Kirjoitettu Maaliskuu 12, 2009 Dornier Do 228 Ei liikuta sanksanmaallakaan... Lähdetään nyt liikkeelle siitä missä päin maailmaa valmistetun koneen myyntimieheksi on vaikea mieltää amerikkalaista astronauttia... Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2009 Politiikan perusteella vastataan Antonov-2, muuten olisin veikannut Pilatus porter Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2009 Jak-42 Politiikan perusteella vastataan Antonov-2, muuten olisin veikannut Pilatus porter No niin, nyt aletaan olemaan asian ytimessä, Perttu on lähempänä ydintä... Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2009 Vähennetään sitten 2. Jak-40 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2009 Kirjassaan "Countdown" Borman kertoo nauttineensa lounasta TU-144 siiven alla Mr Tupolevin kanssa 60-luvun lopulla. Olisko tämä syy kehuihin? "Astronaut Frank Borman wrote in his book "Countdown" that he had lunch under the wing of the TU-144 with Mr. Tupolev during a visit to the USSR in the late sixties. Lucky man!" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2009 Nyt arvataan TU-124 Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2009 Vähennetään sitten 2. Jak-40 Vähennyslasku on tässä tapauksessa paikallaan. Aviaexport-leti 5/1975 on omistettu kokonaan Jak-40-koneelle. Lehden ensimmäisen sivun otsikko toteaa vaatimattomasti: Yak-40, revolution in short-haul air services. Lehden ehdottomasti hauskinta antia on eri ihmisten mainoslauseet koneesta. Bormanin lausahduksesta on kylläkin aistittavissa kohtelias pidättyvyys ja ympäripyöreys. Mutta siis... Pentti kysyy. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2009 Kiitos Pikakysymys, koska olen lähdössä kolmeksi viikoksi nettivapaalle alueelle. Mikä suomessakin lentänyt edistyksellinen lentokone. v5 antaa vihjeen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2009 Hiljaistapa on. Kyseessä 2-moottorikone. Pena Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2009 Nostetaan Toinen vihje V6 Pena Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2009 Kun Vermokin tuli ensiksi mieleen, mitähän saksalaista tästä lähtisi veikkaamaan. Ekaksi vaikka Bf-109. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2009 Maa oikein. Kyseessä siis 2-moottorikone. Pena Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2009 Ei ole 189, kaksoispyrstö kyllä löytyy kysytystä mallista. edit: eikä Dornier Pena Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2009 Hyvin samannäköinen, ei kuitenkaan Me 110. Pena Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2009 Arado Ar 240. Käytössä Luftwaffella mm. Petsamon JG 5 "Eismeer" yksikössä. Koneessa rungossa mm. kauko-ohjatut kk:t, joita ohjattiin periskoopeilla. DB 601 moottorit, "tuplapyrstö" kuin Me 110:ssa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2009 Aivan oikein Arado suunnitteli RLM:n vaatimusten mukaisen monitoimintalentokoneen, tyyppinimekseen se sai Ar 240. Kyseessä oli mm. kauko-ohjatun aseistuksen käyttö. Lähinnä tiedusteluun suunnitellut koneet, testattiin JG 5:n riveissä Petsamossa talvella 1943. Yksilöinä olivat: Ar 240A-01 (V5) ja Ar 240A-02 (V6). Koneet tekivät tiedustelulentoja. Yksilöt olivat esisarjakoneita. Vaikka Arado jatkoi koneiden kehittelyä, niin lukuisten teknisten ongelmien takia, tilauksesta luovuttiin jo joulukuussa 1942. lähteet ovat hieman ristiriitaisia merkintöjen suhteen. Voin lähteä rauhassa työmatkalle ja Jukka voi jatkaa. Pena Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2009 Kiitos Pena ja hyvää työmatkaa! Oli hyvä kysymys, piti vähän kaivella kirjahyllyä läpi, mutta löytyihän se lopulta. Harvinainen kone tuo Arado. Mutta laitetaanpa kuvakysymys, taitaa olla helppo... Kuka istuu koneessa ja laittaa vöitä kiinni. (kuva: Rami Uusihaudan albumi) [ attachment removed / expired ] Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2009 Seppo Saario, yksilö voisi olla yksinkertainen vee eli Pik-3c Kajava OH-YKV Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2009 Seppo Saario, yksilö voisi olla yksinkertainen vee eli Pik-3c Kajava OH-YKV Ensimmäinen ja ainoa vastaus ja oikein. Koneena kuitenkin se "tuplawee" eli OH-YKW lempinimeltään "Die Hanna". Seppo Saario siinä vöitä kiristelee ja kiinnittelee tässä Suomen Ilmailuliiton tuliterässä Kajavassa Jämillä kesällä 1959. Kajava on kuvassa todellakin "uunituore", se rekisteröitiin 28.6.1959. Seuraava vihje olisi voinut olla vaikka, että "vyöt" ovat näyttäneet tämän miehen elämässä tärkeää osaa... tai että kyseisenä vuonna pilotti täytti tasavuosia, aivan kuin vuonna 2009! Eli Seppo Saario, 80 vuotta 12.2.09. Onnittelut! Kuvassa Seppo lähdössä lennolle, samaa kuvasarjaa kuin edellinen. (via Raimo "Rami" Uusihauta) [ attachment removed / expired ] Kuvassa kone on jo selällään (kuvatekstinä "veivaamassa"), ja pilotti selvästikin mielipuuhassaan. [ attachment removed / expired ] Tulossa laskuun. [ attachment removed / expired ] Samille kysymysvuoro. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2009 Apuuwa! Jos Ramin kätköistä löytyy kuvia YKV:stäkin Jämin ajoilta niin pistätkö vinkkiä Mutta jatketaan jalolla ilmailulajin edustajalla, mikä konetyyppi on kyseessä: -Prototyypin ensilento oli syyskuussa 1946. -Eräs tyypin edustajista on peruskorjattu kahdesti ilman että välillä olisi lennetty lainkaan. -Tyyppiä valmistetaan jossain päin vieläkin. Helppo tämäkin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2009 PIK-5 koneeseen sopii ainakin ensimmäinen vinkki. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla