Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

No voi ihme. Nimet joita hain olivat: Foka (SZD-24/32), Mucha (SZD-12/22), Jaskolka (SZD-14/17), Promyk (SZD-55) ja Czapla (SZD-10). Onkos sinulla jokin puolankielen tutkinto suoritettuna, vai miten ihmeessä pääsit jäljille? Oliko se tuo Haikara/Bocian -mielleyhtymä?

Heh  ;D

Elisan nettisanakirjassa on parikymmentä eri kieltä. Hylje oli hyvä hakusana eri kielille, kun se on ilmailutermiksi harvinainen  :)

Ja kun hylje on italiaksi foca, tuli hyvä johtolanka. Foka taas muistui mieleen, koska sen radio-ohjattu malli oli vuonna 1966 Graupnerin luettelossa firman hienoimpana liidokkina - pikkuskidinä saadut muistikuvat säilyvät pitkään. 

Puchacz olisi untuva ja Bocian haikara. Huånålla suomenkielentaidollani nämä olivat mielestäni riittävän lähellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh  ;D

Elisan nettisanakirjassa on parikymmentä eri kieltä. Hylje oli hyvä hakusana eri kielille, kun se on ilmailutermiksi harvinainen  :)

Ja kun hylje on italiaksi foca, tuli hyvä johtolanka. Foka taas muistui mieleen, koska sen radio-ohjattu malli oli vuonna 1966 Graupnerin luettelossa firman hienoimpana liidokkina - pikkuskidinä saadut muistikuvat säilyvät pitkään. 

Puchacz olisi untuva ja Bocian haikara. Huånålla suomenkielentaidollani nämä olivat mielestäni riittävän lähellä.

 

Mielenkiintoista... vai niin se sitten paljastui...

Puchacz on oikeasti pöllö, Bocian taas kattohaikara.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta iski kiinnostus kaivaa esille, mitä se Blanik sitten tarkoittaa... on vuori Tsekissä, ja sen mukaan on konekin nimetty. Blanik-vuoren uumenissa tiettävästi uinuu pyhä Vaclav ja ziljoona böömiläistä ritaria, jotka sieltä könyävät äiti Böömiä puolustamaan jos tarvitaan.

 

Vanha kunnon OH-501 näyttää olevan edelleen kotimaan maisemissa, mukavaa. Nummelassa v. 83 sillä suhisteltiin. Peltipommarin sauva oli pitkä ja sitä sai vääntää kunnolla ennen kuin mitään tapahtui... Bocian oli samanlainen. Kun sitten sai kurssin lopulla tyypit Twin Astirista, meinasi mennä pokakaarroksi :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sitten uusi kysymys:

Erään Suomessakin suositun lentolaitteen suunnittelijan nimessä esiintyy kirjaimet x ja y. Kuka ja mikä kone?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehee, ei tule mieleen kuin Alexander Yakovlev, mutta taidetaan kirjoittaa suomeksi J:llä eivätkä luomuksensa lie erityisen suosittuja täällä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MB-2 Colibri ja Max Brügger

eli sama ongelma kuin Sepolla: jos ü= y

Ei hassumpi, ajattelin kuitenkin toista konetta ja henkilöä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sitten uusi kysymys:

Erään Suomessakin suositun lentolaitteen suunnittelijan nimessä esiintyy kirjaimet x ja y. Kuka ja mikä kone?

 

En malta olla vastaamatta tähän, vaikka vastaukseni todennäköisesti on väärä. Kuitenkin se täyttää tuon x- ja -y-ehdon ja menee samaan kastiin tuon Yakovlevin kanssa:

 

Alexander de Seversky. Ei olleet hänenkään piirtämänsä koneet suosittuja täällä. Ruotsissa kylläkin. :P

 

http://www.acepilots.com/wwi/pio_seversky.html

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alexander de Seversky.

 

Loittonee....

...vaikka sinänsä täyttää kyllä toisen ehdon, joten hyvä yritys  ;)

 

 

edit: lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi ihme. Nimet joita hain olivat: Foka (SZD-24/32), Mucha (SZD-12/22), Jaskolka (SZD-14/17), Promyk (SZD-55) ja Czapla (SZD-10). Onkos sinulla jokin puolankielen tutkinto suoritettuna, vai miten ihmeessä pääsit jäljille? Oliko se tuo Haikara/Bocian -mielleyhtymä?

 

Suunnittelutoimiston nimi oli alunperin IS, sitten SZD ja tehdas tuo jonka mainitsit. Hippa!

 

Eikös tuo Jaskolka ole SZD-8bis ja sitten tuo SZD-17?

55:n kutsumista Promykiksi en ollutkaan koskaan kuullut, sen sijaan SZD-55-1 näkyy ainakin kai jenkeissä olleen "Nexus".

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo Jaskolka ole SZD-8bis ja sitten tuo SZD-17?

55:n kutsumista Promykiksi en ollutkaan koskaan kuullut, sen sijaan SZD-55-1 näkyy ainakin kai jenkeissä olleen "Nexus".

 

hannu

 

Tottahan se SZD-8:n on Jaskolka myös, varsinkin kun nuo suomalaiset ovat olleet tätä tyyppiä. Kun noita rupesin jäljittelemään, niin kyllä useampi lähde tunsi tuon Promykin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelenpa tässä nyt ääneen, kun olen käynyt jo melko nonen konetyypin lävitse. Nicken kysymyksestä päätelleen kyseessä on kiinteäsiipinen lentolaite. Suurten tehtaiden tyypit voi melkein kättelyssä karsia; vaikka niillä olisikin pääsuunnitelija on niiden tekeminen ollut ryhmätyötä. Kyseessä täytyy olla siis melko yksinkertainen moottorikone, joka on valmistettu viimeistään sotien aikaan tai on experimental-kone. Poikkeuksiakin on, kuten esimerkiksi Fred Weickin PA-25 ja Dave Thurstonin Teal/Lake Buccaneer. Purjekoneet kävin jo läpi, enkä oikein löytänyt vastaavuuksia. Jatkan ajattelua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BINGO !!

 

Kaima teki sen !

 

Aplodit tulee... ikarus C42 on muuten nykyään Suomen monilukuisin kiinteäsiipinen .

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BINGO !!

 

Kaima teki sen !

 

Aplodit tulee... Ikarus C42 on muuten nykyään Suomen monilukuisin kiinteäsiipinen . Hups, korjataapas...riippuen siitä miten C172:n ja PA28:n eri versioita luokitellaan.

 

edit: huomautus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oikein ymmärsin, on minun vuoro kysyä. Toivottavasti tässä on vähän pähkäiltävääkin.

 

Mikäs on L-70:n siipiprofiili?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Modifioitu NASA 632A615 sanoo "Lentäjän näkökulma" opus Vinkalle. L-70:en tehtiin paljon muutoksia mutta muuttuiko profiili kans?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun noita rupesin jäljittelemään, niin kyllä useampi lähde tunsi tuon Promykin.

Enhän minä sitä Promykia mitenkään yrittänytkään kiistää :)

 

Ihmettelin vain ääneen, kun ei ollut tullut vastaan, vaikka ko. rassia pääsääntöisesti nykyjään sompailenkin...

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Modifioitu NASA 632A615 sanoo "Lentäjän näkökulma" opus Vinkalle. L-70:en tehtiin paljon muutoksia mutta muuttuiko profiili kans?

Markku

Oikein. Ja se on muuten NACA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enhän minä sitä Promykia mitenkään yrittänytkään kiistää :)

 

Ihmettelin vain ääneen, kun ei ollut tullut vastaan, vaikka ko. rassia pääsääntöisesti nykyjään sompailenkin...

 

hannu

 

Jep. Samaa ihmettelin itsekin. Ikäänkuin odotin sellaisen löytyväksi, mutta olin kuitenkin vilpittömän hämmästynyt kun sen lopulta löysin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikein. Ja se on muuten NACA.

Pienestä kirjoitusvirheestä huolimatta voinen kysyä seuraavaksi:

Kuka ilmavoimien ohjaaja ensimmäisenä suomalaisena lensi ääntä nopeammin? Milloin, missä ja millä koneella ? 

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienestä kirjoitusvirheestä huolimatta voinen kysyä seuraavaksi:

Kuka ilmavoimien ohjaaja ensimmäisenä suomalaisena lensi ääntä nopeammin? Milloin, missä ja millä koneella ? 

Markku

 

 

Lauri Ohukainen 20.6.56 Dunsfordissa Hawker Hunterilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauri Ohukainen 20.6.56 Dunsfordissa Hawker Hunterilla.

Tuon tekosen tekijä oli tempun tapahtumahetkellä jo Pekuri joten siinä ja siinä voiko tuon hyväksyä; mutta päivämäärä, rikospaikka ja konetyyppi on oikein.

Saat Jouni kysyä seuraavaksi jos et mieti tälläkertaa kovin pitkään.....

Markku  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään