Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 EDIT: Tuo "dogfight" onkin aika mielenkiintoinen sana. Se tarkoittaa kahden hävittäjäkoneen tai muuten "tasaveroisen" lentokoneen ilmataistelua. Hävittäjä vastaan pommikone ei ilmeisesti ole "dogfight", arvelisin niin. Jukka Toisaalta Piper Cub ja Fieseler Storch ovat "tasaveroisia" ja hyvin liikehtimiskykyisiä eli siinä mielessä oikeilla jäljillä dogfight termissä tässä tapauksessa ollaan. Perttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Toisaalta Piper Cub ja Fieseler Storch ovat "tasaveroisia" ja hyvin liikehtimiskykyisiä eli siinä mielessä oikeilla jäljillä dogfight termissä tässä tapauksessa ollaan. Perttu Kyllä vain, näin juuri ajattelin itsekin ja minustakin nuo koneet ovat tasaväkisiä. Tietysti "dogfight"-ilmataisteluun voi osallistua enemmänkin koneita kuin vain kaksi, mutta yleensähän silloin on kyse hävittäjistä ja niiden välisistä "kurvatappeluista" tai muusta liikehtimisestä. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Noniin. Selailin tuossa lehtileikearkistoja ja kertokaapas, mitä normaalista poikkeavaa tapahtui eräälle lentokoneelle Suomen maaperällä 2.8.1989? Edit: pitääkö tähän rueta jo antamaan vihjeitä? Vihje: Kyseisenä päivänä oli eräs ilmailutapahtuma. Olikos tuo se päivä Rissalassa kun ryss Neukkulan ilmvoimien MiG-29 ajoi pitkäksi menneen laskun pysäytysverkkoon. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Olikos tuo se päivä Rissalassa kun ryss Neukkulan ilmvoimien MiG-29 ajoi pitkäksi menneen laskun pysäytysverkkoon. Markku Loistavaa tietoutta. Muistan elävästi, kun Bytskov yritti tehdä samaa temppua kuin Farnborough'ssa, veti jarruvarjon ilmassa auki, mutta kuului mieletön pamaus ja varjo putosi kiitotielle yleisön eteen. MiGi otti ison pompun ja nokka alhaalla jarrut savuten yritti pysähtyä loppukiitotietä hyväksi käyttäen. Savon Sanomat kirjoitti aikoinaan seuraavasti: [ attachment removed ] [ attachment removed ] Lisää kuvia täällä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Loistavaa tietoutta. Joo minulla on kaikki "Siivet" lehden numerot kirjahyllyssä siististi kansioissa. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Joo minulla on kaikki "Siivet" lehden numerot kirjahyllyssä siististi kansioissa. Markku Sama vika, kestotilaaja toistesta numerosta lähtien, kun ensimmäinen piti sentään ostaa irtonumerona. Tosin ne eivät ole missään järjestyksessä ja sehän onkin iso ongelma. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Lisää kysymyksiä: Kuka Suomen Ilmailuvoimien suomalainen lentäjä teki Suomessa ensimmäistä kertaa silmukan ja millä konetyypillä? Ja päivämääräkin löytyy. Teki muuten samalla lennolla 4kpl. kun oli alkuun päässyt. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Gunnar Holmqvist. 14.9.1919, Fokker D.VII. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Näin on Venäjältä loikannut lentäjät Vladimir Parfinenko (suom. nimi Valdemer Adlerheim) oli jo kesällä 1918 Utissa suorittanut Suomessa ensi kertaa silmukan Nieuport-hävittäjällä ja kesällä 1919 ranskalainen majuri Etienne oli lentänyt taitolentoa Fokker D-VII:lla (m.m. silmukoita, syöksykierteitä, immelmann- ja pystykäännöksiä ja sivuluisuja ). Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Kun kerran silmukoihin päästiin, kysytään nyt semmoista mitä en varmaksi muista, mutta jostakin tuli luettua: Mitä konetta markkinoitiin tekemällä sillä Utissa silmukoita (useita kymmeniä) peräkkäin? Bonuksena jos joku tietäisi vuodenkin niin helpottaisi omaa uteliaisuuttani... (tietenkin sellaista pitää kysyä mitä ei itse tiedä, jotta muut eivät pääse kysymään samaa ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Kun kerran silmukoihin päästiin, kysytään nyt semmoista mitä en varmaksi muista, mutta jostakin tuli luettua: Mitä konetta markkinoitiin tekemällä sillä Utissa silmukoita (useita kymmeniä) peräkkäin? Bonuksena jos joku tietäisi vuodenkin niin helpottaisi omaa uteliaisuuttani... (tietenkin sellaista pitää kysyä mitä ei itse tiedä, jotta muut eivät pääse kysymään samaa ) Kyseessä oli todennäköisesti Caudron C.59. Huhtikuussa 1924 tuli koelennettäväksi sellainen kone Uttiin, ja koelentäjä Georg Jäderholm veteli viisi "loopingia" peräkkäin "juhlan kunniaksi". Riittääkö viisi... Koneita hankittiin Ranskasta kolme kappaletta, ja ne tuhoutuivat -27, -29 ja -31. Yksi museokone on säilynyt. [ attachment removed ] Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Tämä voi muuten olla vähän vaikeampi: Kuka ja millä koneella teki Suomessa ensimmäisen ulkopuolisen silmukan? Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Tämä voi muuten olla vähän vaikeampi: Kuka ja millä koneella teki Suomessa ensimmäisen ulkopuolisen silmukan? Markku Tampereen Härmälän kentän avajaisissa 30.5.1937 lentomestari Urho Heiskala lensi näytöksessä ensin D.H.Moth "Pilvettärellä" ja lopuksi Suomen Ilmapuolustusliiton uudella Bucker Jungmannilla ja teki julkisesti Suomessa ensimmäistä kertaa sillä ulkopuolisen silmukan. lähde: Seppo Uolamo: Härmälä, Tampereen lentokenttä Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Koska luulen tietäneeni kaksi viimeistä vastausta, niin laitanpa uuden kysymyksen: Kuinka monta Douglas-merkkistä siviililentokonetta oli Suomessa rekisteröity 1.7.1966? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Johan te innostuitte. Tuo viisi silmukkaa ei välttämättä edes riitä, tai sitten vain muistini pätkii pahasti. Olisiko lähde ollut Karjalan lennoston historia, vai mistä olin lukevinani reippaista määristä silmukoita, saatettiin olla nimittäin 30-luvulla. Kysymyksen asettelu oli toki epämääräinen "oikean vastauksen" puuttuessa, joten enivei, go ahead. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Johan te innostuitte. Tuo viisi silmukkaa ei välttämättä edes riitä, tai sitten vain muistini pätkii pahasti. Olisiko lähde ollut Karjalan lennoston historia, vai mistä olin lukevinani reippaista määristä silmukoita, saatettiin olla nimittäin 30-luvulla. Kysymyksen asettelu oli toki epämääräinen "oikean vastauksen" puuttuessa, joten enivei, go ahead. Täytyy tutkia tuota silmukoiden määrää vielä "30-luvulta", ja palataan siihen. Tuo ulkopuolinen on kyllä oikein... . Mutta otetaan väliin tuo mun kysymys nyt, kun tuli se laitettua, hmmm. Eli uudestaan: Kuinka monta Douglas-merkkistä siviililentokonetta oli Suomessa rekisteröity 1.7.1966? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Tampereen Härmälän kentän avajaisissa 30.5.1937 lentomestari Urho Heiskala lensi näytöksessä ensin D.H.Moth "Pilvettärellä" ja lopuksi Suomen Ilmapuolustusliiton uudella Bucker Jungmannilla ja teki julkisesti Suomessa ensimmäistä kertaa sillä ulkopuolisen silmukan. lähde: Seppo Uolamo: Härmälä, Tampereen lentokenttä Jukka Oli julkinen muttei ensimmäinen. Kirja johon minun tietoni perustuu on keräilyharvinaisuus 40-luvulta. Siinäkin mainitaan tuo Heiskalan esitys, mutta se ei ollut aivan esimmäinen. Koska epäilen ettei kellään muulla ole (jos on sanokoon hep) Lauri Larjon kirjoittamaa kirjaa "Taitolento ja sen historia" otava 1947. Opus kertoo että Bucker tehtaan koelentäjä Arthur Benitz teki Helsingin lentonäytöksessä 29.3.1937 ensikertaa Suomessa ulkopuolisen silmukan By 131 Jungmannilla. Herra Benitz vieraili Viipurissa vuoden -37 huhtikuussa jolloin suomalaisetkin pääsivät kokeilemaan hänen Jungmanniaan. Tällöin Majuri A. Carrlsson teki Suur-Merijoella kyseisen liikkeen useampaan kertaan. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Johan te innostuitte. Tuo viisi silmukkaa ei välttämättä edes riitä, tai sitten vain muistini pätkii pahasti. Olisiko lähde ollut Karjalan lennoston historia, vai mistä olin lukevinani reippaista määristä silmukoita, saatettiin olla nimittäin 30-luvulla. Kysymyksen asettelu oli toki epämääräinen "oikean vastauksen" puuttuessa, joten enivei, go ahead. Aivot eivät ole vielä pehmenneet (ainakaan kauhean paljon) . Heinosen Thulinista Hornetiin s. 79-80 toteaa: "Tsekkiläinen kapteeni Stanowski vieraili A-11 -koneella Utissa heinäkuun alussa v. 1926 Euroopan kiertomatkallaan, jonka aikana hän kävi 23:ssa maassa. Aero-tehtaan pääohjaaja J. Uovak esitteli myös koneen kestävyyttä tekemällä 1 h 5 min kestäneen lennon aikana 225 silmukkaa." Mites nyt tehdään, kenen vuoro on kysyä seuraavaksi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Aivot eivät ole vielä pehmenneet (ainakaan kauhean paljon) . Heinosen Thulinista Hornetiin s. 79-80 toteaa: "Tsekkiläinen kapteeni Stanowski vieraili A-11 -koneella Utissa heinäkuun alussa v. 1926 Euroopan kiertomatkallaan, jonka aikana hän kävi 23:ssa maassa. Aero-tehtaan pääohjaaja J. Uovak esitteli myös koneen kestävyyttä tekemällä 1 h 5 min kestäneen lennon aikana 225 silmukkaa." Mites nyt tehdään, kenen vuoro on kysyä seuraavaksi Ok, luovutan silmukat... Heiskala kuitenkin oli ensimmäinen (sorry:toinen) suomalainen, joka teki ulkopuolisen, saako siitä pitää tuon Douglas-kysymyksen? Jukka (ps.en hätäile enää... ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 saako siitä pitää tuon Douglas-kysymyksen? Aivan sama minulle , mutta vastaan kuitenkin: 11 Douglas-konetta. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Ok, luovutan silmukat... Heiskala kuitenkin oli suomalainen, joka teki ulkopuolisen, saako siitä pitää tuon Douglas-kysymyksen? Heheh, siitä vaan, ja olen ensimmäinen toinen (Juha oli ensin) vastaaja: en tiedä 8) Narkkareilla on omat annoksensa, holisteilla eurokossunsa, fsnordiccilaisilla vain pakottava tarve päästä vastaamaan kysymyksiin mukamas jotakin oikeaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Aivan sama minulle , mutta vastaan kuitenkin: 11 Douglas-konetta. Juha. Nyt tuli kerralla oikein, ei tarvi arpoa... Suomessa oli siviilirekisterissä 11 kpl:tta Douglas-koneita 1.7.1966: omistaja AERO O/Y, käyttäjä AERO O/Y: -5 kpl:tta DC-3: OH-LCD, -LCE,- LCG, -LCH, -LCK omistaja AERO O/Y, käyttäjä KAR-AIR Oy: -3 kpl:tta DC-3: OH-VKA, -VKB, -VKD omistaja AERO O/Y, käyttäjä KAR-AIR Oy: -3 kpl:tta DC-6B: OH-KDA,-KDB, -KDC Lähde: Ilmailu-lehti numero 9/1966: Suomessa rekisteröidyt siviililentokoneet ja –helikopterit 1.7.1966 Huom. Vaikka Aeron koneissa oli kyljessä ”FINNAIR”, niin yhtiön nimi oli tuolloin vielä virallisesti AERO O/Y. Se muuttui Finnairiksi vasta vuonna 1968. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Heitto Kar-Air = 3 * DC-6 Kar-Air = 3 * DC-3 Finnair = 4 * DC-3 Markku Äs. Tuo OH-LCK unohtui ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Jep, laskin Art of flyingin konehistoria osasta kahteen kertaan luvuksi 11 Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Niin, hyvin laskettu ja onnea vaan 1000 viestin rajan rikkomisesta Juha, samoin Markulle 500:n. Ja Ilkalla on aika paha tuo slogan... "Narkkareilla on omat annoksensa, holisteilla eurokossunsa, fsnordiccilaisilla vain pakottava tarve päästä vastaamaan kysymyksiin mukamas jotakin oikeaa " Taidan lähteä nukkumaan... :'( Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla