Kirjoitettu Kesäkuu 17, 2011 Puolenyön vihje ikuisesta kaupungista koska laivavihje ei näytä tuottavan vastauksia. Hänen muistelmansa julkaistiin jo ennen Paul Brickhillin Padonmurtajia mutta kirjaa ei ole saatavissa suomeksi joten Valtosen Hannulla riittää vielä käännettävää. Rod Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 18, 2011 Ketjusta alkaa tulla mieleen Paavolaisen "Synkkä yksinpuhelu" joka ilmestyi noin kolme vuotta ennen haetun pommituslentäjän muistelmia. Sodan loppuvaiheessa hän oli taas lentoyksikön komentajana. Vaikka puutetta lähes kaikesta oli niin joulukoristeita hänen yksikössään löytyi ja toisaalla myös vakoilijoita. Rod Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 18, 2011 Aamuyön vihje Piazza Navonalta. Vaikka hän menetti henkensä Avro Lancasterissa niin valtaosan sotalennoistaan hän teki Suomen Ilmavoimienkin ansiokkaasti käyttämällä kaksimoottorisella pommituskonetyypillä. Ensimmäisessä vihjeessä mainitun kunniamerkin hän oli saanut jo vajaa kolme kuukautta Bomber Commandin ensimmäisen tuhannen koneen hyökkäyksen jälkeen. Blue skies! Rod Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2011 kaikki muut taitaa olla rannoilla tai vähintäänkin miettimässä cessnan painopisteen paikkaa... R. A. M. Palmer? -timppa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2011 Kiitos Timo, Hienoa että hiljaisuus rikkoutui. Jouduin googlettamaan Palmeria todetakseni mitä kriteereistä hän täyttää. Palmerin VC tuli teoista yli kaksi ja puoli vuotta Milleniumin jälkeen joten ei täytä speksejä. Jää sotilasarvossa (Squadron Leader vs. Group Captain) Leonard Cheshirelle joten ei täytä speksejä. . Sotalentojen kokonaismäärää en pysty varmuudella kommentoimaan mutta VC:n saadessaan Palmerilla oli niitä enemmän (110 vs. 102) kuin Cheshirella. Haetulle henkilölle lähteet antavat sotalentojen kokonaismääräksi hieman alle 100. Graf Speehen en saa Palmeria ainakaan Wikipedian tietojen mukaan yhdistettyä eikä Palmer liene upottanut yhtään vihollislaivaa. Palmer ei liene kirjoittanut/julkaissut muistelmiaan ja vaikka olisikin niin tuskin Hannu Valtonen niitä Koalalle kääntäisi. Joulukoristeet eivät liity Palmerin kaatumisen ajankohtaan (23. joulukuuta 1944) eivätkä vakoilijatkaan Palmerin 109 Squadroniin ainakaan samalla tavalla kuin kysytyn lentäjän johtamaan yksikköön. Palmer ei myöskään ollut koskaan lentänyt viimeisimmässä vihjeessä mainitulla Suomen Ilmavoimien käyttämällä kaksimoottorisella pommikonetyypillä tai millään sen versiolla. Ei liene tarpeen antaa uusia vihjeitä vaan odotan oikeaa vastausta ja Timoa siteeraten "aika alkaa nyt". Rod 8) P.S. Wikipedian mukaan Palmerin muotokuva on hänen koulunsa seinällä. En usko että haetun henkilön muotokuva on päässyt minkään käymänsä koulun seinälle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2011 Viimeinen yö ikuisessa kaupungissa ilman lähdekirjallisuutta joten vihjeiden antaminen on vaikeutunut kun oletin googletuksen onnistuvan nopeasti. Vaikka henkilö olikin korkeiten palkittu pommituslentäjä niin Victoria Ristiä (VC) hänelle ei koskaan myönnetty. Rod Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2011 kokeillaas vielä pikku korjausta, toivottavasti ei tule zu spät... tarkistetaan työnantajaa, konetyyppiä ja kanaalin puolta: Werner Baumbach Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2011 Hienoa Timo! Ei tarvita paljon Geetä kun näkökenttä kapenee. Tässä tapauksessa Gee lienee ollut kuolema Avro Lancasterissa ja vihjeiden muutamat vertailut RAF:iin. Googlettamalla "most highly decorated german bomber pilot" tulee kakkoseksi allaoleva linkki jossa on KG 200 ja Werner Baumbach. Valtaosa hiteistä on tietenkin Rudelia. http://www.century-of-flight.net/Aviation%20history/WW2/Luftwaffe%20bomber%20wing%20KG%20200.htm Baumbachin kuolema tapahtui vuonna 1953 koelennolla Argentiinan ilmavoimien Lancasterilla Rio de la Platan yläpuolella Argentiinan ja Uruguayn rajamailla missä myös Graf Spee tapasi kohtalonsa samannimisen meritaistelun jälkeen omien upottamana. Werner Baumbach oli 16. henkilö joka sai rautaristin ritarisristin tammenlehvien ja miekkojen kera 17 elokuuta 1942. Hän oli ensimmäinen pommituslentäjä joka miekat sai ja se myös jäi pommituslentäjien (Kampfflieger) korkeimmaksi kunniamerkiksi sillä briljantin saajia ei heidän joukossaan ollut. Muita miekkojen saajia kylläkin myöhemmin. Hans-Ulrich Rudel oli stukalentäjä. Aiheesta on juuri ilmestynyt kirja joka liipaisi kysymyksen asetteluun. Nimestään huolimatta kirja on kaksikielinen, saksa ja englanti. Jochen Kaiser, Die Ritterkreuträger der Kampfflieger http://www.luftfahrtverlag-start.de/EHomepage/ehomepage.html Baumbachin muistelmat "Zu spät?" ilmestyivät vuonna 1949. Englanniksi kyseinen teos on nimeltään "Broken Swastika". Hannu Valtonenhan on pääasiassa kääntänyt Koalan alkuperältään saksankielisiä teoksia. 1944-45 Baumbachin komennossa oli KG 200 joka oli Luftwaffen salaisimpia yksiköitä. Hoiti esimerkiksi vakoilijoiden ja tiedustelijoiden vientiä/pudotuksia rintamalinjojen taakse. Joulukoristeet liittyvät KG 200:n Mistel'eihin joilla yritettiin tuhota muunmuassa Oderin siltoja vähän ennen Saksan luhistumista 1945. Aiheesta löytyy Peter Stahlin kirjoittama kirja ja Geoffrey J. Thomasin kirjoittama ja Hikokin kustantama teos. Tuntien Saksan liittotasavallan politiikan viime sodan veteraaneja kohtaan uskallan olettaa ettei Baumbachin muotokuva roiku minkään koulun seinällä. Samoin uskon ettei R.A.M. Palmer lentänyt Junkers Ju 88:lla joka oli Baumbachin pääasiallinen työjuhta ja myös Ilmavoimiemme käytössä. Blenheimia Palmer saattoi lentää. Eli on jälleen Timon vuoro ja tällä kertaa en häneen vuoroaan vie. Ole hyvä Timo! Rod (HEL) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2011 Googlettamalla "most highly decorated german bomber pilot" tulee kakkoseksi allaoleva linkki jossa... joo. ja korvaamalla "german" vaikkapa pätkällä "WW2 RAF" ohjautuu ihan toisen maan ilmailuhistoriaan, mutta mielenkiintoisia asioita löytyi sieltäkin... meni n. kaksi asiaa pieleen: 1) olin kaikkiaan jokseenkin pihalla ja 2) sotkin vielä löydöksissäni iloisesti 2 (RAF-)pilotin tietoja, jolloin sain VC-myöntämisen ja lancaster-tuhon ajankohdat paikalleen ja sitten sen kuolinpäivän joulunaikaan... seliseli. Blenheimia Palmer saattoi lentää. Eli on jälleen Timon vuoro ja tällä kertaa en häneen vuoroaan vie. Ole hyvä Timo! tuo kysyjän Blenheim -maininta sentään vähän lohduttaa koitan väsätä kysymyksen, mutta jos jollain on hyvä valmiina, niin antaa mennä vaan -timppa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2011 otetaan helppo välikysymys, ei tiukkapipoisille: haetaan eräällä ilmailuteollisuuden alalla työskennellyttä ja menestynyttäkin henkilöä. hänen ensimmäinen tuotteensa ei ollut mitenkään omaperäinen, eikä ilmailun kannalta mitenkään merkittävä. -timppa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2011 vaikka tuote edustikin hyvää saksalaista insinööriosaamista, sen kanssa junnattiin liiaksi paikallaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2011 Frank Whittle. Tämä tietenkin tiukkapipoisena vastauksena Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2011 Frank Whittle. Tämä tietenkin tiukkapipoisena vastauksena pitäähän pipon toki päässä pysyä, mutta ei ole Frank Whittle. eräs seikka Frankin "Early Life":ssa (ref. wiki) liippaa varsin läheltä kysytyn henkilön puuhia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2011 Yhteinen asia voisi olla kaasumottorit, joita myös Hugo Junkers valmisti keksimänsä kaasulla toimivan suihku- ja kylpyvedenlämmittimen ohella. OJ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2011 Muutkin germaanit askaroivat. tässä linkki Heinkelin lopputuotteeseen. http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_HeS_011 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2011 Yhteinen asia voisi olla kaasumottorit, joita myös Hugo Junkers valmisti keksimänsä kaasulla toimivan suihku- ja kylpyvedenlämmittimen ohella. OJ joo, yhteinen asia oli tuo yksisylinterinen, paikallaanpysyvä moottori, mutta ei ole Hugo Junkers. haettu henkilö sai kehittelytyöhön mukaan veljensä, tärkeän idean ja kohta alkoi tapahtua. Heinkel menee liian kovaa ja liian myöhään tähän kysymykseen... mutta tämä menee nyt nukkumaan, palataan -timppa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2011 veljen kanssa perustetussa uudessa yhtiössä paikallaan junnaaminen jäi, asiat saatiin pyörimään ja jopa lentoon. ja aikakirjoihin jääneitä ennätyksiäkin alkoi tulla. tuotetta valmistettiin ulkomaillakin, jopa pohjoismaissa. mallinimien kanssa samannimisiä tuotteita on aikanaan löytynyt niin liivintaskusta kuin serpentiiniteiltä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 25, 2011 hiljaista on... taitaa foorumilaisilla olla , onneksi, juhannuksena parempaakin tekemistä, kuin pähkäillä ikivanhoja juttuja. tässä kuitenkin pari vinkkiä lisää, että päästään maaliin: kohta toiminta yhdistettiin toisen ranskalaisen saman alan yhtiön kanssa ja seuranneen, sinällään valitettavan, muutaman vuoden kysyntäsesongin aikana tuotteet olivat käytössä kanaalin kummallakin puolella. voidaankin sanoa, että 9-sarja oli hallitsevassa asemassa ww1:n alkuaikoina pyörivissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2011 joo, Gnom kaasu-paikallismoottoreiden, pyörivien Gnome rotaryjen ja Société Des Moteurs Gnome / et Rhône 'n maailmoissa liikuttiin. haettu henkilö oli Louis Seguin ja vinkeissä vilahti myös veljensä Laurent. kiitos asiasta kiinnostuneille nopein jatkakoon, hyvää kesää -timppa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2011 Tilapäistä tekohengitystä ketjulle. Kysymys: Mitä allaolevassa taulukossa on tilastoitu? [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2011 Tilapäistä tekohengitystä ketjulle. Kysymys: Mitä allaolevassa taulukossa on tilastoitu? Noin ihan äkkiseltäään mieleen tulee Brommassa käyneiden koneiden kansallisuus Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2011 Enemmänkin sodan aikana ruotsiin laskeutuneet (internoidut?) ulkomaiset ilma-alukset vaikka tuo Finsk tuossa hämääkin... ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2011 Aivan oikein, kyseessä on II Maailmansodan aikana Ruotsiin pakkolaskun tehneiden tai karkulaisina sinne lentäneiden koneiden lukumäärät kansallisuuksittain. Taulukon repäisin Gösta Norrbohmin ja Bertil Skogbergin kirjasta "ATT FLYGA ÄR ATT LEVA, Flygvapnet 1926-1976". Kysynkin jatkoksi aivan tietämättömyyttäni, mitä nuo 10 suomalaista mahtavat olla? Vai onko kyseessä jokin tilastointivirhe, esimerkiksi niin, että tähän taulukkoon olisi otettu Ruotsin kautta Suomeen siirtolennetyille tai Ruotsissa kootuille koneille tapahtuneet kaputit? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2011 Todennäköisesti kyse on siitä, että on haluttu näyttää puolueettomalta muiden silmissä ja tilastoitu noita mainitsemiasi juttuja mukaan... Uusi kysymys on mielessä, esitän sen iltapuolella, kunhan tarkistan ensin kirjahyllystä pari asiaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla