Kirjoitettu Marraskuu 28, 2008 Jorma! Huomattava osa vastauksestasi on oikein, mutta sillä ei suinkaan määritelty pilvien määrää vaan ....... OJ Molnbas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 28, 2008 Pilvikorkeus on kyllä prosessissa hyödyllinen tieto mutta ei laitteella suoritetun operaation päämäärä/etsitty tulos. Sitä paitsi kaipaan laitteen kansainvälistä nimeä. OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 28, 2008 Ceilometer,paljastaa myös kerrostumat.(layers) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 28, 2008 Olisikohan kyseessä grid nephoscope, jolla mitataan pilvien korkeutta, suuntaa ja nopeutta... Edit: paremminkin kysymykseen sopisi Bessonin comb nephoscope: Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 28, 2008 Väisälä lensi sinessä ja valmistaa/edustaa meteo laitteita. Edit/ Prof. Vilho Väisälä made some of the first radiosondes in the 1930s and founded a company called Vilho Väisälä Oy, later as Mittari Oy to sell them commercially. They were extremely popular, and continue to be so. The company started using its current name in 1955. Vaisala is headquartered in Vantaa, Finland. The group has almost 30 offices in 27 countries. Alongside the international offices, Vaisala has established a wide distributor network that serves customers in more than 100 countries. Yrjö Väisälä oli mm tähtitieteilijä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 28, 2008 No niin, Ilkkahan sen oikean vastauksen löysi. Korjattakoon sitä kuitenkin sen verran, ettei pilviharavalla mitata pilven korkeutta. Pilviharava on toinen kahdesta nefoskooppityypistä, joilla mitataan liikkuvien pilvien suunta ja nopeus. Googlaamalla skooppeja (http://personal.inet.fi/tiede/pekka.tuomisto/skooppeja.htm) Horo kertoo asian! Kysytty nefoskooppityyppi on siis Bessonin harava - suomenkielessä pilviharava. (Luc Besson ja filminsä Suuri Sininen) . Pilviharavan muodostaa 3-4 m:n pituisen tangon päässä käännettävään vaakasuoraan poikkitankoon kiinnitetyt pystysuorat puikot. Laite muistuttaa kuitenkin enemmän atrainta kuin haravaa. Havainnoitaessa poikkitanko asetetaan pilven liikesuuntaan ja tarkataan, kuinka kauan kestää pilven liikkuminen puikosta toiseen. Tästä lasketaan pilven nopeus. Suunta todetaan tangon alapäässä olevasta kiinteästä kehästä. Toinen nefoskooppityyppi on pilvipeili, jossa havainnoidaan pilven liikkumista samankeskeisten ympyröiden kehältä toiselle. (Otavan Pieni Tietosanakirja/III) Ilkan vastauksessa olevassa laskentakaavassa taisivat olla englantilaiset mittayksiköt. Jos haravassa piikkien väli on 20 cm ja silmän etäisyys piikeistä 2 m, saadaan pilven nopeudeksi V = H/10t, missä V= pilven nopeus m/s, H = pilven korkeus maasta metriä ja t= aika sekuntia piikistä seuraavaan. Jos pilvenkorkeus jollakin tavalla on saatu mitatuksi (pilotpallolla, lentokoneella, etäisyysmittarilla jne) tahi arvioiduksi, saadaan pilven nopeus lasketuksi. Koska pilven korkeutta useinkaan ei tunneta, lasketaan tavallisesti se nopeus, mikä pilvellä olisi havainnon mukaan, jos pilvi olisi 1000 m korkealla.Tästä n.s. suhteellisesta nopudesta eli v:stä, saadaan pilven todellinen nopeus kertomalla v H/1000:lla, kun H on saatu mitattua. Lyhentäen Suomen Ilmailun Pysyväismääräykset osa II, IV M C 11, 8.4.34. Kuten näkyy, tietolähteitä oli useita, ja jopa krooniset googlaajatkin olisivat päässeet helposti jäljille vihjeiden avulla. Ilkka kysyy! OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 29, 2008 Osmolle kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä, joka taas opetti paljon uutta Reissuunlähtöä tekiessäni, otetaan nopea kysymys. Täällä on ilmavoimiemme lentokoneiden lempinimiä. Listasta puuttuu yksi amerikkalainen. Mikä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 29, 2008 Osmolle kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä, joka taas opetti paljon uutta Reissuunlähtöä tekiessäni, otetaan nopea kysymys. Täällä on ilmavoimiemme lentokoneiden lempinimiä. Listasta puuttuu yksi amerikkalainen. Mikä? HN-431, "Ingolstadin (remontti)pajankuningas"? Lukee tosin saksaksi koneessa mutta tällä kielitaidolla parempi kun suomentaa sen tänne eikä yritäkkään muistaa miten se kirjoitetaan... Edit: WerftKönigin aus Ingolstad lukee sanatarkasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 29, 2008 Mahdollisuuksien rajoissa on myös kone, joka kantaa foorumilta tutun "kylän ravattisonnin" sukunimikaiman etunimeä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 29, 2008 Näistä kahdesta olisikin mukava kuulla lisätietoja. Kysytty amerikkalainen saattaa tulla mieleen eräästä kengästä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 29, 2008 Vihjeenä oleva kenkä on taatusti maailmankuulu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 30, 2008 Tiedän kolme kuuluisaa kenkää: Tuhkimon tanssikenkä, joka tosin hävisi hämärissä oöosuhteissa tanssiaisten jälkeen. Nikita Hrustsevin kenkä, jolla hän paukutti YK:n istuntosalin pöytää saadakseen osakseen huomiota. Ja kolmantena se kuuluisa alokkaan saapas, johon tosin mahtui kolme jalkarättiä - mutta ei sitten enää jalka. Voisitko Ilkka edes vähän johdatella näiden perusteella? OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 30, 2008 Tiedän kolme kuuluisaa kenkää: Tuhkimon tanssikenkä, joka tosin hävisi hämärissä oöosuhteissa tanssiaisten jälkeen. Nikita Hrustsevin kenkä, jolla hän paukutti YK:n istuntosalin pöytää saadakseen osakseen huomiota. Ja kolmantena se kuuluisa alokkaan saapas, johon tosin mahtui kolme jalkarättiä - mutta ei sitten enää jalka. Voisitko Ilkka edes vähän johdatella näiden perusteella? OJ Entäs se Ahtisaaren "liukas" -kenkä, Tukholman reissulla risto Laitetaan samantien veikkaus Camel.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 30, 2008 Tuhkimon tanssikenkä, joka tosin hävisi hämärissä oöosuhteissa tanssiaisten jälkeen. Nikita Hrustsevin kenkä, jolla hän paukutti YK:n istuntosalin pöytää saadakseen osakseen huomiota. Ja kolmantena se kuuluisa alokkaan saapas, johon tosin mahtui kolme jalkarättiä - mutta ei sitten enää jalka. Osmohan se on hyvin jäljillä. Näistä kengistä on todellisuudessa vain yksi ollut Ameriikan puolella, vaikka kengän sijainti ei sinänsä liitykään kysyttyyn amerikkalaiseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 30, 2008 Olisiko peräti amerikkalainen pirssi eli "Ilmavoimien Cadillac"? Lyhyen aikaa näin teipattu Il-28 NH-3 Nikita 70-luvulla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 30, 2008 Olisiko peräti amerikkalainen pirssi eli "Ilmavoimien Cadillac"? Lyhyen aikaa näin teipattu Il-28 NH-3 Nikita 70-luvulla. Jees, Laukkasen uutuuskirjasta bongattu Amerikanrauta. Mitään epäselvää Cadillacin alkuperästä ei liene... Nikita Hrutshev NH-3:n tyyppimerkinnän innoittajana lienee kenkineen selvääkin selvempi vihje. Reissu tuli kyllä heitettyä, mutta valmis vastauskin löytyi takaisintultua. Tero jatkaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 30, 2008 Tuli muuten Ilkka tuossa mieleen että Jurrekin puuttui tuosta listasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 1, 2008 Jossain ketjussa oli puhetta JATO-raketeilla ladosta starttaavista hävittäjistä. Myös nyt haettavalla ilma-aluksella olisi ollut varsin vauhdikas alkukiihdytys, jos se olisi pääässyt tositoimiin. Koelentoja toki tehtiin, mutta huomattavasti tavanomaisemmalla startilla. Kone oli myös luokkansa ensimmäinen eräässä suhteessa. Kaiken kaikkiaan siis varsin erikoinen lentolaite. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 1, 2008 Natterhan oli pystysuoraan raketeilla starttaava torjuntahävittäjä. Jounilta muuten erittäin hyvä vastaus, mutta Natterin koelentoja ei tehty tavanomaisilla starteilla kuten nyt etsittävällä. Tavallaan oltiin jo kolmannessa vaiheessa kun tämä lentolaite olisi päässyt omille siivilleen tuon kiivaan kiihdytyksen jälkeen. Tämän alan huippuosaamista muuten löytyy Suomestakin. On Jouninkin tuttuja... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2008 Mielenkiintoinen laite tuo Northrop, vaikkakin lopputulos oli näköjään murheellinen. Mutta sitä ei etsitä, ei myöskään Me 262:ta. Haetun lentolaitteen kieltämättä osuva nimi muodostuu sen käyttötarkoitusta kuvaavasta lyhenteestä. Suunnittelija on erittäin tunnettu, vaikkei olekaan "yksi suurista". Ainakin yksi tuote on saavuttanut huomattavaa vientimenestystäkin. Firma toimii edelleen vaikka haettava lentolaite onkin jo jokusen vuosikymmenen takaa. Kyseisen valmistajan nimi on tuttu myös eräältä aivan toisenlaiselta teollisuuden alalta. Sielläkin se toimi edelläkävijänä tuomalla komposiittimateriaalin aivan uuteen käyttöön. Tuon keksinnön jälkeläisiä saavat yksityishenkilötkin edelleen ostaa myös Suomessa (tietyn alan liikkeistä). Tulipa paljon vihjeitä, joko ratkeaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2008 Skoda Kauba Sk.P14.02 http://www.luft46.com/jhart/jhp14-3.jpg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla