Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Jotta tämä ei tuntuisi siltä, kun ottaisi lapselta tikkarin pois, pitänee viitata ensin OH-LCA:n onnettomuuteen Maarianhaminassa.

 

Tornissa oli silloin kysytty henkilö.

 

Asiasta oikeasti tietävät taitavat olla pääsiäisen vietossa, kun tällaisen asiantuntemattomuuden pitää vastailla näihin...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs olisi sellainen anagrammi kuin esimerkiksi Kurt Melander.

Kyllä :thmbup:. Kyseessä oli Lennonjohtaja KURT (tuinen)   MELA nder.

Ajattelinkin, että joku (mämmin kyllästyttämä viäräleuka ;D) tuon ratkaisee, jos ei muuten niin ainakin Ilkan antaman vihjeen perusteella.

Kyseiset kuvat eivät kuitenkaan liittyneet tuohon OH-LCA:n tapaukseen, vaan erääseen hankalassa säässä tpahtuneeseen

OH-MVK:n onnistuneesti suorittamaan potilaskuljetus lentoon Jungfruskär-nimiseltä saarelta 25 helmikuuta -57.

 

Tapaukseen liittyy myös pieneltä osin Turun lentokerhon "Leivo". Jos jotakutaketä kiinnostaa kyseinen tapaus, minulta löytyy kyseinen lehtiartikkelin muodossa.

 

Risto

 

ps. Hakutoiminnolla/nimi, löytyy selitys tuohon vinkkiini:  "Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia" .

 

Osmo oleppas hyvä, ja jatka !

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pysytäänpä edelleenkin kirjallisuudessa.

 

Mikä kirja alkaa lainauksella:"Meriväki ajattelee taistelulaivoja asettaen ilmavoimat toiselle sijalle ja armeija jalkaväkeä asettaen niin ollen myös ilmailun toiselle sijalle". Lisäpisteitä saa määräätömästi, jos tietää vielä, keneltä mainittu lainaus on lähtöisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinpä löytyy.

 

Hasse Windin hävitäjätaktiikan luennot oli, niin kuin virtuaalipilottien sivuilta näkyy, julistettu ja leimattu salaisiksi puolustusvoimien toimesta. Ja niin kuin useasti käy, salaa livautettuja kopioita näistä oli jokaiselle oikeasta paikasta kysyvälle saatavana jo ainakin 60-luvulla

 

että silleen;

Jaakko Kuusisto - joka vastasi tiedusteluumme etsiessämme Windin luentoa ja antoi meidän kopioida omistamansa Windin monisteen.

 

Ilmavoimien Valmiuspäällikkö, everstiluutnantti Jarmo Lindberg - joka ystävällisesti esitti luentomonisteen Ilmavoimien Komentajalle ja Operaatiopäällikölle, varmistaen että materiaalin voi siirtää sähköiseen muotoon ja julkaista. "Puolustusvoimien salassapitosääntöjen mukaan 25 vuoden jälkeen salainen materiaali tulee julkiseksi ellei sille erikseen haeta pidennystä. Tämän pykälän ja Ilmavoimien Komentajan kannan perusteella lähettämäsi materiaali voidaan puolestamme julkaista."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Command of the Air, lontoonkielellä. Il Dominio dell'Aria” roomaksi, sopisi. Kirjoittajana Giulio Douhet, jonka teorioihin 30-luvulla nojattiin.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaan nyt vielä tässä vaiheessa, että tämä kyllä meni iskuksi ilmaan. :)

 

Ostelius - Seeve on ainakin maininnut tällaisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pysytäänpä edelleenkin kirjallisuudessa.

 

ikä kirja alkaa lainauksella:"Meriväki ajattelee taistelulaivoja asettaen ilmavoimat toiselle sijalle ja armeija jalkaväkeä asettaen niin ollen myös ilmailun toiselle sijalle". Lisäpisteitä saa määräätömästi, jos tietää vielä, keneltä mainittu lainaus on lähtöisin.

ja teksti jatkuu:"kirjoittaa entinen Yhdysvaltain ilmavoimien komentaja kenraali Mitchell kirjassaan "Winget Defence"....

Aivan jokaisella ei lie tätä kirjaa ole joten paljastetaan:

Sihvo, Kustaa: "Taistelu ilmasta". Porvoo: WSOY, 1929

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markun vastaus on täysin oikea.

 

Tähän kysymykseen ei vastausta löydy pikapikaa googlaamalla. Kirja pitää olla hyllyssä tai tieto päässä tallennettuna.

 

Markulle kysymisen vaiva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän kysymykseen ei vastausta löydy pikapikaa googlaamalla. Kirja pitää olla hyllyssä tai tieto päässä tallennettuna.

Markulle kysymisen vaiva.

Hyllystä löytyy....

Jatketaanpas samalla linjalla, eli kenen hyllystä löytyy kirja jonka alkusanoiksi tekijä kirjoitti:

"Kirjoitan tämän kirjan sille polvelle, joka tulee meidän jälkeemme. Sillä se on kerran oleva tekojemme tuomarina........"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava lause:

Omistan sen kuolleille tovereilleni. He meistä kaikista ovat suurimman työn tehneet.

Markku

p.s. Kunhan paan tekstin pikkuhiljaa kokonaan, pitäs sankarimme nimi selvitä noin niin kuin päättelemälläkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa hiukan siltä, että kirja voisi kertoa Hävittäjälentäjän elämästä. Ja lentäjä olisi siten Ernst Udet. WSOY 1939.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa hiukan siltä, että kirja voisi kertoa Hävittäjälentäjän elämästä. Ja lentäjä olisi siten Ernst Udet. WSOY 1939.

Kyllä ja teksti jatkuu

"...Sen lisäksi liittyy kirjaani tarkoitus: haluaisin osoittaa että kohtalomme on annettu meille jokaiselle omiin käsiimme, tahdommepa sitten olla rihkamakauppiaita tai sotilaita, tahdommepa nauttia elämästä tai väheksyä omaa onneamme sen aatteen rinnalla, joka kantaa olemassaolomme pienen veneen historian ikuiseen virtaan.

Ernst Udet"

Hän tosiaan ottii kohtalon omiin käsiinsä 17.3.1941. Aate ei vaan kestänyt ikuisesti.

Terolle vuoro...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Udetin kirja on hieno ja aikalaisekseen runsaasti kuvitettu.

 

Edellisessä vastauksessani auttoi taustatoimituksen vinkki. Ehätin kuitenkin itse laittamaan uuden kysymyksen:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,65468.msg1038875.html#msg1038875

 

Nyt siis vuorostaan taustatoimitukselta tuolloin roikkumaan jäänyt kysymys:

 

Ensimmäinen suomalainen  konetyyppi, jolla syöksypommitettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole kumpikaan ehdotetuista.

 

Haettavalla on jotain yhteistä Redigon kanssa.

Haijalan kautta veikkaan epätodennököistä vaihtoehtoa eli Viima

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauhavalla "syöksypommitettiin" Caudron- koulukoneella asekalustosta vastaavan aseteknikko Ole Melartin muistelmien mukaan. Ajoitus on todennäköisesti jossain 1920-30-luvun vaihteessa, ja tarina löytyy Ilmasotakoulun 40-v historiikkikirjasesta 1929-1969:

 

"Kiinnitimme Caudronin siipien alle pommitelineet ja harjoituspommit ja näin alkoivat kadettien pommitusharjoitukset - laakapommitus 2000 m korkeudesta ja "syöksypommitus" kentän läntiselle puolelle".

 

Tulipahan tällainenkin asia eteen...vaikka kyseessä ei olekaan suomalainen konetyyppi. Melart puhuu myös ampumaharjoituksista siipitukeen potkurikehän ulkopuolelle sijoitetun kk:n avulla Kauhavalla Sääski-koneella, joten vastaus voisi olla Sääski. Tarkemmin kone oli SÄ-95 eli ns "tynkäsääski". Melartin mukaan sillä myös pommitettiin. Vaikeutena pommituksissa oli ollut kiikaritähtäimen suojaaminen öljysuihkulta, mutta sekin probleema poistettiin kuulemma nerokkain toimenpitein.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotimainen oli ainakin I.V.L Haukka II D 27, johon sai pienet pommit kiinnitettyä.

Edit lensiköhän Haijala Haukalla.

 

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään