsee sen omakustanteisen etelänmatkan vaikka Berliiniin (Varpaisjärven Berliini) tai Egyptiin (Kiuruveden Egypti) - Savossa molemmat ;D

 

Tuli mieleen tämä "maailman suurin potkuri" kun kirjahyllyjä siivotessa löytyi 1983- ja 1986-vuosien Guinessin ennätysten kirjat, joissa molemmissa mainittiin suurimmaksi potkuriksi Linke-Hoffman R II -koneessa ollut Garudan valmistama 7-metrinen (lähteistä riippuen 6,9 - 7,2 m) protkutin, jota pyöritti tosiaan neljä myllyä. Analogia laivamaailmaan saatiin näin ollen Mitsubishi Heavy Industriesin laatimassa reilun 11,6-metrin halkaisijaltaan olevasta satatonnisesta potkurista ja laivojen tavasta jakaa sama potkuri monella eri wärtsiläkoneella.

 

Kuva ja tietoa tästä maailman suurimmasta potkurista, jonka käyntinopeudeksi mainittiin muuten 545 rpm maksimissaan...

http://www.aviastar.org/air/germany/linke-hoffmann_r-2.php

 

Joo, ja tosiaan nykylähteillä "oikean vastauksen" voi helposti kyseenalaistaa, varsinkin jos laajentaa vähän lentolaitetietämystä ja laittaa valmistusmateriaalit metallurgian puolelle... mutta pitäydytään kuitenkin KysymysKetjun hengessä! Kiitoksia kaikille kovasti yrittäneille, vaikka vastaus jäikin kirjoittamatta! Tässä koko ketjun suola onkin...  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arne osuu oikeaan! Kysymysvuoro Arnelle...

 

Seppo tuntee varmasti olonsa huijatuksi kysymyksen asettelussa tapahtuneen huonon kysmyksen rajauksen vuoksi ja ansaitsee sen omakustanteisen etelänmatkan vaikka Berliiniin (Varpaisjärven Berliini) tai Egyptiin (Kiuruveden Egypti) - Savossa molemmat ;D

 

Voi suurkiitos! Heti tuntui paremmalta. Eiku reissuun!  :P

 

<snip>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä ja nopeat sormeni, no katsotaanpa tässä päivän mittaan mitä saan aikaiseksi.

 

Saarineuvos Wallen pyysi ilmoittamaan että ystävällismielinen naapurisaarelainen katsoi asiakseen kaataa puun kaapelin päälle ja näinollen kallisarvoiset Internet-bitit valuu nyt katkenneesta kaapelista mereen...... korjaus saattaa kestää joltisenkin aikaa.

 

Joten nyt olisi varmaankin oivallinen tilaisuus hyvittää Sepon kärsimä vääryys kysymysvuorolla....  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään