Kirjoitettu Elokuu 2, 2008 Ach, helppohan se oli Oleppas hyvä Seppo. Lentävästä letusta vielä, koneella tehtiin viimeinen lento 1947 ja yhteensä lentoja kertyi 190. Koneesta tekivät hankalan lennettävän mm. melkein kokoajan tarvittava 45 asteen kulma. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2008 Terve! Anteeksi Antton , en huomannut tuota vastaustasi. Tuota tapahtumaa/vastausta hain... Lainus kirjasta Sotilaslentäjän kertomuksia / Tauno Hannus: "... Hän (v. Bülow) oli ensimmäinen, juuri saavuttaneen isänmaamme lentouhri" Bûlow koetti saada koneen kääntymään merelle, muttei siinä onnistunut, vaan putosi pellolle" Hyväksytään vastaus, niin läheltä liippaa. Kysymysvuoro Anttonille. terv. risto Pelastuinpa kysymyksen laatimiselta, mutta hyvän järjestyksen ja ilmailuhistoriaa vähemmän tuntevien tietojen oikeellisuuden vaalimiseksi todettakoon kuitenkin seuraavaa: Hannuksen kirjassa sanotaan seuraavasti:"... miksi juuri luutnantti v. Bülowin piti olla ensimmäinen, juuri vapautensa saavuttaneen isänmaamme lentouhri." Näin kirjoittaessaan Hannus jättää kokonaan huomioonottamatta kaksi muuta onnettomuutta. 16.4.18 von Rosenin lahjoittama Morane Parasol Näsijärvellä, jossa kuolivat Westman ja Nylund sekä 29.6.18 N.A.B. typ 12 Ahvenanmerellä, jossa kuolivat ruotsalaiset Krokstedt ja Cederström. Jälkimmäinen oli tosin lahjakone, joka oli vasta tulossa lentojoukoille. Joka tapauksessa, kun Morane Parasol onnettomuus tapahtui, Suomi oli ollut itsenäinen jo 3-4 kuukautta riippuen siitä laskeeko itsenäistymisen itsenäisyysjulistuksesta vai ulkomaiden tunnustamisesta. Suomen ilmailuvoimat olivat toimineet itsenäisenä puolustushaarana jo 6.3.18 lähtien. Hannus katsonee, että Suomi oli saavuttanut vapautensa vasta kevään 1918 sodan päätyttyä. Pidän Hannuksen ilmausta tässä yhteydessä epätarkkana ja jossakin määrin poliittisesti värittyneenä. Sitä paitsi Westman ja Nylund taistelivat saman asian puolesta, joten on väärin unohtaa heidät. OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2008 Terve! Kiitos Osmo huomioista ja korjauksista. Olisi sittenkin pitänyt laittaa se "kuva-arvoitus", mutta ajattelin nähdä vähän vaivaa ja penkoa vanhaa ilmailukirjallisuutta ja näihän siinä sitten kävi yst.terv. risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2008 No, katsotaanpas... mitäs tavaraa on "uttilaisten asfaltti"? EDIT: äh, olisi pitänyt koegooglata ensin. Luntahan se. Mietin uuden, hetkinen... EDIT 2: No otetaanpas kuva-arvoitus. Mikäs konetyyppi se tämä on? [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2008 Tää taisikin olla paha... Vinkki: Saksanmaalla ollaan, ja ihan sarjatuotantoisesta 2-paikkaisesta on kyse. On kyseisen valmistajan tunnetuimpia omia konstruktioita. 20-luvun lopulla liikutaan. Pulju muunsi sota-Albatroseja ja Fokkereita siviilikäyttöön jo 1. maailmansodan jälkeen ja toimi lentokoneenrakennusalalla vielä ainakin 50-luvulla, eli ei mikään aivan lyhytikäinen (pieni kylläkin). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2008 Ettei olisi liian paha, kun on näin hiljaista... paljastetaanko ja keksitään uusi, vai löytyykö guru? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2008 Eeei älä hyvä mies, nythän tämä vasta alkaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2008 No siinä tapauksessa löytyi sama kuva vähän parempilaatuisena. Ihan ei kyljen teksti erotu sentään, mutta paljastetaan nyt että ei se olisi valmistajan nimi ollutkaan. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2008 voisikohan tuo olla joku Stahlwerkin Markki? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2008 Maalasin tässä 3,5 h, joten nyt voi vapautuneesti maalihöyryissä kokeilla kepillä jäätä: joku Espenlaub Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2008 Albatros L69a? Näyttäisi Siemens-Halske Sh.12-moottorilta hannu joka peesaa - kuten aina Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2008 Terve! Erikoisen näköinen tuo rinkula (pakoputki?) tuossa moottorin ympärillä. t,risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2008 Erla tehtaan tekele tietenkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2008 Tuotako meinaat? Erla 6A ? Harmi, ettei tuossa ole kuvia muista malleista Tää on nyt yhtä arvailu.... mutta entäs tämä: Dietrich DP VIIa http://www.histaviation.com/Dietrich_DP_VIIa.html t.risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2008 Pakokaasukerääjä on kyllä kuten 6-sylinterisessä Anzanissa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2008 Ei ole Espenlaub, Klemm, Albatros, Erla eikä edes Dietrich Khihihii... Moottorina oli tosiaan aluksi Anzani, kuten kuvassa. Myöhemmin rakennetuissa oli Siemens, vaan ei 12. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2008 Stahlwerkiäkin jo tarjottiin, ei tärpännyt Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2008 Terve! Tuotakin meinasin, ehdottaa. Etuosa tuntuis stemmaavan, mutta noista kuvista päätellen peräsin näyttäisi aika lailla erimuotoiselta Ei ole Espenlaub, Klemm, Albatros, Erla eikä edes Dietrich Khihihii... Tuntuu tuo Seppo nauttivan, kun saa pitää arvuuttelijoita piinassa Luovutan... terv. risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 6, 2008 Voiskohan tuo olla Hüffer HB 28 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla