Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Kirja johon minun tietoni perustuu on keräilyharvinaisuus 40-luvulta. Siinäkin mainitaan tuo Heiskalan esitys, mutta se ei ollut aivan esimmäinen. Koska epäilen ettei kellään muulla ole (jos on sanokoon hep) Lauri Larjon kirjoittamaa kirjaa "Taitolento ja sen historia" otava 1947.

 

Hep!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirja johon minun tietoni perustuu on keräilyharvinaisuus 40-luvulta. Siinäkin mainitaan tuo Heiskalan esitys, mutta se ei ollut aivan esimmäinen. Koska epäilen   ettei kellään muulla ole (jos on sanokoon hep) Lauri Larjon kirjoittamaa kirjaa "Taitolento ja sen historia" otava 1947.

 

Hephep!

 

Herr Benitz teki samassa näytöksessä ensimmäisenä Suomessa myös ulkopuolisen syöksykierteen, jonka Heiskala teki sitten 30.5.37 Tampereella ensimmäisenä suomalaisena. Aika hauskoja nämä sen ajan termit, mm. ulkopuolista silmukkaa kuvaillaan: "lensi loopingin väärinpäin". :)

 

Samassa kirjassa muuten mainitaan lentomestari Pyötsiän yrittäneen ulkopuolista silmukkaa Utissa v. 1935 Gloster Gamecockilla. Tämä ei kuitenkaan onnistunut koneen nopean jarruuntumisen vuoksi.

 

Vuonna 1924 ltm O. Niemi ja ltm L. Mildh kilpailivat Caudron C 59:llä silmukkaennätyksestä. Mildh voitti kisan - tuloksena 48 silmukkaa ja palkintona kaksi viikkoa lentokieltoa..  ;D

 

Edit: lisäsin tuon "loppukevennyksen"

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo looping-puoli on ainakin loppuunkäsitelty kun tuota Larjon kirjaa näyttää löytyvän muiltakin.......

Taisin innostua noista "loopingeista" vähän liikaa, sorry..

Minä ainakin maksoin aikoinaan tuosta kirjasta itseni kipeäksi, ei kai noita kovin paljon ole liikkeellä? ???

 

Edit:typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin maksoin aikoinaan tuosta kirjasta itseni kipeäksi, ei kai noita kovin paljon ole liikkeellä? ???

 

Edit:typo

 

Löysin itsekin kirjan vasta tämän vuoden tammikuussa. Hintaa oli 30 eupoa, enkä pitänyt sitä edes kalliina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin itsekin kirjan vasta tämän vuoden tammikuussa. Hintaa oli 30 eupoa, enkä pitänyt sitä edes kalliina.

No eihän se sisältöön nähden ollut kallis, olishan tuosta enemmänkin maksanut (itse maksoin 300 mummoa), puolison motkotus "kalliista kirjasta" on vaan jäänyt mieleen... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota... kenen vuoro nyt on esittää kysmys? Oliko jonkun kysymyksen ratkaisu kesken ennen Douglas kysymystä?

Juha.

Eiköhän se ole sinun vuorosi  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin itsekin kirjan vasta tämän vuoden tammikuussa. Hintaa oli 30 eupoa, enkä pitänyt sitä edes kalliina.

Kirjaluettelojen listahinta oli mummoaikaan 150mk, minäkin maksoin siitä jo v.1986 120mk. Oli muuten silloin kova hinta koska mitään "ilmailukirjalisuusbuumia" ei vielä ollut. Divarinpitäjät ovat nykyisin eri tavalla vanhojen ilmailukirjojen suhteen hintatietoisia tyyliin joka maksoi aikanaan kympin maksaa nytkin kympin !

Larjon kirja on kuitenkin senverran harvinainen ettei sitä kannata liikkeeseen jättää, seuraavaa mahdollisuutta voi joutua odottamaan vuosia,

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se ole sinun vuorosi  ;)

 

No täältähän tulee  ;D

Suomen Ilmailumuseon kokelmassa on OH-KLA rekisterillä varustettu lentokone. Luettele tässä koneyksilössä käytetyt moottorit.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No täältähän tulee  ;D

Suomen Ilmailumuseon kokelmassa on OH-KLA rekisterillä varustettu lentokone. Luettele tässä koneyksilössä käytetyt moottorit.

Juha.

 

20 hv Mercedes-Daimler, 28 hv Poinsard, 40 hv Continental.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

20 hv Mercedes-Daimler, 28 hv Poinsard, 40 hv Continental.

 

Minun lähteeni sanoo 20hv Daimler-Mercedes, 28hv Poinsard ja 37hv Continental

Katson siis Jukan ratkaisseen kysymyksen 12 minuutissa. Sinun vuorosi.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun lähteeni sanoo 20hv Daimler-Mercedes, 28hv Poinsard ja 37hv Continental

Katson siis Jukan ratkaisseen kysymyksen 12 minuutissa. Sinun vuorosi.

Juha.

 

Kiitos. Nämä kolme heppaa lisää tulee SIH-lehden numerosta 4/2004, jossa on tämän Klemm L.25A-koneen tarina otsikolla "Martti Pukkila ja hänen lentokoneensa". Koneessa oli muutakin erikoista, jossa ilmenee numero kolme kolmen moottorin lisäksi. Nimittäin koneella on ollut kolme eri tunnusta eli alkujaan se oli K-SABA (v.1930), sitten OH-ABA (v.1932) ja viimeksi OH-KLA (v. 1949). Ja kaiken lisäksi ennen Klemmiä on ollut toinenkin OH-KLA, eli Taylorcraft BC-12D, kone joka oli rekisteröity v. 1938 ja myytiin Ruotsiin vuonna -45. Wäinö Bremer hankki tämän Klemmin alkujaan, mutta möi sen pian pois Pukkilalle heikkotehoisen moottorin vuoksi. Tilalle Bremer hankki Saksasta Junkers Juniorin, mutta se on jo toinen tarina.

 

Ja sitten pistetään uusi kysymys:

 

Missä Suomen ilmavoimien koneessa oli ensimmäisenä paineistettu ohjaamo?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä Suomen ilmavoimien koneessa oli ensimmäisenä paineistettu ohjaamo?

 

Niin tuliko yhtään merusa painekabiinilla? Veikkaan, että ei, ja vastaan D.H.100 Vampire

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuliko yhtään merusa painekabiinilla? Veikkaan, että ei, ja vastaan D.H.100 Vampire

 

Eipä tullut painemersuja, oma vastaukseni on Folland Gnat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuliko yhtään merusa painekabiinilla? Veikkaan, että ei, ja vastaan D.H.100 Vampire

Juha.

 

Juu, Juha, hyvin veikattu, ihan oikein. :) Laitapas seuraava arvuutus.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuliko yhtään merusa painekabiinilla? Veikkaan, että ei, ja vastaan D.H.100 Vampire

 

Entäs kun Lentäjän Näkökulma IV kirjassa muistaakseni sanotaan, että joissain PE-2 malleissa on paineohjaamo?

Eli eikö Suomeen osunut yhtään paineistettua mallia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuliko yhtään merusa painekabiinilla? Veikkaan, että ei, ja vastaan D.H.100 Vampire

Juha.

 

Siis tuo Juhan vastaus VAMPIRE on ihan oikea!   Molemmissa Vamppi-tyypeissä ( D.H.100  ja kaksipaikkainen D.H.115 Trainer) oli paineistetut ohjaamot. Sorry nyt, jos ymmärsitte väärin kommenttini ja "arvuutus"-sanan. Tarkoitan, että Juha saa laittaa uuden kysymyksen eli "arvuutuksen". ;)

 

Jukka

 

EDIT: Keski-Suomen Ilmailumuseon konevihkosen mukaan Vampiret olivat ensimmäisiä paineistetulla ohjaamolla varustettuja ilmavoimiemme koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs kun Lentäjän Näkökulma IV kirjassa muistaakseni sanotaan, että joissain PE-2 malleissa on paineohjaamo?

Eli eikö Suomeen osunut yhtään paineistettua mallia?

 

Pe-2:sta oli paineistettu vain toinen protoista, VI-100, sarjatuotantokoneissa ei paineistusta ollut nopeus- ja korkeusvaatimusten laskun takia (koneen piti pystyä 550 km/h:n nopeuteen viidessä kilometrissä, alkuperäiset vastaavat luvut 630 km/h ja kymmenen kilometriä), joten paineistusta ei enää tarvittu.

 

Molemmissa Vamppi-tyypeissä ( D.H.100  ja kaksipaikkainen D.H.115 Trainer) oli paineistetut ohjaamot.

 

Jep, ja D.H.100 oli paineistettu jo niinkin aikaisin kuin 1946, 51:stä sarjakoneesta lähtien.

 

Edit: lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs kun Lentäjän Näkökulma IV kirjassa muistaakseni sanotaan, että joissain PE-2 malleissa on paineohjaamo?

Eli eikö Suomeen osunut yhtään paineistettua mallia?

Sarjatuotanto PE-2:ssa ei ollut painekabiinia vaan tässä:

http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/100.html  

Äs, Jukka vei sanat suusta, tuossa kuitenkin linkki

Markku  

P.s. siinä oli vähällä muuten ettei siviilipuoli kerennyt ensin...

 

[ attachment removed / expired ]

Ennen Vamppia

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hups, meinais unohtua koko kysymys.....

Laitetaan vähän helpompaa välillä, ettei mene historiaspesialistien touhuksi  ;)

 

Mitkä konetyypit olivat ehdolla hankittaessa seuraajaa ilmavoimien Draken ja MiG-21bis kalustolle?

Juha. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä konetyypit olivat ehdolla hankittaessa seuraajaa ilmavoimien Draken ja MiG-21bis kalustolle?

Juha. 

 

F-18 Hornet

Mirage 2000

JAS 39 Gripen

F-16 Falcon

ja MiG-29 Fulcrum ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään