Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Viekkaudella ja vääryydellä hankittu vuoro, odotin vain tuosta nimestä seuraavaa keskustelua.

 

No nyt kun on lonkalta heittäen pistettävä: mikä on Suomen rakentamattomin konetyyppi? (Ts. konetyyppi, jolle on haettu eniten rakennuslupia, niiden kuitenkaan valmistumatta - ainakaan toistaiseksi.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt kun on lonkalta heittäen pistettävä: mikä on Suomen rakentamattomin konetyyppi? (Ts. konetyyppi, jolle on haettu eniten rakennuslupia, niiden kuitenkaan valmistumatta - ainakaan toistaiseksi.)

Tarjoan PIK-26 Minisytkyä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viekkaudella ja vääryydellä hankittu vuoro, odotin vain tuosta nimestä seuraavaa keskustelua.

 

No nyt kun on lonkalta heittäen pistettävä: mikä on Suomen rakentamattomin konetyyppi? (Ts. konetyyppi, jolle on haettu eniten rakennuslupia, niiden kuitenkaan valmistumatta - ainakaan toistaiseksi.)

 

Ööö..silkkana arvauksena tarjoaisin RANS S-4 Coyotea - ihan vaan sen takia, että niitä oli tosi paljon experimental-rakennusluvissa... Tosin, tuo kysymys vaikutti hiukan tulkinnavaraiselta: tarkoititko Jouni sellaista tyyppiä joita ei ole ollenkaan vielä valmistunut, mutta joihin on haettu rakennuslupia, vai vain tällä hetkellä eniten työn alla olevia?

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt kun on lonkalta heittäen pistettävä: mikä on Suomen rakentamattomin konetyyppi? (Ts. konetyyppi, jolle on haettu eniten rakennuslupia, niiden kuitenkaan valmistumatta - ainakaan toistaiseksi.)

 

Tietty kun haulikolla ampuu, niin väkisinkin joku hauli osuu, mutta heitetään nyt vielä toinen tyyppi eli KR-2, jossa vaikuttaisi tuo valmistumisprosentti ainakin olevan huomattavasti pienempi kuin Coyotessa. Nyt lupaan pitää arvailutauon, kunnes näihin tulee pukit ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietty kun haulikolla ampuu, niin väkisinkin joku hauli osuu, mutta heitetään nyt vielä toinen tyyppi eli KR-2, jossa vaikuttaisi tuo valmistumisprosentti ainakin olevan huomattavasti pienempi kuin Coyotessa. Nyt lupaan pitää arvailutauon, kunnes näihin tulee pukit ;)

 

hannu

 

No kyllä se sieltä tuli. KR-2. Annetaan Hannun jatkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä se sieltä tuli. KR-2. Annetaan Hannun jatkaa.

 

Otetaan ihan helppo: mitä yhteistä on Neil Armstrongilla, Jack Cannonilla ja Suomen ilmailulla?

 

hannu

 

EDIT: Typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtuu muuten, -76 MM-kisoissa ko. kaveri otti kylmät tyypit PIKistä, kuva löytyy ilmailusta

btw: etunimi taisi olla Frank (ja tiukkaahan sen mahtumisen kanssa varmaan oli)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa kyseessä lienee tätä Cannonia esittänyt näyttelijä, jonka nimi muistaakseni oli William Conrad. Olin paikalla, kun hänet kenkälusikan kanssa ängettiin kaksikymppiseen Räyskälässä vuonna -76. Mahtui ohjaamoon, mutta ei tainnut olla laskuvarjoa mukana ja tuskin olisi pystynyt tekemään ohjaamossa mitään hyödyllistä, kuten esim ohjaamaan konetta. Vastauksesta kysymykseen ei ole aavistustakaan.

 

Edit: Pannaanpa tähän pieni varaus, kun tapahtumasta on jo melkein 30 vuotta. Muistaakseni homma meni noin, mutta voihan se olla, että mies luovutti viime hetkellä pelätessään, ettei ehkä pääse enää masiinasta ulos. En ollut ihan eturivin paikalla performanssia seuraamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa kyseessä lienee tätä Cannonia esittänyt näyttelijä, jonka nimi muistaakseni oli William Conrad. Olin paikalla, kun hänet kenkälusikan kanssa ängettiin kaksikymppiseen Räyskälässä vuonna -76. Mahtui ohjaamoon, mutta ei tainnut olla laskuvarjoa mukana ja tuskin olisi pystynyt tekemään ohjaamossa mitään hyödyllistä, kuten esim ohjaamaan konetta. Vastauksesta kysymykseen ei ole aavistustakaan.

 

No, sitten missasin sen, itse olin paikalla kun väitti ei-mahtuvansa, ehkä sitten myöhemmin muutti mielensä.

 

Lähellä pyöritään, mutta vielä ei ole ehkä ihan sitä 100% oikeaa vastausta noista osista ole tullut. Tosin on nyt luokkaa 1+1=2 ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtuu muuten, -76 MM-kisoissa ko. kaveri otti kylmät tyypit PIKistä, kuva löytyy ilmailusta

btw: etunimi taisi olla Frank (ja tiukkaahan sen mahtumisen kanssa varmaan oli)

 

Jups... tuli ajatus/kirjoitusvirhe. tuon nimen suhteen

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähellä pyöritään, mutta vielä ei ole ehkä ihan sitä 100% oikeaa vastausta noista osista ole tullut. Tosin on nyt luokkaa 1+1=2 ;)

 

No arvataanpas että Armstrong ja Conrad olivat molemmat Räyskälässä 1976 :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No arvataanpas että Armstrong ja Conrad olivat molemmat Räyskälässä 1976 :)

 

 

We have the winner here :) It's your turn...

 

hannu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tämä ei ole ihan vanha ja tuttu kysymys. Ensimmäiset elokuvat lentomatkustajien viihdykkeeksi - millä yhtiöllä ja minä vuonna?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, ei ollut se jota ajattelin - no mikäs siinä, mutta joudut esittämään viitteen :)

 

 

Tää tul kuuklettamalla: http://www.waea.org/ife.htm

 

1921 - First Inflight Movie - Aeromarine Airways showed HOWDY CHICAGO to its passengers as the amphibian airplane flew around Chicago.

 

Tai jos meinasit säännöllisessä reittiliikenteessä, niin TWA 1961 (sama lähde)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää tul kuuklettamalla: http://www.waea.org/ife.htm

 

1921 - First Inflight Movie - Aeromarine Airways showed HOWDY CHICAGO to its passengers as the amphibian airplane flew around Chicago.

 

Tai jos meinasit säännöllisessä reittiliikenteessä, niin TWA 1961 (sama lähde)

 

Kah, ilmeisesti siellä rapakon takana on keritty ensin. Hyväksytään... pakkohan sen on olla totta kun se internetissä sanotaan :)

 

Oman lähteen mukaan (Aviation : The Early Years, the Hulton Getty Picture Collection) se olisi ollut Luft Hansa (oikeastaan varmaankin sen edeltäjä Deutscher Aero Lloyd) huhtikuussa 1924. Siellä oli matkustamon takaosasta otettu kuvakin matkustajista töllistämässä valkokangasta. Filmit olivat, kuinkas muuten, mykkiä yksikelaisia lyhäreitä...eipä äänellä olisi paljon virkaa ollutkaan, kun ei sitä olisi suhinan ja moottorimelun yli kuullut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä ennemmin painettuun sanaan uskon kuin InterNettiin.

Mutta kysyn nyt sitten kuitenkin (vastaus löytyy PainetustaSanasta).

 

Koska Finnaviation aloitti aikataulunmukaisen reittiliikenteen?

Mikä oli reitti ja konetyyppi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä ennemmin painettuun sanaan uskon kuin InterNettiin.

Mutta kysyn nyt sitten kuitenkin (vastaus löytyy PainetustaSanasta).

 

Koska Finnaviation aloitti aikataulunmukaisen reittiliikenteen?

Mikä oli reitti ja konetyyppi?

 

Koska painettua sanaa ei nyt ole lähellä, niin heitän arvauksen, että vuosi oli 1979 ja kone Embraer EMB-110 Bandeirante. Reitistä ja päivämäärästä ei ole tietoa... :-[

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska painettua sanaa ei nyt ole lähellä, niin heitän arvauksen, että vuosi oli 1979 ja kone Embraer EMB-110 Bandeirante. Reitistä ja päivämäärästä ei ole tietoa... :-[

 

Jukka

 

 

 

Eipä minullakaan ole käsillä kirjaa, mutta muistaakseni reittiliikenne aloitettiin Cessna 404:llä merenkurkussa, eli Vaasa-Sundsvall, vuosi taitaa olla tuo 1979, tai sitten yhtiön nimi ei vielä ollut Finnaviation.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään