Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

"Lätäkkö" voisi olla Atlantin valtameri ja sinne molskahtanut laite Atlas-ohjus/kantoraketti?

 

No niin... mihinkä tämä ajatus voisi johtaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, elikkä mun vastaus olis, että tää "Ilmailuepisodi" on tää kun Douglas yritti tehrä USA:n ilmavoimille ääntä nopeampaa konetta, Douglas X-3 Stilettoa. Kaksi yritystä ennen yhtymistään olisivat sitten McDonnel ja Douglas Aircraft Company. Konetta rakennettiin 1 kappale ja se ei moottorien tehottomuuden takia pystynyt saavuttamaan äänennopeutta kuin syöksyssä. Huippunopeus 1.208 30 asteen syöksyssä.

 

Ihan metsään?

 

EDIT: Raskaus liittyy titaaniin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oisko tässä kysymys amerikkalaisten avaruusohjelmasta.  Gemini-ohjelma käytti Titan II -rakettia.  Titan oli Atlaksen backup.

 

Jatka vaan Late... jos tässä olis kyse Atlaksesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli Titan II. Titan-rakettiperhe syntyi lokakuussa 1955, kun Yhdysvaltain ilmavoimat solmi Lockheed Martin -yhtiön kanssa sopimuksen mannertenvälisen ballistisen ohjuksen (Intercontinental Ballistic Missile, ICBM) rakentamisesta (SM-68). Siitä tuli Titan I, Yhdysvaltain ensimmäinen kaksivaiheinen mannertenvälinen ballistinen ohjus. Se syrjäytti aikaisemman Atlaksen toisena pystysuorassa säilytettynä siilosta laukaistavana ohjuksena. Titan I:n molemmat vaiheet käyttivät nestemäistä happea ja alkoholia polttoaineena.

 

Sitten Atlas. Tämäkin liittyy Lockheediin... Vuonna 52 (X-3 Stileton valmistusvuosi) räjäytettiin ensimmäinen vetypommi Tyynellämerellä, eli vielä isommalla lätäköllä kuin Atlantilla.

 

Mites tästä sitten vielä jatkettais...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli Titan II. Titan-rakettiperhe syntyi lokakuussa 1955, kun Yhdysvaltain ilmavoimat solmi Lockheed Martin -yhtiön kanssa sopimuksen mannertenvälisen ballistisen ohjuksen (Intercontinental Ballistic Missile, ICBM) rakentamisesta (SM-68). Siitä tuli Titan I, Yhdysvaltain ensimmäinen kaksivaiheinen mannertenvälinen ballistinen ohjus. Se syrjäytti aikaisemman Atlaksen toisena pystysuorassa säilytettynä siilosta laukaistavana ohjuksena. Titan I:n molemmat vaiheet käyttivät nestemäistä happea ja alkoholia polttoaineena.

 

Sitten Atlas. Tämäkin liittyy Lockheediin... Vuonna 52 (X-3 Stileton valmistusvuosi) räjäytettiin ensimmäinen vetypommi Tyynellämerellä, eli vielä isommalla lätäköllä kuin Atlantilla.

 

Mites tästä sitten vielä jatkettais...

 

Niin. Tähän pitäisi yhdistää teippi, raskaus ja vihainen matelija...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Tähän pitäisi yhdistää teippi, raskaus ja vihainen matelija...

 

Voisko olla kyse Apollo kolmestatoista? Siina teippi kaiketi oli aika tärkeä tekijä?

 

risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko olla kyse Apollo kolmestatoista? Siina teippi kaiketi oli aika tärkeä tekijä?

 

risto

 

Totta. Mutta tarkoittamassani tapauksessa teipistä oli haittaa eikä hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se oli. Kyseessä oli tosiaan Gemini 9A:n lento 3. - 6.6.1966.

 

Koko lento oli yhtä varasuunnitelmaa. Varamiehistö tuli kehiin, koska alkuperäiset astronautit Elliott See ja Charles Bassett menehtyivät kun heidän ohjaamansa T-38 iskeytyi St. Louisissa McDonnellin kokoonpanohalliin Lambertin lentokentällä, jossa rakennettiin parhaillaan Gemini 9:n kapselia.

 

Ennen Geminin laukaisua piti ampua Agena- telakoitumisharjoittelualus kiertoradalle 17.5.1966. Kuinka ollakaan, Agenaa kuljettanut Atlas-raketti vikaantui ja yhdistelmä loiskahti Atlas-titaanin mukaan nimettyyn mereen eli Atlanttiin.

 

Koska Gemini 9 piti saada lentämään, otettiin varastosta toinen kantoraketti ja istutettiin siihen ATDA (Augmented Target Docking Adapter), jonka oli niin ikään valmistanut McDonnell. Näissä raketeissa ei version vaihto käy yhtä helposti kuin pikku-Saabissa ja vaati omat kikkansa. Pohjimmiltaan ATDA oli tekakoitumispäästään kuten Agena, mutta siitä puuttuivat toisen pään polttoainesäiliö ja rakettimoottori. ATDA ammuttiin kiertoradalle Atlas-raketilla onnistuneesti 1.6.1966. ATDAn telemetria kuitenkin ilmoitti, että sen telakoitumispäätä suojannut kuori ei ollut irronnutkaan kuten piti.

 

Suojuksen oli taas rakentanut suomalaisille tuttu lentokoneenrakentaja eli Douglas. Suojuksen asentaminen Agenaan olisi normaalisti tapahtunut sen rakentaneen Lockheedin tehtailla. Nyt se täytyikin tehdä McDonnellin asentamaan ATDAan. Ennenkuin McDonnellin teknikot asensivat suojuksen paikoilleen, valvoi Douglasin teknikko harjoitusasennusta sillä erolla, että suojuksen irrottavia räjähdyspultteja ei asennettu.

 

Laukaisupäivänä Douglasin teknikko joutui lähtemään kotiinsa raskaana olevan vaimonsa luo ja tehtävä jäi kokonaan McDonnellin miesten vastuulle. Apuna heillä oli Lockheedilta saadut asennusohjeet, jotka olivat peräisin Douglasilta. Mukana seurasi asennuspiirros, jota ei sitten vahingossakaan katsottu. Douglasin teknikko olisi tiennyt ilman ohjeita miten asennus olisi tullut tehdä. McDonnelin miehiä jäi häiritsemään vapaaksi jääneet kaapelin päät ja niinpä he huolellisesti teippasivat ne kiinni. Suojus jäi irrotustoimenpiteistä huolimatta paikoilleen.

 

Kun Gemini 9A sitten laukaistiin muutama päivä myöhemmin Titan II -raketilla kiertoradalle, saattoivat astronautit Stafford ja Cernan vain todeta sen, mikä jo tiedettiin. Stafford sanoi, että ATDA muistutti vihaista alligaattoria ja ilmaisu jäi elämään. Komentaja Stafford jopa kuvasi kiertoradalla McDonnellin huolellisen asennustyön tuloksen. Teippi oli paikoillaan kuten pitikin.

 

Tässä kuva vihaisesta alligaattorista: http://space.skyrocket.de/index_frame.htm?http://www.skyrocket.de/space/doc_sdat/atda.htm

 

LIsää täällä: http://history.nasa.gov/SP-4203/ch14-6.htm

 

Tero siis jatkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suutahtanut alligaattori oli tuttu talvella kirja-alesta mukaan tarttuneesta teoksesta, jossa listataan kaikki miehitetyt avaruuslennot. Suurikokoisessa kirjassa on komea koko sivun kuva irvistelevästä telakoitumismaalista.

 

Vappuaatto ei Kysymysketjussa perinteisesti ole ollut paras mahdollinen hetki saada innokkaita vastaajia asialle. Yritetään silti, tässä vinkkitaso 2.

Haetaan erästä ensimmäistä (ja ainoaksi jäänyttä?) ilmailusuoritusta ja samalla ilma-alusta, jonka kieltämättä kiusallinen ominaisuus sen mahdollisti. Tähän liittyy niin matelija, lintu kuin erityisesti niiden eräänlainen yhdistelmä. Ja taas mukana on vesistö (kahdellakin tapaa, joista toinen, joki, on vain sivujuoni).

 

Lisävinkkinä voisi mainita sen ilmeisen seikan, että tämä tuli vastaan Jounin kysymystä pohtiessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sea Dart tulee kyllä kieltämättä mieleen Teron vihjeistä, vaikka Hudsonille laskeutuneet matkustajakoneetkin kävivät mielessä.

 

Kokeillaan kuitenkin tuota ensimmäistä, joka lienee omassa sarjassaan uniikki ja täyttänee ainakin osiltaan loputkin vihjeistä - vaikka Tero luulikin meidän amatöörien olevan viettämässä vappua. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole Sea Dart, nyt kyseessä oleva ilma-alustyyppi ei ollut tarkoitettu uivaksi, vaikka siihen liittyy myös kala (siis matelijan ja linnun sekä erityisesti niiden yhdistelmän ohella).

 

Ja haussahan oli yksittäinen ilmailutapaus (jossa mukana ollut saattoi hyvällä syyllä viettää uutta syntymäpäivää), ei pelkkä konetyyppi.

 

Seuraava vinkki:

Kyseiseen ilmailutapaukseen liittyy keskeisesti jotain ei lentävää, jolla oli sama nimi kuin millä koneen valmistusmaata on kutsuttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän liittyy niin matelija, lintu kuin erityisesti niiden eräänlainen yhdistelmä. Ja taas mukana on vesistö (kahdellakin tapaa, joista toinen, joki, on vain sivujuoni).[/b]

Tästä tulee sana Archaeopterix mieleen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole liskolintu tai jokin sen mukaan nimetyistä ilma-aluksista, tapahtumaahan etsitään.

 

Arne on heittänyt verkot jo oikeille vesille. Mutta Swordfish on kala, ja sellaisestahan ei ole nyt kyse.

 

Helpotetaan hakua kertomalla, että kyseisessä ilma-aluksessa ei tapahtumahetkellä ollut voimanlähteenä mäntämoottori. Eikä itse asiassa turbiinikaan... vaikka sellainen oli mukana matkassa.

 

Valko-Venäjä -ottelun erätauon vinkkinä: ensin oli kaksi, sitten kaksi osaa toisesta ja (onneksi) vielä kolmaskin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Arne on edelleen parhaiten viivalla. Sehän taisi jo tulla aiemmin selville, että tapauksen keskipisteenä oli länsimainen ilma-alustyyppi? Ja kyseessä oli tosiaan toiminta tukialukselta (joka kantoi kotimaansa vanhaa nimeä).

 

Jotta kysymys saadaan pois päiväjärjestyksestä, kerrotaan että matelijan ja linnun eräänlainen yhdistelmä puolestaan oli haettuun tapahtumaan osallistuneen ilma-aluksen tyyppinimi (kala ei ole mukana alkukielisessä nimessä...).

 

Se, jonka kiusallinen ominaisuus aiheutti tapauksen, oli myös matelija (sen linnun seuraaja, mutta tässä vaiheessa pykälää edempänä).

 

Nyt pitänee laittaa kellot käyntiin?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti kello jää käymään.

 

Vaikka Sikorsky onkin länsimainen valmistaja, se ja fly-osuus ovat pielessä. Dragon taas on jo todella lähellä (eli se linnun ja matelijan yhdistelmä, suomeksi lohikäärme).

 

Mutta tällä kertaa se on hiukan pienempi ja sillä on eri nimi. Suomalainen versio tästä nimestä on olemassa, mutta se on ihan toinen kuin koneelle annettu. Meikäläinen termi on pikemminkin sukua länsinaapurissamme käytettävälle...

 

Eli tukialuskone, erityisen länsimainen, alkuperäinen tyyppinimi pienten lohikäärmeiden sukua. Ja haussa oli edelleen se erikoinen tapaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on varmaan Westland Wyvern ja tapahtuma seuraavanlainen:

 

Luutnantti MacFarlane oli ampaisemassa katapultin avustamana HMS Albionin kannelta, Wyvernin kone sakkasi. Lentokone upposi, mutta luutnantti Macfarlane selvisi tilanteesta pelastuen heittoistuimella veden alta. Tämä siis ilmeisesti vuonna 1954.

 

Wyvern on kädetön lohikäärme.

Albion on vanhin tunnettu nimi Iso-Britannialle.

 

Oliko ees lähellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niko on enemmän kuin lähellä:

 

Haussa olleeseen tapahtumaan liittyi tosiaan Westland (se erityisen länsimainen valmistaja) Wyvern (pieni lohikäärme, eli matelijan ja linnun yhdistelmä, suomeksi traakki, ruotsiksi Draken).

 

Englannin uuden laivastohävittäjän/torpedopommittajan voimanlähteeksi kaavailtiin aluksi Rolls-Royce Eagle -mäntämoottoria, joka pilotin näkyvyyden parantamiseksi sijoitettiin ohjaamon taakse. Markkinoille oli kuitenkin tulossa uusia potkuriturbiineita, joilla kone päätettiin lopulta varustaa.

 

Moottori siirrettiin takaa ohjaajan eteen, mutta ohjaamoa vastaavasti nostettiin, jotta näkyvyys säilyisi. Tarjolla oli kaksi vaihtoehtoa, Rolls-Royce Clyde (joki Skotlannissa) ja Armstrong Siddeley Python (matelija). Jälkimmäinen valittiin.

 

Pitkällisten vaiheiden jälkeen Pythonilla varustetut Wyvernit pääsivät laivuepalvelukseen Välimerelle HMS Albionin (Englannin muinainen nimi) matkassa syyskuussa 1954.

 

Pythonista paljastui operatiivisessa käytössä tukialuskoneelle varsin kiusallinen ominaisuus: katapulttistartissa g-voimat aiheuttivat joskus flame-outin polttoaineen saannin tyrehtyessä. Niinpä Wyvernejä lähetettiin laivalta matkaan liidokkeina, vaikka turbiinimoottori olikin mukana kyydissä.

 

Haettu tapaus sattui Lt. Bruce D. Macfarlanelle, kun hänen Wyverninsä loiskahti mereen moottorin sammuttua katapulttistartissa.

 

HMS Albion ajoi yli ja katkaisi koneen kahtia. Reipas luutnantti ei tästä häkeltynyt, vaan suoritti tiettävästi historian ensimmäisen veden alla tehdyn ja onnistuneen heittoistuinhypyn lokakuussa 1954.

 

Ohjaamo oli kahdeksan metrin syvyydessä 30 astetta nokka alas -asennossa, kun Macfarlane nykäisi Martin-Baker Mk.2 -heittoistuimen kahvasta tukialuksen ohitettua koneenhylyn.

 

Hän onnistui vapautumaan laskuvarjovaljaista ja uimaan pinnalle. Macfarlane nostettiin nopeasti tukialuksen pelastushelikopteriin.

 

Lopulta koneet vedettiin pois Albionilta. Python-moottorin ongelmat onnistuttiin korjaamaan ja Wyvern palasi laivuepalvelukseen HMS Eaglen matkassa.

 

Ilmeisesti vastaavia vedessä tapahtuneita, onnistuneita heittoistuinhyppyjä on sittemmin tehty useita.

 

Vuoro ehdottomasti Nikolle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Terolle vuorosta, mutta....

 

Olen tässä jo päivien ajan miettinyt kysymystä, mutta mitään ei juolahda mieleen.

 

Joten jos jollakin polttava tarve päästä kysymään jotain, olkaa hyvä vain.

 

Kuitenkin kun ilmailua käsitellään, niin saanko varata option vuoroon? Josko vaikka Osakan reissulla tulisi jotain vastaan, josta voisin sitten jotain kysymyksen tynkää laatia.

 

Ystävällisin terveisin

 

Niko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään