Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Veikataan nyt vielä, että ensimmäinen reitti olisi ollut Oulu-Luleå, 15.6.79 ja konetyyppi Cessna 404.

 

Ja meillä on voittaja :D 

15.6.1979, Oulu - Luleå, Cessna 404 Titan (reitti lopetettiin maaliskuussa 1982)

Tunnuksesta en osaa sanoa, kun lähde ei siitä kerro.

 

Eka Bandeirante tuli vähän myöhemmin, reittilennot aloitettiin 7.10.1979, Oulu-Kuusamo ja Oulu-Kokkola-Vaasa, Embrear EMB-110 Bandeirante OH-EBA.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Eka Bandeirante tuli vähän myöhemmin, reittilennot aloitettiin 7.10.1979, Oulu-Kuusamo ja Oulu-Kokkola-Vaasa, Embrear EMB-110 Bandeirante OH-EBA.

 

 

O.T.

Eikös tuo -EBA mennyt metsään Seinäjoella 1980-luvun alussa??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja meillä on voittaja :D 

15.6.1979, Oulu - Luleå, Cessna 404 Titan (reitti lopetettiin maaliskuussa 1982)

Tunnuksesta en osaa sanoa, kun lähde ei siitä kerro.

 

Weggin mukaan kyseessä oli tosiaan OH-CIG, sama jonka Kaipaisen Arska ajoi mäkeen Ylivieskassa 31.08.86 ja joka karkasi porona metsään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kerran jotakin pitää kysyä, niin kysytäänpä yksinkertainen kysymys: Mikä oli ensimmäinen suomalaisen yhtiön operoima bisnesjetti?

Koneen tyyppi, rekisteritunnus ja operaattori riittää. Saa kertoa enemmänkin, jos tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kerran jotakin pitää kysyä, niin kysytäänpä yksinkertainen kysymys: Mikä oli ensimmäinen suomalaisen yhtiön operoima bisnesjetti?

Koneen tyyppi, rekisteritunnus ja operaattori riittää. Saa kertoa enemmänkin, jos tietää.

 

Olisko Dassault Falcon 20C, OH-FFA s/n 178/459 ja Oy Nordair Ab.

 

Sen verran vielä koneesta, että vuonna 1997 osallistuin ECC:hen eli Euroopan lennonjohtajien jalkapallocuppiin, joka pidettiin Bournemouthissa, Etelä-Englannissa. Kun on meikäläisten puulaakisorakentilla useita vuosia kolunnut, tuntui pienehkö 16 täysimittaisen nurmikentän kokonaisuus kuin sadulta. Mutta vielä mielenkiintoisempi juttu oli siellä laitimmaisen kentän takana sijainnut lentokenttä, jossa oli jos millaista käkätintä. Näinpä esimerkiksi Hawker Hunterin rullailevan siellä.

 

Hoksasin myös, että kentällä piti majaansa FR Aviation ja kuten sanotaan, tämä "soitteli kelloja". Olin muistanut aivan oikein, että se oli juuri tämä firma, joka ostelee Falconeita ja muuntelee niitä RAF:n maalinhinauskoneiksi ym. erikoisoperointia varten. Tehtävät on siellä ulkoistettu aivan kuten Ruåtsissa, jossa Flygtjänst tekee samaa. Sama firma oli ostanut meikäläisittäin museaalisen OH-FFA:n vuotta aiemmin. Kun kävin siellä haastattelemassa henkilökuntaa ja kuvaamassa lehtijuttua varten, kyselin myös, josko koneen G-FRBA:n olisi voinut nähdä. Ei voinut, sillä se oli juuri firman pajalla muutettavana ja sitä ei voinut satunnainenn ulkomaanpelle nähdä - sotasalaisuuksia tjms nähkääs.

 

Piti sitten vuokrata C152:n opettajan kanssa ja käydä tekemässä lähestyminen rannikolta mereltä päin. Kalkkikivikalliot näyttivät hienolta, kone ei ollut tosiaankaan Spitfire, mutta fiilikseen pääsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko Dassault Falcon 20C, OH-FFA s/n 178/459 ja Oy Nordair Ab.

 

Kiitos, vaalitelkkaritähti Laukkanen. Sain juuri sen vastauksen, jonka halusinkin. Nimittäin väärän. Seuraava, olkaa hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä oli ensimmäinen suomalaisen yhtiön operoima bisnesjetti?

Koneen tyyppi, rekisteritunnus ja operaattori riittää. Saa kertoa enemmänkin, jos tietää.

 

Veikataan 24-mallin Lörsettiä tunnukseltaan OH-GLA ja operaattoriksi Saloran TV-tehdas?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikataan 24-mallin Lörsettiä tunnukseltaan OH-GLA ja operaattoriksi Saloran TV-tehdas?

 

Juu hyvä veikkaus, mutta ei ollut sekään. Jouni oli lähempänä noin ajallisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, vaalitelkkaritähti Laukkanen. Sain juuri sen vastauksen, jonka halusinkin. Nimittäin väärän. Seuraava, olkaa hyvä.

 

Persetti, väijyivät nurkan takana kun kävin suorittamassa kansalaisvelvollisuuttani... nyt siitä saa kuulla.

 

Jaa, että tämä oli tällainen haudattu koira -tyyppinen... Mikon ehdotus on looginen, mutta eka lörsetti tais tulla vasta 73, kun Falcon oli maassa jo 70. Herääkin kysymys, että onko täällä operoitu jollakin ulkomaan koneella ja kuka ihme on toiminnan aloittanut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu hyvä veikkaus, mutta ei ollut sekään. Jouni oli lähempänä noin ajallisesti.

 

Ärkele. sitten vedetään hatusta (jos Jounilta voi päätellä koneen olevan Falcon) Falcon 20 OH-FFW ja operaattori FinnWings...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ärkele. sitten vedetään hatusta (jos Jounilta voi päätellä koneen olevan Falcon) Falcon 20 OH-FFW ja operaattori FinnWings...

..tai sitten saman firman FFV. Näistä vermeistä oli juttua jossakin 1970-luvun Tekniikan Maailmassa, joka ei ole minulla nyt käden ulottuvilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..tai sitten saman firman FFV. Näistä vermeistä oli juttua jossakin 1970-luvun Tekniikan Maailmassa, joka ei ole minulla nyt käden ulottuvilla.

 

Mietin myös samaa, mutta vaikka FFV on aakkosjärjestyksessä ensin (mikä ei sinällään tarkoita yhtään mitään), päädyin veikkaamaan FFW:tä, sillä FW tulisi loogisesti FinnWingsistä ja sopisi yhtiön ensimmäisenä rekisteröidylle koneelle :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin myös samaa, mutta vaikka FFV on aakkosjärjestyksessä ensin (mikä ei sinällään tarkoita yhtään mitään), päädyin veikkaamaan FFW:tä, sillä FW tulisi loogisesti FinnWingsistä ja sopisi yhtiön ensimmäisenä rekisteröidylle koneelle :)

 

Juu, FFV korvasi Kanadassa peltoon ajetun FFW:n, joka ei myöskään ollut kone, jota tässä ajetaan takaa. Jounille, tiedoksi, että kyllä se on ihan lentokone, joka tähän on haudattu. Muuten JL alkaa olla lämpimillä jäljillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No heitetään, että se oli Falcon 10, SE-DEL ja operoijana FinnWings.

 

Operaattori löytyi jo, kone ei siellä päinkään. Kyseinen laite oli muuten ihan maalattukin Finnwingsin väreihin, eli valkoinen Fw sinisellä pohjalla pyrstössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Operaattori löytyi jo, kone ei siellä päinkään. Kyseinen laite oli muuten ihan maalattukin Finnwingsin väreihin, eli valkoinen Fw sinisellä pohjalla pyrstössä.

Ettei kyseessä olisi ollut Jetstar? Muistelisin että vuoden 1973 TM:ssä on ainakin juttu Jetstarista, mutta kun ei pääse tähän hätään tarkastamaan sitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

North America Rockwell Sabreliner Jenkkirekisterissä ja FW-logo pyrstössä vuosi 1970. Tuolloin Wihuri-yhtymä Oy:n Lentohuollon liikelento-osasto sai nimen Finnwings

Markku

p.s. Rekisteritunnus ei näy kunnolla"Ilmailu" lehden kuvissa (6-7/1970) Oisko N215R?? Olen sellaisenkin kuvan jossakin nähnyt jossa näkyy muttei löytynyt tähän hätään.

Sama

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

North America Rockwell Sabreliner Jenkkirekisterissä ja FW-logo pyrstössä vuosi 1970. Tuolloin Wihuri-yhtymä Oy:n Lentohuollon liikelento-osasto sai nimen Finnwings

Markku

p.s. Rekisteritunnus ei näy "Ilmailu" lehden kuvissa (6-7/1970) Olen sellaisenkin kuvan jossakin nähnyt muttei löytynyt tähän hätään.

 

Sovitaanko, että tämä oli "bingo". Kone oli Sabreliner 60, tunnus N915R. Oli muutaman kuukauden vuokrattuna Wihurille, joka silloin keikkui kahden vaiheilla Falconin ja Sabrelinerin hankinnan välillä. Olen kuullut, mutta siis en ole varma, että vaikuttavana tekijänä Falconin valintaan oli Suomen ilmailuviranomaisen nihkeys tyyppihyväksyä Sabreliner, koska esimerkiksi siinä ei ollut pyrstössä minkäänlaista jäänpoistoa/estoa. Tosin en kyllä tiedä onko Falcon 20:ssäkään sitä, ei ainakaan isompinumeroisissa Falconeissa ole.

Toinen legenda kertoo, että Sabreliner oli Finnwingsin toimiluvissa, pilotteina pari amerikkalaista. Yksityislennoilla - siis ilmeisesti Wihuri-yhtymän omilla - oli perämiehinä käytetty Finnwingsin pilotteja, joilla ei ollut tyyppikelpuutusta koneeseen. USA:n määräysten mukaanhan FAR Part 91:n mukaisessa lentotoiminnassa (= yksityislentotoiminnassa) ainoastaan koneen päälliköllä pitää olla tyyppikelpuutus, perämiehelle riittää, että hän on tehnyt kolme laskua koneella, ja on muutenkin mukava mies tjsp. Kone kun oli Finnwingsin luvissa olisi tietty pitänyt noudattaa suomalaisia määräyksiä, joten ainakin yhden Siimes-nimisen miehen lupakirja kuivui jonkun aikaa, ehkä kahdenkin, en ole varma.

 

Minusta tämä on ihan mielenkiintoinen pieni pala Suomen ilmailun, varsinkin liikesellaisen, historiaa. Jos vain joku tietää asiasta enemmän, niin kertokoon ihmeessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pannaampas samantien uusi kysymys täältä Oulusta.

Milloin ja millä koneella lennettiin ensimmäinen välilaskuton lento Helsingistä Ouluun?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

North America Rockwell Sabreliner Jenkkirekisterissä ja FW-logo pyrstössä vuosi 1970. Tuolloin Wihuri-yhtymä Oy:n Lentohuollon liikelento-osasto sai nimen Finnwings

 

Tähän on helppo uskoa, eipä niitä juuri muita mahdollisuuksia taida ollakaan. Enpä vaan löytänyt yhtään suomalaista pilottia, joka olisi Sabrelinerilla lentänyt. Ko. vuoden Ilmailun artikkeleissa näytti olevan tarinaa salaperäisestä Nordairstä jne. Siellähän taisi Esko Ruohtula olla ensimmäisiä pilotteja (Falcon 20 OH-FFA 70-80) ja Hallen Jorkki-vainaa tuli sitten joskus myöhemmin? Finnwingsillä Esko tai Matti (?) Siimes (Falcon 20 OH-FFW 71-72 ja Falcon 20 OH-FFV 72-78). Karhilan Kössikin on muistaakseni lentänyt bisnes-jettiä työkseen.

 

Keitäs oli sitten lentäjinä Henry Nielsenillä (Falcon 10 OH-FFB vuosina 74-78), Saloralla (Learjet 24 OH-GLA vuosina 73-75 ja Falcon 20 OH-FFJ vuosina 75-78) ja Kone Oy:llä (Learjet 24 OH-GLB vuosina 1974-83 ja MU-300 OH-KNE vuosina 83-88)?

 

Jetflitenkin synnystä olisi mielenkiintoista kuulla jos Juha vaan viitsii kirjoittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pannaampas samantien uusi kysymys täältä Oulusta.

Milloin ja millä koneella lennettiin ensimmäinen välilaskuton lento Helsingistä Ouluun?

Markku

 

13.4 1960, Caravelle IA OH-LEB "Sinisiipi"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään