Kirjoitettu Joulukuu 10, 2005 La illan myöhaiskysymys tuli mieleen Finnairille tulevista A340:sistä sillä tälläkin palstalla on hehkutettu että jes - saadaan vihdoin nelimoottorisia koneita -> tästä johdettuna kysymys: Mitä nelimoottorisia siviilikoneita on ollut Suomen rekkarissa / hankittu suomalaisille yhtiöille. T: Perttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2005 Eikös yksi 747 ollut vähän aikaa Suomen rekisterissä (OH-KSA?) vaikkei vissiin koskaan Suomessa käynytkään? Päätynyt jotain kautta Kansa-vakuutusyhtiölle tjsp. -Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2005 DC-6B DC-8-31 DC-8-51 DC-8-62 ARJ-85 ARJ-100 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2005 De Havilland DH.86B OH-IPA "Silver Star" Tässä tyyppikuva RAF:n väreissä [ attachment removed / expired ] oli se ensimmäinen mutta pysyi ehjänä vain 5.2.- 2.5.1940 välisen ajan. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Focke-Wulf Condoritkin saivat tunnukset, vaikkei niitä koskaan sitten tullutkaan Suomeen asti, vaikka tilattiin. Tuota...Tuo Janne olisi varmaan kysymysvuorossa, kun taitaa ne hävittäjät olla aika lailla oikein veikattu. Juha vois kommentoida myös... http://www.cs.uta.fi/research/theses/masters/Korhonen_Pertti.pdf (täällä todiste Jannen oikealle vastaukselle ) Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Tuota...Tuo Janne olisi varmaan kysymysvuorossa, kun taitaa ne hävittäjät olla aika laiilla oikein veikattu. Juha vois kommentoida myös... Joo, mä vähän ajattelinkin, että pitääköhän sitä lupaa nyt ootella . Pistetääs semmoinen jatkokysymys, että milloinka suoritettiin Mirage 2000 koneen koelennot Suomessa? Kertokaa vuosi ja kuukausi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Pistetääs semmoinen jatkokysymys, että milloinka suoritettiin Mirage 2000 koneen koelennot Suomessa? Kertokaa vuosi ja kuukausi. Helmikuussa 1992. Lähteeni: http://www.cs.uta.fi/research/theses/masters/Korhonen_Pertti.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Helmikuussa 1992. Lähteeni: http://www.cs.uta.fi/research/theses/masters/Korhonen_Pertti.pdf No minun lähteeni, eräs Ilmailu-lehden artikkeli (kirjoittajana eräs ilmavoimien koelentäjä ) antaa eri kuukauden, vaikka ihan vierestä menee. Nyt haen kuitenkin tätä kyseistä kuukautta. Nopein voittaa . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 No sit se on maaliskuu. Edit: Vai sittenkin tammikuu, muistelen samaa artikkelia ja eikö silloin ollut tosi kova pakkaset vielä..No pidän ton maaliskuun ku tuli vastattua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 No sit se on maaliskuu. Oikein!! Lähteenä oli Ilmailu 4/1997 ja Jyrki Laukkasen artikkeli Gripenin ja Miragen koelennoista. Uutta kysymystä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Jaahas, on sit meikäläisen vuoro. Mitä tarkoittaa Cessnojen tyyppimerkinnän edessä oleva F kirjain? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Jaahas, on sit meikäläisen vuoro. Mitä tarkoittaa Cessnojen tyyppimerkinnän edessä oleva F kirjain? France. MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Jaahas, on sit meikäläisen vuoro. Mitä tarkoittaa Cessnojen tyyppimerkinnän edessä oleva F kirjain? Veikkaan, että tulee sanasta "France" eli Reimsin valmistamat Cessnat alkavat kirjaimella F, kuten alla olevasta linkistä ilmenee, ainakin 150:n kohdalla: http://avia-dejavu.net/photo%20PH-GDA.htm Jukka EDIT: taisin myöhästyä 20 sekkaa.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 EDIT: taisin myöhästyä 20 sekkaa.... Jos olisin tiennyt, että olet noin lähellä, niin olisin sitonut kengännauhoja hiukan pidempään. Saat mun puolesta kysyä seuraavan kyssärin, minä lähden Ilmailumuseoon... MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Tais olla liian helppo kyssäri..Eli Ranskaahan se tarkoittaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2005 Jos olisin tiennyt, että olet noin lähellä, niin olisin sitonut kengännauhoja hiukan pidempään. Saat mun puolesta kysyä seuraavan kyssärin, minä lähden Ilmailumuseoon... MikkO Ok. Tässäpä tulee seuraava kysymys: AY 1141/1142 oli Finnairin lento Kairoon ja takaisin 28.4.1976. Millä konetyypillä lennettiin kyseinen lento ja mikä oli koneen tunnus? 8) Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Ok. Tässäpä tulee seuraava kysymys: AY 1141/1142 oli Finnairin lento Kairoon ja takaisin 28.4.1976. Millä konetyypillä lennettiin kyseinen lento ja mikä oli koneen tunnus? 8) Jukka Laitetaanpa ensimmäinen vinkki, kun ei ole tullut yhtään vastausta vielä: Kyseisen koneyksilön ensimmäinen lento "ns.Finnairin leivissä" tapahtui 19.4.1976, lento oli AY1651/1652 Helsinki-Constanza ja takaisin. Ja koneen viimeinen lento "Finnairilla" oli tuo ensin kysytty lento AY11141/1142 Helsinki -Kairo 28.4.1976. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Boeing 707-321 G-AZWA, joka oli vuokrattu miehistöineen Finnairin lentäjien lakon aikana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Boeing 707-321 G-AZWA, joka oli vuokrattu miehistöineen Finnairin lentäjien lakon aikana. Hyvä Harri. Kyseessä oli tosiaan leasing kone Boeing 707-321 tunnus G-AZWA. Kone oli liisattuna Finnairille 18.4.1976-30.4.1976, Suomessa silloin meneillään olleen lentäjien työnseisauksen eli "jarrutuslakon" takia. Koneella lennettiin lakon aikana yhteensä yhdeksän Finnairin ja Kar-Airin lentoa. Kone oli BMA:lta (British Midland Airways) liisattu ja Kuwait Airwaysin väreissä. Sillä lensi BMA:n miehistö sekä mukana oli 1-2 henkeä Finnairin kabiinihenkilökuntaa. Kone oli alunperin toimitettu Pan American Airwaysille tunnuksella N727PA tammikuussa 1960. Jukka Ja Harri saa laittaa seuraavaksi uuden kysymyksen, ole hyvä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Miks melkeen kaikki kysymykset täällä on historiatietoa...? Välillä vois kysellä ihan nykypäivänkin asioita. Ihan vaan vinkkinä seuraavalle kysyjälle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Kysytään sitten nykypäivän tietoa, koska historia ei ole meikäläisen vahvimpia alueita vaikka joskus osaankin etsiä oikean vastauksen. Mikä tai mitkä lentoasemat Suomessa eivät ole Ilmailulaitoksen ylläpitämiä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Hmm... - Mikkeli - Seinäjoki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Nehän ne ovat: http://www.mikkeli.fi/fi/sisalto/02_palvelut/03_asuminen_rakentaminen_ja_liikenne/08_lentoasema/ http://www.seinajoenlentoasema.fi/ Sitten uutta kysymystä keksimään ellei ole jo etukäteen mietittynä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Hetkinen! Lentoasemia ovat myös Kauhava, Utti ja Halli. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Hetkinen! Lentoasemia ovat myös Kauhava, Utti ja Halli. Nuo kolme ovat mukana Ilmailulaitoksen liikennetilastoissa, Mikkeli ja Seinäjoki eivät ole. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla