Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

La illan myöhaiskysymys tuli mieleen Finnairille tulevista A340:sistä sillä tälläkin palstalla on hehkutettu että jes - saadaan vihdoin nelimoottorisia koneita -> tästä johdettuna kysymys:

 

Mitä nelimoottorisia siviilikoneita on ollut Suomen rekkarissa / hankittu suomalaisille yhtiöille.

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös yksi 747 ollut vähän aikaa Suomen rekisterissä (OH-KSA?) vaikkei vissiin koskaan Suomessa käynytkään? Päätynyt jotain kautta Kansa-vakuutusyhtiölle tjsp.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

De Havilland DH.86B OH-IPA "Silver Star"

Tässä tyyppikuva RAF:n väreissä

 

 

[ attachment removed / expired ]

oli se ensimmäinen mutta pysyi ehjänä vain 5.2.- 2.5.1940 välisen ajan.

 

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Focke-Wulf Condoritkin saivat tunnukset, vaikkei niitä koskaan sitten tullutkaan Suomeen asti, vaikka tilattiin.

 

Tuota...Tuo Janne olisi varmaan kysymysvuorossa, kun taitaa ne hävittäjät olla aika lailla oikein veikattu. ;) Juha vois kommentoida myös...

 

http://www.cs.uta.fi/research/theses/masters/Korhonen_Pertti.pdf (täällä todiste Jannen oikealle vastaukselle :))

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota...Tuo Janne olisi varmaan kysymysvuorossa, kun taitaa ne hävittäjät olla aika laiilla oikein veikattu. ;) Juha vois kommentoida myös...

 

Joo, mä vähän ajattelinkin, että pitääköhän sitä lupaa nyt ootella ;).

 

Pistetääs semmoinen jatkokysymys, että milloinka suoritettiin Mirage 2000 koneen koelennot Suomessa? Kertokaa vuosi ja kuukausi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sit se on maaliskuu.

 

Edit: Vai sittenkin tammikuu, muistelen samaa artikkelia ja eikö silloin ollut tosi kova pakkaset vielä..No pidän ton maaliskuun ku tuli vastattua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sit se on maaliskuu.

 

Oikein!! Lähteenä oli Ilmailu 4/1997 ja Jyrki Laukkasen artikkeli Gripenin ja Miragen koelennoista.

 

Uutta kysymystä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, on sit meikäläisen vuoro. Mitä tarkoittaa Cessnojen tyyppimerkinnän edessä oleva F kirjain?

 

France.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, on sit meikäläisen vuoro. Mitä tarkoittaa Cessnojen tyyppimerkinnän edessä oleva F kirjain?

 

Veikkaan, että tulee sanasta "France" eli Reimsin valmistamat Cessnat alkavat kirjaimella F, kuten alla olevasta linkistä ilmenee, ainakin 150:n kohdalla:

 

http://avia-dejavu.net/photo%20PH-GDA.htm

 

Jukka

 

EDIT: taisin myöhästyä 20 sekkaa.... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: taisin myöhästyä 20 sekkaa.... :-\

 

Jos olisin tiennyt, että olet noin lähellä, niin olisin sitonut kengännauhoja hiukan pidempään.  Saat mun puolesta kysyä seuraavan kyssärin, minä lähden Ilmailumuseoon...

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olisin tiennyt, että olet noin lähellä, niin olisin sitonut kengännauhoja hiukan pidempään.  Saat mun puolesta kysyä seuraavan kyssärin, minä lähden Ilmailumuseoon...

 

MikkO

 

Ok. Tässäpä tulee seuraava kysymys:

 

AY 1141/1142 oli Finnairin lento Kairoon ja takaisin 28.4.1976.

 

Millä konetyypillä lennettiin kyseinen lento ja mikä oli koneen tunnus? 8)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Tässäpä tulee seuraava kysymys:

 

AY 1141/1142 oli Finnairin lento Kairoon ja takaisin 28.4.1976.

 

Millä konetyypillä lennettiin kyseinen lento ja mikä oli koneen tunnus? 8)

 

Jukka

 

Laitetaanpa ensimmäinen vinkki, kun ei ole tullut yhtään vastausta vielä:

 

Kyseisen koneyksilön ensimmäinen lento "ns.Finnairin leivissä" tapahtui 19.4.1976, lento oli AY1651/1652 Helsinki-Constanza ja takaisin. Ja koneen viimeinen lento "Finnairilla" oli tuo ensin kysytty lento AY11141/1142 Helsinki -Kairo 28.4.1976.;)

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing 707-321 G-AZWA, joka oli vuokrattu miehistöineen Finnairin lentäjien lakon aikana.

 

Hyvä Harri. :)

 

Kyseessä oli tosiaan leasing kone Boeing 707-321 tunnus G-AZWA. Kone oli liisattuna Finnairille 18.4.1976-30.4.1976, Suomessa silloin meneillään olleen lentäjien työnseisauksen eli "jarrutuslakon" takia. Koneella lennettiin lakon aikana yhteensä yhdeksän Finnairin ja Kar-Airin lentoa. Kone oli BMA:lta (British Midland Airways) liisattu ja Kuwait Airwaysin väreissä. Sillä lensi BMA:n miehistö sekä mukana oli 1-2 henkeä Finnairin kabiinihenkilökuntaa.

 

Kone oli alunperin toimitettu Pan American Airwaysille tunnuksella N727PA tammikuussa 1960.

 

Jukka

 

Ja Harri saa laittaa seuraavaksi uuden kysymyksen, ole hyvä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miks melkeen kaikki kysymykset täällä on historiatietoa...? Välillä vois kysellä ihan nykypäivänkin asioita. Ihan vaan vinkkinä seuraavalle kysyjälle. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysytään sitten nykypäivän tietoa, koska historia ei ole meikäläisen vahvimpia alueita vaikka joskus osaankin etsiä oikean vastauksen.

 

Mikä tai mitkä lentoasemat Suomessa eivät ole Ilmailulaitoksen ylläpitämiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetkinen! Lentoasemia ovat myös Kauhava, Utti ja Halli. ;)

 

Nuo kolme ovat mukana Ilmailulaitoksen liikennetilastoissa, Mikkeli ja Seinäjoki eivät ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään