Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2011 Kirjoitetaanko tuo Antelope? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2011 Se kirjoitetaan Gazelle. Ja samaan joukkoon mahtuu "merihaukkoja". Siis mitä yhteistä on "Viisikolla", "Monty Pythonin" Sirkuksella, "Mustan Kissan tangolla", Hailla ja "Merihaukoilla"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2011 Royal Navyn Sharks-helikopteritaitolentoryhmä. Sharks lensi Gazelleilla, seuraajana "Black Cats". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 No Tero pyörii niiiiin lähellä, mutta kyse ei itse asiassa ole pelkästään helikopteritaitolennosta. Teron vastaus on siis lähes oikein. Jotakin kuitenkin puuttuu viisikosta, sirkuksesta ja merihaukoista. Kuka paikkaa? Viimeinen vihje on Spitfire. Ei SE lentokone, mutta sanakirja auttaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Ilkka taitaa hakea 705 Naval Air Squadronia, joka toimii "HMS Seahawkilta". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Ei kelpaa vielä... siis mikä yhdistää "reetun" viisikkoa, sirkusta, Black Catsejä, The Sharkseja ja Red Seahawkseja? Osa oli "kiukkupusseja", osa Gazelleja kuten todetaankin jo... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Siis Fleet Air Armin taitolentoryhmät? "Naval Fighter School: Fred's Five" "892 Squadron: Simon's Sircus" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Kyllä! Royal Navyn taitolentorymiä on ollut ajan mittaan useampia, alkuun lennettiin Sea Horneteilla, Vampireilla ja Furyillä, sitten enemmälti Sea Vixeneillä (vapaasti suomennettuna "kiukkupussi", mitä Spitfirekin oli) ja viimeisimmin Gazelleilla ja Lynxeillä, ryhmiä oli "Red Seahawks", "Fred's Five", "Simon's Sircus" ja "The Sharks" ja "Black Cats". Tässä yksi hyvä tietosivusto: http://www.seayourhistory.org.uk/content/view/600/768/ Kysymys tuli mieleen maaliskuun FlyPastista, jossa esiteltiin Sea Vixeneitten historiaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Haettavassa lentolaitteessa on 1-3 moottoria. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 No Junkers... tai Ford...?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Junkers ju52, valmistettu 1 ja 3 moottorisena. jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Kyseistä ilma-alustyyppiä mainitaan valmistetun 1-, 2- ja 3-moottorisena. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Piper Cherokee. Tästäkin on 1 ja kolmimoottorinen. Kaksimoottorinen tunnetaan nimellä Seneca. Nettiteksti mainitsee koneen olleen kolmimoottorisena kuin pieni JU52. jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Tämä on jokin lentovenetyyppi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Tämä on jokin lentovenetyyppi. Eipä ole lentovene, mutta kellukeversiokin tästä tehtiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Fokker F VII Markku Äss ei ollut noin helppo: F VII tehtiin 1 ja 3 mottisina mutta kaksmoottorinen oli F VIII Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Fokker F VII Sopii osin spekseihin, mutta tätä ei haettu. Vesikoneversio tuo mieleen urheilun (toisella kotimaisella). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2011 Tuosta Cherokeesta vielä, vaikka et tätä haekaan: http://theaviationguru.com/aviation-maintenance/anyone-ever-see-an-xpa-32-tri-motor-cherokee-6-1928662.html "When I came to this country in 1964 I joined Piper at Vero Beach FL and engineered the Cherokee Six Trimotor project as a one-man ‘test introduction,’ most of the engineers being fully engaged in getting the regular Cherokee SIx certificated. " A 250 HP nonstandard development aircraft was now ’surplus to requirements’ and it was to be assigned to the trimotor project. This had been conceived by ‘Pug’ Piper, VP Engineering, and the son of the founder Bill Piper. It was directed at a market for ‘outback’ aircraft such as the De Havilland Drover (also a fixed-gear trimotor). The fixed-pitch and fixed-gear configuration offered low maintenance costs and the need for relatively low piloting skills. "Against all these advantages, our performance estimates suggested that if one engine failed, one of the remaining engines would be fully occupied overcoming the drag of the fixed gear and nonfeathering propeller, leaving only approximately 1/3 the total available power to fly the aircraft rather than 1/2 for a conventional twin. So we were less than enthusiastically optimistic! " We were able to persuade Pug to retain the 250 HP nose engine, and I designed new nacelles for the wing engine installations by adapting some Twin Comanche components. The [wing] engines were initially 115 hp Lycomings borrowed from Piper Colts. The panel was rather interesting, with three sets of engine controls and instruments. " As a trimotor, it first flew on 13 May 1965. Flight tests confirmed our performance predictions, so we then tried three 150 hp engines. First flight of this version was early December 1965, but performance was not encouraging. " Later, we were again able to persuade Pug to try the next logical step: a fixed-gear twin with 180 hp Lycomings and constant-speed props. This first flew 25 April 1967 and became the Cherokee Twin SIX. By this time the Arrow was in flight test and its retractable main gear inevitably migrated to the Twin SIX, which with an all-new nose gear first flew on 30 April 1968. " Increased wingspan (to improve engine-out performance) and corresponding tail area increases then resulted in what became the Seneca, first flying on 20 October 1969. This development has now been in production for nearly 30 years as the Seneca V." So, it would appear that there was only one Cherokee Six Trimotor airplane. If you could find the Seneca prototype, you’d probably find the Cherokee Six Trimotor! — Aaron Coolidge (N9376J) "100% of the world is covered by air. Use it all." –" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2011 Haetun koneen valmistajatehtaan perusti aatelismies, kreivi. Yhden valmistuneen koneen rekisterin loppuosa alkaa toistaa kotimaista huoltamoketjua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2011 Tylsä palaveri töissä. Caproni Ca.97. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2011 Yritin turhaan löytää Teron vihjeen perusteella lentokonetta, jonka nimi viittaisi esim. stavhopp'iin, mutta en löytänyt. Kysymyksessähän oli tietenkin Capronin Ca.97 Idro hyvin teromaisin vihjein. Contessa Capronilla on Trenton museonsa lisäksi Venegonon kesälinnansa varastorakennuksessa vielä 30 - 40 purettua ja entisöimätöntä konetta lähinnä 1920-luvulta. Capronin koneissa on omituisia prototyyppejä, joista riittää kysyttävää, kaiken huippuna 3 x 3-tasoinen Ca.60. OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2011 Kysy vaan Osmo seuraava kysymys, sinulta tulee aina kinkkisiä ja hyviä kysymyksiä, joihin meikäläisen tietämys ei riitä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2011 Caproni Ca.97 oli tosiaan haettavana. Koneesta oli yksi-, kaksi- ja kolmimoottoriset versiot. Kellukekone oli italialaisen järven mukaan Idro eli melkein Idrott. Yksi valmistuneista oli I-ABCA, kotimainen bensiiniasemaketju. Kuvia koneesta: http://www.airwar.ru/enc/cw1/ca97.html (tosin vain 1- ja 3-moottorisista) Ilkan toiveesta Osmo jatkakoon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2011 Kysytään sitten: Kuka omisti väitöskirjansa suomalaisille koelentäjille? OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2011 Ihan arvauksella, Arvo Ylinen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla