Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 Sopiiko tällainen: Kuka teki "koko kylälle vuoden halot" Jorma Lentomestari Yrjö Turkka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 "Metsurin" työkalu oli Heinkel He-50 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 "Aeg sangarid köik unustab ja tandrid tasandab..." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 "Aeg sangarid köik unustab ja tandrid tasandab..." Aika sankarit kaikki unohtaa ja tantereet tasoittaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 Terolla on selvästi tietoa mutta haluaa ilmeisesti antaa muillekin mahdollisuuden. Annetaan lisävihje, kyseisen henkilön sotilasarvo oli Oberfeldwebel. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 Sopiiko tällainen: Kuka teki "koko kylälle vuoden halot" "Hiljem naljatati, et ta olevat tervele külale aasta haod ära teinud..." ...niin, olikohan noin ihan oikeasti vai naljailtiinko myöhemmin vaan noin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2011 Vitsinähän sitä kerrottiin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2011 Tero ja Timo selvästi tietävät mistä on kyse. Kirja, jossa tapaus mainitaan, pitäisi kyllä näillä vihjeillä löytyä. Viron kieli ja saksalainen sotilasarvo. Lähden kohtapuoliin SIL:n kokoukseen joten en pääse koneelle kuin aikaisintaan illalla. Nopea vastaaja ehtii vielä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 Kyseessä oli Oberfeldwebel Mäido Mändi, joka osallistui mottitalkoisiin ajamalla He-50-koneensa metsään pakkolaskun yhteydessä. Tieto löytyy Hendrik Arron kirjasta Viron lentäjät taistelujen tulessa. Taustatoimitukselta tuli vinkki mitä kirjaa kannattaisi selata, siksi kysymyskin samasta lähteestä. Mikä oli ensimmäinen suomalaisvalmisteinen ilma-alus, joka vieraili Englannissa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 Mulla on hämärä muistikuva, että Hansa olisi vierailllut 1930-luvulla laivastonäytöksessä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 Mulla on hämärä muistikuva, että Hansa olisi vierailllut 1930-luvulla laivastonäytöksessä Jos löytyy perusteltua näyttöä, niin Jury tutkii asiaa. Muuten ei... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 Kuten sanottu, muistelen jossain nähneeni kuvan Hansoista lentämässä Thames-joella:), ei löydy faktaa - ainakaan tähän hätään Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2011 Kyseessä oli Oberfeldwebel Mäido Mändi, joka osallistui mottitalkoisiin ajamalla He-50-koneensa metsään pakkolaskun yhteydessä. Tieto löytyy Hendrik Arron kirjasta Viron lentäjät taistelujen tulessa. Taustatoimitukselta tuli vinkki mitä kirjaa kannattaisi selata, siksi kysymyskin samasta lähteestä. <...> myös: Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 22, 2011 Lento laskeutui kentälle, jolta pari vuotta myöhemmin lähtenyt matkustajakone oli osaltaan syynä Espanjan sisällissodan alkamiseen. Kyseinen lentopaikka oli ensimmäinen, missä otettiin käyttöön lennonjohto. Englannista saatiin eräänlainen vastine myös Suomen suuntaan, tosin se ei ollut ensimmäinen. Niin, ja vastaus löytyy netistä... -- Koneella saapujia luultiin aluksi varakkaiksi venäläisiksi, aikalaisdokumentin mukaan jopa käsittämättömän rikkaiksi kommunisteiksi. Tämän laskeutumisen olisi ehkä voinut ikuistaa myös Lenin kxxxxa. Syynä koneen Englannin matkaan oli sillä matkanneiden edustama yhtiö, jonka tuotevalikoimaan kuului "irvokas kattokourun nokka" (google-kääntäjän mukaan). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2011 Ei edes arvauksia? Kysymyksen aiheen löytänyt taustatoimitus kun oli varma, että vastaus tähän napataan lennosta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2011 No lennostahan tuo täytyisi ottaa, ei muuten kyllä keksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2011 Lentoja on monenlaisia... Tarkennetaan että laskeutumisen olisi voinut ikuistaa Lenin kamera. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2011 En tarkalleen tiedä mitä kysyt, mutta arvataan de Havilland Dragon Rapide? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2011 Kysymyksessä oli Croydonin kenttä, missä ensimmäisenä maailmassa oli lennonjohto vuodesta 1921 alkaen. Sieltä englantilainen majuri Hugh Pollard kuljetti kenraali Francon Marokkoon De Havilland Rapidella 11.7.36. Kuvaajana olisi tietenkin voinut olla Leni Riefenstahl, elleivät Nürnbergin puoluekokousfilmin kiireet olisi pitäneet häntä muualla. OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2011 En tarkalleen tiedä mitä kysyt... Kysymys oli siis edellisellä sivulla: Mikä oli ensimmäinen suomalaisvalmisteinen ilma-alus, joka vieraili Englannissa? Osmolla on Croydon oikein. Dragon Rapide ja Franco olivat vain vinkki, kyseessä ei ole etsitty kone. Myös Leni on oikein, olisi tosiaan voinut kuvata suomalaiskoneen saapumisen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2011 Jaa no, se konehan oli tietysti Sääski OH-IGL, joka laskeutui Croydoniin 25.4.1934. Koneessa olivat Vacuum Oil Co:n Suomen tytäryhtiön edustajat herrat Laurilia (!) ja Bernström, jotka olivat saapuneet käymään yhtiön pääkonttorissa. OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2011 Haussa oli tosiaan Sääski, jolla herrat "Laurilia ja Bernstrom" laskeutuivat Croydonin kentälle Englannissa 28. huhtikuuta 1934. Vastauksen tosiaan pystyi nappaamaan lennosta, sillä tapauksesta kertoi Flight-lehti, tosin mainiten koneen rekisteriksi OH-IGL (pitäisi olla ILG). Lehden mukaan paikalliset eivät tunnistaneet kansallisuustunnusta: "...rumour spread, that it is from Soviet-Russia...". Luultiin, että lentäjät ovat "some fabulously rich communists". Miehet tulivat Englantiin koska he edustivat Suomessa Vacuum Oil Companyä. Sen valikoimiin kuului suosittu Gargoyle Motor Oil, eli se kattokourun nokka. Lenin kamera olisi voinut ikuistaa saapumisen, sillä kuuluisa saksalainen elokuvaaja Leni Riefenstahl oli samana päivänä Croydonissa. Siellä oli myös maailman ensimmäinen lennonjohto. Croydonista lähti Olley's Air Servicen DeHavilland Dragon Rapide, joka kuljetti Francon Kanarian saarilta Marokkoon. Tämä osaltaan aiheutti Espanjan sisällissodan. Ja englantilainen vastine Sääskelle oli tietysti Gnat... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2011 Tulkitsen vallitsevan hiljaisuuden merkitsevän, että kysymysvuoro on siirtynyt minulle. Kun nyt kaikki kiirehtivät englanninkielen arvauskokeeseen kysytään seuraavaa: Kuka ilmailija, milloin ja missä yhteydessä, lausui julki seuraavan kokemukseen perustuvan viisauden:"Non bis in idem!" OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2011 Olisko ollut se sakemanni joka lensi Malmilta Punaiselle torille?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla