Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Joo, mutta kumpikohan se sai sen ensimmäisen pudotuksen?   ???

 

Kysytäänpäs seuraavaa: Miten tulitikkulaatikko ja kassakaappi liittyvät suomalaiseen ilmailuhistoriaan?

 

Vihje1: Näin luistelukisojen alla todettakoon, että eräs menestyineimmistämme taitoluistelijoista tuo oikean vastauksen lähemmäs.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilö oikein, saranasuksesta ei ole kyse. Internetistä näyttää olevan tässäkin kysymyksessä hyötyä, vaikka itse vastaus löytynee paremmin muualta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, mutta kumpikohan se sai sen ensimmäisen pudotuksen?   ???

 

Olisivatko ampuneet samaa konetta? Kuka tietää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, kyllä kyse on Messerschmittistä, kuten Raino kysyi. Mutta miten?

 

Juhalla on loistava ajatustenkulku, mutta pelkästään sanoja johdattelemalla ei päästä tuloksiin. Tulitikkulaatikko ja kassakaappi (fyysisiä artifakteja) olivat aidosti osana vastausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, kyllä kyse on Messerschmittistä, kuten Raino kysyi. Mutta miten?

 

Juhalla on loistava ajatustenkulku, mutta pelkästään sanoja johdattelemalla ei päästä tuloksiin. Tulitikkulaatikko ja kassakaappi (fyysisiä artifakteja) olivat aidosti osana vastausta.

 

Jotakin Messerschmittiin liittyvää tässä testailtiin. Wikipediasta voi sen kenties löytääkin. Edward Wegelius taitaa olla päähenkilö. Ja tulitikkulaatikkoa ja kassakaappia tarvittiin ihan konkreettisesti tuohon testailemiseen. Kynnyskin liittyy olennaisena asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo Ilkka tarkoittaa Kolupuupotkureita, niitä tehtiin pieni koesarja tuohon Mersuun, kevätpuolella 1944 näitä rakenneltiin, ei kuitenkaan mennyt "putkeen".

Wegelius oli tuollainen puuainesten puolestapuhuja, mainitsi jossain että puuta alettaisiin taas käyttämään siihen soveltuvissa lentokoneen osissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arne saa tällä asiakommentilla puheenvuoron. Kolupuupotkureista oli kyse, ja nimenomaan Messerscmitteihin. Panu Nykänen kertoo kotimaisten hävittäjien suunittelu- ja rakennuttamiskirjassaan tarinan, jossa Edward Wegelius talvella 1943-44 tekee laskelmat kotimaisen potkurin valmistamiseksi Messerschmitt 109:ään.

 

Referaatti: Paavo Hillu valmisti toistakymmentä potkurinlavan kärjen koekappaletta ja marssi Wegeliuksen työhuoneeseen kummassakin kainalossa kymmenkunta potkurinkappaletta. Wegelius mietti, että jos koekappaleet lähetetään laboratorioon, niin koetulosten saaminen kestää viikkoja. Hetken mietittyään Wegelius laittoi huoneensa oven kynnykselle koepotkurin, mittasi tulitikkulaatikolla kuinka pitkälle potkurinlapa pantiin siihen kynnykselle ja hyppäsi päälle. Osa koepotkureista kesti, osa murtui. Toisessa koejärjestelyssä Wegelius Ylisen kanssa löi koepotkureita Wegeliuksen työhuoneen pyöreäkulmaista kassakaappia vasten. Osa murtui, osa kesti. Kokeet oli tehty näin puolessa tunnissa, verstas pantiin käyntiin ja saatiin kokonainen koepotkuri, joka koelennettiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiittää ja keskittelee huomiseks uuden, Wegelius tosiaan oli tuon Suomen Puu/Lentokonetoiminnan pääministeri tuolloin.Wegeliuksen mielestä tuotekehittely ei täysin ollut valmis.Jos pieni mainos sallittaneen, Ilkan mainitsema teos sekä Raunion VL II kertoo mainiosti näistä kehittelyvaiheista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoisiko Arne/Ilkka ystävällisesti vielä tuon nykäsen kirjan nimen ?

 

Anteeksi, tuli lyhennettyä tällainen nimihirviö: "Kotimaisten hävittäjien rakentaminen Suomessa 1939-1946: tutkimus pienen maan lentokoneteollisuuden edellytyksistä ja aikaansaannoksista"  ;D

 

Aineistolaji  Kirja

Tekijä / esittäjä Nykänen, Panu

Teoksen nimi Kotimaisten hävittäjien rakentaminen Suomessa 1939-1946 : tutkimus pienen maan lentokoneteollisuuden edellytyksistä ja aikaansaannoksista

Julkaisutiedot [Helsinki] : Tekniikan akateemisten liitto, 1994

Huomautus Kannessa nimekkeen vuosilukuina 1939-1945

ISBN 951-9110-93-3 (nid.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tämäkin kysymys liittyy ilmailumme historiaan, helppo kysymys ja lentokonetta haetaan.Tästä koneesta löytyi ongelmallinen kierremuoto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään