Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Eli mikä yhdistää K.J. Temmeksen ja kruununprinssi Kustaa Aadolfin? Kyseessä ei ole 1947 sattunut lento-onnettomuus, jossa jälkimmäinen kuoli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli mikä yhdistää K.J. Temmeksen ja kruununprinssi Kustaa Aadolfin? Kyseessä ei ole 1947 sattunut lento-onnettomuus, jossa jälkimmäinen kuoli.

 

Tyhmä minä etsien yhteyksiä Samuli Haapasaloon :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka hyvä...

K.J. Temmes oli IlmailuHALLITUKSEN pääjohtaja....

ja ensimmäinen IlmailuLAITOKSEN pääjohtaja oli Mikko Talvitie

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka hyvä...

K.J. Temmes oli IlmailuHALLITUKSEN pääjohtaja....

ja ensimmäinen IlmailuLAITOKSEN pääjohtaja oli Mikko Talvitie

Markku

 

No,eihän tässä menny kun yöunet ja hiukset ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelen pientä harhaanjohtavuutta kysymyksen asettelussa, mutta onphan kysymyksen pähkäilijöillä ollut jotakin tekemistä näin loma-aikana (repiä vaikka niitä hiuksia päästä)...  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesäloma täälläkin jatkuu, mutta annetaan lisävihjeitä. Kysymykseen ei enää pitäisi olla mitään älytöntä haudattuna, vaan kyse on ihan herrojen tapaamisesta ja siihen liittyvästä suuremmasta kokonaisuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymmenen Suomalaista oli siellä ohjaajakursseilla talvella 1940.

Enempää en tiedä.

 

Edit Siis K J Temmes oli yksi näistä kymmenestä.

Tietoja en löydä enempää,tämäkin tieto löytyi ryssien sivulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tämä on ihan oikein, eli Sotaohjaajakurssi 2 / Ruotsin ryhmästä oli kyse. Temmes ja yhdeksän muuta Sotaohjaajakurssi 2:n lentäjää valittiin helmikuun alussa melkein heti koko kurssin alettua Ruotsiin Eskilstuunaan Kungliga Svenska Aeroklubbenin (KSAK) kurssille aikavälille 11.2. - 9.4.1940 (kurssi loppui kun Saksa hyökkäsi Tanskaan ja Norjaan).

 

Kruununprinssi Gustaf Aadolf oli vastassa kurssilaisia 11.2. ja tarjosi lentoaseman ravintolassa kurssilaisille lounaan. Gustaf Aadolfhan muuten kuoli 1947 Kööpenhaminan lentokentältä lähteneen SAS DC-3:n onnettomuudessa, mikä aiheutui lukituista peräsimistä.

 

Luulisinpa, että Olle sait tässä vähän hiuksia takaisin ja eiköhän liene syytä jatkaa ketjua normaaliin malliin, kun Markoa ei ole näkynyt kohta kuukauteen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla helppo,hyvä kun on tota hellettäkin eikä hiuksia päässä :)

 

Siis mikä lentolaite?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Saab Safir, Ex SF-?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla helppo,hyvä kun on tota hellettäkin eikä hiuksia päässä :)

 

Siis mikä lentolaite?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jotain Miles-mallia epäilisin, mutta kuva on hieman pieni ja hämärä ja opaskoirakin on muissa hommissa. Olisiko isompaa kuvaa tyrkyllä?

 

EDIT:

Tarkennetaan: Miles M.16 Mentor?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Miles_Mentor

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone lennettiin tonttiin Skåne:ssa 1951 toimituslennolla,kunnostettiin samana vuonna.

Eikä oo rangeri. ;D

Kone ollut kätkettynä n 30 vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone rakennettiin koulutuskoneeksi,mutta ei ollut tarkoitus opettaa oppilaita lentämään sillä!

Ehkä näin olikin paras tapa käyttää konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en ehtinyt tekemään pohjatyötä aikomaani kysymykseen, joten ohessa korvikekysymys, toivottavasti on helppo näin kesälomakauden loppupuolella.

 

Mikä kone?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään