Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2011 Eipä ollut Matthias Rust, ja MiG-21 bis:itkin olivat silloin maassa juhlapäivän kunniaksi. Lauselmaa käyttivät jo muinaiset roomalaiset - ei tosin silloin ilmailun yhteydessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2011 Charles Lindbergh laskeuduttuaan Pariisiin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2011 Charles Lindbergh laskeuduttuaan Pariisiin Aika hyvä arvaus, ja aikakin aika hyvä. Oikea ajankohta oli vain muutamaa vuotta myöhemmin. Silloin nimittäin lentäjätkin osasivat vielä latinaa. Pilootti oli kuitenkin eurooppalainen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2011 vain muutamaa vuotta myöhemmin. Montako vuotta...? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2011 Lento, johon tämä lausuma liittyy, tapahtui miltei päivälleen kuusi vuotta myöhemmin. Lentäjä oli muuten pohjois-eurooppalainen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2011 Olisiko kuitenkin Bremer joka tuon lausui. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2011 Arne on lähellä. Bremereitä ilmaili kuitenkin tuohon aikaan neljä: Aarne, Aulis, Lauri ja Väinö. Kuka heistä? Lisäksi kysymykseen kuului missä yhteydessä ja milloin? Bonusta ja papukaijamerkin saa, jos vielä suomentaa lauseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2011 Liittyisikö Väinö Bremerin Aasian lentoon Junkers Juniorilla vuonna -33?? Eikös se lause mene jotakuinkin niin, että samasta rikoksesta ei voi tuomita kahdesti... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2011 Liittyisikö Väinö Bremerin Aasian lentoon Junkers Juniorilla vuonna -33?? Eikös se lause mene jotakuinkin niin, että samasta rikoksesta ei voi tuomita kahdesti... Toteaisin ylläolevan johdosta ensiksi, että käsitykseni mukaan minä olen tällä hetkellä kysyjä ja kaikki muut vastaajia! Mutta kohtuuden nimessä yo kysymykset sisältävät niin paljon oikeita elementtejä, että hyväksyn ne vastaukseksi. Kysymyksessä oli todellakin Väinö Bremerin maailmanympärilento. Hän kertoo kirjassaan "Lentäen yli neljän maanosan" ss.132-148 Kalkuttan - Rangoonin - Bangkokin legistä. Bengalin lahden ylitys ja tulo Rangooniin tapahtui kovassa rankkasateessa ajoittain aivan merenpinnassa erittäin vaikeissa olosuhteissa. Kun hän oli 1.6.1933 lähdössä Rangoonista eteenpäin Bangkokiin, sääennuste ennakoi samanlaisia olosuhteita myös tälle välille. Silloin hän kirjansa mukaan ajatteli roomalaisten vanhaa viisautta "Non (tai ne) bis in idem", suomeksi "Ei kahdesti samaan", mutta lähti kuitenkin matkaan. Väinö Bremer oli varsin vakuuttunut siitä, että hän pärjää IMC:ssä ilman mittarilentovarustusta, ja näin tapahtuikin varsin pitkään. Bremerin kirja kannatta muuten lukea. Se on mitä parhain tosiseikkailukirja. Kysymysvuoro Jari Ahoselle. OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2011 Kiitos Osmo! Mikä kotimainen lentokone: Moottorin teho 120 hv, kärkiväli 12,3 m, pituus 7,5 m... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2011 IVL K.1 Kurki Siis ei voi olla totta! Eihän se nyt ihan NOIN helppo pitänyt olla! Onnittelut Ari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2011 Toistakymmentä tyyppiä ehdin etsiä, mutta kun tieto löytyy netistä niin soon helppoo. Mikä lentokonetyyppi? Aloitetaanpas tällaisella vinkillä: Sen siivet voidaan taittaa rungon suuntaiseksi niin, että leveydeksi jää 4.5 metriä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2011 Huomasin itsekin vähän liian myöhään että kuukkelista löytyi vastaus antamillani tiedoilla... Sinun kysymykseesi veikkaan Grumman Wildcattia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2011 Koneen kotimaa löytyy lähempää. Sitä valmistettiin 14 kappaletta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2011 On niin hiljaista, että helpotetaan. Ensilento 11.12.1937 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2011 On niin hiljaista, että helpotetaan. Ensilento 11.12.1937 On oltava tanskalainen KZ II Kupé Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2011 Juu, sepä se. Taisin helpottaa liikaa, kun löytyi guuggelilla aika helposti... Olle ole hyvä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2011 Kiitos Ari! Jos jollain on kysymys valmiina niin kysymään vain. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2011 Kysytäänpä sitten lentäjää. Kyseinen pilotti ei ihan ehtinyt sotatoimiin, sillä hän suoritti Lentosotakoulun ohjaajakurssin vuonna 1946. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2011 Tuo vihje sopii melko moneen lentäjään, omasta menneisyydestäni tulee mieleen Viljo Hytti, jonka kanssa joskus 70-luvulla oli ilo aina joskus lennellä, ja muistaakseni oli ohjaajakurssilla vuonna 1946. Tai niillä main. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2011 Kyllähän vihje tosiaan moneen lentäjään sopii (mm. Hyttiin). Lisävihjeenä kerrottakoon, että kyseinen lentäjä pääsi Messerschmitin puikkoihin alkuvuodesta -47. Mahtoiko auttaa... mene ja tiedä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2011 Niin se taisi Villekin päästä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2011 Auttaako jos kerron että etsimäni henkilö jäi vakinaiseen palvelukseen kersanttina 1948? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2011 Edelleenkin tuo sopii aika moneen pilottiin, mutta veikataanpa vaikka Raimo Aulio. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla