Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Teron vastaus on aika nappi niin tyypin kuin materiaalinkin osalta. Tuosta värikuvan raadosta vaan uudisrakentamaan DH-CVIII Schwalbe. Onhan kuvan koneen jäljellä olevat komponentit yhteisiä Schwalben kanssa. Se olisi jonkinmoinen vetonaula museoon, niin kuin tietty aihiokin nykykunnossaan.

 

Samasta materiaalista oli piensarjan proton siivetkin. Proto oli eräänlainen konseptin toimivuuden varmistaja. Koneessa kokeiltiin rakentajamaassa ensikertaa nuolimuotoista siipeä. Ohjaimina olivat elevonit samaan tapaan kuin valmistajakilpailijan Ta 183 Huckebein koneessa. Ilmeisesti Huckebein suunnittelija ei uskonut täysin elevonien toimintaan koska Ta 183 koneeseen oli lisätty pyrstöön trimmattava korkeusvakaaja ilman varsinaista peräsintoimintaa.

 

DH-CVIII Schwalbe jatkosarjaan nuolimuotoa vielä lisättiin, nokkaa muotoiltiin uudelleen vastuksen pienentämiseksi ja lopputuloksena oli yksi ensimmäisistä yliääninopeuteen yltäneistä koneista. Koneen suunnitelleen perheyrityksen poika kuoli ko. tyypin koelennolla. DH-CVIII projektille ei annettu suunnitelutoimiston puolesta koskaan virallista nimeä.

 

jk

 

... jatkoa seuraa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Terolle sopii (tuo Vesivehmaalla 2005 kuvaamani DH 108:ssakin käytetty Vampin runko kun paljasti aika paljon myös materiaalien lisäksi), niin heitänpä yhden kuvakysymyksen:

 

Mikä kotimainen? (pari vastaajaa pitää jäävätä, kun ovat nähneet tuon ko. kuvan...)

[ attachment removed ]

Kuvan vasen yläkulma on osa toista kuvaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

biimaikest?! Samalla kun harkitsette protestin jättämistä kilpailun jurylle huonosta tehtävänasettelusta kisa jatkuu, ja tulee uusi mahdollisuus kunnostautua. 

 

 

Edit:

Ihmisen tuottama teho on maailman tutkituimpia asioita, ja sen käytännön sovellus, kestävyysurheilu, myös suurelle yleisolle tuttu. Konetta ohjasi amatööripyöräiijä, jollainen pystyy tuottamaan jatkuvaa tehoa 250-300 W useiden tuntien ajan.

 

 

Tehtävän asettelu oli mitä erinomaisin. Jos olisin kysynyt lihasvoimatehoa olisin varmaan osannut sen asetella oikein. Vaikeahan tuo Pelican oli löytää ja tuskastumista ehti tapahtua...en sentään syyllistynyt feikkaukseen eli dokumenttien vääristelemiseen.

 

Itse kykenen tuottamaan 30 minuuttia 740 wattia eli hevosvoiman...luistelemalla. Mitäänsellaista laitetta ei ole vielä tehty joka ilman ulkoista tukea pystyy hevosvoiman teholla irtoamaan maasta. Tämä asia on hyvä pitää mielessä..se voi olla vastaisuudessa opiksi jollekin.

 

http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:HV-1_MUFLI.png&filetimestamp=20060415081750

 

Lihasvoimahärdelleistä on oma ketju jossakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalle ja Ilkka tuon jo selvästi aiemmin tunnistivat, joten mennään Ilkan kysymyksellä.

 

Jottei tuo DH-CVIII:n "saksalaisuus" jäisi vahingossa kenellekään mieleen, mainittakoon varmuuden vuoksi että kyseessä todellisuudessa on englantilainen de Havilland DH 108 Swallow, jonka puurakenteinen eturunko ja moottori on napattu Vampiresta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalle ja Ilkka tuon jo selvästi aiemmin tunnistivat, joten mennään Ilkan kysymyksellä.

 

Jottei tuo DH-CVIII:n "saksalaisuus" jäisi vahingossa kenellekään mieleen, mainittakoon varmuuden vuoksi että kyseessä todellisuudessa on englantilainen de Havilland DH 108 Swallow, jonka puurakenteinen eturunko ja moottori on napattu Vampiresta.

 

 

Siis kysymykset ja vihjeethän on aina olleet kryptisiä tässä ketjussa mutta nyt alkaa vastauksetkin vaatimaan jo dekryptausta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo, luehan nyt kuitenkin tuo Teron laittama Wikipedialinkki TG/183-koneen syntysijoille. Swallowissa käytettiin Vampiren runkoa, omaa siipeä yo. selostuksen mukaan jne...

 

Keski-Suomi, Keljo tai Kanala ei liity kysyttävään joukkoon. Mahdoton tämä tehtävä ei missään tapauksessa ole, sillä kyseinen kone on tunnistettu myös verhoiltuna latomaiseman pihassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hävittäjää etsitään, siinä oli yksi moottori vaikka tavallaan kaksi.

Tuohon muinaiseen kysymykseen ehdotin Nord 1500 Griffon konetta. Griffon oli aika erikoinen pakkaus. Sen moottorina oli oikeastaan yksi kaksoissuihkumoottori. Se oli pienellä nopeudella turbiinimoottori ja suurella se muuttui patopainemoottoriksi (dual turbojet-ramjet powerplant). Moottorit olivat ikäänkuin peräkkäin. Koneessa oli deltasiivet ja canard. Koelento-ohjelma kesti noin 200 lentoa. Kone saavutti yli Mach 2 nopeuden, mutta käytetyt materiaalit eivät olleet soveliaita suuren nopeuden aiheuttamalle kitkalämmölle.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo, luehan nyt kuitenkin tuo Teron laittama Wikipedialinkki TG/183-koneen syntysijoille. Swallowissa käytettiin Vampiren runkoa, omaa siipeä yo. selostuksen mukaan jne...

 

 

Luin toki, suurella mielenkiinnolla. Ja kommenttini ei ollut tarkoitettu millään tavalla negatiiviseksi, päin vastoin. Kysymysketjun kuuluukin olla kryptinen ja jos kysymykseen vastauskin sisältää arvoituksen, aletaan lähestyä korkeamman tason hifistelyä kysymysketjussa jo...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puuseppäkuva voisi olla Keljolaisesta kanalasta. Onko kyseessä Karhun synnytys?

 

jk

 

Karhumäen veljekset minullekin tuli mieleen. Kengät/saappaat/lapikkaat viittaa kyllä ep:lle ?

 

Tässä muuten se Pelican josta kyselin viimeksi: http://www.nurflugel.com/Nurflugel/n_o_d/weird_06.htm

 

-----

 

Tuohon muinaiseen kysymykseen ehdotin Nord 1500 Griffon konetta. Griffon oli aika erikoinen pakkaus. Sen moottorina oli oikeastaan yksi kaksoissuihkumoottori.

 

Täällä taas P-75 Fisher Eaglen moottori ; http://en.wikipedia.org/wiki/Allison_V-3420

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"The Lindström L 1 Pixie monoplane, powered by a 20 hp Harley, was built and flown by Johan Lindström,19, in Rovaniemi in 1926. "Jukka Lindström" was later a well-known bush pilot in Lapland"

Tuomo T. Mäkinen & Eino Ritaranta: Finnish Civil Aircraft 1926 - 2000

Vaihtoehtoisesti Lindströmin toinen, Chevroletin moottorilla varustettu lentokone 1931.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollaan lähellä, muttei ihan vielä maalissa. Vuosi on 1929 (lienee kevättalvi) ja paikka oli eteläinen Pohjois-Pohjanmaa, paikkakunta voidaan tunnistaa Jukan mainitsemalla tavalla jalkineistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sievissä on kenkätehdas, ja siellä näihin aikoihin rakenteli konettaViljami Anttila. Kone ei kuitenkaan lentänyt. Tätä voisi epäillä jo raskaita runkolankkuja katsellessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sievissä on kenkätehdas, ja siellä näihin aikoihin rakenteli konettaViljami Anttila. Kone ei kuitenkaan lentänyt. Tätä voisi epäillä jo raskaita runkolankkuja katsellessa.

 

Bingo. Osmo jatkaa.

 

LENTOKONETTA (oik.) yrittää valmistaa tämäkin nuori mies. Kotipaikka on Sievi ja nimi W. Anttila. Saa nähdä pääseekö hän maasta irti. Valok. A. V. Ahola.

 

Kovin enteellinen kuvateksti. Valmiista Wiljamin lentokoneesta löytyy kuva Osmonkin käyttämän kirjalähteen CD-ROM-osiosta, ilmeisesti joen tai pikkujärven jäältä, lato taustalla. Tästäkään lentimestä ei ole kovin paljoa tietoa saatavilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bingo. Osmo jatkaa.

 

Kovin enteellinen kuvateksti. Valmiista Wiljamin lentokoneesta löytyy kuva Osmonkin käyttämän kirjalähteen CD-ROM-osiosta, ilmeisesti joen tai pikkujärven jäältä, lato taustalla. Tästäkään lentimestä ei ole kovin paljoa tietoa saatavilla...

 

Toinen Viljami Kauhavalla myi osia maa-aluestaan perustettavalle Ilmasotakoululle 1928....:)

 

Onko tuosta Anttilan Wiljamin koneesta speksit jossakin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi kysymys:

 

Kuka suomalainen ilmailunharrastaja on ollut viimeaikoina eräs eniten julkisuudessa ollut suomalainen?

 

OJ

Olisin veikannut sitä Nokian uutta johtajaa, mutta eihän se ole suomalainen... täytyy miettiä uudestaan... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään