Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Nuo kolme ovat mukana Ilmailulaitoksen liikennetilastoissa, Mikkeli ja Seinäjoki eivät ole. Ja esimerkiksi Utin osalta maan omistaa Suomen valtio ja aluetta hallitsee Ilmailulaitos, käyttäjänä luonnollisesti Puolustusvoimat (kiinteistöt taasen IP-kiinteistöt Oy:n omistuksessa) ja joukko yksityisiä yrityksiä. Jako lienee samankaltainen noilla muillakin "sotilaskentillä". Kysymykseen kuitenkin - laitetaan helpohko mutta rajoituksella että Harri edellisenä kysyjänä on tämän kierroksen paitsiossa (...sorry vaan!) Haetaan sitä suurinta potkuriräpistimellä saavutettua lentokorkeutta + kuka + mikä kone + milloin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Hmm... - Mikkeli - Seinäjoki Sodankylä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Focke-Wulf Condoritkin saivat tunnukset, vaikkei niitä koskaan sitten tullutkaan Suomeen asti, vaikka tilattiin. Jukka Jep - eli saivat tunnukset ja rakennettiin, mutta Luftwaffe omi omaan käyttöön ja tuhoutuivat sodan tiimellyksessä. Eli lista on siis: FW200 Condor DH86B DC-6B DC-6A/C (tätä ei oltu mainittu, eli Finlanticin toinen DC-6 eli OH-DCA) DC-8-31 DC-8-51 DC-8-62 B747 ARJ 85 ARJ 100 A340-300E Jos muita tulee vielä mieleen niin täydentäkää. Perttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 JHaetaan sitä suurinta potkuriräpistimellä saavutettua lentokorkeutta + kuka + mikä kone + milloin. 96 863 jalkaa / 29 400 m + Wyatt Sadler, Rik Meininger, Greg Kendall, Rik Meininger + Helios + 13.8.2001 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 96 863 jalkaa / 29 400 m + Wyatt Sadler, Rik Meininger, Greg Kendall, Rik Meininger + Helios + 13.8.2001 No juu, räpistinhän sekin. Oikeastaan hain sellaista jolla olisi ollut lihaa ja verta oleva ohjaajakin mukana kyydissä, mutta kömpelön kysymysasetteluni vuoksi vastaus oli yllättävän hyvä. http://www.dfrc.nasa.gov/Newsroom/X-Press/stories/092801/new_helios.html Joten Ilkka, next question, please! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 No kysytään nyt sitten suurinta miehitetyllä potkuriräpistimellä saavutettua lentokorkeutta + kuka + mikä kone + milloin Olisiko Petri mielellään paitsiossa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 No kysytään nyt sitten suurinta miehitetyllä potkuriräpistimellä saavutettua lentokorkeutta + kuka + mikä kone + milloin Olisiko Petri mielellään paitsiossa? Ainakin -30-luvulla käytiin korkealla, oli joskus korkeusennätys. ??? (en muutakaan löytänyt...) During the 1930's, nations competed for aircraft records in height, speed, and distance. During 1936 and 1937, attempts on the high altitude record were made by a Bristol Type 138 A, built under the sponsorship of the British Air Ministry. Designers had to face problems in three main areas: airframe design, engine power at extreme altitude, and life support for the pilot. The problems were met by developing a lightweight wooden airframe with a double supercharged Pegasus engine. A full pressure suit was evolved for the pilot, based on the experience of protection of divers in high pressure situations. This was accomplished by Professor J.B. Haldane working with Siebe Gorman Ltd. An altitude record of 49,967 ft was achieved by Sqd. Ldr. F.R.D. Swain on 28th September 1936. This was raised to 53,937 ft by Flt. Lt. M.J. Adam on 30th June 1937. Jukka lähdelinkki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Ainakin -30-luvulla käytiin korkealla, oli joskus korkeusennätys. ??? (en muutakaan löytänyt...) Vastauksesi ei ole oikein, mutta ei tuo eräällä tavalla kovin kaukaakaan mene... Edit: Petrille totesin tuossa päivällä, että hän kyllä keksi todella hyvän kysymyksen! Tässä pitää olla joko hyvät lähteet tai tietenkin se pitää sitten vain tietää... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2005 Caproni Ca161bis, Pezzi v.1938 ja 17.083 metriä, http://www.aliditalia.com/Ctepezzi.html Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2005 Ja parit linkit lisää: http://records.fai.org/general_aviation/current.asp?id1=21&id2=1 Järeä painesäiliö ohjaamossa: http://www.enricopezzi.it/fam_pezzi/mario_pezzi/record_altezza_mario_pezzi_01_.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2005 Vissiin mun vuoro kysyä, joten pannaanpa tämmönen helppo: Erään maan ilmavoimat suunnittelee jatkavansa erään sötakoneensa käyttöä niin pitkälle tulevaisuuteen, että sen palvelusajaksi tulisi huikeat 90 vuotta. Siis mikä lentolaite. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2005 Vissiin mun vuoro kysyä, joten pannaanpa tämmönen helppo: Erään maan ilmavoimat suunnittelee jatkavansa erään sötakoneensa käyttöä niin pitkälle tulevaisuuteen, että sen palvelusajaksi tulisi huikeat 90 vuotta. Siis mikä lentolaite. Markku Jenkkien B-52 ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2005 Joo oli näköjään 1,5min kysymys. Jenkit tosiaan suunnittelee jatkavansa B-52H:n palvelusaikaa vuoteen 2045 asti. Markku Kysymysvuoro Mikolla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2005 Mikä oli Suomen ensimmäinen helikopteri ja rekisteritunnus sekä pääasiallinen käyttötarkoitus? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2005 Mikä oli Suomen ensimmäinen helikopteri ja rekisteritunnus sekä pääasiallinen käyttötarkoitus? Bell model 47D1. Tunnus OH-HIA. Käytettiin Imatran Voimalla voimajohtojen seurantaan. Otettiin käyttöön vuonna 1953. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2005 Bell model 47D1. Tunnus OH-HIA. Käytettiin Imatran Voimalla voimajohtojen seurantaan. Otettiin käyttöön vuonna 1953. Jukka Jaa, taisi olla helppo jälleen, täydellinen vastaus tai pikku lisänä voisin myös mainita että Ilmavoimat hankki sillä kokemusta uudesta ilma-alustyypistä. Jukka ansaitsi kysymysvuoron. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2005 Ja uusi kysymys tulee tässä: Täällä foorumilla on tänään kyselty, miksi Varkauden lennot on lopetettu juuri. Milloin tapahtui ensimmäinen Finnairin kaupallinen reittilento Varkauteen ja mikä oli reitti? Entäpä käytetty konetyyppi? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2005 Täällä foorumilla on tänään kyselty, miksi Varkauden lennot on lopetettu juuri. Milloin tapahtui ensimmäinen Finnairin kaupallinen reittilento Varkauteen ja mikä oli reitti? Entäpä käytetty konetyyppi? No nyt menee osittain ulkomuistista mutta syksyllä 1974, Convairilla ja Kuopio oli ainakin mukana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2005 Ja uusi kysymys tulee tässä: Täällä foorumilla on tänään kyselty, miksi Varkauden lennot on lopetettu juuri. Milloin tapahtui ensimmäinen Finnairin kaupallinen reittilento Varkauteen ja mikä oli reitti? Entäpä käytetty konetyyppi? Lokakuu 1975, HEL-SVL-VRK,Convair Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2005 No nyt menee osittain ulkomuistista mutta syksyllä 1974, Convairilla ja Kuopio oli ainakin mukana. Tämä vastaus on lähempänä oikeaa, kuin toinen. Konetyyppi Convair on oikein, mutta mutta...en hyväksy vielä. Reitinkin haluaisin tarkemmin. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2005 Tämä vastaus on lähempänä oikeaa, kuin toinen. Konetyyppi Convair on oikein, mutta mutta...en hyväksy vielä. Reitinkin haluaisin tarkemmin. Tyri(ttä)nyttä ei laiteta: Convair 440 Metropolitan, VRK-KUO-HEL Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2005 Tyri(ttä)nyttä ei laiteta: Convair 440 Metropolitan, VRK-KUO-HEL No joo, aina vaan paranee...2/3 vastauksestasi on oikein. Jopa vuosikin, mutta mutta...kuukausi ja päivämäärä puuttuu. Vuodenaikakaan ei oikein stemmaa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2005 No joo, aina vaan paranee...2/3 vastauksestasi on oikein. Jopa vuosikin, mutta mutta...kuukausi ja päivämäärä puuttuu. Vuodenaikakaan ei oikein stemmaa. Jukka 1.5.1974 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2005 1.5.1974 Nyt ollaan jo oikeassa vuodenajassakin, ja niin lähellä, että annetaan periksi. Ei se nyt niin tärkeää ole tuo kuukausi. Oikea vastaus on 8.4.1974, reitti H:ki-Varkaus-Kuopio. Kone oli Convair CV-440. Karmaa myös muille vastanneille tasapuolisesti. Laitahan Jouni vuorostasi uusi kysymys. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2005 Laitahan Jouni vuorostasi uusi kysymys. Tämä tulee varmaan säälistä, mutta laitetaan. Ketkä olivat ensimmäiset OH-HIA:n lentäjät? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla