Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2011 Benes-Mraz M-1C Sokol, vaihtoehtoisesti PIK-19 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2011 Benes-Mraz M-1C Sokol Sokol OH-CHB? Eipä osunut vieläkään, mutta lähellä aletaan olla. Hotel Bravolla lentänyt pilotti omisti yhdessä vaiheessa myös nyt haettavan koneyksilön. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2011 Praga Baby Eipä vieläkään. Haettavaa konetyyppiä rakennettiin kahdessa maassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2011 Sitkeästi samassa maassa :Zlin Z-126 Trener Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2011 Sitkeästi samassa maassa Hyvä vastaus mutta väärä maa... koneyksilön tarina päättyi liekkeihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2011 Vaihdetaan maata Evans VP-2 Volksplane Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2011 Tipsy Trainer OH-TTA? Haettavana oli ainoa suomalainen Tipsy Trainer, rekisteriltään G-AFJT / OH-SVA / OH-TTA. Käyttötarkoitus oli ilmeinen, sillä kone oli tarkoitettu koulutukseen. Koneen toinen omistaja oli RAF:n Air Chief Marshal Arthur Longmore. Hän esiintyy kysymyksen kuvassa, joka on vuodelta 1910 eli sadan vuoden takaa. Longmore oli ensimmäinen, joka teki Englannissa laskun veteen ja tämän suorituksen jälkitunnelmista kuvassa on kyse. Koneen suunnitteli belgialaissyntyinen Ernest Oscar Tips. I maailmansodan aikana Englantiin paennut Tips työskenteli Faireyllä ja hänet lähetettiin Belgiaan perustamaan Avions Fairey. Sittemmin tehtaassa kasattiin mm. Starfightereitä. Trainereita rakennettiin sekä Belgiassa että Englannissa Tipsy Aircraft Companyssä. Trainer oli siis kaksipaikkainen ja penkit oli porrastettu - opettaja istui taaempana kuin oppilas. Fk Cumulus osti Tipsy Trainer G-AFJT:n Englannista 1950. Sitä tutkimaan matkannut retkikunta raportoi kohteen olevan "suuresti lentokonetta muistuttavan". Hinaustoimintaan tarkoitettu Tipsy Trainer joutui Suomessa heti peruskorjaukseen. Heikkomoottorista konetta arvioitiin kerhon 10-vuotishistoriikissa ILMAILU-lehdessä 2/51: ”Kerholla oli sillä aikomus hinata, mutta kaikki hymyilevät kierosti ja keräävät seppelerahoja”. Sittemmin Tipsy Trainer kuului mm. Suomen Ilmailuliiton Lentosirkus Pilvien Huimapäiden kalustoon. Yleisölennätyksissä pikkupojat jonottivat vauhdikkaan näköisen koneen kyytiin. Lentosirkuksen aikaisella siirtolennolla Tipsyllä tehtiin lumimyrskyssä sokkolasku Rääkkylän Pötsönlahteen. Kone oli rekisterissä myös Nuorisoilmailijoiden nimissä. OH-TTA:n lopullinen kohtalo on hieman avoin. Rekisteristä poiston jälkeen se jäi 1960-luvun lopulla pyrstö pystyssä seisomaan Malmin kentän laidalle. Viimeisen yksityisen omistajan mukaan Malmin palokunta ilmeisesti lopulta poltti koneen harjoituksissaan. Lähteenä mm. Jukka Raunion artikkeli Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä 2/2009. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2011 Luovutan mieluusti kysymysvuoron vaikkapa nopeimmalle, kun en keksi järkevää kysyttävää, ja vaikka keksisinkin en oikein ehdi olla aktiivisesti netissä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2011 Kun kaima noin hövelisti luopui, niin ... Mikä uraa uurtava ? [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2011 http://tanks45.tripod.com/Jets45/Histories/Varga/Varga.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2011 Ja Jarmo jatkaa. Mielenkiintoinen moottori eikä koneenkaan tarina niitä huonoimpia ole Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2011 Mikäpä tekee tämän kuvan koneesta mielenkiintoisen ja kenties lähes ainutlaatuisen? [ attachment removed / expired ] jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2011 Mikäpä tekee tämän kuvan koneesta mielenkiintoisen ja kenties lähes ainutlaatuisen? jk Höyrykone: George ja William Besler väsäsivät V. 1933 Travel Air 2000:n nokalle höyrykoneen ja kuten kuvasta näkyy viritelmä pysyi ilmassa... http://www.456fis.org/BESLER_STEAM_AIRPLANE.htm Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2011 Jep. kuvan kone on varustettu kaksipyttyisellä höyrykoneella. Lentokoneen tarkoituksena oli demonstroida höyrykoneen mahdollisuuksia. http://www.stanleysteamers.com/aviation.htm Travel Air tehdas sinänsä on jo pohjiltaan aika mielenkiintoinen sekin. Yrityksen perustajina olivat herrat Clyde Cessna, Walter Beech ja Lloyd Stearman. http://en.wikipedia.org/wiki/Travel_Air http://en.wikipedia.org/wiki/Travel_Air_2000,_3000_and_4000 jk ps. Jatkakaa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2011 Jaahas Tämännäköisen lentolaitteen tunnistus tälläkertaa [ attachment removed / expired ] Markku ei pitäs olla vaikea... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2011 Käyttötarkoitus lienee samolot turystyczno-sportowy (tai samolot sanitarny). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2011 Tero antoi vihjeen joka pitäis riittää.... Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2011 RWD 13 (Walter Majorilla ??? ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 Kyllä. Puolalastehtaan tuotos 1930 luvulta: http://en.wikipedia.org/wiki/RWD-13 Kysytty oli koneen ambulanssssiversia RWD-13S (samolot sanitarny): http://www.airwar.ru/enc/law1/rwd13s.html ja Timo jatkakoon Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 ...ja Timo jatkakoon ...ja timo luovuttaa vuoron nopeimmalle, jolla on hyvä kysymys valmiina lähetystä vailla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 Sopiiko tällainen: Kuka teki "koko kylälle vuoden halot" Jorma Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla