Kirjoitettu Joulukuu 11, 2008 Alanpa lähetteleen roskiksen kuvia ellette herää, itken ainakin ittekseni. Vanhin poika Sergei nimeltään, käynnistin Poljot kellon. Odotellaan nyt vaan,kyllä se selviää... Poljot on hyvä kello Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2008 Ja oli aikanaan kallis tuolla Mustan meren rannalla. ::)Sitäpaitsi tuon roskiksen kansi avautuu sähköisesti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2008 Alanpa lähetteleen roskiksen kuvia ellette herää, itken ainakin ittekseni. Vanhin poika Sergei nimeltään, käynnistin Poljot kellon. Sikorskystä voisi olla kyse? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2008 Näinhän tuo on, ystävämme Igor Sikorsky jonka hyvä ystävä ja "muusa" alkuaikoina ainakin oli Sergei Rahmaninov, lahjoitti Sikorskylle ensin 5000 dollaria myöhemmin vielä 2500 dollaria.Nykyrahana noin 60.000 ja 30.000 dollaria.Sergei tuon oopperan kirjoitti ja Igorin näytöt ilmailupuolella lienee kiistattomat. Yhteys suomen ilmailuun?Boris Adaridi ja hänen kaksi "oppipoikaa" veljekset Gluhareff Mihail ja Sergei.Adaridi pyyhkäisi aikanaan ranskaan ja veljekset taas myytyään äitinsä korut matkustivat USA n puolelle ja Sikorskylle töihin.Tekivät pojat siellä elämäntyönsä, Sergei Mihailin apulaisena. Smithsonian laitoksesta löytyy Mihailin tuote, pyrstötön nuolenmuotoinen kone jolle maailmanpatentti 1950. Eikö näillä perusteilla jo pärjäile, eli yhteys oopperaan ja ilmailumme alkuaikoihin on Igor Sikorsky. Lasse ole hyvä ja jatka. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 15, 2008 Anteeksi pieni viive. Tässä tulee vihdoin uusi kysymys. Laitetaan tällainen helpohko tyyppitunnistustehtävä. Siis mikä lentokone on kyseessä? [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 16, 2008 Bugatti 100P Sehän tuo on. Eipä siinä kauan mennyt. [ attachment removed / expired ] http://www.bugattiaircraft.com/plane.htm Kone ei koskaan lentänyt. Sota tuli väliin. Ainoa kappale on nykyään Oshkoshissa EAA:n museossa. Ja Markku saa jatkaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 16, 2008 Onpa veikeä vekotin! Tuosta koneesta riittäisi keskusteltavaa, kun muistaa, mitä kaikkea muissa ketjuissa on puhuttu leko- vs. automoottoreista, potkurinakseleista yms. Ymmärrettävästi kukaan ei ole halunnut riskeerata ainokaista yksilöä, mutta silti olisi ollut kiinnostava lukea koelentoraportteja moisesta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 21, 2008 Poistin tämän koska uusi kysymys tuli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 21, 2008 Anteeksi, pääs unohtumaan. Mikä ja missä? [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2008 No onpas hiljaista, Euroopalaisessa museossa ollaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2008 No onpas hiljaista, Euroopalaisessa museossa ollaan Alotettaan Ruåttista: Phönix D.III / J 1 Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2008 Vai Sikorsky se oli? Etsiskelin vähän läheisempää yhteyttä nimenomaan Suomen ilmailun alkuaikoihin ja "kehittelin" päässäni tällaisia ketjuja Aadolf Aarnosta! Hän nimittäin hankki Ranskalaisen koneensa Sergei Nikolajeffilta, joka oli ostanut kuuluisan "Sabtos-Dumond Demoiselle"-koneen Pariisin ilmailunäyttelystä!! Tämä yhdistää hänet Pariisiin ja oopperan "Fransesca da Riminin" säveltäjään, joka oli nimeltään Sergei Rahmaninov. "Wizard of Tuorla", Yrjö Väisälä, on nimennyt yhden löytämistään asteroideistaan nimellä: Virtanen, joka oli Karl Adolf Aarnon alkuperäinen nimi (Wikipedia)! Smithsonian www-sivuilta löytyy lukuisia "hittejä" Vaisala hakusanalla. Kaksi muuta Suomalaista pioneeria, jotka vielä yhdistin Aarnoon, ovat Jonas Andersson ja Carl Eskil Sjöberg. He liittävät vastaukseen sekä helikopterin että liitokoneen......... mutta kuten todettua, vastaus meni "metsään"! ...enkä "äiti-muorin" perintöhelyistä keksinyt mitään.... Tuumailee: /Epa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2008 Pysytään Pohjoismaissa ja tarjotaan Høver M.F. 11. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2008 Alotettaan Ruåttista: Phönix D.III / J 1 Markku Ei olla Ruåttissa eikä kone ole Phönix, mutta jotain yhteistä löytyy tältä ja haetulta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2008 Pysytään Pohjoismaissa ja tarjotaan Høver M.F. 11. Eipä ole Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2008 Mutta tämä on: Aviatik Berg D.I Viinin teknisessä museossa... http://www.idflieg.com/aviatik-berg-di.htm Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2008 Mutta tämä on: Aviatik Berg D.I Viinin teknisessä museossa... http://www.idflieg.com/aviatik-berg-di.htm Markku Sehän se, Wienin teknisessä museossa on pienehkö ilmailuosasto, jossa ko. Aviatikin lisäksi mm. Lilienthalin liitimen replika. Yhteinen tekijä oli tietysti valmistusmaa: Itävalta-Unkari. Markku jatkaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2008 Markku jatkaa Julistamme kysymysketjuun Joulurauhan ja jatkamme pyhien jälkeen... [ attachment removed / expired ] Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2008 Joulut juhlittu ja kinkut syöty joten jatketaan... Tämä pitäs ratketa kohtuuella [ attachment removed / expired ] markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2008 Kovasti Dornier Do.H Falken näköinen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2008 Kovasti Dornier Do.H Falken näköinen Joo Tyyppi oli tarjolla myös Suomen uudeksi hävittäjäksi kakskytluvulla mutta oli Ilmailuvoimien mielestä liian uusi tyyppi ja sen moottoria pidettiin liian tehokkaana! (275-320hv). Euroopassa tehtiin vain viisi kpl. mutta Jenkit totesivat hyväksi ja tekivät konetta nimellä Wright WP-1 ja Jaappanilaiset nimellä Kawasaki KDA-3 http://aeroweb.brooklyn.cuny.edu/specs/wright/wp-1.htm Nils jatkaa Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2008 Mennäänpäs tällä kertaa sinne tekniikan puolelle. Kysymys: Ajankohtainen "uusi" tekninen ratkaisu, joka on esiintynyt ilmailun uutisissa tämän vuoden aikana. Kovin uusi se ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole, onpa ollut käytössä jo pari-kolmekymmentä vuotta ja myös sinivalkoisessa kalustossa. Nyt uusi tuleminen eri toimijalta. Itsessään piilossa, mutta liittyy näkyvään osaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2008 Laite, jossa tätä uutta teknistä ratkaisua käytetään, on nykyisin käytössä oleviin verrattuna ystävällinen mm. korville ja lompakolle, valmistaja hehkuttaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla