Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Veikkaanpa todennäköisintä vastausta eli Lilya Litvakia , kuuluisaa venäläistä ässää, yhteensä 11-12 ilmavoittoa itärintamalla. Ensimmäinen voitto taisi olla saksalainen pommittaja ja hävittäjä 13. syyskuuta 1942 Stalingradin taistelun aikaan. Yksikkönä 586 IAP? Koneena tietenkin YAK-1.

 

Erinomainen vastaus, mutta ei ole oikea.  :santa:

Lidiya ei ollut eka, joku toinen ehti ensin.

Tunnustusta on annetava kuitenkin parinkin karman verran nimittäin,

yksikkö on oikein, samoin kone. (koneesta en edelleenkään ole varma).

Lidiya "Lilya" muuten saavutti 11 1/2 ilmavoittoa.

Mainitsemanasi päivänä hän ampusi tosiaankin alas kaksi konetta, toinen oli

Me-109 ja toinen Ju-88, lentsikkana Lilyalla oli tuolloin LA-5,

mutta kuka ehti ennen häntä?

 

Edit, hups:

Lilyan yksikkö ei ollut enää 586IAP silloin kun hän nuo

pudotukset suoritti, hänet oli jo siirretty 437IAP:iin.

Mutta siis ekan naispudottajan yksikkö oli 586IAP

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lidiya ei ollut eka, joku toinen ehti ensin.

 

Aah, sen ensimmäisen pitää sitten kai olla Katya Budanova, Lidiyan asetoveri samasta yksiköstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aah, sen ensimmäisen pitää sitten kai olla Katya Budanova, Lidiyan asetoveri samasta yksiköstä.

Eipäs ollutkaan, 296IAP:ia varmaan tarkoitat, mutta Lidya sai siirron sinne vasta tammikuussa

1943, tiedä sitten olivatko ennen sitä Katayan kanssa samassa porukassa?

 

Edit:

Olivat: 586IAP:ssa molemmat tytöt jo yhdessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

трудный  8)

Ilmeisesti oli liian vaikea? Kuukkelilla piti kyllä löytyä...

No, ei se mitään, annetaanpa oikeat vastaukset,

ja kysymysvuoro ansaitusti Martille, koska hän oli NIIN lähellä oikeaa vastausta. ;)

 

1. ensimäinen vihollisen koneen alas ampunut nainen oli

luutnantti Valeria Ivanovna Khomyakova, yksikkönä 586IAP.

3. syyskuuta 1942 hän pudotti saksalaisen Ju-88 koneen.

Koneena hänellä ilmeisesti oli tuolloin jo Yak-1.

 

2. bonuskyssärin hyvin kuuluisa Neuvostoliiton kansallissankari oli Marina Raskova

ennätyslento kesti 26 tuntia, 29 minuttia. Lentomatka oli 3672 mailia. (ristiriitaisia tietoja on olemassa)

Mukana lennolla oli 2 muuta naista Polina Ossipenko ja Valentina Grizodubova

 

Lentoon lähdettiin Moskovasta ja laskeuduttiin Siperiaan Komsomolskiin joka on jopa kauempana kuin Far far away. ;)

 

Ennätyslento tapahtui  24-25 syyskuuta 1938.

Kone oli ANT-37bis "Rodina".

Sivu jossa on koneen kuva ei nyt toimi mutta Google näyttää pienen piiroskuvan nytkin.

http://de.wikipedia.org/wiki/Tupolew_DB-2 (ANT-37bis)

 

Majuri Marina Raskova perusti (Stalinin pyynnöstä) kolme täysin naisilla "miehitettyä" lentorykmenttiä: 586 (hävittäjät : Yak-1) 587 (päiväpommittajat : Pe-2) 588 (yöpommittajat : Po-2) itse hän toimi ilmeisesti enimmäkseen kouluttajana, sekä jonkin aikaa 587:n päällikkönä.

 

Saksalaiset antoivat 588:lle lempinimen "Nachthexen" ("yön noidat | yönoidat")

osin siksi koska pääasiallisena lentokalustona naisilla oli puurakenteinen 115hp moottorilla varustettu PO-2 (muistuttaa kieltämättä luutaa jotenkin). Joka oli yllättäen pelottava vastustaja saksalaisille. Naiset lensivät öisin saksalaisten selustassa hyvin hiljaa ja hyvin matalalla, "häiriten" tehokkaastikin huoltoyksiköitä yms.

 

Lisätietoja:

http://pratt.edu/~rsilva/sovwomen.htm

http://wb586iap.r2.ru/nachthexen.htm

http://www.avstop.com/History/AroundTheWorld/Russia/Nexen.htm

http://www.nzfpm.co.nz/theatres/tow_tbfm.htm

http://www.elknet.pl/acestory/raskov/raskov.htm

http://216.197.126.127/article.cfm?Number=886

Ja tietenkin: WASP http://www.wasp-wwii.org/

 

Mielenkiintoista luettavaa.

Siitä paljonko naisia oli lentäjinä Suomen rintamalla ei minulla ole tietoa,

mutta kaivelen sitä asiaa, kunhan kerkeän.

Martti on hyvä ja kysyy nyt. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja kysymysvuoro ansaitusti Martille, koska hän oli NIIN lähellä oikeaa vastausta. ;)

 

Kiitoksia! Uusi kysymys kuuluu, milloin ensimmäisen kerran käytettiin Suomen ilmavoimia merimaaleja vastaan? Vastaukseen mukaan mielellään päivämäärä + konetyyppi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia! Uusi kysymys kuuluu, milloin ensimmäisen kerran käytettiin Suomen ilmavoimia merimaaleja vastaan? Vastaukseen mukaan mielellään päivämäärä + konetyyppi.

Sanotaanko nyt pika-arvauksena vaikka 22.6.1919 kun Wrede, Hongell ja Hjelt tekivät kahdella Friedrichshafen FF 49C-koneella Kronstadiin pommituslennon. Kohteena oli venäläisiä Kronstadiin palaavia engelsmanneja vastaan tappelevia sota-laivoja, joihin ei tosin osunut pommiakaan.

 

Edit: Vähän myöhemmin kesäkuun loppupäivinä Aunuksen retkikunnan koneet kyllä osuivat Vitelen ja Tuuloksen välillä erääseen venäläiseen sotalaivaan.

 

Ja lähdehän näihin on mitä mainioin Keskinen-Partonen-Stenmanin Suomen Ilmavoimat I 1918-1927.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaanko nyt pika-arvauksena vaikka 22.6.1919 kun Wrede, Hongell ja Hjelt tekivät kahdella Friedrichshafen FF 49C-koneella Kronstadiin pommituslennon.

 

Hyväksytään vastaus, muistissa on eräs toinen pommituslento muutamaa hävittäjää vastaan Koivistolla, mutta päivämäärä ei muistu mieleen. Kysymysvuoro siis Ilkalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymysvuoro siis Ilkalle.

 

Tjoo.. edelliseen liittyen, että pysytään aiheessa. Milloin ja miten suoritettiin ilmavoimien ensimmäiset taistelu- ja pommituslennot? (vastauksessa päivämäärä, paikkakunta, lennon tyyppi ja kalusto)

 

Hullua touhua tuo 1918 kahina on ollut, olen lueskellut ja taltioinut viime aikoina html-muotoon ukkini veljen kirjeitä ukilleni, parin-kolmen viikon koulutuksella on pistetty nuoret pojat tappamaan toisiaan ja joka kirjeessä kerrotaan miten nälkä on ollut läsnä ja pyydetään laittamaan postipaketissa ruokaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla turhan vaikea kysymys, ja googlella ei taida vastausta löytyä. Koska muita vastauksia tai arvauksia ei näemmä tule, vaan kaikki odottavat jo malttamattomina joulupukkia, ja ilmailuaiheisia lahjoja, niin laitetaan tähän tuo vastaus:

 

"Wäinö Bremer teki 1930-luvulla historiaa lentämällä pienellä Junkers-Juniorillaan Helsingistä Kapkaupunkiin ja takaisin. Ajaksi kirjattiin 107 tuntia 10 minuuttia ja matkalle kertyi pituutta 30 055 km. Tämä lento tapahtui 1932, ja seuraavana vuonna hän lensi maailman ympäri."

 

lähde: Pauli Hirvonen: Siivet maailman taivaalla, Otava 1967

 

Toivotan samalla kaikille RAUHALLISTA JA HYVÄÄ JOULUA!

 

Jukka

 

Luovutan kysymysvuoron Raimolle. ;)

 

 

***********************************************

 

Osaaako kukaan tällä foorumilla laskea.

 

Väinö Bremerin vaatimaton keskinopeus matkalla Kapkaupunkiin  oli  30055km/107h eli  280km/h.  Tosi nopea kone sen aikaiseksi.

 

Kyllä oli Junkersin Juniori edellä aikaansa,

 

Taitaa jotain olla pahasti pielessä ainakin näissä lukemissa.

 

Vale, emävale, tilasto, tutkimus.

 

Late

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaaako kukaan tällä foorumilla laskea.

 

Väinö Bremerin vaatimatom keskinopeus matkalla Kapkaupunkiin  oli  30055km/107h eli  280km/h.  Tosi nopea kone sen aikaiseksi.

 

Kyllä oli Junkersin Juniori edellä aikaansa,

 

Taitaa jotain olla pahasti pielessä ainakin näissä lukemissa.

 

Vale, emävale, tilasto, tutkimus.

 

Ei kai se Juniori olisi muuten päässytkään Hki-Vantaan ulkomaanterminaalin kattoon roikkumaan ;)

 

Veikkaanpa että kyse on pano/ajatsuvihrepaholaisesta ja 30055 km sisältää meno-paluun. Helsinki-Cape Town isoympyräreitti kun lienee jotakin 10700 km tienoilla. Tällä matkalla keskituntinopeudeksi tulisi 100 km/h ja Juniorin nopeuden ja reitin kiemurtelun huomioon ottaen 15000 km:n matkalla keskinopeus olisi realistiset 140 km/h, joka pitäisi kutinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm..kai se meni sitä lyhyempää isoympyrää pitkin ;) Tuo 30000+ km kuulostaa juuri sitä vastakkaiselta isoympyrältä ;) Tuollahan saan minäkin aika mahtavia keskinopuksia tosi lyhyillä matkoilla ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysimpäs tuommoisen sivun, jossa sanotaan lentoajaksi 232 tuntia:

In May 1932 a longrange flight from Helsingfors to Capetown and back to Dessau was performed with an A50 by the Finish pilot Bremer. A total of 30000km was flown within 232 flight hours.

http://www.geocities.com/hjunkers/ju_a50_a1.htm

 

Hämmästelen tuota "back to Dessau"...

No, virheitä on koko internetti pullollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaaako kukaan tällä foorumilla laskea.

 

Väinö Bremerin vaatimaton keskinopeus matkalla Kapkaupunkiin  oli  30055km/107h eli  280km/h.  Tosi nopea kone sen aikaiseksi.

 

Kyllä oli Junkersin Juniori edellä aikaansa,

 

Taitaa jotain olla pahasti pielessä ainakin näissä lukemissa.

 

Vale, emävale, tilasto, tutkimus.

 

Late

 

Laskeskelin itsekin tuota keskinopeutta tuossa vastauksia odotellessani, ja ihmettelin kyllä samaa, kun Junkers Juniorin matkanopeus huitelee 145 km/h paikkeilla. Kova olisi myötätuuli ollut, jos nuo luvut paikkansa pitäisivät. Valitettavasti vain tuo Pauli Hirvosen kirja oli ainoa tietolähteeni, kun kysymystä asettelin. Ja kaiken huipuksi kirjassa tosiaan on painovirhe tuon kilometrimäärän kohdalla. Nimittäin se alkuperäinen teksti kuuluu näin:

 

"Wäinö Bremer teki 1930-luvulla historiaa lentämällä pienellä Junkers-Juniorillaan Helsingistä Kapkaupunkiin ja takaisin. Ajaksi kirjattiin 107 tuntia 10 minuuttia ja matkalle kertyi pituutta 130 055 km. Tämä lento tapahtui 1932, ja seuraavana vuonna hän lensi maailman ympäri."

 

lähde: Pauli Hirvonen: Siivet maailman taivaalla, Otava 1967

 

Mutta kuten aiemmin jo kerroin, tämän kirjan ensimmäinen omistaja on raaputtanut pois numeron yksi tuosta kilometriluvusta, sen erottaa kyllä ykköseksi vielä. On ilmeisesti huomannut, että matkaksi tulee liian pitkä, ja on korjannut asian. Ja en tosiaan tiedä, mistä kirjailija Hirvonen on tietonsa hankkinut...Mutta tuosta ykkösen poisraaputtamisesta huolimatta lentonopeudeksi tulee liian iso lukema, eli hokema "vale, emävale, tilasto, tutkimus" on aiheellinen. ;)

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bremer taas kirjassaan "Lentäen yli neljän maanosan" (Otava 1933) kertoo matkaa kertyneen 31 050km ja aikaa tasan yhdeksän viikkoa. Tätä kirjaa Hirvonen lainaa mutta mistä tuo tuntimäärä lie napattu ekä kilometritkään ole kopsattu oikein.

 

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjoo.. edelliseen liittyen, että pysytään aiheessa. Milloin ja miten suoritettiin ilmavoimien ensimmäiset taistelu- ja pommituslennot? (vastauksessa päivämäärä, paikkakunta, lennon tyyppi ja kalusto)

 

Eikö kukaan tiedä?  ??? :o

Yrittäkää nyt edes...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö kukaan tiedä?  ??? :o

Yrittäkää nyt edes...

Noh, yritetään. Ensimmäinen taistelulento 30.11.1939, kalustona Fokker D.21 ja paikkakunnaksi tarjoan Ensoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö kukaan tiedä?  ??? :o

Yrittäkää nyt edes...

Hö, miä en huomannu koko kysymystä. ???

Onko nämä sitten mitä lentoja? No, ekoja sotalentoja kuitenkin ovat.

 

1. maaliskuuta 1918 Tampere Naistenlahti

koneena Nieuport 10 (tai 17) tämä oli punaisten 1. sotalento.

 

Valkoisten 1. sotalento tapahtui

17. maaliskuuta 1918 Kolhosta Kaijanselältä josta lensivät Lylyyn tiedustelemaan

punaisten puuhia. Vaan mikä oli kone? Joko Morane-Saulnier tai Albatros, arvatenkin?

 

 

Edit:

Kaipa se tuo valkoisten puoli enemmänkin ajatellaan Suomen ilmailuvoimien esi-isäksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö kukaan tiedä?  ??? :o

Yrittäkää nyt edes...

 

Ensimmäiseksi varsinaiseksi pommituslennoksi (jos ei lasketa muutamaa pientä Thulin D:stä pudotettua pommia 1918) tarjoaisin Friedrichshafen FF 49C:lla suoritettua pommituslentoa punalaivastoa vastaan 22.6.1919 Kronstadissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valkoisten 1. sotalento tapahtui

17. maaliskuuta 1918 Kolhosta Kaijanselältä josta lensivät Lylyyn tiedustelemaan

punaisten puuhia. Vaan mikä oli kone? Joko Morane-Saulnier tai Albatros, arvatenkin?

 

Jep, valkoisten touhua tässä haetaan. Lähellä olet, mutta päivämäärä vielä hakusessa ja kumpikos kone se oli  ;)

 

Pommitustahan se on tuo Martinkin kertoma viisikiloisten käsin nakkeleminen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, valkoisten touhua tässä haetaan. Lähellä olet, mutta päivämäärä vielä hakusessa ja kumpikos kone se oli  ;)

 

Pommitustahan se on tuo Martinkin kertoma viisikiloisten käsin nakkeleminen...

 

Vastaanpa, että kone oli Albatros F4 ja päivämäärä 18.3.1918, tarkemmin vielä aamulla. Lento kesti pari tuntia. ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaanpa, että kone oli Albatros F4 ja päivämäärä 18.3.1918, tarkemmin vielä aamulla. Lento kesti pari tuntia. ;)

Joo, N.A.B typ 9 Albatros (tunnus F4). Valkoisten yhteishyökkäys Tampereelle alkoi 15.3. ja Kolhosta tätä tukemaan lähti luutnantti Carlsson tähystäjänään tanskalainen ratsumestari Rantzau.

 

Mutta se pommitus kiinnostaisi minuakin. Thulin, käsinnakellut viisikiloiset, mutta 18.3. vai vähän myöhemmin, tämä on jäänyt minullekin epäselväksi.

 

Jukka vastasi täydellisimmin, vaikka Raimo ja Martti olivatkin tosi lähellä, mutta koska kaikki kolme ovat tehneet viimeisimmät kysymykset ennen minua annankin seuraavan kysymysvuoron Lautanalan Lasselle, joka huomasi "pienen fiban" tuossa Bremerin Kapkaupungin lennossa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyydettiin jatkamaan tätä kysymyssarjaa joten kysynpä seuraavaa asiaa:

 

Miten drinkki nimeltä Irish Coffee liittyy ilmailuun?

 

Late

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyydettiin jatkamaan tätä kysymyssarjaa joten kysynpä seuraavaa asiaa:

 

Miten drinkki nimeltä Irish Coffee liittyy ilmailuun?

 

Late

 

Irlannissa järjestetään festivaalit, joissa muistellaan 1940-luvun Atlannin ylilentoja. Näillä lennoilla tehtiin Irish Coffee tunnetuksi Amerikassa. Tai jotain sinnepäin... :P

 

http://www.limerick-leader.ie/issues/20020727/news01.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Jukan laittama oli ihan  kiva linkki. Siitä vain ei aivan Irish Coffeen synty täysin selvinnyt.  Itse olen kuullut tarinan, jonka mukaan aikanaan ensimmäiset Atlantin ylilennot Englannista tekivät välilaskun Foynesissa Shannon-joen suistossa. Joskus kovien vastatuulien vuoksi jouduttiin odottelemaan pitkäänkin ennenkuin uskaltauduttiin viimeiselle legille USA:aan. Matkustajat ja miehistö asuivat samassa hotellissa, ja nauttivat illallista samassa hotellissa. Ja täten keksittiin Irish Coffee. Riittääkö selitykseksi, vai pitääkö vääntää rautalangasta?

Aikanaan Shannonissa käydessäni suoritin kollegan kanssa tutkimusmatkan paikallisiin pubeihin parhaan Irish Coffeen löytämiseksi. En muista mistä se löytyi, mutta ihan varmaan löytyi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään