Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Japanilaisella hävittäjä-ässällä Saburo Sakailla oli ilmiömäisen hyvä näkö. Miten hän harjoitti tai "treenasi" näköaistiaan?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Japanilaisella hävittäjä-ässällä Saburo Sakailla oli ilmiömäisen hyvä näkö. Miten hän harjoitti tai "treenasi" näköaistiaan?

 

Katseli tähtiä kirkkaassa päivänvalossa?

 

MikkO

mitä tapahtuu, jos tietää oikean vastauksen, muttei keksi uutta kysymystä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Japanilaisella hävittäjä-ässällä Saburo Sakailla oli ilmiömäisen hyvä näkö. Miten hän harjoitti tai "treenasi" näköaistiaan?

 

Jukka

Ainakin hän noudatti Bushido (soturin tie) oppeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katseli tähtiä kirkkaassa päivänvalossa?

 

MikkO

mitä tapahtuu, jos tietää oikean vastauksen, muttei keksi uutta kysymystä?

 

Jep, makoili selällään lentokentällä ja pystyi erottamaan tähdet päivälläkin. ???

 

(Huom. MikkO! Jos et millään keksi uutta kysymystä, niin ilmoita sitten vaikka huomenna mulle privaattipostiin, niin mä laitan uuden kysymyksen. Ei kai sitä kukaan huomaa...;D)

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyrki Laukkanen, 147 konetyyppiä (luku toukokuulta 2005)

 

Mahtaako olla eniten? Jo edesmennyt ilmailuinsinööri Pekka Pärssinen oli omien muistikuvieni mukaan lentänyt noin parillasadalla tyypillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikennetilastoihin tuo heitto ei perustunut vaan kirjaan "Helsingin lentoasema" vuodelta 1938 jossa todetaan tuolloin otetun käyttöön "sokkolaskeutumislaitteet" kiitotievaloineen ja antennilaitteineen. Lainaus kirjasta: "Ne (kenttävalaistuslaitteet) tulivat jo heti valmistuttuaan jokapäiväiseen käyttöön, kun syyskuussa 1937 lentoliikennettä harjoitettiin osaksi pimeänäkin aikana"

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikennetilastoihin tuo heitto ei perustunut vaan kirjaan "Helsingin lentoasema" vuodelta 1938 jossa todetaan tuolloin otetun käyttöön "sokkolaskeutumislaitteet" kiitotievaloineen ja antennilaitteineen. Lainaus kirjasta: "Ne (kenttävalaistuslaitteet) tulivat jo heti valmistuttuaan jokapäiväiseen käyttöön, kun syyskuussa 1937 lentoliikennettä harjoitettiin osaksi pimeänäkin aikana"

 

Tuo on kyllä ihan totta. Ilmeisesti tuohon aikaan määräykset eivät moisia laitteita yölaskeutumisiin vaatineet tai sitten määräyksiä ei vaan noudatettu.  Kyseiset "sokkolaskeutumislaitteet" ovat kuitenkin varmasti helpottaneet yölentotoimintaa, jota mitä ilmeisimmin harrastettiin valojen ja laitteiden puutteesta huolimatta...

 

Mutta se ensimmäisen ajankohta uupuu vielä...

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolloin "kiitotievalot" perustuivat pintavalonheittimiin jotka valaisivat kentän pintaa ja reunavaliohin jotka osoittivat lentäjälle kentän reunat. Kyllä nuo varsinaiset "sokkolaskeutumislaitteet" Malmilla perustuivat suunnattuun radiosädetekniikkaan. S.o. ILS:n edeltäjä.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolloin "kiitotievalot" perustuivat pintavalonheittimiin jotka valaisivat kentän pintaa ja reunavaliohin jotka osoittivat lentäjälle kentän reunat.

 

Otin silmän käteeni, luin lähteeni tarkemmin ja kyllähän siinäkin puhutaan "väliaikaisesti valaistusta kiitotiestä". Sen lisäksi "siipien kärjissä olevat raketit valaisivat alla olevaa maastoa satumaisesti".

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netistä en tähän hätään löytänyt kuvia 30 luvun kiitotievalojärjestelmistä (pintavalonheittimet, joita oli tuolloin Malmilla 4kpl.)

Palataan asiaan kun löytyy..(etsikää muutkin)

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen yöpostilentovuoro alkoi 16.3.1930

 

Hmm, mulla on tiedossa matkustajalento. Mutta eiköhän postilento(kin) täytä kaupallisen lennon määreen. Voinen siis luovuttaa kysymysvuoron eteenpäin. Pistän täydellisemmän vastauksen tuosta matkustajalennosta huomenna, kun silmät pysyvät auki.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymyksesi koski ensimmäistä kaupallista yölentoa Malmille, tuo Junkers F-13 lennetyt postilennot lennettiin välillä Helsinki-Tukholma tietenkin vesikoneella ennen Malmin rakentamista. Erään tiedon mukaan Malmilta aloitettiin yölennot Tukholmaan Talvisodan toisena päivänä mutta oliko ensimmäinen?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymyksesi koski ensimmäistä kaupallista yölentoa Malmille, tuo Junkers F-13 lennetyt postilennot lennettiin välillä Helsinki-Tukholma tietenkin vesikoneella ennen Malmin rakentamista.

 

Olishan tuo pitänyt itsekin tajuta :-[  En siis näköjään vieläkään "päässyt eroon" kysymysvuorostani.  Onko tämä kysymys oikeasti näin vaikea vai eikö kukaan muu Markun lisäksi seuraa tätä ketjua?

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, mulla on tiedossa matkustajalento. Mutta eiköhän postilento(kin) täytä kaupallisen lennon määreen. Voinen siis luovuttaa kysymysvuoron eteenpäin. Pistän täydellisemmän vastauksen tuosta matkustajalennosta huomenna, kun silmät pysyvät auki.

 

MikkO

 

Eikös ollut kyse Malmin lennoista. 1930 Malmin lentokentästä ei ollut tietoakaan. Ensimmäinen aloite  maalentoasemasta Helsinkiin tehtiin vasta 1932.

 

Edit: taas myöhässä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olishan tuo pitänyt itsekin tajuta :-[  En siis näköjään vieläkään "päässyt eroon" kysymysvuorostani.  Onko tämä kysymys oikeasti näin vaikea vai eikö kukaan muu Markun lisäksi seuraa tätä ketjua?

 

MikkO

 

Kyllä tänne muutkin eksyvät!

A: vaikea ;)

B: poltin jo näppini kerran joten otan hillitysti... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olishan tuo pitänyt itsekin tajuta :-[  En siis näköjään vieläkään "päässyt eroon" kysymysvuorostani.  Onko tämä kysymys oikeasti näin vaikea vai eikö kukaan muu Markun lisäksi seuraa tätä ketjua?

 

MikkO

 

Kyllä täällä ollaan, mutta kun ei ole tietoa eikä riittävästi lähteitä kotikirjastossa...

 

Mistäs tuo tieto löytyi?

 

a

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä täällä ollaan, mutta kun ei ole tietoa eikä riittävästi lähteitä kotikirjastossa...

Mistäs tuo tieto löytyi?

 

Samallahan voisin kertoa sen vastauksen ;)

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä puusilmä :P

Luulin jo vastauksen löytyneen.

Mutta täytyy siis palata kotikirjaston kirjojen ääreen.

Eilen sain kirjastosta Weggin "Finnair : the art of flying since 1923", ei ollut siinäkään...

 

a

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahlasin vähän kotikirjastoa eikä muuta tietoa löytynyt kuin "Helsingin lentoasema" kirjan mainitsema syyskuu 1937 ja Pauli Hirvosen kirjasta "Selvä nousuun Caravelle" maininta talvisodan toisena päivänä aloitetuista yölennoista Tukholmaan. eli olisiko jossakin noiden päivämäärien välissä ja jos ei niin sitten Malmille on liikennöity ennen kenttävälaistuslaitteiden käyttöönottoa. Kyllä jossakin on joku entinen Malmilainen muistellut myrskylyhtyjen kanssa hästäämisestä. Myrskylyhdyt oli kyllä vielä 50-luvulla käytössä varajärjestelmänä sähkökatkojen varalta muillakin lentoasemilla....

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

syyskuu 1937 ja talvisodan toinen päivä... eli olisiko jossakin noiden päivämäärien välissä ja jos ei niin sitten Malmille on liikennöity ennen kenttävälaistuslaitteiden käyttöönottoa.

 

Ei osu tuohon väliin.

 

"Olimme lentoaseman tornissa ja tuijottelimme hämärään ympäristöön.

-Nyt on yö, sillä on kulunut enemmän kuin tunti auringonlaskusta, ja se on

virallinen merkki yön alkamisesta lentoliikenteessä, totesi insinööri Ståhle.

 

Kroonillisesti pikkutakkisillaan esiintyvä von Willebrandt harjoitti yhteyttä

radiohuoneeseen, ties millä tavalla. Lankoja emme pimeässä nähneet,

mutta kapteeni tiesi Hartikaisen juuri sähköttävän Sammosta, että he

näkevät jo Helsingin valot. Koneesta itsestään ei vielä mitään näkynyt eikä

kuulunut.

 

Leppänen oli sitä lentämässä. Leppänen, joka on yö-, sumu-, sokko-,

koje- ym. turvallisen konstilennon uranuurtaja tässä maassa.

 

Saatuamme muutaman väärän hälytyksen maantieltä, jossa autobussit

päästelevät epäilyttävästi Horneteja muistuttavia ääniä, havaitsimme äkkiä

pohjoisesta päin kolme nopeasti liikkuvaa valopistettä.

 

Sampo siellä lensi, siipi- ja pyrstötulet piirsivät valtavan kaaren taivaalle.

Leppänen lensi aivan väliaikaisen hallintorakennuksen yli, kaarsi vasemmalle

ja alkoi etsiä väliaikaisesti valaistun kiitotien länsipäätä.

 

Yhtäkkiä syttyivät siipien alla niiden kärjissä olevat raketit, jotka satumaisesti

valaisivat alla olevaa maastoa siten helpottaen laskua. Leppänen ja

Hartikainen laskeutuivat koneesta.

 

-Mistä alkaen te Helsingin näitte?

-Lohjalta. Mutta meillä ei ollut korkeutta enempää kuin 500 metriä.

Salosta alkaen sitä muuten rupeaa näkemään.

-Mutta kuinkas te tänne kentälle löysitte, kun täällä on niin pimeätä,

että mekään emme tahdo tuntea toisiamme?

-Me otimme insinööri Ståhlen kesämökin Espoosta maamerkiksi.

-Ja sitten lensimme hajuaistilla, lisäsi Hartikainen."

 

Alkuperäinen lähde on siis ihan kotimainen ja kertoi asiasta välittömästi eli kaksi päivää tapahtuneen jälkeen. Tänään(kin) herättyäni havaitsin, että vastaava lähde oli kannettuna eteiseeni asti... Mutta ei minunkaan sentään tarvinnut koko "lähteen" arkistoa käydä penkomassa, poimin jutun yhdestä kirjasta, joka on lainannut tuota samaista lähdettä.

 

MikkO

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaanpa, että syksyllä 1936, eli Malmin kentän käyttöönottovuonna. Ja koneena tuo mainittu Ju52-3/m,  OH-ALK, "Sampo", joka tuli Aerolle 24.06.32. Ohjaajana näköjään on ollut  Ville Leppänen. Nuo "Hornetit", jotka mainitaan, ovat tietysti Junnun moottorit... :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään