Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Tämä tulee varmaan säälistä, mutta laitetaan. Ketkä olivat ensimmäiset OH-HIA:n lentäjät?

 

Toinen oli everstiluutnantti Simo Virkkula?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo Helenius oli ensimmäinen helikopterilentäjä ja hän koulutti Heikki Kokkosen ja Reino Suhosen vuonna 1955 ilmavoimissa. Kolmas koulutettu oli Eero Teikari. Esko Kukkonen oli "helikopteri-insinööri", joka vastasi huollosta Karhumäellä ja ensimmäinen helikopterimekaanikko oli Jaakko Keijonen.

 

lähde: SIH 3/1997

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo Helenius oli ensimmäinen helikopterilentäjä ja hän koulutti Heikki Kokkosen ja Reino Suhosen vuonna 1955 ilmavoimissa. Kolmas koulutettu oli Eero Teikari. Esko Kukkonen oli "helikopteri-insinööri", joka vastasi huollosta Karhumäellä ja ensimmäinen helikopterimekaanikko oli Jaakko Keijonen.

 

lähde: SIH 3/1997

 

Jukka

 

Eiköhän se Jukka kysy taas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilatus - Britten Norman BN-2 Islander/Defender

 

Aivan oikea vastaus, tarkemmin vielä, että sotilasversio. Ja eikun uutta kysymystä, kiitos!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä pidetään ensimmäisenä ilmavoittona?

 

Kuka sen sai, milloin? Jos tietää paikan niin hyvä, en itse ihan varmasti saanut selville mikä kahina oli kyseessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä pidetään ensimmäisenä ilmavoittona?

 

1.4.1915 ranskalainen Roland Garros ampui alas Albatros B IIn

28th August 1914,  Lieutenant Norman Spratt, flying a Sopwith Tabloid, forced down a German two-seater.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

28th August 1914,  Lieutenant Norman Spratt, flying a Sopwith Tabloid, forced down a German two-seater.

 

Joop oikein, kun näyttää niin tutulle tuo lause, että onpi ongittu samalta sivulta tuo tieto, kuin oli kysymyskin laadittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä valtion koneissa oli peräsimessä värit järjestyksessä punainen, sininen ja valkoinen ja milloin?

Neuvosto-Venäjä (punaiset) 1918 ja Ameriikan Yhdysvallat ensimmäisen maailmansodan aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neuvosto-Venäjä (punaiset) 1918 ja Ameriikan Yhdysvallat ensimmäisen maailmansodan aikana.

Haussa ollut maa (USA) löytyi jo... Tahtoo tarkempaa ajankohtaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis kumpi? Tahtoo tarkempaa ajankohtaa

 

Molemmat. Venäläiset (+ kansalaissodan punainen osapuoli) ensimmäisen maailmansodan aikana 1918 kokardina, ameriikkalaiset ensimmäisen maailmansodan aikana.

 

Lähde: Atso Haapanen, Suomen Ilmavoimien Hävittäjähankinnat, 1918-1945, s. 29.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kiusata Ilkkaa enempää, kysymykseen on ns. "koira haudattuna". USA luopui tähdestä 8.2.918 siirtyen kolmiväriseen ympyrään Englannin ja Ranskan tyyllin, koska tähti pelättiin sekoitettavan valkoreunaiseen saksalaisten ristiin.

 

Ja se haudattu koira on, että ranskalaiset konevalmistajat luulivat peräsimen värien olevan samassa järjestyksessä kuin ympyränkin eli punainen, sininen, valkoinen. Oikea järjestys on punainen, valkoinen, sininen. Erehdys korjattiin aika pian.

 

Lähde : Enzo Angelucci : The American Fighter, 1985

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua itseäni on kiinnostanut tonkia Hawk-hankintoja. Kysymys kuuluu: kuka vastasi myynnistä Hawker Siddley Aviationin (HSA) puolella ja kuka ostamisesta Suomen ilmavoimien puolella? Kysytään siis kahta henkilöä.

 

Edit: hienoinen tarkennus kysymykseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua itseäni on kiinnostanut tonkia Hawk-hankintoja. Kysymys kuuluu: kuka vastasi myynnistä Hawker Siddley Aviationin (HSA) puolella ja kuka ostamisesta Suomen ilmavoimien puolella? Kysytään siis kahta henkilöä.

 

Taisi olla vähän liian vaikea kysymys, kun sitä ei googlettamalla ratkaistukaan, tässähän olisi peräti pitänyt kaivella kirjoja  :P

 

Esimerkiksi Roy Braybrookin kirja "British Aerospace Hawk" kertoo hankinnasta varsin detailitasoisesti, mm. myös TM 3/77 sivuaa asiaa.

 

Ilmavoimathan ostivat Hawkeja ensimmäisenä RAF:in jälkeen. Englantilaisilla oli tiedossa Fougien korvaaminen ja harjoitushävittäjähankinnat, joten HSA kävi kiinni voimakkaasti John Cramptonin toimesta. Suomessa myntiagenttina toimi Machinery Oy, jolta tieto tarpeesta saatiin joulukuussa 1971. Tätä vain kaksi kuukautta ennen RAF oli valinnut HS.1182-prototyypin harjoitushävittäjäkseen. John Crampton ilmoitti Britannian puolustusministeriölle mahdollisesta myynnistä "itä-blokin maahan", johon hän sai ehdottoman kieltävän vastauksen. Kuitenkin jo 1973 Machinery Oy ja Crampton olivat Helsingissä myymässä Hawkia ilmavoimien edustajille.

 

Hankintaprosessi kesti siis vuodesta 1973 vuoteen 1977, ja Suomen puolelta sitä johti eversti Leo Piippo, Valmetin edustajana toimi "Mr." Järvineva. Virallinen evaluointi tapahtui Piipon johtaman 12-henkisen ryhmän toimesta lokakuussa 1975. Hawk valittiin Alpha Jetin, Aermacchi MB.339:n, CASA C.101:n ja L.39 Albatrossin ollessa vaihtoehtoina. Jotkut lähteet mainitsevat myös Saab 105:n yhdeksi vaihtoehdoksi. Sopimus solmittiin 30.12.1977 ja ensimmäisen Mk.51 Hawkin (HW-303) roll-out oli itsenäisyyspäivänä 1980 Dunsfoldissa.

 

Braybrookin kirja erikseen mainitsee suomalaisten täsmällisyyden ja huomiot koneen kehittämiseksi evaluaation aikana. Koko Hawk-ohjelma sai paljon kehitys- ja korjausehdotuksia suomalaisten evaluaatiolennoilta. Mk.51:een tehdyt modifikaatiot tulivat osaksi myös RAF:in jo käytössä olevien koneiden ominaisuuksia ja tietenkin monia muita myöhempiä vientimalleja.

 

Kysytäänpä sitten helpompaa asiaa, eli milloin F-16:n ensilento tapahtui ja mitä erikoista siinä oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kysytäänpä sitten helpompaa asiaa, eli milloin F-16:n ensilento tapahtui ja mitä erikoista siinä oli?

YF-16A lensi ensi kerran 20.1.1974 ja F-16A 8.12.1976. YF-16An ensilento oli vahinko, sillä se nousi ilmaan rullauskokeen mennessä jotenkin pieleen. Virallinen ensilento oli 2.2.1974.

 

Tämä tieto kirjasta : Enzo Angelucci-The American Fighter (löytyi tuolta helpommin kuin netistä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YF-16A lensi ensi kerran 20.1.1974 ja F-16A 8.12.1976. YF-16An ensilento oli vahinko, sillä se nousi ilmaan rullauskokeen mennessä jotenkin pieleen. Virallinen ensilento oli 2.2.1974.

 

Näinhän se tapahtui. Minulla on (kaupallinen) video ostettuna 1980-luvulta, jossa näytetään kuinka YF-16 lähtee rullattaessa nokkapyörä poikkeuksellisen ylhäällä vaappumaan puolelta toiseen siivenkärkien jopa osuessa maahan, jolloin kylmäverinen koelentäjä Phil Oestricher laittaa tyynen rauhallisesti hanaa ja nostaa koneen kuuden minuutin suunnittelemattomalle ensilennolle (Lähde: W. Siuru & W. Holder, General Dynamics F-16 Fightning Falcon, Aero Publishing).

 

Juha, ole hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä liittyy USAF konetunnuksiin P-73, P-74 ja F-13 ? Entä tunnuksiin F-98 ja F-99?

 

Ainoastaan täysin oikea vastaus kelpaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä liittyy USAF konetunnuksiin P-73, P-74 ja F-13 ? Entä tunnuksiin F-98 ja F-99?

 

Ainoastaan täysin oikea vastaus kelpaa  ;)

 

P-73 - "Never Assigned" (tunnus jota ei otettu käyttöön)

P-74 - "Never Assigned" (tunnus jota ei otettu käyttöön)

P-73

"P-73 was never officially assigned. The generally accepted reason is that the USAAF skipped P-73 and P-74 because the Fisher Division of General Motors requested the "special" number 75 for their XP-75 Eagle escort fighter. However, the XP-73 designation was at least proposed for (but not actually allocated to) the Hughes D-2 (the link also provides more info about Fisher's request for "P-75"), which was eventually designated as XA-37. "

P-74

P-74 was never assigned (for details, see P-73).

 

The P-73 & P-74 designations were skipped to give the Fisher Eagle "a good symbolic number", allegedly because the manufacturer wanted to associate the aircraft with the French 75 cannon of World War I fame.

 

F-13  -"Never Assigned"  (hävittäjä, tunnus ei otettu käyttöön), selitys alla:

"The designation F-13 was definitely not used. The Navy's F-14 Tomcat fighter would have received this number, but F-13 was rejected by Grumman and/or the Navy (obviously for superstitious reasons). Since that time (late 1960s), it is an unwritten rule that "-13" designators are always skipped. This eventually also lead to the omission of C-13, G-13 and V-13. "

 

F-98 ja F-99 olivat ohjuksia, joiden tunnukset muutettiin myöhemmin, kun F-tunnus annettiin hävittäjille ("F-98 and F-99 are missiles and were later redesignated as such.")

 

Lähteet:

http://www.designation-systems.net/usmilav/missing-mds.html

http://www.driko.org/usdes_notes.html

http://www.wpafb.af.mil/museum/research/pursuit.htm

 

edit: Yhteenvetona, että näitä P-tunnuksia ei otettu käyttöön ja F-tunnukset (ohjusten) annettiin hävittäjäkoneille. F-13 on "epäonnen" luku, eikä sitä ole annettu tunnukseksi koneelle.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään