Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Short Sandringham  ;)

 

Ei nyt sentään noin uskomatonta. Maalla oli tarkoitus pysyä.

Koneeseen käytiin tutustumassakin USA:ssa.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lockheed RV6 Constitution ;D

 

Huhu huh, tuo olisi kyllä näyttänyt hienolta Karhumäen väreissä, mutta ei.

 

Asiasta toiseen... Howard Hughesilla oli myös tällainen kone mistä Karhumäki oli kiinnostunut.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tais jossakin vasta olla juttua:

Boeing 307 Stratoliner

Markku

 

Tulihan se sieltä!

Kaikki Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenet kaivavat esille Feeniks-lehden 2/04.

Siellä Tuomas Karhumäki kertoo miten hän löysi Floridassa myynnissä olleen Stratolinerin. Hän kävi USA;n matkalla sitä katsomassa, ollen mukana yhdellä lennollakin. Lopputuloksena Tuomas suositteli veljeksille jäiden laittamista hattuun. Karhumäki hankki sittemmin DC-3 koneita.

Täytyy sanoa, että allekirjoittaneella löi hetken tyhjää kun 2004 keväällä Ilmailumuseolla olin jostain syystä katsomassa netistä museon näyttelysihteerin kanssa Stratolinerin kuvia. Sisään käveli Tuomas Karhumäki, ja totesi: "silloin kun meille aiottiin ostaa tuollainen..."

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumma muuten ettei tuota mainittu Karhumäen historiikkisarjan kirjoissa. Kun tuo Feeniksin juttu tuli mieleen, ei sitten edes tarvinnut  kaivaa tuota numeroa esille.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on kai niitä tulkintajuttuja, mutta jos "onnistunut" tarkoittaa myös onnistunutta laskeutumista ilman vaurioita, olisikohan sitten tanskalainen Robert Svendsen 13.2.1911.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Tanskalainen Robert Svendsen lensi 12 helmikuuta 1911 klo 5,10 ja 5,12 välisenä aikana Helsingissä  600metriä ja lentokorkeuden ollessa 25m ja lentoaika 1,5 min. Tapauksesta on juttu Uolan kirjassa "Suomen ilmailuliitto 75 vuotta" sekä Janarmon "Varhaisilmailumme" teoksessa. Molemmissa myös kuva koneesta ilmassa.  Molemmissa pidetään lentoa ensimmäisenä onnistuneena Suomessa.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Tanskalainen Robert Svendsen lensi 12 helmikuuta 1911 klo 5,10 ja 5,12 välisenä aikana Helsingissä  600metriä ja lentokorkeuden ollessa 25m ja lentoaika 1,5 min. Tapauksesta on juttu Uolan kirjassa "Suomen ilmailuliitto 75 vuotta" sekä Janarmon "Varhaisilmailumme" teoksessa. Molemmissa myös kuva koneesta ilmassa.  Molemmissa pidetään lentoa ensimmäisenä onnistuneena Suomessa.

Markku

 

Hitsi kun meni pahasti huti. Googletuskin sitten paljasti, että "Yleisönäytös 12.2. peruuntui, mutta iltapuolella Svendsen päätti kuitenkin näyttää lehtimiehille lentämisen mallia ja onnistuikin pysyttelemään ilmassa 20-25 metrin korkeudella "useita minuutteja". Vain muutama ihminen todisti tapahtumaa, mutta valokuvaaja oli paikalla ja sai lennosta tallennetuksi kuvan."

 

Olikohan noissa kuvissa exiffit tallessa että päivämäärästä ei jäänyt epäselvää? ;D

 

Jatkakaa kysymyksiä, kun tuli jaettua kvasi-informaatiota  :P

 

Edit: nyt mä tiedän miksi olen syntynyt 12. helmikuuta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Janarmon "Varhaisilmailumme" 1753-1919 (Otava 1963) kirja kertoo että tuolloin järjestettiin Helsingissä oikein suurenmaailman tyyliin"Lentoviikko". Tanskalainen aviaatikko K. Thorup osallistui Bleriot-tyyppisellä monoplaanilla ja edellämainittu  Robert Svendsen Voisin-biplaanilla. Vain jälkimmäinen onnistui todella lentämään. (tarkennus: kellonaika jälkeen puolen päivän) Lento on merkitty aikakirjoihin ja on Janarmon  mukaan fakstaa jonka todisteeksi eräästä jäämistöstä löytyi vasta 60-luvun alussa valokuvasarja.

Markku

P.s. asiasta kiinnostuneiden kannattaa ilman muuta kaivaa kyseinen opus esille esim. kirjastosta. Lentoviikosta on siinä juttua n. kolme sivua.

Netti tietää eli tuossa postikorttikuva herran Voisin-biplaanista:

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymysketju meinaa katketa joten kysytäämpä milloin Malmilla sattui ensimmäinen lento-onnettomuus liikennekoneelle? (kone (tuhoutui) vaurioituin niin ettei enään korjattu, ei kuolonuhreja) Päivämäärä, lentoyhtiö ja konetyyppi?

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymysketju meinaa katketa joten kysytäämpä milloin Malmilla sattui ensimmäinen lento-onnettomuus liikennekoneelle? (kone (tuhoutui) vaurioituin niin ettei enään korjattu, ei kuolonuhreja) Päivämäärä, lentoyhtiö ja konetyyppi?

Markku

 

 

Se oli 12.1.1938, kun Puolan valtion "LOT"-yhtiön liikennekone SP-AOE tyyppiä Fokker F.VIIb-3m meni ympäri laskussa, kun se jäi vajaaksi, ja pyörät ottivat lumeen kiitoradan kynnyksellä. Kone meni selälleen ja vaurioitui pahasti.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, huomenta vaan kaikille. Hyvä tuo Markun kysymys ja sama tietolähde löytyy itseltänikin. Tuohon kaputtiin vielä sen verran, että koneen kipparilla oli tapana (yleinen käytäntö LOT:ssa) sammuttaa Fokkerin siipimoottorit finaalissa ja tulla vain keskimoottori päällä laskuun, ilmeisesti sen takia, että kone oli hyvä liitämään ison ja kantavan siiven takia. Nyt meni arviointi pieleen ja lasku jäi vajaaksi. Koneen sähköttäjä ehti sammuttaa myös keskimoottorin ja kone ei syttynyt tuleen. Onni onnettomuudessa oli se, että kukaan matkustajista ei loukkaantunut, koska kone kääntyi niin hitaasti selälleen. Siitä huolimatta, että osalla ei ollut turvavyöt kiinnitettyinä!

 

Ja sitten sotilasilmailun puolelle välillä. Johdattelen ensin kysymykseen:

 

Toisessa maailmansodassa tapahtui länsirintamalla ilmataistelu, johon osallistui kaksi lentokonetta, vihollisia tietysti keskenään. Toisen koneen miehistö onnistui ampua vastustajansa vain pistoolia tai pistooleja käyttäen alas. Tämä on todennäköisesti ainoa laatuaan oleva tapaus toisessa maailmansodassa länsirintamalla.

 

Kysymys kuuluu: Mitkä konetyypit olivat kyseessä, ja mikä toinen historiallinen merkitys tällä ilmavoitolla on?

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan lukeeneeni jostakin, että Piper Cubista ammuttiin Fieseler Storch alas pistooleilla. Olisiko ollut viimeisiä länsirintaman ilmataisteluita, tai peräti viimeinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan lukeeneeni jostakin, että Piper Cubista ammuttiin Fieseler Storch alas pistooleilla. Olisiko ollut viimeisiä länsirintaman ilmataisteluita, tai peräti viimeinen.

 

Oikein, Ilkka! Näinhän se tapahtui. Ja tiettävästi viimeinen "dog fight". Historic Aircraft Collection on oikein maalannut Storch-koneensa tuon alkuperäisen tunnuksiin. Se oli viimeinen pudotettu sakemannin kone.  Cub myös vanhoissa väreissä:

 

http://www.historicaircraftcollection.ltd.uk/cubandstorch/

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin. Selailin tuossa lehtileikearkistoja ja kertokaapas, mitä normaalista poikkeavaa tapahtui eräälle lentokoneelle Suomen maaperällä 2.8.1989?

 

Edit: pitääkö tähän rueta jo antamaan vihjeitä?

 

Vihje: Kyseisenä päivänä oli eräs ilmailutapahtuma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin. Selailin tuossa lehtileikearkistoja ja kertokaapas, mitä normaalista poikkeavaa tapahtui eräälle lentokoneelle Suomen maaperällä 2.8.1989?

 

Oulun-kone laskeutui Helsinki-Vantaalla osuen kiitotiellä olleeseen (huolto)ajoneuvoon ja laskuteline kääntyi 180 astetta ympäri? Tosin sehän ei silloin vielä olisi ollut "maaperällä"... :P (Onko tää tapahtuma joskus oikeasti tapahtunut, vai muistanko asian aivan väärin? Siis jokus 80-90-luvulla?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun-kone laskeutui Helsinki-Vantaalla osuen kiitotiellä olleeseen (huolto)ajoneuvoon ja laskuteline kääntyi 180 astetta ympäri? Tosin sehän ei silloin vielä olisi ollut "maaperällä"... :P (Onko tää tapahtuma joskus oikeasti tapahtunut, vai muistanko asian aivan väärin? Siis jokus 80-90-luvulla?)

Semmoistakin on tapahtunut tuolla paikkeilla, en nyt muista vuotta tai päivää, mutta ei tuona päivänä...

 

Hakusessa on tosiaan vähän vastaavanlainen incidentti, joten siinä mielessä oikeilla jäljillä ollaan.

 

Edit: kyseessähän oli ns. Gear in Transit -tapahtuma alkuvuonna 1990.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikein, Ilkka! Näinhän se tapahtui. Ja tiettävästi viimeinen "dog fight".

 

Huomautukseksi vielä voisin lisätä, että viimeinen ilmavoitto ainakin itärintamalla ja myöskin ehkä koko euroopassa oli FW-190:n ampuma säätiedustelu-Pe-2 sodan viimeisinä päivinä.

 

EDIT: Kyseinen tapaus sattui 8. toukokuuta 1945 eli sodan viimeisenä päivänä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoistakin on tapahtunut tuolla paikkeilla, en nyt muista vuotta tai päivää, mutta ei tuona päivänä...

 

Hakusessa on tosiaan vähän vastaavanlainen incidentti, joten siinä mielessä oikeilla jäljillä ollaan.

 

Edit: kyseessähän oli ns. Gear in Transit -tapahtuma alkuvuonna 1990.

 

Kiitos linkistä! Oon ollu tosiaan vähän ihmeissäni, että oonko nähnyt hyvän (huonon?) unen ja olettanut sen olevan totta, kun kerta tapausta ei löydy Onnettomuustutkinnan sivuilta eikä aviation-safety.netistä... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomautukseksi vielä voisin lisätä, että viimeinen ilmavoitto ainakin itärintamalla ja myöskin ehkä koko euroopassa oli FW-190:n ampuma säätiedustelu-Pe-2 sodan viimeisinä päivinä.

 

EDIT: Kyseinen tapaus sattui 8. toukokuuta 1945 eli sodan viimeisenä päivänä

 

Niin, kysymys oli länsirintaman viimeisestä "dogfightista" ja lähteeni mukaan Fieseler Storch oli viimeinen amerikkalaisen koneen alasampuma saksalainen kone, olisi pitänyt ehkä mainita sekin vielä. Valitettavasti tuossa linkissäni ei kerrota tarkkaa päivämäärää ja kellonaikaa.

 

The Fieseler Storch was the last dogfight victim of the western front in the Second World War to be shot down by an American aircraft.

 

EDIT: Tuo "dogfight" onkin aika mielenkiintoinen sana. Se tarkoittaa kahden hävittäjäkoneen tai muuten "tasaveroisen" lentokoneen ilmataistelua. Hävittäjä vastaan pommikone ei ilmeisesti ole "dogfight", arvelisin niin.

 

Mutta hyvä lisäys ja detalji,  Martti. :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään