Kirjoitettu Toukokuu 9, 2009 Tiedä häntä polttavasta tarpeesta, mutta .... Mikähän tämä kummajainen olisi? [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2009 No? onko väki äitienpäivillä... http://www.aviastar.org/air/france/bleriot-125.php Tuolta löytyy vielä paikkakin http://www.life.com/image/2665591 Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2009 Mistähän löytäis/keksis kyssärin, johon Markku ei tiedä vastausta Tuon Bleriotin kyydissä olisi varmaan ollut villi olla. Muistanko nyt ihan väärin vai eikös Kanadassa/Alaskassa ollut käytössä hieman samantapaisella konstruktiolla varustettu vestaso. Eli matkustajatilat ponttooneissa .... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2009 Ai niin, pitäs keksiä se kysymys...katsotaanpa onko tämä tarina tuttu? Suomessa elettiin sodanjälkeisiä aikoja ja eräs ilmavoimien lentolaite suoritti valokuvauslennon jossa oli tarkoitus kuvata ilmasta yöllä erästä merkittävää tapahtumaa. Paluulennolla käytiin sitten vielä valtakunnanrajan väärällä puolella.... Kysytellään aikaa, paikkaa, konetyyppiä ja minkä tapahtuman valokuvaamisesta oli kysymys? Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2009 Liittyisikö tähän : 13. kesäkuuta Neuvostoliitto ampui alas ruotsalaisen DC-3-vakoilukoneen kansainvälisillä vesillä Gotska Sandön itäpuolella, kuten myös sitä etsimään lähteneen toisen koneen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2009 Kas, olympiavuosi Kyllä, Olympiavuosi ja se tapahtuma... Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 12, 2009 Olympiatuli saapui Suomeen perinteisenä viestinä Kreikan Olympiasta Ruotsin kautta (tosin pitkälti lento- ja autokuljetuksin). Suomen Pallastunturilla sytytettiin oma olympiatulemme keskiyön auringosta (tarkoitus oli käyttää paraboloidisen heijastimen suuntaamaa kuumuutta, mutta pilvien takia piti hieman fuskata). Nämä kaksi soihtuviestiä yhdistivät liekkinsä Torniossa ja tämä olympiatuli jatkoi matkaansa kohti Helsinkiä. Koska haussa on nimenomaan öinen tapahtuma, veikkaus on että Pallastunturilla keskiyön seremoniaa 6. heinäkuuta 1952 ikuistanut Ilmavoimien kone käväisi myös länsinaapurin puolella? http://fi.wikipedia.org/wiki/Kes%C3%A4olympialaiset_1952 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 12, 2009 Pitäsköhän vielä kiusata mutta kun tuo Teron vastaus on niin hyvin päätelty ja kun tuo juttu löytyy tiettävästi vain yhdestä kirjasta: Bristol Jukka Mattilan "Bristol Blenheim - Taitoa ja tekniikkaa" v.1989 Opus kertoilee, että eräs "pitkänokka" suoritti tämän poikkeuksellinen tehtävän. Tarkoitus oli kuvata tähtärin pallilta käsikameralla kohdetta. Kirja ei tosin kerro minkälaisin tuloksin. Ja tuo rajanylitys tapahtui vahingossa kun junarataa seuratessa oli rata kadotettu ja eksytty reilusti Ruotsin puolelle. Kirja puhuu tosin virheellisesti Kilpisjärvestä mutta kuten muut lähteet tietää tuli syttyi Pallaksella. Ja Tero jatkaa Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 13, 2009 "Taitoa ja tekniikkaa" löytyy hyllystä mutta enpä älynnyt siitä asiaa katsoa, vaikka Blenheim mahdollisena kuvauskoneena kävikin mielessä. Taustatoimitus avitti tässä epäilemällä, että haettu vuoden 1952 tapaus olisi ollut olympiatulen saapuminen Ruotsista Suomeen, mutta se tapahtui iltapäivällä. Onneksi muistin tuon Pallastunturin keskiöisen sytytysseremoniamme. Haetaanpa seuraavaksi kotimaisten lentosuoritusten sarjaa, josta jäi kallo käteen. EDIT: lisävinkkinä käytetyt konetyypit, jotka olivat kaupunki ja lintu. Tämä juttu löytyy ainakin kahdesta kirjasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 13, 2009 Seuraava vihje eli konetyyppi olikin jo liipasimella mutta arvasin , että sulta kirja nyt kumminkin löytyy... Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Haettavana olevien lentosuoritusten sarjan kahden eri vaiheen välissä ehti vierähtää kymmenen vuotta. Tuntureiden liepeillä liikutaan tässäkin kysymyksessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Täytynee päästää Tero kysymisen vaivasta, kun vihjeet ovat näin selvät. Kysymyksessähän ovat Lapissa lentokoneilla suoritetut susijahdit. Ensimmäinen tapahtui maalis-huhtikuussa 1939Blackburn Riponeilla. Tästä jahdista jäi kapt Piponiukselle muistoksi Oskari Kangasniemen keittämästä suden päästä saatu kallo. Toinen jahti tapahtui kymmenisen vuotta myöhemmin maaliskuussa 1949 Fieseler Storchilla ja Viimalla. Saalis oli aika vaatimaton - kaksi ammuttua sutta ja muutama todennäköinen. Reissusta koitui pienoinen ulkopoliittinen skisma Nl:n lehdistön protestoidessa ajan tyylin mukaisesti jahtia seuraamassa olleiden "vakoilijoiden" eli muutaman länsimaisen lehtimiehen ja valokuuvajan vuoksi. Lapin ilmatilassa ei ole viimeksikuluneiden 200 vuoden kuluessa tapahtunut mitään, mitä Jaakko Alakulppi ei tietäisi. OJ EDIT: Lihavoinnit korjattu /Mikko Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Kuten Osmo totesi, vihjeet olivat jo kohdallaan. Jaskan massiiviset teokset Lapin Ilmailuhistoria I ja II kuvaavat nämä jahdit, joilla pyrittiin harventamaan porotaloudelle vaarallisen suureksi kasvanutta susikantaa. Ja vuoro siis Osmolle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Pannaanpa tästä nopea, kun pitää lauantaiaamuna lähteä Kauhavalle. Kuka suomalainen lentäjä ylitti ensimmäisenä 2 Machin nopeuden? Lisäpisteitä saa, jos tietää milloin, missä ja millä koneella. OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Otetaan matalalla roikkuvat hedelmät pois. Lauri Pekuri, 25.7.1961, Istres, Ranska. Koneena Mirage IIIC. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Heh heh, Ilkka! Pekuri oli nopea, mutta joku muu oli vielä häntäkin "nopeampi". Kysymykseen rakennettu ansa toimi. Todettakoon toki kuitenkin, että polttaa ja oikeilla jäljillä ollaan jo. OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Paavo Tahvanainenkos se sitten lensikin ennen Pekuria? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 No ei vieläkään ihan osunut. Sitkeyttä vaan! OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Aimo Huhtala? Eikös kyseessä sitten ollut torjuntahävittäjien koelennot ja tässä tapauksessa rakettikäyttöinen Mirage? Vai onko sinulla kompa kysymyksessä, esim. joku amerikansuomalainen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Armeijan systeemit tuntien täysosuman koordinaatit ovat jo aikaisempien osumien perusteella tiedossa, joten siitä vaan! OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Armeijan systeemit tuntien täysosuman koordinaatit ovat jo aikaisempien osumien perusteella tiedossa, joten siitä vaan! OJ Samalla reissulla ja "samoissa koordinaateissa" Pekurin, Tahvanaisen ja Huhtalan kanssa oli myös silloinen Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Olavi Seeve, joka toimi matkanjohtajana. Hän pääsi Mirage III B-version takapenkille. Jos se kulkikin aavistuksen lujempaa kuin Pekurin kone, tämä on kyllä pelkkä arvaus... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 No niin, tulihan se oikea vastaus Jukalta. Ilkka näyttää väsähtäneen kalkkiviivoille. Lauri Pekurin kirjan sivuilla 308 - 312 kerrotaan ilmavoimien komennuskunnan matkasta vuonna 1961 Ranskaan tutustumaan Mirage III:een. Komennuskunnan jäsenet Seeve ja Huhtala lensivät kumpikin yhden lennon takaohjaamosta ranskalaisen pilotin kanssa IIIB:llä sekä Pekuri kolme ja Tahvanainen kaksi lentoa yksin Mirage IIIC:llä. Pekuri toteaa ylittäneensä 2 Machia (2,05 M) 25.7.61 toisella lennollaan. Hän jättää kuitenkin "hienotunteisesti" mainitsematta tarkemmin, mitä muiden lennoilla tapahtui. Tämä käy selville kenraali Seeven päiväkirjasta, jossa on seuraavat merkinnät näiltä päiviltä: 24.7. Tutustuttiin Mirage 3:een Istres'in kokeilukeskuksessa. Kävin tervehtimässä keskuksen päällikköä eversti Arnaud'ia, joka sai lentoluvat Pariisista. Lensin 2-paikkaisella Mirage 3 B nr.1:llä koelentäjä Coureaun kanssa. Nousu Mach = 0,9 ylös 40.000 jalan korkeuteen, jossa kiihdytys M = 2,2:een. Ohjasin vähän, taitolentoa. Kirkas, mutta autereinen sää. Pojat antoivat "kukkia" ensimmäiselle suomalaiselle M=2 nopeuden ylittäneelle suomalaiselle lentäjälle - egolle! Huhtala ylitti myös saman M=2. 25.7 Pekuri ja Tahvanainen ylittivät M=2. Koska Pekurin kirja on tunnetuin tietolähde näistä kokeilulennoista, on ilmeisesti pienen detaljin unohtaminen synnyttänyt historiallisesti väärän käsityksen tällä kohdalla jopa asiantuntijoiden joukossa. Tähän perustinkin asetetun ansan. Ilkka oli todella lähellä. Hänellä oli jo kolme osumaa ja komennuskunnan jäsenet selvästi tiedossaan. Vihjeen armeijan tyylistä (kuka menee ensin!) olisi pitänyt ilman muuta johtaa seuraavalla laukauksella osumaan ja "upotukseen". Ja Jukka sitten jatkaa. Minä lähden Kauhavalle ja LSK:n killan vuosikokoukseen ja maanantaina Lentoupseerikurssi 22:n 55-vuotistapaamiseen ISK:uun Tikkakoskelle! OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Kiitoksia vastausvuorosta, Osmo. Vastaukseni löytyi todellakin tuosta samasta kirjasta, rivien välistä arvattuna tosin. Joskus onnistuu näinkin! Laitetaanpa sitten tällainen, joka liittyy suomalaiseen ilmailuun. Kyseessä on lento, jonka seuraukset näkyvät vieläkin. Reitti kulki: Vaasa-Oravainen-Alahärmä-Kauhava-Lapua-Seinäjoki-Ilmajoki-Ylistaro-Isokyrö-Laihia-Vaasa. Mikä lento oli kyseessä? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla