Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Ach, helppohan se oli  ;D Oleppas hyvä Seppo.

 

Lentävästä letusta vielä, koneella tehtiin viimeinen lento 1947 ja yhteensä lentoja kertyi 190. Koneesta tekivät hankalan lennettävän  mm. melkein kokoajan tarvittava 45 asteen kulma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Anteeksi Antton :-[, en huomannut tuota vastaustasi. Tuota tapahtumaa/vastausta hain...

Lainus kirjasta Sotilaslentäjän kertomuksia / Tauno Hannus:

 

"... Hän (v. Bülow) oli ensimmäinen, juuri saavuttaneen isänmaamme lentouhri"

Bûlow koetti saada koneen kääntymään merelle, muttei siinä onnistunut, vaan putosi pellolle"

 

Hyväksytään vastaus, niin läheltä liippaa.

 

Kysymysvuoro Anttonille.

 

terv. risto

 

Pelastuinpa kysymyksen laatimiselta, mutta hyvän järjestyksen ja ilmailuhistoriaa vähemmän tuntevien tietojen oikeellisuuden vaalimiseksi todettakoon kuitenkin seuraavaa:

 

Hannuksen kirjassa sanotaan seuraavasti:"... miksi juuri luutnantti v. Bülowin piti olla ensimmäinen, juuri vapautensa saavuttaneen isänmaamme lentouhri." Näin kirjoittaessaan Hannus jättää kokonaan huomioonottamatta kaksi muuta onnettomuutta. 16.4.18 von Rosenin lahjoittama Morane Parasol Näsijärvellä, jossa kuolivat Westman ja Nylund sekä 29.6.18 N.A.B. typ 12 Ahvenanmerellä, jossa kuolivat ruotsalaiset Krokstedt ja Cederström. Jälkimmäinen oli tosin lahjakone, joka oli vasta tulossa lentojoukoille.

Joka tapauksessa, kun Morane Parasol onnettomuus tapahtui, Suomi oli ollut itsenäinen jo 3-4 kuukautta riippuen siitä laskeeko itsenäistymisen itsenäisyysjulistuksesta vai ulkomaiden tunnustamisesta. Suomen ilmailuvoimat olivat toimineet itsenäisenä puolustushaarana jo 6.3.18 lähtien. Hannus katsonee, että Suomi oli saavuttanut vapautensa vasta kevään 1918 sodan päätyttyä. Pidän Hannuksen ilmausta tässä yhteydessä epätarkkana ja jossakin määrin poliittisesti värittyneenä.  Sitä paitsi Westman ja Nylund taistelivat saman asian puolesta, joten on väärin unohtaa heidät.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Kiitos Osmo huomioista ja korjauksista.

 

Olisi sittenkin pitänyt laittaa se "kuva-arvoitus", mutta ajattelin nähdä vähän vaivaa ja penkoa vanhaa ilmailukirjallisuutta  ja näihän siinä sitten kävi :P

 

yst.terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, katsotaanpas... mitäs tavaraa on "uttilaisten asfaltti"?

 

EDIT: äh, olisi pitänyt koegooglata ensin. Luntahan se. Mietin uuden, hetkinen...

 

EDIT 2: No otetaanpas kuva-arvoitus. Mikäs konetyyppi se tämä on?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää taisikin olla paha... Vinkki: Saksanmaalla ollaan, ja ihan sarjatuotantoisesta 2-paikkaisesta on kyse. On kyseisen valmistajan tunnetuimpia omia konstruktioita. 20-luvun lopulla liikutaan. Pulju muunsi sota-Albatroseja ja Fokkereita siviilikäyttöön jo 1. maailmansodan jälkeen ja toimi lentokoneenrakennusalalla vielä ainakin 50-luvulla, eli ei mikään aivan lyhytikäinen (pieni kylläkin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siinä tapauksessa löytyi sama kuva vähän parempilaatuisena. Ihan ei kyljen teksti erotu sentään, mutta paljastetaan nyt että ei se olisi valmistajan nimi ollutkaan.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Erikoisen näköinen tuo rinkula (pakoputki?)  tuossa moottorin ympärillä.

 

t,risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole Espenlaub, Klemm, Albatros, Erla eikä edes Dietrich  ;D Khihihii...

 

Moottorina oli tosiaan aluksi Anzani, kuten kuvassa. Myöhemmin rakennetuissa oli Siemens, vaan ei 12.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tuotakin meinasin, ehdottaa. Etuosa tuntuis stemmaavan, mutta noista kuvista päätellen peräsin

näyttäisi aika lailla erimuotoiselta

 

 

Ei ole Espenlaub, Klemm, Albatros, Erla eikä edes Dietrich  ;D Khihihii...

 

Tuntuu tuo Seppo nauttivan, kun saa pitää arvuuttelijoita piinassa ;D

 

Luovutan...  :P

 

terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään