Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Pitäisikö kysyä että onhan kaikki ymmärtäneet mikä oli Liimatan lentokenttä? Se kun oli kysytyn henkilön diplomityön aiheena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole enää vanhaa matrikkelia hyllyssä, mutta etköhän Ilkka tarkoita Viljo Suvantoa. Liimatan kenttä oli Viipurin itäpuolelle suunniteltu "Karjalan lentokenttä", joka jäi rakentamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osmo saa jo puoli pistettä, mutta Suvantoa en hae.

 

Reykjavikin lentokentän suunnittelussakin kysytyllä henkilöllä on ollut iso panos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisesta on kyse. Pitäisikö sanoa, että lisensiaattityön aiheena oli "kaareva rullaustie". Joko nyt?

Kokeillaas nyt sitten vaikka: Eero (Elielin-poika) Saarinen.

Hänhän noita "kurveja" väsäili .

 

  Risto

 

Voihan arkkitehtikin olla insinööri, voihan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ollut arkkitehtikoulutusta.

 

Kerrataan vinkit ja annetaan lisävihjeitä:

- Diplomityö käsitteli Viipurin Liimatan lentokenttää,

- osallistunut mm. Arlandan, Reykjavikin, Kandaharin ja Kabulin suunnitteluun, toiminut siis ympäri maailmaa Aasiassa, Afrikassa ja Amerikoissa lentokenttien suunnittelutehtävissä,

- lisensiaattityön aiheena oli teoreettinen tutkielma "kaarevasta rullaustiestä" rullausmatkojen lyhentämiseksi,

- työnantajina mm. ICAO, TVH ja näitä ennen Aero Oy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisiko sitten seuraava vihje mitään:

 

- Kysytty henkilö on toiminut Malmin lentokentän apulaispäällikkönä juuri ennen sotaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai nyt piskuisen Seutulan lentokentän suunnittelija tämän kysymysketjun kysymyksenkin ansaitsee. Sen lisäksi että kenttiä on tosiaan suunniteltu ympäri maailmaa kymmenittäin.

 

PS. Kysymys ei ole google-proof eli ei tämä nyt ole ollenkaan mahdoton vastata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bingo, Osmo.

 

Bertel M. Hellman "on nähtävästi se ilmailualan suomalainen, joka on parhaiten tunnettu ulkomailla, sillä hän on työskennellyt yli 40 maassa pitempiä tai lyhyempiä aikoja yhteensä runsaasti kolmattakymmentä vuotta". Diplomityö kosketteli siis Viipurin Liimatan lentokenttää, IlmRUKin hän suoritti 1937-38 ja sen jälkeen oli Aero Oy:n palveluksessa Malmin lentokentän apulaispäällikkönä tammi-syyskuussa 1939. Sotien aikana Hellman palveli TVH:ssa ja rakensi kenttiä. 1946-1950 Hellman työskenteli Ruotsin ilmailuhallituksessa lentokenttien suunnittelijana (Arlanda), minkä jälkeen hän toimi Seutulan kentän rakennuspäällikkönä. 1953 alkaen Hellman aloitti uransa YK:n alaisen ICAO:n listoilla, suunnitellen kymmeniä kenttiä ympäri maailmaa. Lisenssiaattityön koko aihe oli "Teoreettinen tutkielma kaarevasta yhdystiekiitotiestä ja sen käytännöllisestä merkityksestä lentokoneen kenttäalueella kulkeman matkan lyhentämiseksi".

 

Laajemmin herrasta ja hänen kirjoittamistaan asioista mm. Kandaharin kentän suhteen voi lukea Ilmailuista 8/1954, 1/1957, 2/1957, 4/1961 ja 2/1981 (josta ylläoleva on referoitu).

 

Mielestäni herra oli tosiaankin Kysymysketjun kysymyksen arvoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hellman on ehkä maailmalla laajimmin tunnettu ilmailun parissa työskennellyt suomalainen.

Suomeen oli tarkoitus 1930-luvulla rakentaa neljä keskuslentokenttää: Helsingin, Turun, Tampereen ja Viipurin (Karjalan). Viimeksi mainittu, joka sai nimensä vähän Seutulan tapaan rakennuspaikaksi valitusta Viipurin koillispuolella olleesta Liimatan kylästä/tilasta, jäi sodan tultua rakentamatta.

 

Kysytäänpä sitten sellainen hiihtoloma-ajan nopea:

 

Mitä neljää asiaa tarkoitetaan ilmailuviestinnässä Z-kirjaimella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä avaus Juhalta. Toteaisin kuitenkin tuomarin rajattomin valtuuksin, että en hyväksy zulua, kuten en myöskään zeroa, pelkästään kirjaimen nimenä tai nollana. Pitää löytyä sisällöllisiä merkityksiä pelkästään kirjaimelle Z. Zone esiintyy kyllä yhdistelmissä, mutta en muista yhtään asiaa missä sitä tässä merkityksessä käytettäisiin yksin - paitsi yhden.....! ? Azimuth'ia ja zenithiä merkitään fysiikassa thetalla ja phillä. Koska kuitenkin olen harmittavan hyväsydäminen, annan yhdistelmästä zone + zenith + azimuth yhteensä kokonaisen pisteen! Kolme siis vielä tavoiteltavissa, joista yksi hyvin lähellä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hylkään kaikki protestit! :thmbdn: Mutta UTC:stä tuli toinen piste, ja onhan se käytössä muuallakin kuin USA:n asevoimissa. Nyt vielä kaksi lisää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

määrittelemätön nousu / laskupaikka plaanissa merkitään ZZZZ, siis paikka jolla ei ole normaalia kenttätunnusta jolloin lähtö/laskupaikka merkitään remarkseihin

 

ja samoin plaaniin merkitään Flight Rules kohtaan Z jos lennetään ensiksi VFR:ää ja sitten IFR:ää.

 

Siinä kaksi Z:taa lisää.

 

Perttu

 

ja vielä löytyi yksi eli tässä vielä kolmas plaanissa kohdassa laitteet:

Z  Other equipment carried (whenever Z is being used in the equipment indicator of that flight plan, a specification shall be made by inserting the sub-field COM and/or NAV of the flight plan to indicate the type of COM and/or NAV used for this flight).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyväksytään Pertun vastaus. Nyt on vielä ainakin kaksi toistaiseksi esittämätöntä vastausta lisää, joten siitä vaan kirimään! Koska vastaajia on useampia, julistan voittajaksi sen jolla on eniten oikeita vastauksia, kuitenkin vähintään neljä. Eli Juhalla on kaksi ja Pertulla kolme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyväksytään Pertun vastaus. Nyt on vielä ainakin kaksi lisävastausta, joten siitä vaan kirimään!

 

Eli lisäsin kolmannen omaan vastaukseen, eikös kaikista vastauksista jo saada se neljä kasaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli tässä olisi neljä:

 

Tuntematon lähtö/saapumispaikka ZZZZ

Lentösääntö VFR-> IFR plaanissa Z

Muu laitteisto plaanissa -> Z

ILS Z eli kertoo että samasta ILS lähestymislaitteesta on julkaistu kaksi erillistä lähestymismenetelmää Y ja Z.

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkkaan ottaen viimeisessä kohdassa paitsi erilaisista lähestymismenetelmistä (RNAV etc) mutta nimenomaan myös erilaisesta ylösvetomenetelmästä (Missed Approach Procedure).

Hyväksyn Pertun voittajaksi.

On kuitenkin vielä ainakin yksi aivan täsmällinen merkitys. jota ei ole vielä listattu. Tästä saisi vielä bonusta.

Lisäksi jotenkin muistelen, että EFHK:lla tai sitten jollain muulla Suomen lentokentällä olisi ollut locatori tunnukseltaan Z. Saatan muistaa väärin, siitä on jo niin pitkä aika. Joku tietävä kertokoon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Osmo,

 

Tässä uutta varsinaista kysymystä mietittäväksi jos Osmon kaipaama bonus Z ei tule mieleen.

 

Mitä Jak-38 koneessa oli sellaista mitä ei muista operatiivisessa käytössä olleista/olevista koneista löydy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään