Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 En tiedä, taisin vain yleistää oman kohtaloni, Jukka :'( Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2005 Kirja johon minun tietoni perustuu on keräilyharvinaisuus 40-luvulta. Siinäkin mainitaan tuo Heiskalan esitys, mutta se ei ollut aivan esimmäinen. Koska epäilen ettei kellään muulla ole (jos on sanokoon hep) Lauri Larjon kirjoittamaa kirjaa "Taitolento ja sen historia" otava 1947. Hep! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2005 Hep! Arvasinhan minä, että kyllä se jonkun muunkin hyllystä löytyy.. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2005 Kirja johon minun tietoni perustuu on keräilyharvinaisuus 40-luvulta. Siinäkin mainitaan tuo Heiskalan esitys, mutta se ei ollut aivan esimmäinen. Koska epäilen ettei kellään muulla ole (jos on sanokoon hep) Lauri Larjon kirjoittamaa kirjaa "Taitolento ja sen historia" otava 1947. Hephep! Herr Benitz teki samassa näytöksessä ensimmäisenä Suomessa myös ulkopuolisen syöksykierteen, jonka Heiskala teki sitten 30.5.37 Tampereella ensimmäisenä suomalaisena. Aika hauskoja nämä sen ajan termit, mm. ulkopuolista silmukkaa kuvaillaan: "lensi loopingin väärinpäin". Samassa kirjassa muuten mainitaan lentomestari Pyötsiän yrittäneen ulkopuolista silmukkaa Utissa v. 1935 Gloster Gamecockilla. Tämä ei kuitenkaan onnistunut koneen nopean jarruuntumisen vuoksi. Vuonna 1924 ltm O. Niemi ja ltm L. Mildh kilpailivat Caudron C 59:llä silmukkaennätyksestä. Mildh voitti kisan - tuloksena 48 silmukkaa ja palkintona kaksi viikkoa lentokieltoa.. Edit: lisäsin tuon "loppukevennyksen" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2005 Tuota... kenen vuoro nyt on esittää kysmys? Oliko jonkun kysymyksen ratkaisu kesken ennen Douglas kysymystä? Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2005 Kyllä tuo looping-puoli on ainakin loppuunkäsitelty kun tuota Larjon kirjaa näyttää löytyvän muiltakin....... Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2005 Kyllä tuo looping-puoli on ainakin loppuunkäsitelty kun tuota Larjon kirjaa näyttää löytyvän muiltakin....... Taisin innostua noista "loopingeista" vähän liikaa, sorry.. Minä ainakin maksoin aikoinaan tuosta kirjasta itseni kipeäksi, ei kai noita kovin paljon ole liikkeellä? ??? Edit:typo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2005 Minä ainakin maksoin aikoinaan tuosta kirjasta itseni kipeäksi, ei kai noita kovin paljon ole liikkeellä? ??? Edit:typo Löysin itsekin kirjan vasta tämän vuoden tammikuussa. Hintaa oli 30 eupoa, enkä pitänyt sitä edes kalliina. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2005 Löysin itsekin kirjan vasta tämän vuoden tammikuussa. Hintaa oli 30 eupoa, enkä pitänyt sitä edes kalliina. No eihän se sisältöön nähden ollut kallis, olishan tuosta enemmänkin maksanut (itse maksoin 300 mummoa), puolison motkotus "kalliista kirjasta" on vaan jäänyt mieleen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 7, 2005 Tuota... kenen vuoro nyt on esittää kysmys? Oliko jonkun kysymyksen ratkaisu kesken ennen Douglas kysymystä? Juha. Eiköhän se ole sinun vuorosi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 7, 2005 Löysin itsekin kirjan vasta tämän vuoden tammikuussa. Hintaa oli 30 eupoa, enkä pitänyt sitä edes kalliina. Kirjaluettelojen listahinta oli mummoaikaan 150mk, minäkin maksoin siitä jo v.1986 120mk. Oli muuten silloin kova hinta koska mitään "ilmailukirjalisuusbuumia" ei vielä ollut. Divarinpitäjät ovat nykyisin eri tavalla vanhojen ilmailukirjojen suhteen hintatietoisia tyyliin joka maksoi aikanaan kympin maksaa nytkin kympin ! Larjon kirja on kuitenkin senverran harvinainen ettei sitä kannata liikkeeseen jättää, seuraavaa mahdollisuutta voi joutua odottamaan vuosia, Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 7, 2005 Eiköhän se ole sinun vuorosi No täältähän tulee Suomen Ilmailumuseon kokelmassa on OH-KLA rekisterillä varustettu lentokone. Luettele tässä koneyksilössä käytetyt moottorit. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 7, 2005 No täältähän tulee Suomen Ilmailumuseon kokelmassa on OH-KLA rekisterillä varustettu lentokone. Luettele tässä koneyksilössä käytetyt moottorit. Juha. 20 hv Mercedes-Daimler, 28 hv Poinsard, 40 hv Continental. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 7, 2005 20 hv Mercedes-Daimler, 28 hv Poinsard, 40 hv Continental. Minun lähteeni sanoo 20hv Daimler-Mercedes, 28hv Poinsard ja 37hv Continental Katson siis Jukan ratkaisseen kysymyksen 12 minuutissa. Sinun vuorosi. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2005 Minun lähteeni sanoo 20hv Daimler-Mercedes, 28hv Poinsard ja 37hv Continental Katson siis Jukan ratkaisseen kysymyksen 12 minuutissa. Sinun vuorosi. Juha. Kiitos. Nämä kolme heppaa lisää tulee SIH-lehden numerosta 4/2004, jossa on tämän Klemm L.25A-koneen tarina otsikolla "Martti Pukkila ja hänen lentokoneensa". Koneessa oli muutakin erikoista, jossa ilmenee numero kolme kolmen moottorin lisäksi. Nimittäin koneella on ollut kolme eri tunnusta eli alkujaan se oli K-SABA (v.1930), sitten OH-ABA (v.1932) ja viimeksi OH-KLA (v. 1949). Ja kaiken lisäksi ennen Klemmiä on ollut toinenkin OH-KLA, eli Taylorcraft BC-12D, kone joka oli rekisteröity v. 1938 ja myytiin Ruotsiin vuonna -45. Wäinö Bremer hankki tämän Klemmin alkujaan, mutta möi sen pian pois Pukkilalle heikkotehoisen moottorin vuoksi. Tilalle Bremer hankki Saksasta Junkers Juniorin, mutta se on jo toinen tarina. Ja sitten pistetään uusi kysymys: Missä Suomen ilmavoimien koneessa oli ensimmäisenä paineistettu ohjaamo? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2005 Missä Suomen ilmavoimien koneessa oli ensimmäisenä paineistettu ohjaamo? Niin tuliko yhtään merusa painekabiinilla? Veikkaan, että ei, ja vastaan D.H.100 Vampire Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2005 Niin tuliko yhtään merusa painekabiinilla? Veikkaan, että ei, ja vastaan D.H.100 Vampire Eipä tullut painemersuja, oma vastaukseni on Folland Gnat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2005 Niin tuliko yhtään merusa painekabiinilla? Veikkaan, että ei, ja vastaan D.H.100 Vampire Juha. Juu, Juha, hyvin veikattu, ihan oikein. Laitapas seuraava arvuutus. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2005 Missä Suomen ilmavoimien koneessa oli ensimmäisenä paineistettu ohjaamo? FM Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2005 Niin tuliko yhtään merusa painekabiinilla? Veikkaan, että ei, ja vastaan D.H.100 Vampire Entäs kun Lentäjän Näkökulma IV kirjassa muistaakseni sanotaan, että joissain PE-2 malleissa on paineohjaamo? Eli eikö Suomeen osunut yhtään paineistettua mallia? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2005 Niin tuliko yhtään merusa painekabiinilla? Veikkaan, että ei, ja vastaan D.H.100 Vampire Juha. Siis tuo Juhan vastaus VAMPIRE on ihan oikea! Molemmissa Vamppi-tyypeissä ( D.H.100 ja kaksipaikkainen D.H.115 Trainer) oli paineistetut ohjaamot. Sorry nyt, jos ymmärsitte väärin kommenttini ja "arvuutus"-sanan. Tarkoitan, että Juha saa laittaa uuden kysymyksen eli "arvuutuksen". Jukka EDIT: Keski-Suomen Ilmailumuseon konevihkosen mukaan Vampiret olivat ensimmäisiä paineistetulla ohjaamolla varustettuja ilmavoimiemme koneita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2005 Entäs kun Lentäjän Näkökulma IV kirjassa muistaakseni sanotaan, että joissain PE-2 malleissa on paineohjaamo? Eli eikö Suomeen osunut yhtään paineistettua mallia? Pe-2:sta oli paineistettu vain toinen protoista, VI-100, sarjatuotantokoneissa ei paineistusta ollut nopeus- ja korkeusvaatimusten laskun takia (koneen piti pystyä 550 km/h:n nopeuteen viidessä kilometrissä, alkuperäiset vastaavat luvut 630 km/h ja kymmenen kilometriä), joten paineistusta ei enää tarvittu. Molemmissa Vamppi-tyypeissä ( D.H.100 ja kaksipaikkainen D.H.115 Trainer) oli paineistetut ohjaamot. Jep, ja D.H.100 oli paineistettu jo niinkin aikaisin kuin 1946, 51:stä sarjakoneesta lähtien. Edit: lisäys Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 8, 2005 Entäs kun Lentäjän Näkökulma IV kirjassa muistaakseni sanotaan, että joissain PE-2 malleissa on paineohjaamo? Eli eikö Suomeen osunut yhtään paineistettua mallia? Sarjatuotanto PE-2:ssa ei ollut painekabiinia vaan tässä: http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/100.html Äs, Jukka vei sanat suusta, tuossa kuitenkin linkki Markku P.s. siinä oli vähällä muuten ettei siviilipuoli kerennyt ensin... [ attachment removed / expired ] Ennen Vamppia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2005 Hups, meinais unohtua koko kysymys..... Laitetaan vähän helpompaa välillä, ettei mene historiaspesialistien touhuksi Mitkä konetyypit olivat ehdolla hankittaessa seuraajaa ilmavoimien Draken ja MiG-21bis kalustolle? Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2005 Mitkä konetyypit olivat ehdolla hankittaessa seuraajaa ilmavoimien Draken ja MiG-21bis kalustolle? Juha. F-18 Hornet Mirage 2000 JAS 39 Gripen F-16 Falcon ja MiG-29 Fulcrum ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla