Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Potkurikalustossa periaatteessa vastaava konsepti on esiintynyt, joskus hieman eri tavoin toteutettuna, Orvillen ajoista lähtien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta Nils ei joudu yksinpuhelun puolelle, voisiko mitenkään liittyä Connan äänieristykseen, eli elän historiassa, ehdotan kuitenkin potkurin lapojen muotoon liittyvää, eli äänenvähentämistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arnen vastauksessa on jo jotain liittyvää....

ANR taisi olla viimeksi uutisotsikoissa Saab 2000:n yhteydessä. Edit: nyt ymmärsin, mutta ANR-kuulokkeetkin ovat jo parin vuoden takaa.

Ääni vaimenee, mutta se käsittääkseni ei ole kuitenkaan ratkaisun ensisijainen etu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SWAG (Scientific Wild Ass Guess): puhaltimen/ahtimen/turbiinin siiven muotoilu kaarevaksi, joustavan materiaalin käyttö?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennäänpäs tällä kertaa sinne tekniikan puolelle.

 

Kysymys: Ajankohtainen "uusi" tekninen ratkaisu, joka on esiintynyt ilmailun uutisissa tämän vuoden aikana.

Kovin uusi se ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole, onpa ollut käytössä jo pari-kolmekymmentä vuotta ja myös sinivalkoisessa kalustossa. Nyt uusi tuleminen eri toimijalta.

Itsessään piilossa, mutta liittyy näkyvään osaan.

 

Lisää arvailua...

 

Olisko turbiinin lapojen onttous tai tekeminen hiilikuidusta vai sittenkin titaanista. Ja oisko valmistajana Rolls Royce?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, ihan kuin kyseessä olisi jonkinnäköinen uusi "sisäinen hush kit". Ettei vain MD-80 sarjan QuietEagle-juttuja ;)

 

Myös tällaista osui silmiin:

 

http://www.avbuyer.com.cn/e/2006/8278.html

 

Comtran Ltd. has its Stage 4-compliant SuperQ MD-80 on display here. It is partnered with Jet Technologies in the modification program, which permits all MD-80 series aircraft to meet Stage 4 noise requirements in the US and EASA Chapter 4 requirements with approximately a 2-dB margin, Director Dalton Kaye told ATWOnline. The package consists of a jet nozzle that is fully certified by FAA and a cone mixer that is in the STC process, while Pratt & Whitney has supplied an NTO letter for the program, he said. The hushkit does not require any changes to the aircraft flight manual, weight and balance, thrust reverser operation, crew training or maintenance.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän liittyvässä uutisoinnissa esiintyy eräs lentoyhtiö, joka on toisessakin konehankinnassa osoittanut rohkeutta - ja kenties katuu sitä tällä hetkellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasviperäinen polttoaine ja Air NZ

Tuossa suunta on aika hyvä mutta etäisyys meni "hieman" ohi... vastaus ei ole polttoaine.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiljaista on... tässä on tähänastiset vihjeet koottu yhteen ja muotoiltu kenties hieman uudella tavalla. Josko vastaus alkaisi löytymään.

 

Kysymyksessä haetaan siis erästä "uutta" teknistä ratkaisua, joka on esiintynyt ilmailun uutisissa 2008 aikana.

Kovin uusi se ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole, onpa ollut käytössä jo pari-kolmekymmentä vuotta ja myös sinivalkoisen yhtiön kalustossa. Nyt uusi tuleminen eri valmistajalta. Tämä tekninen ratkaisu on itsessään piilossa, mutta liittyy näkyvään osaan.

 

Valmistaja hehkuttaa että laite, jossa tätä uutta teknistä ratkaisua käytetään, on ystävällinen mm. korville ja lompakolle, verrattuna nykyisiin. Melun vaimeneminen ei käsittääkseni kuitenkaan ole ratkaisun ensisijainen etu, joskin merkittävä. 

 

Potkurikalustossa periaatteessa vastaavanlainen konsepti on esiintynyt, joskus hieman eri tavoin toteutettuna, Orvillen ajoista lähtien.

 

Kyseinen tekninen ratkaisu sekä nopeuttaa että hidastaa, riippuen mistä suunnasta sitä tarkastelee. 

 

Tähän liittyvässä uutisoinnissa esiintyy eräs lentoyhtiö, joka on toisessakin konehankinnassa osoittanut rohkeutta - ja kenties katuu sitä tällä hetkellä. Kyseinen lentoyhtiö on Suomesta katsoen samalla suunnalla kuin Air NZ.

 

Vastaus ei ole polttoaine.

 

Uutisointi tämän ratkaisun ympärillä liittyi parin uuden lentokonekehityshankkeen etenemiseen. Se lensi viime vuonna sekä Boeing- että Airbus-koneessa, mutta ko. firmat eivät ole juuri näiden konehankkeiden taustalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pratt & Whitneyn "puhallinalennusvaihdesuihkumoottori" PW1000G voisi olla.

 

Tulihan se sieltä  :thmbup:

 

GTF eli Geared Turbofan on ollut otsikoissa viime vuonna ja Pratt&Whitneyn PW1000G on uusi moottori, missä tämä ohivirtauspuhaltimen alennusvaihde on käytössä.

 

Se uusvanha vivahde tulee siitä että kyseinen ratkaisu on käytössä myös esim. Blue1:n Avro RJ-koneiden moottoreissa.

 

PW1000G:lle luvataan noin 15% säästöä polttoainekulutuksessa, ja myös melussa, päästöissä ja käyttökustannuksissa moottorin luvataan päihittävän kilpailijansa.

 

Potkurikalustossa vaihteistoja on kautta aikojen käytetty varsin yleisesti, jos nyt unohdetaan Lycoming/Continental ja vastaavat. Myös jopa Wright Flyerissa oli potkurien pyörintänopeutta alennettu, tosin ketjuvälityksen avulla.

 

Jos ihan tarkkoja ollaan, alennusvaihde on kenties hieman epätäsmällinen ilmaisu GTF:lle. Sen avulla toki alennetaan moottorin ohivirtauspuhaltimen pyörintänopeutta, mutta toisaalta vaihteistolla nostetaan ykkösahtimen pyörintänopeutta. Siis verrattuna tavanomaiseen ratkaisuun missä ohivirtauspuhallin ja ahdin ovat samalla akselilla.

 

Se rohkea lentoyhtiö on japanilainen ANA, joka oli Mitsubishi MRJ-koneen "launch customer" ja MRJ oli ensimmäinen kone missä PW1000G tulee käyttöön. ANA:han tunnetaan myös Boeing 787:n launch customerina.  Toinen lentokonetyyppi joka saa GTF-moottorin siipiensä alle, on Canadairin Bombardierin CSeries jonka tuotantopäätös tehtiin niinikään 2008. Ja testikäytössä PW1000G on lentänyt sekä P&W:n omassa B747SP:ssä että myös Airbusin A340-300-koekoneessa viime vuoden lopulla.

 

Rainon vuoro jatkaa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Nils.

 

Vähän ot mutta tässä toinen mielenkiintoinen "uutuus" RR:ltä

http://green.yahoo.com/blog/ecogeek/802/revolutionary-new-jet-engine-cuts-fuel-bills-by-30.html

 

Kyseisen tapaista moottoriahan on testailtu jo 80-luvulla GE:n toimesta ja on kai se jonkun mädärin perässä lentänytkin. Mistä lie johtuu kehityksen viivästyminen jos se on noin hyvä mitä kehutaan?

 

Koitan pikaisesti kehitellä kysymyksen, mutta nyt en pysty kerkeämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelut taas kestämisestä. En saa kysymykseni faktoja tarkistettua, joten pistetään tällainen nopea, niin ei mene aivan luovuttamalla vuoro.

 

Kenelle kirjattiin ensimmäisen pudotuksen bf-109.llä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään