Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Ongelmallinen kierremuoto?

 

Tuuli III ainakin. Kierreongelmia oli kyllä muissakin Suomessa valmitetuissa ja käytetyissä lekoissa.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paremmat kierreominaisuudet sivuvakaajaa suurentamalla?

 

Muistaakseni PIK 11 "Tumppu" kävisi vastauksesta. Peruskikka lisätä sivuperäsimeen oikaisuun tarvittavaa sivuperäsintehoa on evän (dorsal fin) lisääminen ja/tai koon kasvattaminen. Arne voi valita vastauksista mieleisensä. Vaihtoehtoja on useampia.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu huomenta, nyt ollaan kyllä lähellä totuutta, tuon laitteen eräästä moottorista tulee ainakin minulle moottorikelkka mieleen.Eli vastaukset toistaiseksi hiukka pieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska kaikki lukuisat vihjeet ovat suoraan eräästä kirjasta, laittelenpa tässä vielä yhden lainauksen.

Ominaisvärähdysluvuksi saatiin noin 100Hz.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo Ilkka oli oikeassa, Tuisku tämä oli.

Kaikki vihjeet suoraan Raunion kirjasta VL II, moottorina oli Lynx joka lienee mootorikelkkana tuttu.Tuo kierreongelma ilmeni koelentäjä Parviaisen suorittaessa lentokokeita, vaikeasti oikeneva syöksykierre kyseessä.

Mäkelä tiedättehän U.E tipautti tuon ensimmäisen kappaleen tuohon puolen kilomeetrin päähän.

Ja Ilkka kehittää sitten seuraavan.

Niin vielä tuo värähtely, teki mittareiden lukemisen vaikeaksi,Lynx moottori tuon aiheutti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, oli jo eilen Tuisku mielessä, mutta kun ei ollut todellakaan ainut kone josta oli peräsintä isonnettu kierreominaisuuksien parantamiseksi...

 

Mistä päivämäärästä tai asiasta voidaan katsoa suomalaisen siviili-ilmailun alkaneen?

Ja ettei menisi liian epämääräiseksi, haetaan lainsäädännöllistä ajankohtaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tarkennetaan ja helpotetaan kysymystä seuraavasti: Virallinen siviili-ilmailuhan alkaa siitä, että viranomainen antaa sille luvan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tarkennetaan ja helpotetaan kysymystä seuraavasti: Virallinen siviili-ilmailuhan alkaa siitä, että viranomainen antaa sille luvan.

Ainakin v.1912 Sergei Utotschkin ilmaili Helsingissä läänin kuvernöörin 8 pykälän ukaasin valtuuttamana....ensimmäinen asetus lentoliikenteestä annettiin tosin 6.vuotta myöhemmin.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mmmm... Markulle voisi jo antaa melkein vastausvuoron, mutta hienosäädetään sen verran, että asetus on annettu kaikelle kansalle. Ja se 1918 asetus on jo vanha kysyttyyn verrattuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoden 1923 kesäkuussa astui Suomessa voimaan ilmailulaki, joka - niin kuin virkamieskielellä kauniisti sanotaan - noudatti pohjoismaista linjaa. Toisin sanoen se oli suoraan käännetty suomeksi Ruotsin vastaavasta laista. Tähän lakiin oli kaupunkilegendan mukaan päässyt kiireessä pujahtamaan muun muassa seuraava käännösvirhe:" Lentäjän tulee nauttia alkoholia vähintään kaksitoista tuntia ennen lennolle lähtöä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisin johtaa kysyjiä harhaan - piti sanomani, että 1918 kysytty säädös oli jo vanha.

Venäjän viranomaiset lähinnä pyrkivät kieltämään kaiken ilmailutoiminnan joten tarkennetaan edellistä kun muuta ei tähänhätään löydy:

Vuonna 1911 järjestetyn "Suuren lentoviikon" kokemuksista viisastuneena vähän ennen Utotschkin esiintymistä kenraalikuvernöörillä oli 8:n kohdan ukaasi (=asetus) valmiina: Ilmapurjehduslupa oli anottava kuvernööriltä, ilmailjan oli esitettävä ohjaajatodistuksensa viranomaisille, oli määritelty kielletyt alueet, kone ei saanut ylittää asutusalueita eikä katsojia, suoritusaikoja oli noudatettava, valokuvauskoneita ei saanut viedä ilmaan, yms...Ukaasi lie tarkoitettu kaikelle kansalle eikä vain Sergei U:lle

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti Markun mielestä ei mene liian tarkaksi, mutta tässä указissa sävy oli pääasiassa salliva, eli missä tapauksessa siviili-ilmailu on sallittua. Ja aikaisempi yrityksesi on edelleen lähin vastaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keisarillisen Suomen Senaatin päätös ilmailusta Suomessa.

Suomen asetuskokoelma 20/1914 sivut 2-4.

 

Annettu Helsingissä, 26 p:nä toukokuuta 1914.

 

Keisarilliselle Suomen Senaatille Armossa annetun vallan nojalla on Keisarillinen Senaatti nähnyt hyväksi antaa seuraavat määräykset ilmailusta Suomessa.

 

1 §. Lentolaitteella lentää tahi ilmaan nousta saa Suomessa ainoastaan semmoinen henkilö, joka on asianomaisesti vahvistettujen sääntöjen perusteella toimivan ilmailuklubin kirjoissa, ja jolle asianomainen kuvernööri on ilmailuklubin esityksestä ja vastuulla antanut lentämis- tai ilmaannousuoikeuden.

 

2 §. Jokainen lentolaite, joka ei ole maa- ja merisotalaitoksen oma, pitää olla rekisteröitynä semmoiseen ilmailuklubiin, kuin 1 §:ssä mainitaan, ja varustettuna asianomaisen ilmailuklubin nimikirjoituksella sekä erityisellä numerolla.

 

3 §. Kaikkien ilmailuklubien on pidettävä tarkkaa rekisteriä niihin kirjoitetuista ilmailijoista, lentolaitteista sekä viimemainittujen ohjaamistaitoa opettelevista henkilöistä, ja on jokaisesta uudesta ilmailijasta ja lentolaitteesta heti annettava tieto kuvernöörille.

 

4 §. Tullihenkilökunnan tulee viipymättä antaa kaikista maahan tuoduista lentolaitteista tai niiden osista tieto paikkakunnan kuvernöörille sekä sen läänin kuvernöörille, johon tavara on määrätty meneväksi, tarkasti ilmoittaen tavaran laadun ynnä lähettäjän ja vastaanottajan osotteet. Tämä määräys ei koske lentolaitteita, jotka maa- tai merisotalaitos tuo maahan.

 

5 §. Lentää tahi ilmaannousta ei saa: 1) sen paikkakunnan yli, missä Keisarilliset Majesteetit olskelevat; 2) linnoituksen, sotaväenleirin ja paikan yli, jossa sotajoukkoja on kasarmiin majoitettuna; 3) paikan yli, missä sotalaivoja on ankkurissa, eikä 4) niiden paikkain yli ja niissä tapauksissa, joihin nähden erityinen kielto annetaan.

 

Sitä paitsi tulee ilmailijain mahdollisuutta myöten välttää lentämistä tai ilmaannousemista kaupunkien ja muiden taajaväkisten paikkakuntain yli.

 

6 §. Sen silmälläpito, että ilmailuklubit ja ilmailijat tarkoin noudattavat tässä edellä olevia määräyksiä, on kuvernöörin ja hänen alaisensa kaupunki- ja maapoliisin asia.

 

7 §. Kuvernööri sekä kaupunki- ja maapoliisin päällikkö ovat velvolliset pitämään tarkkaa rekisteriä läänissä, kihlakunnassa ja kaupungissa olevista ilmailuklubeista sekä näiden kirjoihin merkityistä ilmailijoista ja lentolaitteista kuin myös henkilöistä, jotka opettelevat noiden laitteiden ohjaamistaitoa.

 

Helsingissä, 26 p:nä toukokuuta 1914.

 

Kulkulaitostoimituskunnan v. t. Päällikkö, Senaattori Kreivi Berg.

 

R. Lindberg.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset...vahvasta vetoavusta erityisesti  :-[

 

Mikähän on tämä ilma-alus?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset...vahvasta vetoavusta erityisesti  :-[

 

Mikähän on tämä ilma-alus?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Keskeneräinen paperiliidokki.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään