Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Benes-Mraz M-1C Sokol

 

Sokol OH-CHB? Eipä osunut vieläkään, mutta lähellä aletaan olla. Hotel Bravolla lentänyt pilotti omisti yhdessä vaiheessa myös nyt haettavan koneyksilön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tipsy Trainer OH-TTA?

 

Haettavana oli ainoa suomalainen Tipsy Trainer, rekisteriltään G-AFJT / OH-SVA / OH-TTA. Käyttötarkoitus oli ilmeinen, sillä kone oli tarkoitettu koulutukseen.

 

Koneen toinen omistaja oli RAF:n Air Chief Marshal Arthur Longmore. Hän esiintyy kysymyksen kuvassa, joka on vuodelta 1910 eli sadan vuoden takaa. Longmore oli ensimmäinen, joka teki Englannissa laskun veteen ja tämän suorituksen jälkitunnelmista kuvassa on kyse.

 

Koneen suunnitteli belgialaissyntyinen Ernest Oscar Tips. I maailmansodan aikana Englantiin paennut Tips työskenteli Faireyllä ja hänet lähetettiin Belgiaan perustamaan Avions Fairey. Sittemmin tehtaassa kasattiin mm. Starfightereitä.

 

Trainereita rakennettiin sekä Belgiassa että Englannissa Tipsy Aircraft Companyssä. Trainer oli siis kaksipaikkainen ja penkit oli porrastettu -  opettaja istui taaempana kuin oppilas.

 

Fk Cumulus osti Tipsy Trainer G-AFJT:n Englannista 1950. Sitä tutkimaan matkannut retkikunta raportoi kohteen olevan "suuresti lentokonetta muistuttavan".

 

Hinaustoimintaan tarkoitettu Tipsy Trainer joutui Suomessa heti peruskorjaukseen. Heikkomoottorista konetta arvioitiin kerhon 10-vuotishistoriikissa ILMAILU-lehdessä 2/51: ”Kerholla oli sillä aikomus hinata, mutta kaikki hymyilevät kierosti ja keräävät seppelerahoja”.

 

Sittemmin Tipsy Trainer kuului mm. Suomen Ilmailuliiton Lentosirkus Pilvien Huimapäiden kalustoon. Yleisölennätyksissä pikkupojat jonottivat vauhdikkaan näköisen koneen kyytiin. Lentosirkuksen aikaisella siirtolennolla Tipsyllä tehtiin lumimyrskyssä sokkolasku Rääkkylän Pötsönlahteen.

 

Kone oli rekisterissä myös Nuorisoilmailijoiden nimissä. OH-TTA:n lopullinen kohtalo on hieman avoin. Rekisteristä poiston jälkeen se jäi 1960-luvun lopulla pyrstö pystyssä seisomaan Malmin kentän laidalle. Viimeisen yksityisen omistajan mukaan Malmin palokunta ilmeisesti lopulta poltti koneen harjoituksissaan.

 

Lähteenä mm. Jukka Raunion artikkeli Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä 2/2009.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luovutan mieluusti kysymysvuoron vaikkapa nopeimmalle, kun en keksi järkevää kysyttävää, ja vaikka keksisinkin en oikein ehdi olla aktiivisesti netissä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäpä tekee tämän kuvan koneesta mielenkiintoisen ja kenties lähes ainutlaatuisen?

 

[ attachment removed / expired ]

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep.

kuvan kone on varustettu kaksipyttyisellä höyrykoneella. Lentokoneen tarkoituksena oli demonstroida höyrykoneen mahdollisuuksia.

http://www.stanleysteamers.com/aviation.htm

 

Travel Air tehdas sinänsä on jo pohjiltaan aika mielenkiintoinen sekin. Yrityksen perustajina olivat herrat  Clyde Cessna, Walter Beech ja Lloyd Stearman.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Travel_Air

http://en.wikipedia.org/wiki/Travel_Air_2000,_3000_and_4000

 

jk

 

ps. Jatkakaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään