Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Fougia lensi vuosien varrella useampi kymmen ja Potez oli valmistaja ainakin osalle ?

Sippo

Noista kahdesta fapriikista kun valitsette sen jonka tuotokset on siis 50-luvusta lähtien Suomen ilmatilassa lennelleet ja kaivakaa vastaus tuolta mun vastaksen toisesta sivustosta.....

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"French transport glider is the Fouga CM 100 built in the late 40' , motorised as CM 101"

 

http://www.aviafrance.com/constructeur.php?ID_CONSTRUCTEUR=536

 

Wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.101

 

"The Fouga CM.10

http://www.aviafrance.com/fouga-cm-10-aviation-france-9241.htm

was an assault glider designed for the French Army shortly after World War II, capable of carrying 35 troops. It was a high-wing cantilever monoplane of conventional configuration with fixed tricycle undercarriage. Two examples were built for evaluation, but no purchase order ensued.

 

Undaunted, Fouga adapted the design as an airliner, adding two SNECMA 12S piston engines. A single prototype of this powered version, designated CM.100 (registration F-WFAV)

http://www.aviafrance.com/fouga-cm-100-aviation-france-2148.htm

the prototype was first flown on 19 January 1949, but no order resulted for this aircraft either.

 

It was later tested with Turboméca Piméné turbojets mounted on the wingtips as the CM.101R.

http://www.aviafrance.com/fouga-cm-101r-aviation-france-9667.htm"

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Undaunted, Fouga adapted the design as an airliner, adding two SNECMA 12S piston engines. A single prototype of this powered version, designated CM.100 (registration F-WFAV) the prototype was first flown on 19 January 1949,

 

Kuvan kone taitaa olla juuri tuo F-WFAV

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvien ja tekstien mukaan näyttäisi että CM. 100 ja CM. 101 ovat sama kone (sama rekisteri) mutta 101 on moottorimodifikaation jälkeinen numero.

CM. 10 on alkuperäinen liitokone ilman moottoreita. Nuo modifikaatiot onvat varmaan tehty tuohon CM. 10 koneeseen sellaisenaan.

 

Castel-Mauboussin CM-10

http://www.j2mcl-planeurs.net/dbj2mcl/planeurs-machines/planeur-fiche_0.php/?code=359

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fouga viritteli liitokoneesta tyypin  C.M 100

[ attachment removed / expired ]

kuten kyljessä lukee

Jatkakoon kuka kerkiää.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkakoon kuka kerkiää.

Markku

Ketjun kuolemaa halveksuen... Kenen työjuhta kyseessä  :D

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

James Bond

Hyvä arvaus :thmbup:, mutta ei. Kuitenkin lähes yhtä fiktiivisen henkilön lentineestä kyse .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Austin Powers?

Eikös Austin olekkin lähes todellinen  :o. Tämä kysymäni on  "Viherlaakson"   KUNKKU  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuotanoin, onko minulta jotain jäännyt väliin tässä ketjussa.

 

eipä kai, mun kysymykseni on tuolla edellisellä sivulla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä, tuota vain yritin herätellä tätä säijettä henkiin. :-[

Markku

 

Ihan oikein teit Markku :thmbup: Tuo kone vaan on aika uskomaton viritys :) Lieneekö joku proto??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään