Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Jotta tämä ei tuntuisi siltä, kun ottaisi lapselta tikkarin pois, pitänee viitata ensin OH-LCA:n onnettomuuteen Maarianhaminassa. Tornissa oli silloin kysytty henkilö. Asiasta oikeasti tietävät taitavat olla pääsiäisen vietossa, kun tällaisen asiantuntemattomuuden pitää vastailla näihin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Oar Wrinkly tai Wrinkly Oar? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Ehkä Skrynklig Åra olisi lähempänä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Ehkä Skrynklig Åra olisi lähempänä. Tai Horny grandma Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Mitenkäs olisi sellainen anagrammi kuin esimerkiksi Kurt Melander. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Mitenkäs olisi sellainen anagrammi kuin esimerkiksi Kurt Melander. Kyllä . Kyseessä oli Lennonjohtaja KURT (tuinen) MELA nder. Ajattelinkin, että joku (mämmin kyllästyttämä viäräleuka ) tuon ratkaisee, jos ei muuten niin ainakin Ilkan antaman vihjeen perusteella. Kyseiset kuvat eivät kuitenkaan liittyneet tuohon OH-LCA:n tapaukseen, vaan erääseen hankalassa säässä tpahtuneeseen OH-MVK:n onnistuneesti suorittamaan potilaskuljetus lentoon Jungfruskär-nimiseltä saarelta 25 helmikuuta -57. Tapaukseen liittyy myös pieneltä osin Turun lentokerhon "Leivo". Jos jotakutaketä kiinnostaa kyseinen tapaus, minulta löytyy kyseinen lehtiartikkelin muodossa. Risto ps. Hakutoiminnolla/nimi, löytyy selitys tuohon vinkkiini: "Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia" . Osmo oleppas hyvä, ja jatka ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Pysytäänpä edelleenkin kirjallisuudessa. Mikä kirja alkaa lainauksella:"Meriväki ajattelee taistelulaivoja asettaen ilmavoimat toiselle sijalle ja armeija jalkaväkeä asettaen niin ollen myös ilmailun toiselle sijalle". Lisäpisteitä saa määräätömästi, jos tietää vielä, keneltä mainittu lainaus on lähtöisin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Tarjotaan nyt vaikka aluksi : Lorentz, Richard: Iskuja ilmaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Sanotaan nyt vielä tässä vaiheessa, että tämä kyllä meni iskuksi ilmaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 No niinpä löytyy. Hasse Windin hävitäjätaktiikan luennot oli, niin kuin virtuaalipilottien sivuilta näkyy, julistettu ja leimattu salaisiksi puolustusvoimien toimesta. Ja niin kuin useasti käy, salaa livautettuja kopioita näistä oli jokaiselle oikeasta paikasta kysyvälle saatavana jo ainakin 60-luvulla että silleen; Jaakko Kuusisto - joka vastasi tiedusteluumme etsiessämme Windin luentoa ja antoi meidän kopioida omistamansa Windin monisteen. Ilmavoimien Valmiuspäällikkö, everstiluutnantti Jarmo Lindberg - joka ystävällisesti esitti luentomonisteen Ilmavoimien Komentajalle ja Operaatiopäällikölle, varmistaen että materiaalin voi siirtää sähköiseen muotoon ja julkaista. "Puolustusvoimien salassapitosääntöjen mukaan 25 vuoden jälkeen salainen materiaali tulee julkiseksi ellei sille erikseen haeta pidennystä. Tämän pykälän ja Ilmavoimien Komentajan kannan perusteella lähettämäsi materiaali voidaan puolestamme julkaista." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Command of the Air, lontoonkielellä. Il Dominio dell'Aria” roomaksi, sopisi. Kirjoittajana Giulio Douhet, jonka teorioihin 30-luvulla nojattiin. Pena Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Sanotaan nyt vielä tässä vaiheessa, että tämä kyllä meni iskuksi ilmaan. Ostelius - Seeve on ainakin maininnut tällaisesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Pysytäänpä edelleenkin kirjallisuudessa. ikä kirja alkaa lainauksella:"Meriväki ajattelee taistelulaivoja asettaen ilmavoimat toiselle sijalle ja armeija jalkaväkeä asettaen niin ollen myös ilmailun toiselle sijalle". Lisäpisteitä saa määräätömästi, jos tietää vielä, keneltä mainittu lainaus on lähtöisin. ja teksti jatkuu:"kirjoittaa entinen Yhdysvaltain ilmavoimien komentaja kenraali Mitchell kirjassaan "Winget Defence".... Aivan jokaisella ei lie tätä kirjaa ole joten paljastetaan: Sihvo, Kustaa: "Taistelu ilmasta". Porvoo: WSOY, 1929 Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2009 Markun vastaus on täysin oikea. Tähän kysymykseen ei vastausta löydy pikapikaa googlaamalla. Kirja pitää olla hyllyssä tai tieto päässä tallennettuna. Markulle kysymisen vaiva. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2009 Tähän kysymykseen ei vastausta löydy pikapikaa googlaamalla. Kirja pitää olla hyllyssä tai tieto päässä tallennettuna. Markulle kysymisen vaiva. Hyllystä löytyy.... Jatketaanpas samalla linjalla, eli kenen hyllystä löytyy kirja jonka alkusanoiksi tekijä kirjoitti: "Kirjoitan tämän kirjan sille polvelle, joka tulee meidän jälkeemme. Sillä se on kerran oleva tekojemme tuomarina........" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2009 Seuraava lause: Omistan sen kuolleille tovereilleni. He meistä kaikista ovat suurimman työn tehneet. Markku p.s. Kunhan paan tekstin pikkuhiljaa kokonaan, pitäs sankarimme nimi selvitä noin niin kuin päättelemälläkin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2009 Kuulostaa hiukan siltä, että kirja voisi kertoa Hävittäjälentäjän elämästä. Ja lentäjä olisi siten Ernst Udet. WSOY 1939. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2009 Kuulostaa hiukan siltä, että kirja voisi kertoa Hävittäjälentäjän elämästä. Ja lentäjä olisi siten Ernst Udet. WSOY 1939. Kyllä ja teksti jatkuu "...Sen lisäksi liittyy kirjaani tarkoitus: haluaisin osoittaa että kohtalomme on annettu meille jokaiselle omiin käsiimme, tahdommepa sitten olla rihkamakauppiaita tai sotilaita, tahdommepa nauttia elämästä tai väheksyä omaa onneamme sen aatteen rinnalla, joka kantaa olemassaolomme pienen veneen historian ikuiseen virtaan. Ernst Udet" Hän tosiaan ottii kohtalon omiin käsiinsä 17.3.1941. Aate ei vaan kestänyt ikuisesti. Terolle vuoro... Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2009 Udetin kirja on hieno ja aikalaisekseen runsaasti kuvitettu. Edellisessä vastauksessani auttoi taustatoimituksen vinkki. Ehätin kuitenkin itse laittamaan uuden kysymyksen: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,65468.msg1038875.html#msg1038875 Nyt siis vuorostaan taustatoimitukselta tuolloin roikkumaan jäänyt kysymys: Ensimmäinen suomalainen konetyyppi, jolla syöksypommitettu? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2009 VL Tuisku sarjakoneista. Kurki- koneella kait yritettiin. Pena Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 16, 2009 Eipä ole kumpikaan ehdotetuista. Haettavalla on jotain yhteistä Redigon kanssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 16, 2009 Eipä ole kumpikaan ehdotetuista. Haettavalla on jotain yhteistä Redigon kanssa. Haijalan kautta veikkaan epätodennököistä vaihtoehtoa eli Viima Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 16, 2009 Kauhavalla "syöksypommitettiin" Caudron- koulukoneella asekalustosta vastaavan aseteknikko Ole Melartin muistelmien mukaan. Ajoitus on todennäköisesti jossain 1920-30-luvun vaihteessa, ja tarina löytyy Ilmasotakoulun 40-v historiikkikirjasesta 1929-1969: "Kiinnitimme Caudronin siipien alle pommitelineet ja harjoituspommit ja näin alkoivat kadettien pommitusharjoitukset - laakapommitus 2000 m korkeudesta ja "syöksypommitus" kentän läntiselle puolelle". Tulipahan tällainenkin asia eteen...vaikka kyseessä ei olekaan suomalainen konetyyppi. Melart puhuu myös ampumaharjoituksista siipitukeen potkurikehän ulkopuolelle sijoitetun kk:n avulla Kauhavalla Sääski-koneella, joten vastaus voisi olla Sääski. Tarkemmin kone oli SÄ-95 eli ns "tynkäsääski". Melartin mukaan sillä myös pommitettiin. Vaikeutena pommituksissa oli ollut kiikaritähtäimen suojaaminen öljysuihkulta, mutta sekin probleema poistettiin kuulemma nerokkain toimenpitein. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 16, 2009 Kotimainen oli ainakin I.V.L Haukka II D 27, johon sai pienet pommit kiinnitettyä. Edit lensiköhän Haijala Haukalla. Pena Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla