Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Jos tuolla Wire sanalla tarkoitetaan sähköjohtoa niin yhdet ensimmäisistä oli II sodan aikaisissa pommareissa. Niiden pommitustähtärit kykenivät ohjaamaan konetta kohteelle tähtäimessä olleilla sähkökytkimillä. Tuollaisia tähtäimiä oli niin saksalaisissa (esim. JU88) kuin amerikkalaisissakin (esim. B17) koneissa. Laitetaan tältä pohjalta vaikkapa B-17.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avro Canada CF-105 Arrow,

 

Kanada! kyseessä on kanadalaisten taistelukoneprojekti Arrow, joka lopetettiin poliittsista ja taloudellista syistä. Teknisestihän kone oli edistyksellinen, mm Fly-By Wire ohjaus. Kun projekti lopetettiin, kaikki viisi rakennettua  prototyppiä hävitettiiin, niinpä kone (ainakin Kanadalaisten mielissä) on myyttinen.  Torontossa on museossa malli koneesta. Sadat insinöörit saivat kenkää, osa siirtyi NASA:n leipiin ja osallistui merkittävällä panoksella avaruusprojekteihin.

 

Juha jatkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran vielä, että tällä sivustolla sanotaan Vickers Tay Viscountin olleen ensimmäinen:

 

"Based at Seighford, it then went on to become the first aircraft in the world to fly with an electrically signalled flight-control system. Still with Boulton Paul (a company later absorbed into the Dowty Group) it carried out several years of research on electrically signalled flight-control systems which are only now coming into use."

 

http://www.aviastar.org/air/england/vickers_tayviscount.php

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tietoa pommitähtäimistä, autopiloteista ja niiden yhteiskäytöstä WWII aikana:

 

http://www.twinbeech.com/norden_bombsight.htm

 

Sivulla on esitetty myös Norden laitteen johdotuskaavio.

 

Norden tähtäin oli saksalaisten vakoilijoiden himoitsema, vaikka Zeiss teki itsenäisesti varsin samanlaisen laitteen. Venäläisilläkin oli vastaavia automaattiohjauksen lisälaitteita käytössään sodan aikana esimerkiksi syöksypommittajissa.

 

http://www.plane-crazy.net/links/nord.htm

 

"The bomb-sight has two main parts, the sighthead & the stabiliser. The stabiliser is rigidly mounted to the aircraft & contains a gyro spinning at 7,800 RPM, to provide yaw stability. The removable sighthead contains a gyro for roll & pitch stability, a motorised optical system for dropping & sighting angle, & an electrical trigger for bomb release. The bomb-sight flies the aircraft thorough the autopilot system during the final run."

 

Laitetaan vielä yksi linkki:

http://www.glennsmuseum.com/bombsights/bombsights.html

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa Julles Vernen yksilapaiselta helikopterilta.

 

jk

 

meinasin juuri kirjoittaa, että ihan tuon blueprintin perusteella on innovatiivinen rotary wing -tyyppinen lentolaite, jonka prototyyppikin varmaan jäi tietyistä syistä rakentamatta.  jules verne on tähän hyvä, erittäin selittävä, lisäys :)

 

-timppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Tommin "vaijeri"-kysymys on hieman kinkkinen. Alla olevan varsin asiallisen linkin mukaan 1940-luvun lopulla suunniteltu brittiläinen suihkupommari Avro Vulcan mainitaan olleen ensimmäinen kone, jossa oli analoginen fly-by-wire ohjaus. Samassa linkissä on myös Avro Canada Arrow, tosin vasta -50-luvun puolella. Jarmon pommitähtäinkommentit ja varhaiset autopilotit ovat myös hyvin perusteltuja. Itse löysin tuon Vickers Tay Viscountin, joka taasen mainitaan olleen maailman ensimmäinen "fly-by-wire"-kone, joten valinnanvaraa numero ykköseksi näyttää olevan.

 

"The hydraulic circuits are similar except that mechanical servo valves are replaced with electrically controlled servo valves which are operated by the electronic controller. This is the most elementary and the earliest configuration, the simple analog fly-by-wire FCS, first fitted to Avro Vulcan in the 1940's. "

 

http://www.wordiq.com/definition/Fly-by-wire

 

Tuohon jälkimmäiseen arvoitukseen arvaus on "fly-by-wing with rotationengine". ???

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Fly by Wire tekniikasta vielä hiukan. Esimerkiksi Concorde oli FBW kone, jonka ohjainjärjestelmän ydin oli analogiatietokone. Ensimmäisenä digitaalisena FBW koneena pidettäneen Amerikkalaisen laivastohävittäjän Crusaderi F-8 NASAn kokeiluversiota 1970 luvun alusta.

http://www.nasa.gov/centers/dryden/history/pastprojects/F8/index.html

http://www.dfrc.nasa.gov/gallery/movie/F-8DFBW/index.html

 

Analogiatietokoneita käytettiin lentokonetekniikassa yleisesti vielä 1980 luvulla valmistuneissa koneissa.

 

Siirtymä täysin mekaanisesta järjestelmästä täysin sähköiseen on vielä kesken. Systeemeissä on edelleen esimerkiksi hydrauliikkaa.

 

Tekniikan kehittyminen tällä alalla kulki jotenkin tähän tapaan:

Sähköohjaus oli ensin osa asejärjestelmää ja koneen sähkömekaanista autopilottia. Ohjainjärjestelmä oli mekaaninen. (1940-luku)

Seuraavassa vaiheessa ohjaukseen tuli hydraulinen "ohjaustehostin", jota käskettiin mekaanisesti, Power Control (1950-luku)

Sitten mekaaninen käsky korvattiin sähkökäskyillä. Electrical Power Control (1950-luku)

Sen jälkeen sähkökäskyjä alettiin modifioimaan koneen liiketilan funktioilla. Laskenta oli analogiaperustaista. (1960-luku)

Lopulta analogiakone korvattiin digitaalisella. (1970-luku)

Digitaalikoneet saivat mikroprosessorin 1980 luvulla.

2010 luvulla koneiden laitteistosta on vaikea löytää autopilottia tai navigaatiotietokonetta. Ne ovat nykyään osa ohjelmistoa, joka pyörii muiden ohjelmien kanssa yhteisissä yleiskäyttöisissä prosessoriperustaisissa tietokoneissa.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, myönnettäköön: luin tuon väitteen kanadalaisen muoseon esittestä. On otettava huomioon, että vaikka puolijohteet oli jo keksitty 47, niin tuskin niitä käytettiin ohjauselektroniikassa. Mutta sähköinen pommitähtäin kelpaa ainoastaan, jos joku pystyy todistamaan, että sillä voi suorittaa myös lentoonlähdön ja laskun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuon linkin väite A380 koneen ohjainaktuaattoreiden toimintaperiaatteesta on virheellinen (=linkki antaa ymmärtää että hydrauliikasta olisi luovuttu). A380 koneessa ohjaintoimilaitteissa itsessään on sähköinen hydraulipumppu sekä hydrauliaktuaattori, jota käsketään FBW laitteiston tuottamalla signaalilla.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...sähköinen pommitähtäin kelpaa ainoastaan, jos joku pystyy todistamaan, että sillä voi suorittaa myös lentoonlähdön ja laskun.

 

En yritä todistaa lentoonlähtöä tai laskua, ainoastaan kuvailin sitä että siirtymä mekaanisesta systeemistä täys sähköiseen ei ollut vain yksi harppaus, vaan tekniikan vaiheittainen kehitys, joka jatkuu edelleen.

 

Jos sähkökäskyillä tehtyjä lentoonlähtöjä ja laskuja pidetää FBW järjestelmän ominaispiirteinä niin oliko DC10 tai MD11 FBW koneita?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tommin kysymys oli ihan hyvä, saatiin tästäkin aiheesta henkevää keskustelua, ja perspektiiviä koko tuon systeemin kehittymiseen. Monestihan on niin, että samaa "keksintöä" kehitellään samanaikaisesti eri maissa, se on sitä tekniikan kilpajuoksua, ja kukin haluaa olla "number one". Näinhän se menee monella muullakin alalla. Ja tietysti kukin valmistaja kehuu omaa tuotettansa, ja väittää olleen se ensimmäinen, sehän on selvää. Joten ei ole ihme, että tässäkin kysymyksessä näyttää olevan monta vastausta.

 

Tähän voisi kuriositeettina kertoa seuraavan. Juttelin kerran erään ilmailuhistorioitsijamme kanssa aiheesta "ilmavoitot ja niiden lukumäärät". Niin, hän päätyi siihen tulokseen, että "suo siellä vetelä täällä"... ;)

 

Mutta nyt voisi joku keksiä tuolle Juhan härvelille ratkaisun, niin päästään etiäpäin!

 

edit: Jarmohan sieltä jo arvasikin nopeasti!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

meinasin juuri kirjoittaa, että ihan tuon blueprintin perusteella on innovatiivinen rotary wing -tyyppinen lentolaite, jonka prototyyppikin varmaan jäi tietyistä syistä rakentamatta.  jules verne on tähän hyvä, erittäin selittävä, lisäys :)

 

-timppa

 

Kyllä tuo vempele lensi - kerran  ;D  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennolla tarjoiltiin austraalialaista kuohuviiniä, samppanjaa ennen lentoonlähtöä?

 

Australialaista kuohuviiniä, shampanjaa, ei taida olla moista.

Kuokuviiniä joka on valmistettu Shampanja nimisellä paikkakunnalla Ranskassa saa kutsua shampanjaksi.

Tieto on tarkistettu ruotsalaisesta Systembolagetista.

Kysymys oli vähän haparoiden tehty olisikohan tarkoitettu että olisi tarjoiltu kumpaakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan pakko vastata, kun luulisin tietäväni, että Kurt Tankin kynästä. Kunnollista kysymystä ei ole mielessä, kirjahyllystä voisi löytyä, mutta sinne on niin pitkä matka, että jos vastaus on oikein, niin nopein saa puolestani jatkaa.

 

Edit: aika hyvä hämäys nuo saksalaiset tunnukset koneessa, konehan on HAL HF-24 Marut, Tankin Intian kaudelta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, tuollaisia Tank piirteli uransa jatkuessa alkuperäisen työnantajan jälkeen. Hän suunnitteli myös Argentiinassa aikakaudelle tyypillisen suihkuhävittäjän.

 

Arvelin että nuo merkit sopivat tuohon Tankin myöhäisversioon. On silloin hiukan ikään kuin "what if" -kone. Laitoin tohon kuomun alle myös kaverin nimen varmuuden vuoksi. Edellisellä retusointikerralla kun joku mainitsi epäreilusta hämäyksestä  ;)

 

...eli jatkakaa!

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australialaista kuohuviiniä, shampanjaa, ei taida olla moista.

Kuokuviiniä joka on valmistettu Shampanja nimisellä paikkakunnalla Ranskassa saa kutsua shampanjaksi.

Tieto on tarkistettu ruotsalaisesta Systembolagetista.

Kysymys oli vähän haparoiden tehty olisikohan tarkoitettu että olisi tarjoiltu kumpaakin.

Kakki sanat lasketaan. tarkoitin, että "Lennolla tarjoiltiin austraalialaista kuohuviiniä, mutta samppanjaa ennen lentoonlähtöä?

Oikeaa vastausta odotellessa, Jorma...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australialaista kuohuviiniä, shampanjaa, ei taida olla moista.

Kuokuviiniä joka on valmistettu Shampanja nimisellä paikkakunnalla Ranskassa saa kutsua shampanjaksi.

Tieto on tarkistettu ruotsalaisesta Systembolagetista.

Kysymys oli vähän haparoiden tehty olisikohan tarkoitettu että olisi tarjoiltu kumpaakin.

Joo, niinkuin sanottu tämä oli pieni kevennys. Kyseessä oli Air Francen kone ja tietysti siellä tarjottiin vain aitoa ranskalaista samppanjaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään