Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Ettei vain olisi Northrop Firebird...

 

Sepä se eli Juhalle vuoro.

 

Haussa oli Northrop-Grumman Firebird UAV eli miehittämätön ilma-alus. Tunnetaan myös nimellä Scaled Composites Model 355 varsinaisen valmistajansa mukaan.

 

Northrop-Grumman osti Scaledin jokunen vuosi sitten. Burt Rutan jatkoi firman johdossa, kunnes jäi eläkkeelle runsas kuukausi sitten.

 

Kyseessä on kokonaan uusi ilma-alusluokka eli OPV (Optionally Piloted Vechicle). Se siis voi tarpeen mukaan olla kauko-ohjattu lennokki tai lentäjän ohjaama lentokone. Jälkimmäinen ominaisuus on tarpeen, koska ilmatilakysymykset rajoittavat merkittävästi UAV-koneiden käyttöä. Kone siis voidaan esimerkiksi siirtää lentäjän ohjamana toiminta-alueelle.

 

Kone toimii keskikorkeuksissa ja sillä on pitkä toiminta-aika (n. 40 tuntia), joten se kuuluu luokkaan MALE (medium altitude, long endurance). Suomessa MALE tarkoittaa maalilennokkia.

 

Firebird on todella kuumaa kamaa, muutenkin kuin nimensä ja uutisarvonsa perusteella. Se edustaa nopeimmin kasvavaa kauko-ohjattua ilma-alusluokkaa. Samaten koneen julkistus on aivan tuore uutinen, ensimmäinen tieto Firebirdista luettiin 4. toukokuuta Aviation Weekistä  ja Flightistä.

 

Scaled Composites on myös keskeinen toimija Virgin Galacticin siviiliavaruuslentoprojektissa, mikä on näkynyt runsaasti valtamediassa.

 

Pitkä sukulinja on tietysti Scaled Compositesin keskushahmon eli Burt Rutanin suunnittelemat koneet. Firebirdin juuret ovat selvästi näkyvissä. Rutanin koneita on nähty Suomenkin taivaalla ja myös taltioitu museoon.

 

FlyNano oli hyvä referenssi, aivan tuore kompisiittirakenteinen kokonaan uuden tyyppinen ilma-alus, jolla on kaksiosainen nimi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, eikö ollutkaan helppo? Minä kun kuvittelin sanoneeni kaikki olennaiset vihjeet heti kättelyssä... ;D

 

Adolf Galland olisi kyllä voinut lausahtaa lisää, jos olisi päässyt ottamaan tyypit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen tunnuskuvioissa loistivat mielikuvituksekkaasti sateenkaaren värit. Tämä voisi antaa lisäspektriä...  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kuvassa oli jotain tuttua... suoraan 60-luvun Airfix-luettelosta... erinomaisen hauska kysymys!

 

*applause* :thmbup:

 

Seuraavaksi olisi pitänyt vetää kyseisen "Angel-interceptorin" pilotit vihjeeksi. Olivat näet kaikki naisia...

 

...mutta valitettavasti nukkeja, kuten tämän Gerry Andersonin Supermarionationin tv-sarjatähdet!

 

Galland olisi epäilemättä todennut, että "enkeli työntää konetta" Spectrum-järjestön taistellessa "Mysteroneja" vastaan. Fantasiaa ja taiteilijan vapautta 8)

 

(Vaihteeksi) vuoro Terolle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gerry Andersonin Supermarionation-tekniikalla tehtiin myös legendaarinen tv-sarja Thunderbirds. Se puolestaan on pian ajankohtainen Suomessakin, ei tosin nukkeanimaationa...

 

Haetaan vaihteeksi henkilöä (ei suomalaista).

 

1. Hänen tarkassa nimessään on ilmailualan tehtaita, jopa useampaan kertaan. Ja ainakin kaksi lentokonetta.

 

2. Haettu kuunnostautui niin lentokoneteollisuudessa (tuotteita ollut Suomessakin), sotilasuralla kuin merkittävän ensimmäisen lennon toteuttajana.

 

3. Hänen nimensä liittyy historiankirjoissa lähes poikkeuksetta manittavaan tapahtumaan (silloinkin ilmailu oli mukana, mutta vain sivuosassa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Geoffrey de Havilland?

 

Tuosta ei taida löytyä kuin yksi lentokonevalmistaja, ei ainakaan useampaan kertaan? Eikä yhtään konetta.

 

4. Henkilön nimestä löytyvistä lukuisista ilmailuviitteistä mikään ei liity hänen oman yrityksensä tuotteisiin vaan ihan muihin. Yritys ei myöskään ollut nimetty hänen mukaansa.

 

5. Haettu kunnostautui ylittämällä erään absoluuttisen korkeuden.

 

6. Hän oli myös kotiseutunsa keskisarjan amatöörimestari nyrkkeilyssä. Saman seudun mukaan nimettiin Suomen rekisteriinkin päätyneen lentokonetyypin ensiversion ja etenkin sen siipiä rakentanut yhtiö.

 

Eurovisio-lauantain vinkit:

 

7. Historiankirjoihin päätynyt tapahtuma tuli henkilöllemme "pyytämättä ja yllätyksenä". Siihen liittyy koneen tuho ja laskuvarjohyppy, mutta haettu itse oli jalat tukevasti maan kamaralla.

 

8. Absoluuttisen korkeuden ylitystä juhlittiin innokkaasti ja se noteerattiin laajasti, mm. konevalmistaja ja öljyt toimittanut yhtiö hyödynsivät sitä markkinoinnissaan. Hanketta rahoitti ilmailusta innostunut entinen tanssityttö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tapahtuiko absoluuttisen korkeuden ylitys samana vuonna kun Uolevi Raade nimitettiin Neste Oy:n toimitusjohtajaksi...?

 

Ei, aiemmin.

 

9. Haetun herran kahdestikin ylittämä absoluuttinen korkeus on suurin mahdollinen, jonka homo sapiens voi saavuttaa.

 

10. Helsingissä on jopa useita ylityspaikan mukaan nimettyjä ravintoloita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan tämä haettu herra nimeltään Douglas Douglas-Hamilton, 14th Duke of Hamilton and 11th Duke of Brandon.

 

Siinä on Douglas pari kertaa ja onhan myös Hamilton kohtalaisen tunnettu nimi ilmailuteollisuudessa (Hamilton Standard/Hamilton Sundstrand). Ne kaksi lentsikkaa tuossa nimessä lienee nuo Duket (Beechcraft). Onhan siinä miestä aika ilmailullisella nimellä paiskattu  :)

 

Douglas-Hamilton johti Scottish Aviation -yhtiötä, joka ainakin jossain vaiheessa on valmistanut Jetstream -koneita. Ainakin Air Botnialla oli joskus tuollainen Suomeen rekisteröitynä, OH-JAG. Olenko tässä ihan hakoteillä?

 

Historiankirjoista tuttu tapahtuma lienee Rudolf Hessin lento Skotlantiin tapaamaan tätä kyseistä herraa.

 

Mount Everestin on tämä Douglas-Hamilton lentämällä ylittänyt.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan tämä haettu herra nimeltään Douglas Douglas-Hamilton, 14th Duke of Hamilton and 11th Duke of Brandon.

 

Tervetuloa Elias foorumille, avausviesti osui ns. naulan kantaan.

 

Haettava henkilö oli tosiaan viralliselta nimeltään Douglas Douglas-Hamilton, 14th Duke of Hamilton and 11th Duke of Brandon eli Hamiltonin herttua.

 

Duke on Beechcraftin tuotteita ja on nimessä toinenkin kone: Bristol Type 97 Brandon.

 

Douglas-Hamilton pääsi juhlittuun asemaan lentämällä ensimmäisenä Mount Everestin, maailman absoluuttisesti korkeimman vuoren yli - ja kurvaamalla paikalle vielä toisen kerran. Huippu on samalla suurin mahdollinen korkeus, mihin ihminen voi omin voimin nousta. Helsingissä on kolme Mount Everest -ravintolaa.

 

Ylilentoprojektia tuki Lady Houston, entinen tanssityttö "Poppy". Hän käytti avioliittojen kautta kertynyttä varallisuuttaan myös Schneider Trophy -nopeusennätyskoneiden rakentamiseen.

 

Hitlerin varamies Rudolf Hess loikkasi toisen maailmasodan alkuvaiheissa 1941 Englantiin sovitellakseen rauhaa maiden välille. Tämä tapahtuma on mukana useimmissa toisen maailmansodan historiasta kertovissa kirjoissa. Hess hyppäsi Bf 110 -koneesta, joka tuhoutui.

 

Hessin lennon tavoitteena oli tavata nimenomaan Douglas-Hamilton, jonka hän ilmeisesti oli tavannut Berliinin olympialaisissa. Herttua ei itse ollut tästä toiveesta lainkaan tietoinen.

 

Sodan jälkeen Hamiltonin herttua oli mukana alueen mukaan nimetyssä Scottish Aviationissa ja toimi sen johtajana. Yhtiö rakensi Jetstream-syöttöliikennekoneita, joita on ollut myös Suomen rekisterissä. Douglas-Hamilton oli myös Skotlannin amatöörien nyrkkeilymestari.

 

Eliakselle vuoro.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa Elias foorumille...

Kiitos.

 

Jatketaan kuvin ja haetaan edelleen henkilöä.

 

[ attachment removed ]

 

Kuvassa olevat neljä lentokonetta voidaan yhdistää yhteen tiettyyn henkilöön, kehen ja miten?

Yhdellä noista koneista on ollut ihan merkittävä rooli suomalaisessa ilmailussa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stieglitz, Marut, Pulqui ja Ta-183. Eiköhän Vesa-Petri ilmaveivannut riittävästi.  8)

 

Minustakin Vesa-Petri osui ja upotti. Ko. lentokoneinsinööri kun suunnitteli nuo kaikki... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kyllä kyllä. Vesa-Petri tiesi. Kurt Tank kyseessä.

 

Tero paukutti tauluun koneiden nimet ja Jarilta löytyi se loppusilaus kysymykseen, joka kuului kehen ja miten  ;D

 

Vesa-Petri siis jatkakoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, haetaanpa sitten tunnettua ilmailuhenkilöä, joka on nimeltään

- amerikkakainen sotilas tai espanjaksi suomalainen taiteilija

-suuri kansainvälinen tupakkafirma tai suomalainen näyttelijä

-lennonjohto lentokoneiden seisonta-alue hylättynä.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään