Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 Arvaan, että se on LA-radio. Kyllä LA-radiopuhelimissa kanavat on 01- 22 ja sitten on 11A hätäkanava. Onkohan toinen kummajainen on tavallinen radio, ylimpänä pakassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 Arvaan, että se on LA-radio. Klausin arvaus voitaneen hyväksyä, vaikka aivan nappiin ei mennytkään. Alimmainen radio on HF-radio, joka toimii 28 - 18 MHz taajuuksilla. Radiolla saavutetaan normaalisti noin 300 - 400 kilometrin yhteyksiä. Mutta hyvillä keleillä jopa tuhansia kilsoja. HF-radioita on käytetty liikennekoneissa, mutta harvemmin pienkoneissa. Harvaanasutuilla alueillla, kuten Afrikassa, HF-radio on usein satelliittipuhelimen ohella ainoa toimiva yhteydenpitoväline. Mutta vielä on yksi - ja varsinainen - omituisuus selvittämättä. Nyt saisi Cessna-miehet herätä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 Ei mitään syytä vähätellä itseään. OT: Olle on vaan niin vaatimaton . Hällä on varmaan nytkin molempien polvien päällä pöytä ja sen päällä ,,, ties mitä Risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 Helpotan nyt sen verran, että outoudet liittyvät laitepuolelle. Toisen outouden voisi mahdollisesti kohdata Suomessakin, mutta toista ei koskaan.. Hyvä kysymys Raine! Minä kyllä kerkesin lentää sen toisen(kin) outouden kanssa Suomessakin, mutta toki silloin koneen rekkari alkoi vielä N:llä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 Mikäs ihmeen heebeli tehovivun vasemmalla puolella on, kun osui heti silmään? Oli 185 tai 206, ei siinä tollaista ole, kidusläppävipukin on yleensä tuosta oikealle. Jos oikein katsoin, on kuskin oikea käsi laippavivulla ja vastaavaa valintakytkintä ei näy pikkukuvassa, vaikka hanskalokeron kansi näkyy ja ratista päätelleen kyseessä on A185F. Vinotuesta tuulilasin takana en muista onko sellaisia asennettu 206:iin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 MAF:fillahan oli hyväksytty käytettäväksi bensansyötössä ohitusvalve, joka oli varustettu mekaanisella käsipumpulla. Liittyneekö tuo heebeli siihen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 19, 2009 MAF:fillahan oli hyväksytty käytettäväksi bensansyötössä ohitusvalve, joka oli varustettu mekaanisella käsipumpulla. Liittyneekö tuo heebeli siihen? Bingo! Tulihan se sieltä vihdoin viimein. Jounillakin heräsi jo oikeat epäilyt. Perinteisten moottorin- ja potkurisäätimien vierestä löytyy ylimääräinen vipu, joka on tosiaan Joukon mainitsema mekaaninen käsipumppu (Emergency Fuel Pump, EFP). Mikäli polttoaineensäätimeen ym. tule vika, käsipumpulla voi ruiskuttaa bensaa suoraan imusarjaan. Laite on sertifioitu MAF:n käyttöön ja on tiettävästi pari kertaa pelastanut polttoainehäiriön saaneen koneen kiipelistä. Voisi kuvitella, että häiriöitä on normaalia enemmän, kun usein joudutaan operoimaan pölyisissä olosuhteissa. Arin viittaukset liittyivät OH-MAF:iin (ex N 4339), joka on nykyisin Ilmailumuseon omistuksessa. Kone lensi Afrikassa parikymmentä vuotta. Suomeen saapuessa EFP piti poistaa ja täkäläisen rekisteröinnin jälkeen myös HF-radio. Samalla poistui myös näyttävä antenni, joka ulottui toisesta siivenkärjestä koneen peräkartioon asti. Joukolle siis kysymysvuoro. Laitetaan vielä kuva kyseisestä koneesta laskeutumassa hiekkastripille Livngstone-vuorten lähimaisemissa. Kuten Jouni oikein päätteli, kyseessä on C185F. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 19, 2009 Ei oikein löydy hyvää aineistoa tähän korkealentoiseen ketjuun ja yhtäläisesti seuraavan kysymyksen olisi voinut langettaa Jounille. Pistetään nyt kuitenkin jotain: Kuinka paljon operointeja (laskuja) ja kenelle suomalaiselle lokiin on eniten kertynyt. Vaikkapa 500 tarkkuudella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 19, 2009 Pekka Veikkolainen 123 500. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 19, 2009 Tietääkseni Veikkolaisella on eniten eli järkyttävästi. Vai onko jonkun tuttavapiirissä tiedossa enempi? Jounilla on suuruusluokka oikea mutta tarkistamani tiedon mukaan oikea luku on vähän alempi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 20, 2009 Siis oikea määrä on noin 115 000 laskua. Arvelinkin, että sitä on kenenkään täälläpäin lähes mahdoton ylittää! Vieläpä melkein kaikki yksimoottorikoneilla pöyristyttävän vaikeissa olosuhteissa. Olen oppinut arvostamaan senioriteettia. Nohniin Jouni, nyt se sinun vuorosi. Noita MAF-operointikuvia katselis mieluusti enemmänkin. Onkohan tällä hetkellä montakin suomalaista niissä hommissa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 20, 2009 Kysyisin et onko Finnair muuttanut reittiään, kun Munkan päältä (Munkkiniemi) on mennyt tänään jo A340:siä ja MD-11:sia. Ei ne ennen kyl oo menny siitä.Noh kai se selviää... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 20, 2009 Kysyisin et onko Finnair muuttanut reittiään, kun Munkan päältä (Munkkiniemi) on mennyt tänään jo A340:siä ja MD-11:sia. Ei ne ennen kyl oo menny siitä.Noh kai se selviää... . Sori, ne oliki Venäjän valtion koneet.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 20, 2009 Noita MAF-operointikuvia katselis mieluusti enemmänkin. Onkohan tällä hetkellä montakin suomalaista niissä hommissa? MAFn sivujen mukaan viisi perhettä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 21, 2009 Onpa MAF muuttunut siitä, mitä oli 25 vuotta sitten kun tarkemmin perehdyin siihen. Kuljetustarpeiden muutos on ilmeisesti pakottanut unohtamaan kannuspyöräkoneet. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 21, 2009 Kehittelen kysymyksen illaksi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 21, 2009 Onpa MAF muuttunut siitä, mitä oli 25 vuotta sitten kun tarkemmin perehdyin siihen. Kuljetustarpeiden muutos on ilmeisesti pakottanut unohtamaan kannuspyöräkoneet. Näin on tapahtunut. Samalla koneiden määrä on vähentynyt, mutta koko kasvanut. Suurin muutos on C185/C206 kaluston korvautuminen C208(Caravan) koneilla. Tällä hetkellä MAF International lentää 125:llä koneella 29:ssä maassa. Kalusto jakautuu seuraavasti: C206 (62), C208 (11), C208B (16), C210 (5), G8 Airvan (11), Pilatus PC 12(1), DHC-6-300 Twin Otter (3), C172 (5), C182 (2), C185(3), C207(3), Cherokee Arrow(1), LA-4-200 (1), PA-32R-301T(1). MAF:n kotisivujen pitäisi lähitulevaisuudessa uusiutua.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 21, 2009 Lisätään tuohon MAFn konelistaan muutaman viikon vanha KODIAK 100 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 21, 2009 Lisätään tuohon MAFn konelistaan muutaman viikon vanha KODIAK 100 Pitäisiköhän tämä keskustelu siirtää toiseen osastoon? Mutta tuohan oli mielenkiintoinen tieto! Mihin päin maailmaa KODIAK on menossa? Omat tietoni ovat viime helmikuulta ja lista on näköjään sen jälkeen päivittynyt. KODIAK voi olla hyvin vahva ehdokas korvaamaan vanhenevan C206 -kaluston. Suurin ongelmana kun kehitysmaissa alkaa olemaan AVGASin saanti. Tosin MAF tutkii koko ajan myös 206:n dieselöintimahdollisuksia. Quest Aircraftin "minicaravaanista" enemmän: http://questaircraft.com/ (sivuilla olikin näköjään juttua KODIAKin ja MAF:n yhteistyöstä) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2009 Mihin ilmailuepisodiin liittyy mieltään osoittava matelija, raskaus ja kaksi ilmailualan yritystä ennen yhtymistään? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2009 Villi arvaukseni on että tarkoitat Cobra Airbornea. Yritysten yhtymisistä joku on varmasti tietävämpi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2009 Villi arvaukseni on että tarkoitat Cobra Airbornea. Yritysten yhtymisistä joku on varmasti tietävämpi. No niin, tulihan sieltä ensimmäinen yritys ja vielä ammattimieheltä! Mutta ei tällä kertaa osunut. Tässä ei ole kuitenkaan Timo Seppälän työpaikasta, vaikka niin saattaisi ensiksi luulla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2009 Niin,,,,, ei ADT vaan ADT: kö Risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2009 Niin,,,,, ei ADT vaan ADT: kö Risto Hmm... ei, vaikka lämpenee. Ironisesti koko tapahtumasarja sai alkunsa siitä kun eräs hyvin tunnettu jättiläinen loiskahti mukaansa nimettyyn lätäkköön. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2009 Yleensä hyvin teipattu on parempi kuin huonosti hitsattu, mutta tällä kertaa ei. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla