Kirjoitettu Joulukuu 17, 2005 Kysymys on seuraavanlainen, aihe on kunniamerkki: Kenelle henkilölle myönnettiin Suomen ilmavoimien kultainen, timanteilla koristeltu lentomerkki, joka tiettävästi on ainoa laatuaan? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 17, 2005 Kenelle henkilölle myönnettiin Suomen ilmavoimien kultainen, timanteilla koristeltu lentomerkki, joka tiettävästi on ainoa laatuaan? Ei mitään tietoa, mutta sellainen olisi sopinut Hermann Göringin imagoon... Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 17, 2005 Veikataan Hermann Göring. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 17, 2005 Tääl näköjään googlen käytön SM-kisat menossa 8) "ainoastaan oikea vastaus kelpaa" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 17, 2005 Hermann Göring Markku p.s. itse merkki tiettävästi on hukassa mutta luovutuskirja tallessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 18, 2005 Ei mitään tietoa, mutta sellainen olisi sopinut Hermann Göringin imagoon... Juha. Kaikille Göringiä veikanneille annetaan "Virtuaalinen kunniamerkki". Tämä kunniamerkeillä pröystäilevä ja taideteoksia ympäri Eurooppaa varastanut ja haalinut natsi vaati ja uhkaili eri valtionpäämiehiä ja asiamiehiä, jotta saisi himoitsemansa ja haluamansa kunniamerkit itselleen. Näin on ilmeisesti käynyt tämän Suomen lentomerkin kanssa, joka on hänelle varta vasten tehty. Siinä oli 48 briljanttia...merkin arvoksi on arvioitu kullan kera n.70 000 markkaa vuoden 1986 hintatason mukaan. Göringillä oli kunniamerkkejä varta vasten tehty kaappi, jonka hän huhun mukaan itse räjäytti , kun venäläiset lähestyivät hänen palatsiaan Berliinissä. Tuon Suomen lentomerkin myöntäjää ei tunneta, mutta sen uskotaan ajoittuneen vuoden 1942 jälkimmäiselle puoliskolle, kun Göringin 50-vuotissyntymäpäivä lähestyi tammikuussa -43. lähde: Siivet 1/1989 Jukka Koska Juha vastasi ekana oikein, annetaan hänelle kysymysvuoro. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 18, 2005 Pysytään edelleen historiassa: Mitä "ylimääräistä" kirjoitettiin Finnairin viimeisen Convair Metropolitan lennon jälkeen koneen (OH-LRB) lokikirjaan? Ja kuka kapteeni tämän kirjoitti? Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 18, 2005 Pysytään edelleen historiassa: Mitä "ylimääräistä" kirjoitettiin Finnairin viimeisen Convair Metropolitan lennon jälkeen koneen (OH-LRB) lokikirjaan? Ja kuka kapteeni tämän kirjoitti? Juha. "Finnairin viimeisen reittilennon lensi 30.4.1980 OH-LRB:llä miehistö Finnilä, Henttu ja Huttunen." Lähde: Juha Klemettinen/Mobilisti Olisit nyt kirjoittanut tuohon juttuusi sen lokikirjan tekstinkin... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 18, 2005 Öh? Voisin vaikka vannoa, että olen sen tekstin siihen juttuun kirjoittanut ??? Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 18, 2005 Öh? Voisin vaikka vannoa, että olen sen tekstin siihen juttuun kirjoittanut ??? Juha. Jos puhumme samasta jutusta eli "Tuttu, mutta tuntematon Convair 440 Metropolitan", niin minulla on lehden sivut 48-49, ja niistä ei kyllä sitä löydy... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 18, 2005 Nyt otti ns. ohraleipä. En löydä omaa Mobilistiani mistään! En jaksa muistaa oliko juttu vain kahden sivun mittainen, mutta samasta jutusta puhutaan. Sen kuitenkin muistan, että olen kopioinut tuon sivun koneen lokikrjasta jutun tekoa varten. Ja tuo Mobilistin juttu on muistaakseni ainoa Convair juttuni.. Pitää vielä etsiä. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 18, 2005 Tuo sivu 49 loppuu lauseeseen : "Kun koneet hankittiin, toimi Finnairin päälentäjänä Olli Puhakka, joka piti autopilottia turhana laitteena. Niinpä sitä ei Finnairin koneisiin hankittu..." Muistuuko nyt mieleen? Tuo viimeisen lennon maininta on tämän viimeisen kappaleen alussa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 18, 2005 Hhhhmmm... kuulostaa siltä, että sinulta puuttuu ainakin yksi sivu. Jutussa pitäisi olla käsiteltynä myös Kar-Airin Convairit ja lopussa pitäisi olla tekniset tiedot ja lista suomalaisista koneista, ja mihin ne ovat päätyneet. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 18, 2005 Hhhhmmm... kuulostaa siltä, että sinulta puuttuu ainakin yksi sivu. Jutussa pitäisi olla käsiteltynä myös Kar-Airin Convairit ja lopussa pitäisi olla tekniset tiedot ja lista suomalaisista koneista, ja mihin ne ovat päätyneet. Juha. Okei, multa puuttuu sivuja... Enkä siis tiedä vastausta. EDIT: se kippari taisi olla se Finnilä... Harmi kun tuli otettua vain kaksi sivua talteen tuosta Mobilisti-lehdestä...nuo vanhat lentsikat kun kiinnostavat enemmän kuin vanhat autot, ja loppu lehdestä meni paperinkeräykseen. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2005 Ettei tämä ketju aivan unohdu, niin arvaan lisää: Kapteeni oli ilmeisesti Finnilä ja lentopäiväkirjassa voisi lukea vaikka " Kiitos Konna!" tai jotain sinnepäin. (Onko lähelläkään, Juha, ja kerro edes tuo Mobilistilehden numero/vuosi...please, että päästään eteenpäin.) Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2005 Unohdin koko ketjun jouluhässäkässä Tässä kävi nyt vähän nolosti. tehdessäni kysymystä oletin voivani tarkastaa vastauksen juuri tuosta Mobilisti-lehdestä. Parin päivän raivokkaasta etsimisestä huolimatta en ko. lehteä löydä , vaikka minulla pitäisi olla hyvässä jemmassa kaikki lehdet joissa on omia kirjoituksiani. Teksti on kyllä julkaistu jossain toisessakin lähteessä, mutta en muista missä. Pääsen kyllä tekstin tarkastamaan joulun jälkeen, mutta turha sitä on odotella. Jukka tiesi kapteenin nimen oikein, joten heitä Jukka seuraava kysymys! Ja teksti menee jotenkin näin" Kiitos Old lady, siipiesi suojassa oli turvallista olla. Kiitos, että opetit meidät lentämään, ja kiitos myös siitä, että opetit meidät nöyriksi." Ko. Mobilisti on julkaistu joskus vuosien 1999-2000 aikana. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2005 No nyt kyllä pääsin aika helpolla kysymysvuoroon (50% oikein), mutta se riitti ja kiitti, Juha ! Kun Väinö Bremer lensi Helsingistä Kapkaupunkiin ja takaisin Junkers Juniorillaan v.1932, niin paljonko lentoaikaa kului? Tunnit ja minuutit. Jukka edit: kommentoin aamulla vastauksia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2005 Tunnit ja minuutit. Eeeh... Koko reissu kesti kai ~9 viikkoa. Tuon tarkempaan en pysty näillä eväillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2005 Eeeh... Koko reissu kesti kai ~9 viikkoa. Tuon tarkempaan en pysty näillä eväillä. Huomenta! Minun lähteeni ei kerro tuota matkan kestoa päivissä, mutta varmaankin suunnilleen tuon verran se on voinut kestää. Vinkkinä laitan, että matkaa kertyi yhteensä 30055 km edestakaisin, eli ihan suoraan linnuntietä Väinö Bremer ei Junnullaan lentänyt... (etäisyys: Helsinki-Kapkaupunki 10472 km). Mutta tunnit ja minuutit on kyllä tiedossa tarkalleen... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 24, 2005 Eeeh... Koko reissu kesti kai ~9 viikkoa. Tuon tarkempaan en pysty näillä eväillä. Taisi olla turhan vaikea kysymys, ja googlella ei taida vastausta löytyä. Koska muita vastauksia tai arvauksia ei näemmä tule, vaan kaikki odottavat jo malttamattomina joulupukkia, ja ilmailuaiheisia lahjoja, niin laitetaan tähän tuo vastaus: "Wäinö Bremer teki 1930-luvulla historiaa lentämällä pienellä Junkers-Juniorillaan Helsingistä Kapkaupunkiin ja takaisin. Ajaksi kirjattiin 107 tuntia 10 minuuttia ja matkalle kertyi pituutta 30 055 km. Tämä lento tapahtui 1932, ja seuraavana vuonna hän lensi maailman ympäri." lähde: Pauli Hirvonen: Siivet maailman taivaalla, Otava 1967 Toivotan samalla kaikille RAUHALLISTA JA HYVÄÄ JOULUA! Jukka Luovutan kysymysvuoron Raimolle. *********************************************** Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 24, 2005 Taisi olla turhan vaikea kysymys, ja googlella ei taida vastausta löytyä. Koska muita vastauksia tai arvauksia ei näemmä tule, vaan kaikki odottavat jo malttamattomina joulupukkia, ja ilmailuaiheisia lahjoja, niin laitetaan tähän tuo vastaus: "Wäinö Bremer teki 1930-luvulla historiaa lentämällä pienellä Junkers-Juniorillaan Helsingistä Kapkaupunkiin ja takaisin. Ajaksi kirjattiin 107 tuntia 10 minuuttia ja matkalle kertyi pituutta 30 055 km. Tämä lento tapahtui 1932, ja seuraavana vuonna hän lensi maailman ympäri." lähde: Pauli Hirvonen: Siivet maailman taivaalla, Otava 1967 Toivotan samalla kaikille RAUHALLISTA JA HYVÄÄ JOULUA! Ei se vaikea kysymys olisi ollut, kun vaan olis älynnyt kirjahyllyn oikeasta kirjasta katsoa... Bremer itse kirjoittaa kirjassaan "Lentäen yli neljän maanosan": "31050 km pitkä Afrikan-lento on suoritettu täsmälleen yhdeksässä viikossa." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 24, 2005 Niinpä, vanhoissa kirjoissa löytyy paljon tietoa jälkipolville. Itse asiassa Pauli Hirvosen kirjassa onkin painovirhe. Tuo kilometrimäärä on kirjoitettu 130055 km, mutta siitä on ykkönen edestä raaputettu pois edellisen omistajan toimesta, luku on tarkoitettu kirjoitettavan joko 31055 km tai 30055 km. Sinun lukusi voi siten olla ihan oikea. Tuon kirjan ostin vuonna -94 kirjamessuilta. Kysymyshän oli oikeastaan matkan lentotunneista... Mutta annetaan Raimon nyt laittaa uusi kysymys, kun arvasi "noin 9 viikkoa". Jounille myös "Joulukarmaa". Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 24, 2005 Luovutan kysymysvuoron Raimolle. Kiitos, vihdoinkin! Voi kun hyviä kysymyksiä olis vaikka kuinka ja paljon, siis hirveästi, olen pahimmassa kyselyiässä! Mutta pakko kai se on vain valita niistä yksi (2). Kuka oli ensimäinen vihollisen koneen alas ampunut nainen? Ja että ei menisi liian helpoksi, niin vaaditaan hieman detaljejakin. Minä päivänä tämä tapahtui? Mihin yksikköön hän kuului? Minkä koneen hän ampui alas? Millä koneella hän pudotuksen suoritti? (kysyjäkään ei ole tästä aivan varma) Tuonhetkistä sotilasarvoakin udellaan? Kysyn kyllä bonuskyssärinki, koska on Joulupukin synttärit! Kuka nainen oli suunnistajana pisimmässä naisten suorittamassa välilaskuttomassa lennossa ennen 1940 -lukua? Millä koneella ennätys saavutettiin? Mistä ja mihin lennettiin? Kuinka kauan lento kesti (minuutin tarkkuus lienee riittävä) 8) Kuinka pitkä oli lentomatka? (mailin tarkkuus riittää) Mitä muuta "erikoista" tämä ilmojen kaunotar urallaan teki/saavutti? Näitä kysymyksiä tosiaan riittäisi, mutta eiköhän tuossa ole purtavaa ensi alkuun. Edit: pakko oli muokata vähäsen, sori. Edit2: Lisäpisteitä saa jos tietää kakkoskysymykseen kahden muun lennolla olleen naisen nimet, minäkään en niitä illalla kysyessäni vielä tiennyt, ja siksi en voinut kysyä. Mutta nyt tiedän. Elikkä 3 naista osallistui tähän huimaan maailmanennätyslentoon, eikä yhtään miestä! Kutka hyö olivat? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 24, 2005 Kuka oli ensimäinen vihollisen koneen alas ampunut nainen? Ja että ei menisi liian helpoksi, niin vaaditaan hieman detaljejakin. Minä päivänä tämä tapahtui? Mihin yksikköön hän kuului? Mikä oli vihollisen keskuudessa kauhua herättäneen yksikön "lempinimi"? Minkä koneen hän ampui alas? Millä koneella hän pudotuksen suoritti? (kysyjäkään ei ole tästä aivan varma) Tuonhetkistä sotilasarvoakin udellaan? Veikkaanpa todennäköisintä vastausta eli Lilya Litvakia , kuuluisaa venäläistä ässää, yhteensä 11-12 ilmavoittoa itärintamalla. Ensimmäinen voitto taisi olla saksalainen pommittaja ja hävittäjä 13. syyskuuta 1942 Stalingradin taistelun aikaan. Yksikkönä 586 IAP? Koneena tietenkin YAK-1. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla