Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Jotain tekemistä moottorittoman lentelyn kanssa? Kun ei ole hajuakaan, niin täytyy yrittää edes haarukoida Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2009 Jotain tekemistä moottorittoman lentelyn kanssa? Kun ei ole hajuakaan, niin täytyy yrittää edes haarukoida Kun tuo kyseinen lento lennettiin, moottorittomat koneet eivät liidelleet vielä tuollaisia matkoja. Tässä koneessa oli kylläkin moottori ja karttakin oli mukana. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2009 Hiljaistapa on täällä sektorilla. Pientä vinkkiä siis lisää. Kyseinen lentokone jolla tuo lento tehtiin, oli kaksipaikkainen ja tiettävästi ponttoonein eli kellukkein varustettu. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2009 Kakskytluvulla etsittiin Etelä-Pohjanmaalta sopivaa ilmasotakoulun sijoituspaikkaa...Eräs tiedustelulento tehtiin tuolla reitillä. Luntattu kirjasta "M. Peltonen Ilmasotakoulun historia 1918-1980" s.73 niin ja se näkyvä seuraus: https://ais.fi/ais/eaip/pdf/aerodromes/EF_AD_2_EFKA_EN.pdf Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2009 Kakskytluvulla etsittiin Etelä-Pohjanmaalta sopivaa ilmasotakoulun sijoituspaikkaa...Eräs tiedustelulento tehtiin tuolla reitillä. Luntattu kirjasta "M. Peltonen Ilmasotakoulun historia 1918-1980" s.73 niin ja se näkyvä seuraus: https://ais.fi/ais/eaip/pdf/aerodromes/EF_AD_2_EFKA_EN.pdf Markku Sieltähän se tuli. Ilmailuvoimien komentaja majuri Somersalo ja engl. eversti Maycock lensivät tuon reitin elokuussa 1924, kun etsivät sijoituspaikkaa Ilmailukoululle. Sopiva paikka löytyi Kauhavalta, vaikka alunperin risti kartalle merkittiin 4 km länteen nykyisestä kentästä, eli Pernaan kohdalle. Markku jatkaa, taas kerran. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2009 Taas kerran helpohko kuvakysymys: Minkä konetyypin kellot ja kuularuisku? [ attachment removed / expired ] Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2009 Tuosta tulee ensimmäiseksi mieleen Sopwith Triplane. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2009 Arvasinhan että tuo on liian helppo http://www.earlyaviator.com/archive/1w/images/tripe_N5430.jpg Teron vuoro Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2009 Jatketaan kuvalla. Mistähän tässä on kyse? Kuva on ihan virallisesta koulutuskäsikirjasta. Konetyypissä, jonka korkeusvakaaja näkyy ylhäällä, oli alunperin jotain ennätyksellisen suurta pyöreää. [ attachment removed / expired ] Kuva:USAF Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2009 Tuon tyylisiä manuaaleja ei ole tehty montaa, mutta ainakin B-36-pommittajan käsikirjat ovat paikoitellen kuin sarjakuva-albumeita... Jotain oven tai luukun pakkolaukaisusta tuossa yritetään kertoa? Mutta suurta ja pyöreää...? Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2009 ja itse itselleni vastaten... Kun viitsii kävellä kirjahyllylle ja ottaa B-36 kirjan käteensä, selviää mm. tämä: When using the communication tube with the airplane in an inclined attitude the cart brake should be used to check speed. Eli koneen etu- ja takaosan yhdistävän yhdystunnelin (iso ja pyöreä?) vaunun jarruja pitää käyttää ettei käy niin kuin kuvassa. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2009 Juha on oikeassa, kyseessä on B-36 Peacemaker. Koneen keulan ja perän paineistettuja osastoja yhdisti putki, jossa liikuttiin kuvan esittämällä "rullalaudalla". Manuaalissa tosiaan varoitettiin siitä, että koneen liikehtiessä lauta ja mies saattoivat jatkaa tangentin suunnassa jos jarrun käyttö unohtuu. Kirjassa on myös pari muuta esimerkkiä manuaalin sarjakuvamaisesta kuvituksesta. Ehkä asia menikin näin paremmin perille. Se suuri ja pyöreä on koneen prototyypin rengas, joka on suurin koskaan lentokoneeseen asennettu, halkaisija peräti 110 tuumaa. Se vaihdettiin sittemmin neljäpyöräiseen telineeseen, koska yhden renkaan pintapaine oli niin suuri, että kone pystyi operoimaan vain kolmelta kentältä Yhdysvalloissa. Sinänsä hyvä kysymyksen aihe jo itsessään, mutta kovin helposti googlattavissa. Juhalle siis vuoro. [ attachment removed / expired ] Kuva: USAF Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2009 Tuon tyylisiä manuaaleja ei ole tehty montaa, mutta ainakin B-36-pommittajan käsikirjat ovat paikoitellen kuin sarjakuva-albumeita... Vähän off topic, mutta olen mielestäni nähnyt Starfighter:iin jotain sarjakuva tyyppistä manuaalia, en sitten tiedä oliko ihan aito vai vain lentäjähuumoria. Muistaakseni jossakin kuvassa ainakin annettiin ymmärtää, että koneen voi ajaa "jengalle" liian nopealla rollilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2009 Se suuri ja pyöreä on koneen prototyypin rengas, joka on suurin koskaan lentokoneeseen asennettu, halkaisija peräti 110 tuumaa. Se vaihdettiin sittemmin neljäpyöräiseen telineeseen, koska yhden renkaan pintapaine oli niin suuri, että kone pystyi operoimaan vain kolmelta kentältä Yhdysvalloissa. Sinänsä hyvä kysymyksen aihe jo itsessään, mutta kovin helposti googlattavissa. Juhalle siis vuoro. Ja kun minua ainakin askarrutti aikanaan että mitkä ne kolme kenttää olivat niin laitetaan ne vielä tähän Convarin oma ( ja samalla Carswell AFB ) tuossa kulman takana Lake Worthilla Eglin AFB Floridassa Travis AFB, siihen aikaan nimellä Fairfield Suisun AFB San Fransiscon lahdella Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2009 Heitetäänpä tällainen helppo kysymys väliin: Missä K. J. Temmes oli 12.6.1972? Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2009 Heitetäänpä tällainen helppo kysymys väliin: Missä K. J. Temmes oli 12.6.1972? Juha Tuolloin avattiin ainakin HelsinkiVantaan ensimmäinen "lmailumuseo" eli ilmailuhistoriallinen näyttely mutta oliko Temmeksen Kalle paikalla... Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2009 Tuolloin avattiin ainakin HelsinkiVantaan ensimmäinen "lmailumuseo" eli ilmailuhistoriallinen näyttely mutta oliko Temmeksen Kalle paikalla... Kyllä Temmes oli paikalla, hän leikkasi sinivalkoisen nauhan ja avasi Suomen ensimmäisen ilmailumuseon. Käytävänäyttely oli vuonna 1969 perustetun Ilmailumuseoyhistyksen tärkein aikaansaannos siihen mennessä. Yhdistyshän juhlii pyöreitä vuosia tänä vuonna: http://www.imy.fi/ Ja Markku kysyy... Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2009 Heitetäänpä tällainen helppo kysymys väliin: Missä K. J. Temmes oli 12.6.1972? Juha Kysymystä sivuten: Eräästä kuvastani "irroitettu" henkilö on vailla nimeä Olettamus on, että kyseessä olisi K.J. Temmes ? Voisiko joku vahvistaa/kumota. Kuva on vuodelta -63 [ attachment removed / expired ] Risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2009 Ainakaan minusta tuossa Riston kuvassa ei ole K. Temmes ? Mutta kysytään välillä, että mikä lentolaite: [ attachment removed / expired ] Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2009 Ainakaan minusta tuossa Riston kuvassa ei ole K. Temmes ? Mutta kysytään välillä, että mikä lentolaite: Markku Lazarov Laz-7 Risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2009 Lazarov Laz-7 Risto Kyllä, Bulgarialaisten hengentuote 40-luvulta http://www.geocities.com/bulgarian_aviation/Aviation/BGplanes/After1945/Laz7.htm Risto jatkaa... Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2009 Tuohon henkilökysymyksseen vielä. Ko. aikaan sopisi myös nimet: Jorma Kaisalo ja Helge Jääsalo. Valitettavasti Googleloimallakaan ei löydy näiden henkilöiden nimellä varustettua kuvaa ___________________________________________________________________________ Kyseisessä laitteessa saattaa pilotille pukata pakkasella vilu, ainakin toispuolinen..... Mikähän on kyseessä? [ attachment removed / expired ] Risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2009 Moottorin koekäyttösydeemi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2009 Moottorin koekäyttösydeemi Jopas peljästyin , että alta 3min oikea vastaus. Eipä sentään Ihka lentävästä on kyse, vaikkakin kuvanottohetkellä vähän riisuttuna. Risto Kappas , Arnekin heränny ....... Huamenta vaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2009 Juu, anteeksi olen laiminlyönnyt koko foorumia tässä jonkun päivän, lupaan ettei toistu. Kuvan lämmitysjärjestelmähän on keskimäärin hyvä, puolet kuskista kärventyy ja puolet palelee.Eli tilastollisesti pitäis mennä kohilleen, kuulo saattaa tosin kärsiä. Lupaan tutkia huomenissa mikä tuo voisi olla, ellei joku keksi ennen sitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla