Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Eipä ollut Matthias Rust, ja MiG-21 bis:itkin olivat silloin maassa juhlapäivän kunniaksi.

 

Lauselmaa käyttivät jo muinaiset roomalaiset - ei tosin silloin ilmailun yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Charles Lindbergh laskeuduttuaan Pariisiin  :-\

 

Aika hyvä arvaus, ja aikakin aika hyvä. Oikea ajankohta oli vain muutamaa vuotta myöhemmin. Silloin nimittäin lentäjätkin osasivat vielä latinaa. Pilootti oli kuitenkin eurooppalainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lento, johon tämä lausuma liittyy, tapahtui miltei päivälleen kuusi vuotta myöhemmin. Lentäjä oli muuten pohjois-eurooppalainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arne on lähellä. Bremereitä ilmaili kuitenkin tuohon aikaan neljä: Aarne, Aulis, Lauri ja Väinö. Kuka heistä? Lisäksi kysymykseen kuului missä yhteydessä ja milloin? Bonusta ja papukaijamerkin saa, jos vielä suomentaa lauseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyisikö Väinö Bremerin Aasian lentoon Junkers Juniorilla vuonna -33?? Eikös se lause mene jotakuinkin niin, että samasta rikoksesta ei voi tuomita kahdesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyisikö Väinö Bremerin Aasian lentoon Junkers Juniorilla vuonna -33?? Eikös se lause mene jotakuinkin niin, että samasta rikoksesta ei voi tuomita kahdesti...

Toteaisin ylläolevan johdosta ensiksi, että käsitykseni mukaan minä olen tällä hetkellä kysyjä ja kaikki muut vastaajia! :)

Mutta kohtuuden nimessä yo kysymykset sisältävät niin paljon oikeita elementtejä, että hyväksyn ne vastaukseksi.

Kysymyksessä oli todellakin Väinö Bremerin maailmanympärilento. Hän kertoo kirjassaan "Lentäen yli neljän maanosan" ss.132-148 Kalkuttan - Rangoonin - Bangkokin legistä. Bengalin lahden ylitys ja tulo Rangooniin tapahtui kovassa rankkasateessa ajoittain aivan merenpinnassa erittäin vaikeissa olosuhteissa. Kun hän oli 1.6.1933 lähdössä Rangoonista eteenpäin Bangkokiin, sääennuste ennakoi samanlaisia olosuhteita myös tälle välille. Silloin hän kirjansa mukaan ajatteli roomalaisten vanhaa viisautta "Non (tai ne) bis in idem", suomeksi "Ei kahdesti samaan", mutta lähti kuitenkin matkaan. Väinö Bremer oli varsin vakuuttunut siitä, että hän pärjää IMC:ssä ilman mittarilentovarustusta, ja näin tapahtuikin varsin pitkään. Bremerin kirja kannatta muuten lukea. Se on mitä parhain tosiseikkailukirja.

 

Kysymysvuoro Jari Ahoselle.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toistakymmentä tyyppiä ehdin etsiä, mutta kun tieto löytyy netistä niin soon helppoo.

 

Mikä lentokonetyyppi?

Aloitetaanpas tällaisella vinkillä: Sen siivet voidaan taittaa rungon suuntaiseksi niin, että leveydeksi jää 4.5 metriä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin itsekin vähän liian myöhään että kuukkelista löytyi vastaus antamillani tiedoilla... :-[ Sinun kysymykseesi veikkaan Grumman Wildcattia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysytäänpä sitten lentäjää. Kyseinen pilotti ei ihan ehtinyt sotatoimiin, sillä hän suoritti Lentosotakoulun ohjaajakurssin  vuonna 1946.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo vihje sopii melko moneen lentäjään, omasta menneisyydestäni tulee mieleen Viljo Hytti, jonka kanssa joskus 70-luvulla oli ilo aina joskus lennellä, ja muistaakseni oli ohjaajakurssilla vuonna 1946. Tai niillä main.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän vihje tosiaan moneen lentäjään sopii (mm. Hyttiin). Lisävihjeenä kerrottakoon, että kyseinen lentäjä pääsi Messerschmitin puikkoihin alkuvuodesta -47. Mahtoiko auttaa... mene ja tiedä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään