Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Jotain tekemistä moottorittoman lentelyn kanssa? Kun ei ole hajuakaan, niin täytyy yrittää edes haarukoida  ;D

 

Kun tuo kyseinen lento lennettiin, moottorittomat koneet eivät liidelleet vielä tuollaisia matkoja. Tässä koneessa oli kylläkin moottori ja karttakin oli mukana.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiljaistapa on täällä sektorilla. Pientä vinkkiä siis lisää. Kyseinen lentokone jolla tuo lento tehtiin, oli kaksipaikkainen ja tiettävästi ponttoonein eli kellukkein varustettu.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kakskytluvulla etsittiin Etelä-Pohjanmaalta sopivaa ilmasotakoulun sijoituspaikkaa...Eräs tiedustelulento tehtiin tuolla reitillä.

Luntattu kirjasta "M. Peltonen Ilmasotakoulun historia 1918-1980" s.73

niin ja se näkyvä seuraus:

https://ais.fi/ais/eaip/pdf/aerodromes/EF_AD_2_EFKA_EN.pdf

Markku

 

Sieltähän se tuli. Ilmailuvoimien komentaja majuri Somersalo ja engl. eversti Maycock lensivät tuon reitin elokuussa 1924, kun etsivät sijoituspaikkaa Ilmailukoululle. Sopiva paikka löytyi Kauhavalta, vaikka alunperin risti kartalle merkittiin 4 km länteen nykyisestä kentästä, eli Pernaan kohdalle.

 

Markku jatkaa, taas kerran.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan kuvalla. Mistähän tässä on kyse? Kuva on ihan virallisesta koulutuskäsikirjasta. Konetyypissä, jonka korkeusvakaaja näkyy ylhäällä, oli alunperin jotain ennätyksellisen suurta pyöreää.

 

[ attachment removed / expired ]

Kuva:USAF

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon tyylisiä manuaaleja ei ole tehty montaa, mutta ainakin B-36-pommittajan käsikirjat ovat paikoitellen kuin sarjakuva-albumeita... Jotain oven tai luukun pakkolaukaisusta tuossa yritetään kertoa? Mutta suurta ja pyöreää...?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja itse itselleni vastaten... Kun viitsii kävellä kirjahyllylle ja ottaa B-36 kirjan käteensä, selviää mm. tämä:

When using the communication tube with the airplane in an inclined attitude the cart brake should be used to check speed.

 

Eli koneen etu- ja takaosan yhdistävän yhdystunnelin (iso ja pyöreä?) vaunun jarruja pitää käyttää ettei käy niin kuin kuvassa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha on oikeassa, kyseessä on B-36 Peacemaker. Koneen keulan ja perän paineistettuja osastoja yhdisti putki, jossa liikuttiin kuvan esittämällä "rullalaudalla". Manuaalissa tosiaan varoitettiin siitä, että koneen liikehtiessä lauta ja mies saattoivat jatkaa tangentin suunnassa jos jarrun käyttö unohtuu.

 

Kirjassa on myös pari muuta esimerkkiä manuaalin sarjakuvamaisesta kuvituksesta. Ehkä asia menikin näin paremmin perille.

 

Se suuri ja pyöreä on koneen prototyypin rengas, joka on suurin koskaan lentokoneeseen asennettu, halkaisija peräti 110 tuumaa. Se vaihdettiin sittemmin neljäpyöräiseen telineeseen, koska yhden renkaan pintapaine oli niin suuri, että kone pystyi operoimaan vain kolmelta kentältä Yhdysvalloissa. Sinänsä hyvä kysymyksen aihe jo itsessään, mutta kovin helposti googlattavissa.

 

Juhalle siis vuoro.

 

[ attachment removed / expired ]

Kuva: USAF

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon tyylisiä manuaaleja ei ole tehty montaa, mutta ainakin B-36-pommittajan käsikirjat ovat paikoitellen kuin sarjakuva-albumeita...

 

Vähän off topic, mutta olen mielestäni nähnyt Starfighter:iin jotain sarjakuva tyyppistä manuaalia, en sitten tiedä oliko ihan aito vai vain lentäjähuumoria. Muistaakseni jossakin kuvassa ainakin annettiin ymmärtää, että koneen voi ajaa "jengalle" liian nopealla rollilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Se suuri ja pyöreä on koneen prototyypin rengas, joka on suurin koskaan lentokoneeseen asennettu, halkaisija peräti 110 tuumaa. Se vaihdettiin sittemmin neljäpyöräiseen telineeseen, koska yhden renkaan pintapaine oli niin suuri, että kone pystyi operoimaan vain kolmelta kentältä Yhdysvalloissa. Sinänsä hyvä kysymyksen aihe jo itsessään, mutta kovin helposti googlattavissa.

 

Juhalle siis vuoro.

 

 

Ja kun minua ainakin askarrutti aikanaan että mitkä ne kolme kenttää olivat niin laitetaan ne vielä tähän

 

  • Convarin oma ( ja samalla Carswell AFB )  tuossa kulman takana Lake Worthilla
  • Eglin AFB Floridassa 
  • Travis AFB, siihen aikaan nimellä Fairfield Suisun AFB San Fransiscon lahdella

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetäänpä tällainen helppo kysymys väliin:

Missä K. J. Temmes oli 12.6.1972?

Juha

Tuolloin avattiin ainakin HelsinkiVantaan ensimmäinen "lmailumuseo" eli ilmailuhistoriallinen näyttely mutta oliko Temmeksen Kalle paikalla...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolloin avattiin ainakin HelsinkiVantaan ensimmäinen "lmailumuseo" eli ilmailuhistoriallinen näyttely mutta oliko Temmeksen Kalle paikalla...

 

Kyllä Temmes oli paikalla, hän leikkasi sinivalkoisen nauhan ja avasi Suomen ensimmäisen ilmailumuseon. Käytävänäyttely oli vuonna 1969 perustetun Ilmailumuseoyhistyksen tärkein aikaansaannos siihen mennessä. Yhdistyshän juhlii pyöreitä vuosia tänä vuonna: http://www.imy.fi/

 

Ja Markku kysyy...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetäänpä tällainen helppo kysymys väliin:

Missä K. J. Temmes oli 12.6.1972?

Juha

Kysymystä sivuten:

Eräästä kuvastani "irroitettu" henkilö on vailla nimeä :(

Olettamus on, että  kyseessä olisi K.J. Temmes ? Voisiko joku vahvistaa/kumota. Kuva on vuodelta -63

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Risto

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan minusta tuossa Riston kuvassa ei ole K. Temmes ?

Mutta kysytään välillä, että mikä lentolaite:

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan minusta tuossa Riston kuvassa ei ole K. Temmes ?

Mutta kysytään välillä, että mikä lentolaite:

 

Markku

 

 

Lazarov Laz-7     

 

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon henkilökysymyksseen vielä. Ko. aikaan sopisi myös nimet: Jorma Kaisalo ja Helge Jääsalo.

Valitettavasti Googleloimallakaan ei löydy näiden henkilöiden nimellä varustettua kuvaa :(

___________________________________________________________________________

 

Kyseisessä laitteessa saattaa pilotille pukata pakkasella vilu, ainakin toispuolinen.....

Mikähän on kyseessä?

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Risto

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottorin koekäyttösydeemi  ;D

Jopas peljästyin :o, että alta 3min oikea vastaus. Eipä sentään :D

Ihka lentävästä on kyse, vaikkakin kuvanottohetkellä vähän riisuttuna.

 

Risto

 

Kappas , Arnekin heränny :thmbup:....... Huamenta vaan :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, anteeksi olen laiminlyönnyt koko foorumia tässä jonkun päivän, lupaan ettei toistu. ;D

Kuvan lämmitysjärjestelmähän on keskimäärin hyvä, puolet kuskista kärventyy ja puolet palelee.Eli tilastollisesti pitäis mennä kohilleen, kuulo saattaa tosin kärsiä.

Lupaan tutkia huomenissa mikä tuo voisi olla, ellei joku keksi ennen sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään