Kirjoitettu Toukokuu 3, 2011 Olisikko vaikkapa läntisestä naapurista, sieltä ison veden rannalta. Honningstad 5A ‘Finnmark’ Sippo Että tämmönen. http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1953/1953%20-%200012.html?search=Honningstad Finnmark Kyllä Norjalaisten tuotos. Sippo jatkaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2011 No niin mikähän tämä mahtaisi olla. [ attachment removed / expired ] Sippo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2011 No ompas hiljaista. Suunnittelija oli tunnettu myös muusta liikkumiseen liittyvästä saavutuksesta. Sippo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 5, 2011 No yrittäsitte edes :'( Tätä valmistettiin sekä puu- että metallirakenteisena. Sippo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 5, 2011 No yrittäsitte edes :'( Sippo Onko Brittiläinen härpätin?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 5, 2011 Konetta valmistettiin kuusi "yksilöä" kolmen eri valmistajan toimesta kahdessa eri valtiossa. Sippo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2011 Kaikki kolme valmistajaa olivat aikanaan varteenotettavia lentoneen valmistajia, ja lisäksi monialayrityksiä. Yksi valmistajista toimii tänäkin päivänä alalla ja valmistaa hieman muista ko. ilma-alusryhmään kuuluvista koneista poikkeavaa konstruktiota. Taitaa olla muuten mailman vanhin toimiva lentokoneen valmistaja. Sippo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2011 Niimpä, Paggio P12 oli Italialaisten versio aiheesta. Alunperin kyseessä oli A22 Segrave Meteor, joka oli Sir Henry Segraven suunnittelema. Prototyypin rakensi omien töidensä lomassa tilaustyönä Saunders-Roe. Italialaiset rakensivat sitten lisenssillä Piggio P12. Tämänjälkeen Blackburn jatkojalosti tyypistä metallirakenteisen Blackburn Segraven joita valmistettiin kaksi kappaletta. Sir Henru Segrave oli aikansa kuulusimpia nopeusennätysten rikkojia. Ensimmäisenä maalla yli 200 mailia tunnissa ja ensimmäisenä vedessä yli 100 mailia tunnissa. Hän kuoli Lake Windermere:llä perjantaina 13 kesäkuuta 1930 yrittäessään uutta veneiden nopeusennätystä. A22:n prototyypin ensimmäinen koelento oli tapahtunut aikaisemmin keväällä 28 Toukokuuta. Että tämmönen tarina. Jotenka Tero jatkaa Sippo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2011 Minä voisin heittää tähän Teron poissaollessa välipalan. Mistä materiaalista tämä Suomessakin hyvin yleinen konetyyppi on tehty? [ attachment removed / expired ] Lisäpisteitä saa, jos arvaa/tietää konetyypin tai jopa yksilön... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2011 Mikon välipalaa saa pohtia samalla kun laitetaan se virallinenkin kysymys. Haussa on pitkän sukulinjan kaksineuvoinen lentolaite. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2011 Ensimmäiseksi vihjeeksi pyytäisin Teroa antamaan ne kaksi neuvoa, niin olisi helpompaa lähteä arvailemaan. 8) OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2011 ...kaksi neuvoa... Siinähän ne kaksi jo olivat, pitkä sukulinja ja kaksineuvoisuus Mutta annetaan kolmas neuvo, tämä ilma-alus on kuumaa kamaa useammassakin mielessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2011 Mistä materiaalista Lujitemuovi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2011 Lujitemuovi? HEH, itseasiassa en edes tiedä, onko kyseinen kone muovia vai kuitua. Tuo kyssärini oli lähinnä kompa, johon Juha lankesikin. Kyseessähän on siis tuttuakin tutumpi Ikarus C42 (OH-U420). Mutta piti ihan livenäkin ensin hieraista silmiä, että mitä ihmettä. Tuolta rispaantuvien tarrojen alta kun näytti paljastuvan vaneria, jota se ei tietenkään oikeasti ole. Jännästi vaan liimajätöksiin imeytynyttä kosteutta ja skeidaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2011 Neljäs neuvo: sukulinjaa on viime vuosina voinut nähdä Suomenkin taivaalla, samaten museossa (nyt haettavaa ilma-alusta ei tosin löydä historiaa penkomalla, tämä on "uusinta hottia"). Viides: tämän mukana taidettiin saada kokonaan uusi ilma-alusluokka, ainakin ihan alusta asti suunniteltuna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2011 Kaksineuvoinen: + ja - laipat, kuumaa kamaa: niitä on ostettu takaisin Suomeen, Sukulinjaa näkee edelleen Suomen taivaalla ja museossa, Saatiin kokonaan uusi ilma-alus luokka: 15m. Tuskin näin helppo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2011 Tuskin näin helppo Ei, mutta aika hyvin sovitettu vinkkeihin. Tässä laitteessa on nimeä myöten kuumuutta. Taustatoimitus muuten arvaili FlyNanoa, mutta jälleen ei. Silti sekin voisi olla tietyllä tavalla oikeaan suuntaan vievä... Äitienpäiväaamun kunniaksi kuudes neuvo: samalla hakusanalla on englanninkielisessä Wikipediassa useita artikkeleja, mutta ei kuitenkaan haettavasta koneesta. Sen sijaan esimerkiksi kirjoja, ohjelmistoja, baletti, kitara, automalli ja myyttinen hahmo löytyvät. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2011 No mutta Mustanaamiohan se sieltä kurkistelee. OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2011 ...Mustanaamiohan se sieltä kurkistelee. Osmo tarkoittanee Urjaa eli Vaeltavaa Aavetta eli Fantomia. Eipä ole Phantom. Kuten aiemmin todettiin, nyt ei kannata muistella historiaa. Seitsemäs neuvo: haettavan ilma-aluksen (ja muiden samanlaisten) toimintatapaa kuvataan nelikirjaimisella englanninkielestä johdetulla lyhenteellä. Sama lyhenne on käytössä myös suomalaisessa ilmailussa, mutta ihan eri merkityksessä (tosin ilma-alusluokka on molemmissa tapauksissa sama). Kahdeksas (alkaako helpottua?): ilma-aluksen valmistaneella yrityksellä on vuosien varrella ollut tuotteita pienkoneista avaruusaluksiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2011 Lähes täysin fiilis pohjalla: Bell-Boeing V-22 Osprey. Kyllä ainakin jotenki venyttämällä sopii vihjeisiin...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2011 Ei ole Osprey vaikka nimi viittaakin jo oikeaan suuntaan. Neuvo yhdeksän: valmistaja oli pitkään tunnettu lähinnä ilmailupiireissä, mutta viime vuosina eräs projekti on nostanut pari sen konetyyppiä valtamediankin valokeilaan. Edelleen itsenäisenä jatkava yhtiö on nykyisin osa suurempaa kokonaisuutta, jonka nimissä haettavaakin ilma-alusta markkinoidaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla